Zelfbouwers,
Ik hoop dat jullie verduidelijking kunnen scheppen in het volgende.
Ik begrijp het concept van baffle step loss door 2pi naar 4pi transitie. Tevens heb ik veel gelezen over ideale behuizingen etc. (bollen voor midrange bijv.).
Echter heb ik één vraag waarbij het antwoord niet conclusief te beantwoorden is met de info die op internet heb kunnen vinden en dat is het volgende: "Wat bepaalt nu eigenlijk de breedte van de "baffle" met de Baffle step losses als gevolg?"
Common knowledge vertelt dat de "baffle" het front is waarop de units zijn gemonteerd en dat de breedte hiervan (of de kortste dimensie) verantwoordelijk is voor het hoogste F3 punt van de baffle step. Maar wat gebeurt er als de kast een ronde/gebogen vorm heeft? Stel dat de luidspreker door de curve iets breder wordt, verplaatst dan het punt van de bafflestep naar de frequentie horende bij de nieuwe breedte? En hoe zit dat dan met afgeronde of schuine randen? En hoe zit het met die bolvorm?
Reden voor deze vraag is dat ik in mijn huidige kast ontwerp (een verslag volgt z.s.m.) een minimale verbreding van de kast heb van enkele mm's, eerst net achter de "baffle" en vervolgens door de curve nog iets in het midden van de speaker. Ik gebruik een bestaand filterontwerp waarbij rekening is gehouden met een 200mm baffle, dus ik wil graag weten waar ik het ontwerp moet compenseren om deze breedte te bereiken.
Ik hoop dat iemand hier het antwoord op kan geven.
Baffle Step Loss: The Baffle Baffles me
Moderator: Beheerdersteam
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Baffle Step Loss: The Baffle Baffles me
Je haalt twee dingen een beetje door elkaar denk ik.
Bafflestep en diffractie.
In principe heeft de vorm (rond vs rechthoekig) van de kast niet heel veel invloed op de bafflestep frequentie.
De vorm heeft dan weer wel veel invloed op diffractie, ivm akoestische impedantie sprongen.
Bafflestep en diffractie.
In principe heeft de vorm (rond vs rechthoekig) van de kast niet heel veel invloed op de bafflestep frequentie.
De vorm heeft dan weer wel veel invloed op diffractie, ivm akoestische impedantie sprongen.
Re: Baffle Step Loss: The Baffle Baffles me
Dankjewel, dit zou heel goed kunnen.b_force schreef:Je haalt twee dingen een beetje door elkaar denk ik.
Bafflestep en diffractie.
In principe heeft de vorm (rond vs rechthoekig) van de kast niet heel veel invloed op de bafflestep frequentie.
De vorm heeft dan weer wel veel invloed op diffractie, ivm akoestische impedantie sprongen.
Wat voor mij van belang is, is welke breedte ik moet aanhouden om aan de voorwaarden van de bafflestep compensatie van het driver/filterontwerp te voldoen. Front of totale kastbreedte en vooral, waarom?
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Baffle Step Loss: The Baffle Baffles me
Je kent The Edge, een progje om de bafflestep te compenseren? http://www.tolvan.com/index.php?page=/edge/edge.php
Re: Baffle Step Loss: The Baffle Baffles me
Een paar mm op 200mm is geen enkel probleem, bijv 210mm ipv 200. Het gaat pas echt hoorbaar veranderen als de baffle 280mm wordt ipv 200.SmauG schreef:Wat voor mij van belang is, is welke breedte ik moet aanhouden om aan de voorwaarden van de bafflestep compensatie van het driver/filterontwerp te voldoen. Front of totale kastbreedte en vooral, waarom?
Ik zou zeggen, als je binnen de +/- 20% blijft hoeft het filter niet te worden aangepast.
Verder is het zo dat de bafflestep in het far-field minder invloed heeft dan near-field omdat dan de luisterruimte een aardig woordje mee gaat spelen.
Re: Baffle Step Loss: The Baffle Baffles me
Nee, deze kende ik nog niet, bedankt!Bertje schreef:Je kent The Edge, een progje om de bafflestep te compenseren? http://www.tolvan.com/index.php?page=/edge/edge.php
Bedankt voor je antwoord, ik zit binnen enkele milimeters, dus dat zal dan wel goedkomen.arjank schreef:Een paar mm op 200mm is geen enkel probleem, bijv 210mm ipv 200. Het gaat pas echt hoorbaar veranderen als de baffle 280mm wordt ipv 200.SmauG schreef:Wat voor mij van belang is, is welke breedte ik moet aanhouden om aan de voorwaarden van de bafflestep compensatie van het driver/filterontwerp te voldoen. Front of totale kastbreedte en vooral, waarom?
Ik zou zeggen, als je binnen de +/- 20% blijft hoeft het filter niet te worden aangepast.
Verder is het zo dat de bafflestep in het far-field minder invloed heeft dan near-field omdat dan de luisterruimte een aardig woordje mee gaat spelen.
Wel valt het me op dat er dus nog steeds geen conclusief antwoord op de oorspronkelijke vraag is.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Baffle Step Loss: The Baffle Baffles me
Je hebt geen echte bafflestep. De "step" verwordt tot een flauwe helling over een groter frequentiebereik. Heel moeilijk van te voren exact uit te rekenen.SmauG schreef:Wel valt het me op dat er dus nog steeds geen conclusief antwoord op de oorspronkelijke vraag is.
