Philips ad12202 m8 in tl bouwen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Hingst
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 27 jan 2017, 23:13

Philips ad12202 m8 in tl bouwen

Bericht door Hingst »

Hallo mijn naam is Roel en ben nieuw hier.

Onlangs heb ik een paar 12202 m8 op de kop getikt, en zou hier graag een tl kast voor willen maken.
Hiervoor heb ik me al dagen te barsten 'gegoogled' maar kom eigenlijk nergens terecht.
Nu is mijn vraag of iemand hier ervaring mee heeft?
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Philips ad12202 m8 in tl bouwen

Bericht door meiborg »

Hallo Roel,

Welkom! Misschien heb je hier wat aan, niet precies dezelfde driver maar desalniettemin een nuttig topic!

P.S. Dat te barsten googelen valt ook wel tegen, dit is bijna de eerste hit met zoekterm "Philips lijn" met de zoek functie op het forum ;)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Philips ad12202 m8 in tl bouwen

Bericht door Henkjan »

Hallo Roel, welkom hier!

Leuk hè die vintage Philips :rock:
Hiervoor heb ik me al dagen te barsten 'gegoogled' maar kom eigenlijk nergens terecht.
je bent toch hier terecht gekomen? precies de juiste plek :bakkie:
Hingst
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 27 jan 2017, 23:13

Re: Philips ad12202 m8 in tl bouwen

Bericht door Hingst »

Dankjewel meiborg.

Daar kan ik al mee aan de slag. Eerst maar eens beginnen met underlaymentplaat voordat ik tig platen MDF naar de knoppen zaag.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Philips ad12202 m8 in tl bouwen

Bericht door meiborg »

Idd, test kastjes liefst met goedkoop hout ;). En gebruik anders de tabel om je eigen tl te berekenen, als je vast loopt trekken wij je wel weer vlot!

Mvg Reinder
Hingst
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 27 jan 2017, 23:13

Re: Philips ad12202 m8 in tl bouwen

Bericht door Hingst »

Hallo mede audioliefhebbers.

Ben eens aan het tellen geslagen met de info zoals ik hem interpreteer. (Correct me if i'm wrong)

Kantelfrequentie driver 45.6hz
344 : 45.6 is 7.54
7.54 : 4 is 1.885
Hiermee bepaalt dat de lijn 1mtr88.5 moet zijn.

Het volgende.

Driver sd 511
Oppervlakte achter driver (dwarsdoorsnede) 25 a 35 procent groter als sd.
Daarvoor heb ik 25 gepakt, aangezien je de lijn nog kunt tunen door te op te vullen.
Dus dat is dan 638.75.
Breedte kast inwendig is 34 cm
638.75 : 34 is 18.8
Daarmee is de begin diepte van de lijn bepaald.
Uitmonding moet gelijk zijn aan sd.
Dus 511 : 34 is 15.02

Samenvattend: lijn van 188.5 cm vernauwen van 19cm naar 15 cm. Nogmaals zo is het in mijn beleving omschreven. Alle feedback is welkom.
Bijlagen
Zijaanzicht van de tl
Zijaanzicht van de tl
Laatst gewijzigd door Hingst op di 31 jan 2017, 21:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Philips ad12202 m8 in tl bouwen

Bericht door Henkjan »

had je dit speadsheet al eens bekeken? daar kan je vrij goed een TL mee afstemmen.

en ik zou proberen de breedbander op 1/3 of 1/5 (1/7 kan mss ook) vanaf het gesloten einde van de lijn te zetten
Hingst
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 27 jan 2017, 23:13

Re: Philips ad12202 m8 in tl bouwen

Bericht door Hingst »

Update.
Nieuwe lay out gemaakt met de breedbander op 1/3 van de lijn. Vervolgens de kast gemaakt en volledig met noppenschuim geïsoleerd.
Eerste bevinding is, dat hij overal klinkt qua laag behalve van voor. Aan de zijkanten en achterkant klinkt het laag mooi en moeiteloos. Alleen aan de voorkant noppes. Heb toch echt mijn huiswerk gedaan en netjes alles berekend, maar heb geen id waar dit aan ligt.
Bijgaand wat foto's.
Bijlagen
IMG_20170203_203042.jpg
IMG_20170205_203855.jpg
IMG_20170205_204116.jpg
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Philips ad12202 m8 in tl bouwen

Bericht door Olaf Analogue »

Doet dit probleem zich ook voor als je maar één kast aansluit?
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Philips ad12202 m8 in tl bouwen

Bericht door bas focal m180 »

Olaf Markus schreef:
Doet dit probleem zich ook voor als je maar één kast aansluit?
Ja goeie, zal niet de eerste zijn die + en - hebben omgedraaid, sterker nog volgens mij is iedereen dat weleens overkomen.


Houd me ten goede ik ben niet thuis in TL's maar vaak zie ik bij TL's geen noppenschuim over de gehele lengte maar dempings materiaal op enkele plekken.
Dan moet je denken aan Wol, engel haar twaron sonofil en dat soort dempings materialen.

http://www.audio.nl/Aprodview.asp?type= ... 17&b=8&c=0
http://shop.speakerenco.nl/dempingsmateriaal
http://www.rumoh.eu/damping-material
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Philips ad12202 m8 in tl bouwen

Bericht door pappaleo »

Zie mijn Mission Impossible topic. Nagenoeg dezelfde layout. Helemaal bekleden met pritex en weg was het laag. Ook volproppen met wol, wat men vroeger deed, is verre van optimaal.

Demping mag best fors zijn in het gesloten eind onder de woofer. Naarmate je verder naar het open einde komt steeds minder dempen en de laatste hoek en het horizontale uiteinde helemaal vrijlaten.
Hingst
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 27 jan 2017, 23:13

Re: Philips ad12202 m8 in tl bouwen

Bericht door Hingst »

Hahaha. Heb maar 1 testkast. Dus het probleem dat ze elkaar opheffen is er niet. Er komt ook waarneembaar laag uit tot 19hz. Alleen niet voldoende druk in combinatie met midden en hoog.
Heb hier helaas ook geen meetapparatuur voor(en geen sjoege van het meten zelf)
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Philips ad12202 m8 in tl bouwen

Bericht door Olaf Analogue »

Dan zal het inderdaad, zoals Bas erg Leo al voorstellen, in de demping gezocht moeten worden. Ook ikzelf ben namelijk geen voorstander om de gehele lijn van pritex te voorzien.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Philips ad12202 m8 in tl bouwen

Bericht door Henkjan »

hier nog een. de gewenste output van de lijn gaat erg hard achteruit met demping in de 2e helft.
wat ik zou doen: het meeste pritex na de bocht er uit, en in het dichte eind onder de driver nog een flinke pluk BAF of vergelijkbaar doen
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Philips ad12202 m8 in tl bouwen

Bericht door bas focal m180 »

Hingst schreef:
Hahaha. Heb maar 1 testkast. Dus het probleem dat ze elkaar opheffen is er niet. Er komt ook waarneembaar laag uit tot 19hz. Alleen niet voldoende druk in combinatie met midden en hoog.
Heb hier helaas ook geen meetapparatuur voor(en geen sjoege van het meten zelf)
19HZ :shock:
Dacht werkelijk dat je dan een TL nodig hebt van 2 meter hoog.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Philips ad12202 m8 in tl bouwen

Bericht door Olaf Analogue »

Hoe is het hier? Zijn er nog definitieve kasten uit voort gekomen?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Philips ad12202 m8 in tl bouwen

Bericht door richard »

Hingst schreef:
Hahaha. Heb maar 1 testkast. Dus het probleem dat ze elkaar opheffen is er niet. Er komt ook waarneembaar laag uit tot 19hz. Alleen niet voldoende druk in combinatie met midden en hoog.
Het midden en hoog loopt waarschijnlijk op, ook door de bundeling van de breedbander. Het laag blijft daarbij dan relatief achter.
Misschien zou je een netwerkje in serie kunnen plaatsen, bijvoorbeeld een spoel van rond de 1 mH met parallel een weerstand van 8 Ohm. Dat dempt het oplopende hoog enigszins.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”