Roon
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Roon
Was dus dit probleem:ds23man schreef:Vreemd, na het updaten naar de laatste build van 1.3 ziet Roon mijn hdd niet meer terwijl ik die in ubuntu probleemloos benader....
https://community.roonlabs.com/t/bangba ... bang/19558
Re: Roon
RoonBridge= speler, maar een redelijk handzaam apparaatje.ds23man schreef:Als core of player?
Is nu te koop bij Alternate en Wehkamp, en dan schuif je zo tegen de € 90, en als je hem besteld via de site kost het van € 15 tot €29. Dan komt het via Zwitserland.
https://www.pine64.org/
Ik kan dan nu de Wifi-module kopen bij Alternate voor €15. die heb ik toen niet kunnen bestellen omdat die 'out of stock' was.
Re: Roon
Dan moet je morgen maar eens even met GerardJ praten en kijken wat hij heeft gedaan.ds23man schreef:Ben eigenlijk wel benieuwd of de Pi een multichannel dac aankan.
Hier is inmiddels duidelijk dat de Pine64 geen armv7, en ook geen armv8 is.
Ik meende dat het misschien mogelijk zou zijn, dat is dan voor de Odroid C2.
Re: Roon
Dat kan, zijn verschillende voorbeelden van. Variërend van USB-multichannel-geluidskaartjes tot i2s-DACs. Multichannel over HDMI moet ook kunnen, maar blijkbaar (nog) niet via ALSA (wel als je zelf de kernel aanpast, maar dat is mij iets te technisch).ds23man schreef:Ben eigenlijk wel benieuwd of de Pi een multichannel dac aankan.
HDMI is denk ik vooral aantrekkelijk als onderdeel van een heel erg budget systeem. Mijn Marantz receiver was nieuw iets van €750,-, in de uitverkoop een jaar later €350,-. Een RPI 3 heb je vanaf 40 euro. Ik weet dat er hobbyisten zijn die het lukt, dan heb je redelijke kwaliteit, tot 8 kanalen (7 versterkers en een line-out), DACs, een mediaspeler, softwarematige DSP, DLNA/streaming, digitaal tot aan de versterker, dus geen gedoe met interlinks en maagden bij volle maan etc. voor nog geen €400,-. Alleen mis je dus dat gedoe met interlinks en maagden bij volle maan.
Ik heb nog wat gaten in de kennis, maar zie dat het kan. Kort gezegd mediaspeler software - Alsa tot Jack bridge- Jack server - plugins - Jack to Alsa bridge - pipen naar OMX player die de HDMI-uitgang wel aan kan sturen. Dat is nog een overzichtelijk rijtje, maar ik krijg dat nog niet helemaal voor elkaar. Als er iemand van ZBA is die het zo uit z'n mouw schudt...
Re: Roon
Je hebt de Cirrus Logic Audio Card, een HAT voor de Pi. Daar zitten een SPDIF input en output op. In principe moet je wel ergens een externe geluidsbron Roon in kunnen mixen, al weet ik niet of dat al ergens in hun interface zit. Ik heb gelezen dat er een manier is om het in Jriver te fixen, maar omdat ik dat toen niet gebruikte ben ik vergeten waar ik het vond. Overigens is die HAT van Cirrus Logic erg slecht ondersteund. Je kunt volgens mij ook een USB DVD-drive aan je pi hangen, maar of je er echt blij van wordt weet ik niet. Ik heb zo'n USB drive, ik zal die zeker eens aan de Pi hangen om te testen.
Roon ziet er wel lekker en makkelijk uit, zeker met die DSP/crossover functies. Maar die abonnementskosten vind ik niet zo leuk. Jriver schaf je een bepaalde versie voor een flink lager bedrag aan, oogt iets vriendelijker (al zal je daarvan misschien meerdere keren dat doen en dan kom je per saldo misschien niet beter uit).
Roon ziet er wel lekker en makkelijk uit, zeker met die DSP/crossover functies. Maar die abonnementskosten vind ik niet zo leuk. Jriver schaf je een bepaalde versie voor een flink lager bedrag aan, oogt iets vriendelijker (al zal je daarvan misschien meerdere keren dat doen en dan kom je per saldo misschien niet beter uit).
Re: Roon
Nadat hij de boel heeft geïndexeerd, een heleboel weetjes en linkjes die ik eerst nog niet voldoende onderkende relaties met andere artiesten , en daarnaast een naar mijn idee perfecte aanpassing naar wat je set /speler en DAC kan verwerken.
Automatisch de zaken geoptimaliseerd en ook b.v. de volume aanpassing, ik hoef niet iedere keer naar de AB te grijpen.
Het kan geloof ik ook wel met SB server, maar daar nooit uitgeprobeerd.
Het is vooral ook het comfort en als ik er geen plaatjes bij heb dan zoekt hij die er ook bij, maar ik heb dus wel in bijna alle albums dat er al wel bij gezocht, voor ze op de desbetreffende schijf komen te staan.
Als het een stel losse bestanden zijn maakt hij er een grijs vakje van, en nu dan ook wel bij de radiostations er zelf wel de linkjes bijgehaald. Dat vind de vrouw des huizes heel aangenaam, en die luisterd wel meer naar radio, dan kletsen ze wat, en dat lijkt dan of er iemand tegen ze praat vermoed ik.

Maar FF rekenen, is toch € 100 : 12 ?
Automatisch de zaken geoptimaliseerd en ook b.v. de volume aanpassing, ik hoef niet iedere keer naar de AB te grijpen.
Het kan geloof ik ook wel met SB server, maar daar nooit uitgeprobeerd.
Het is vooral ook het comfort en als ik er geen plaatjes bij heb dan zoekt hij die er ook bij, maar ik heb dus wel in bijna alle albums dat er al wel bij gezocht, voor ze op de desbetreffende schijf komen te staan.
Als het een stel losse bestanden zijn maakt hij er een grijs vakje van, en nu dan ook wel bij de radiostations er zelf wel de linkjes bijgehaald. Dat vind de vrouw des huizes heel aangenaam, en die luisterd wel meer naar radio, dan kletsen ze wat, en dat lijkt dan of er iemand tegen ze praat vermoed ik.
Maar FF rekenen, is toch € 100 : 12 ?
Re: Roon
In $$
Dank voor de toelichting. Het is dus wat ik dacht, een fraaie luxe player en database. Maar dus geen database a la Spotify met muziek on line, wat ik eigenlijk hoopte. Daar zullen vooral de Apple gebruikers wel blij mee zijn: Eindelijk iets fatsoenlijks. Aan de ander kant is er al ruim 10 jaar iets vergelijkbaars met J.River. Kost je dan iets van $22 per jaar maar dat is geen abonnement. Dat zijn updates waar je zelf voor kunt kiezen of niet.
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 28 dec 2017, 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Roon
Snap ik niet. Je betaalt dus voor je eigen spullen? En voor on line info betaal je extra? Bij een gratis (en goed) programma als MusicBee krijg je die on line info gewoon gratis. Maar dat draait dan weer niet met Linux.ds23man schreef:Bij Roon betaal je voor de informatie over de artiest die je zelf op de schijf hebt staan of via externe stream binnekrijgt ( voor de laatste moet je extra betalen).
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Roon
Roon is zelf geen streamingdienst maar een portaal naar alle mogelijke informatie over muziek.
Roon heeft een gigantische database ( die continu wordt bijgehouden door een redactie) met informatie over artiesten. Dat gaat heel ver, alles wat er te vinden is staat daar in met de nodige kruisverbanden naar andere muziek. Ik zit bijvoorbeeld te luisteren naar een nummer en heb dan gelijk de beschikking over het album, songteksten, biografieen, meespelende artiesten, vergelijkbare muziek, artwork, wie het nummer gecoverd heeft, andere uitvoeringen. Daar betaal je dus voor en de doorlopende verbeteringen, de ingebouwde dsp funties die er de laatste tijd bij zijn gekomen zijn indrukwekkend. De integratie met Tidal is perfect, de complete database van hen is volledig geindexeerd door Roon op beschikbare informatie.
Roon heeft een gigantische database ( die continu wordt bijgehouden door een redactie) met informatie over artiesten. Dat gaat heel ver, alles wat er te vinden is staat daar in met de nodige kruisverbanden naar andere muziek. Ik zit bijvoorbeeld te luisteren naar een nummer en heb dan gelijk de beschikking over het album, songteksten, biografieen, meespelende artiesten, vergelijkbare muziek, artwork, wie het nummer gecoverd heeft, andere uitvoeringen. Daar betaal je dus voor en de doorlopende verbeteringen, de ingebouwde dsp funties die er de laatste tijd bij zijn gekomen zijn indrukwekkend. De integratie met Tidal is perfect, de complete database van hen is volledig geindexeerd door Roon op beschikbare informatie.
