Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door ds23man »

Het kan zelfs zo zijn dat bij een geven inhoud en driver je er op uitkomt om geen demping toe te passen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Henkjan »

laten we dan even onderscheiden waarom je demping zou willen toepassen:
1: afstemming veranderen: door demping "ziet" de driver een groter volume
2: dempen van bepaalde frequenties

1 is onderdeel van t ontwerp, ook bij een sub
2 werkt niet of nauwelijks in een sub, behalve als je het in de poort stopt (dan werkt het als stromingsweerstand)
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door bas focal m180 »

Henkjan schreef:
laten we dan even onderscheiden waarom je demping zou willen toepassen:
1: afstemming veranderen: door demping "ziet" de driver een groter volume
Dit moet je niet willen als je veel erin stopt dan gaat je ''demping's materiaal'' mee doen als een massa veersysteem.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Henkjan »

bas focal m180 schreef:
Henkjan schreef:
laten we dan even onderscheiden waarom je demping zou willen toepassen:
1: afstemming veranderen: door demping "ziet" de driver een groter volume
Dit moet je niet willen als je veel erin stopt dan gaat je ''demping's materiaal'' mee doen als een massa veersysteem.
als je het gebruikt zoals bedoeld, dan gaat dat gewoon goed.

:bakkie: het lukt ons wel om met elke post nog een nieuw aspect toe te voegen aan het toch al ondergesneeuwde onderwerp :bakkie:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door ds23man »

Dan maar weer een nieuw aspect, de AD oliebollentest heb nou wel doorgelezen. :mrgreen:

In de bekende simulatieprogramma's kun je de hoeveelheid demping aangeven ( vaak in procenten). Maar niet wat je erin stopt.

Steenwol is velen malen effectiever dan Baf.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Henkjan »

we dwalen nou wel af van de vraag: wel of geen demping in een sub.....
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door ds23man »

Nee hoor: het hangt van diverse factoren af in het ontwerpproces.
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

wouter schreef:
ds23man schreef:
wouter schreef:
Demping heeft bijna altijd wel een effect dat wenselijk is. In een kleine basreflex demp je bij voorkeur met schuim langs de wanden, noppenschuim van goede kwaliteit of liever nog: vlakschuim van akotherm.

Gesloten subwoofers kun je losjes voor een heel groot gedeelte vullen met BAF of met andere materialen.
Voor kleinere behuizingen is dan Twaron Angel hair het mooiste, zo min mogelijk gewicht aan dempmateriaal en toch een goede demping. Vooral voor grotere behuizingen is het wel heel kostbaar, met andere materialen kun je bijna dezelfde effecten bereiken.

Rondom de woofer laat je de lucht bij voorkeur wat meer vrij. Tussen een basreflexpoort en woofer moet bij voorkeur weinig tot geen dempmateriaal zitten, zodat die interactie niet verstoord wordt. Een TL dempen is weer een ander verhaal, daarbij is de plaatsing en opbouw van je demping nogal kritisch, aangezien je boventonen meer wilt dempen dan de fundamentele resonantie van de constructie.

In een sub met compacte afmetingen hoef je niet bang te zijn voor storende staande golven als de filtering z'n werk goed doet. Geluid dat door een filter lekt klinkt me als bla bla, dat is geen feitelijke info denk ik.
Waarom, Waarom, Waarom?
Omdat dit is waarmee Jamesblond weer orde in z'n hoofd krijgt?!
Dank je. Denk ik.

Waar het mij om gaat is dat ik geen éénduidige antwoorden krijg op een volgens mij niet zo lastige vraag. De vraag die ik beter had kunnen stellen is volgens mij deze: "Demping in een sub: zo ja, waarom dan niet?"

Als je gaat googlen met een vrij specifieke zoekopdracht, krijg ik overwegend "ja moet je doen" te lezen, of mensen die het niet weten en twijfelen. Hier krijg ik tegenstrijdige antwoorden en vrijwel geen onderbouwingen. Dat van de golflengte van de eerste staande golf in relatie tot de kastafmetingen snap ik. Daar kan ik iets mee. Maar als die vlieger op gaat, snap ik het gebruik van demping in commerciële subs echt niet. Wat doet dat daar dan?

Om de vraag van santheman te beantwoorden: in mijn sub500 zit alleen langs de wanden wat polystyreenschuim. In m'n Adam Sub 10 (BR) zit een prop of drie synthetische wol, oid. Verder niets.

Denk dat ik maar voor de goedkope optie kies en het gewoon weg laat. Mocht dat me niet bevallen, dan prop ik er wel een kussen in ofzo... :roll:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door ds23man »

Volgens mij heb je de voorgaande reacties niet gelezen:

Dempingsmateriaal beinvloedt de kastafstemming ( kastvergroting) en dient meegenomen te worden in het ontwerp. Ga er maar eens mee spelen in een simulatieprogramma. Is een normaal beschreven fenomeen in de bekende luidsprekerontwerpboeken.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door wouter »

wouter schreef:
ds23man schreef:
Bij het ontwerp van een subwoofer moet je de demping ( wel of niet) meenemen in je ontwerpproces. Je kunt door het spelen met dempingsmateriaal een gunstigere afstemming krijgen.
Exact mijn ervaring, de afstemming komt met akotherm lager uit dan met pritex, bij evenveel wandoppervlakte vulling. Met en zonder dempmateriaal scheelde echt fors, denk van bijna 60 naar 50 Hz ofzo... Heb de metingen nog wel ergens.

Dit alles bij een gelijkblijvende poortlengte. Kortom, rekening mee houden in het ontwerpen

Dit zegt toch vrij veel? En bij een gesloten sub werkt demping als virtuele volumevergroting. Een kast kan daardoor wat kleiner ontworpen worden om toch de target curve te kunnen halen, bijv q=0.707

Wanneer niet? Als de impedantiepieken van een open systeem duidelijk een lagere piek heeft op de laagste frequentie van de 2 pieken. Dan treedt er veel verlies op, demping verlaagt de q van de afstemming nog meer dus de poortoutput wordt dan wellicht onwenselijk laag.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door bas focal m180 »

Henkjan schreef:
bas focal m180 schreef:
Henkjan schreef:
laten we dan even onderscheiden waarom je demping zou willen toepassen:
1: afstemming veranderen: door demping "ziet" de driver een groter volume
Dit moet je niet willen als je veel erin stopt dan gaat je ''demping's materiaal'' mee doen als een massa veersysteem.
als je het gebruikt zoals bedoeld, dan gaat dat gewoon goed.
Dempingsmateriaal maakt de kast groter, dempings materiaal zal energie op slaan en weer vrij geven.
Het dempingsmateriaal warmt op en afkoelt af.
Als je je kast flink volpropt dat opslaan en vrijgeven daarvan ben ik dan niet van overtuigd dat het precies de beweging van de speaker konus volgt.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Henkjan »

flink volproppen is niet wat ik bedoel met "gebruik als bedoeld" :mrgreen:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door wouter »

Geef maar eens een vlotte tik op de rolrand van een woofer bij een kast zonder dempmateriaal.... en dan 'met'....
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door ds23man »

wouter schreef:
Geef maar eens een vlotte tik op de rolrand van een woofer bij een kast zonder dempmateriaal.... en dan 'met'....
Met een versterker aangesloten ( of kortgesloten) of niet? Geeft opmerkelijke verschillen......
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door bas focal m180 »

wouter schreef:
Geef maar eens een vlotte tik op de rolrand van een woofer bij een kast zonder dempmateriaal.... en dan 'met'....
Dan demp je dus de toonhoogte van die vlotte tik en de eventuele boventonen.
Ik denk niet dat die vlotte tik onder de 100hz zal zijn.

Maar zo als HJ zei: niet vol stoppen.
Een beetje kan geen kwaad maar volstoppen zou ik niet doen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door wouter »

ds23man schreef:
wouter schreef:
Geef maar eens een vlotte tik op de rolrand van een woofer bij een kast zonder dempmateriaal.... en dan 'met'....
Met een versterker aangesloten ( of kortgesloten) of niet? Geeft opmerkelijke verschillen......
Met versterker uit ;-)
Bij een vrij grote lege kast slingert de conus zichtbaar na en hoor je de afstemfrequentie duidelijk. Bij dempen is het rustiger: sneller in rust en amper een toonhoogte definieerbaar... eigen ervaring, zal per constructie wel verschillen.
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

Hoe lang kun je moeten wachten op een beetje hout..?!? :-s
:relax: :relax: :relax: :relax:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door wouter »

Hangt af van of je reguliere prijs betaalt of iets met tussendoor tarief hebt afgesproken...
Laatst gewijzigd door wouter op wo 25 jan 2017, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

9 januari zou hij het "meteen" oppakken. Inmiddels zijn we twee weken verder en nog steeds geen bericht. Ik weet dat ik niet de hoofdprijs betaal, maar dat is geen reden om me maar heel lang te laten wachten, lijkt me. Zal zodadelijk eens voorzichtig informeren naar de voortgang...

Niet heel veel haast, maar toch wel prettig om enigszins een idee te hebben wanneer ik iets ga terugzien van m'n aanbetaling.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door wouter »

Dan hoef je niet voorzichtig te zijn, het was netjes als jij een update had gekregen o.i.d.
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

Voorzichtig goed nieuws: ik verwacht in de loop van de komende week aan de slag te kunnen! :bounce: :bounce: :bounce:

Dus maandag ofzo maar es op zoek gaan overige montage- en dempingsmaterialen. Gewone houtlijm (gele potten van bison of pattex) moet goed genoeg zijn, toch..?
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Hans Nootdorp »

Budget-tip: houtlijm van Action.....
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Hans Nootdorp »

Budget-tip: die Pattex houtlijm van Action.....
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

Weet iemand hoe ik de ledenkorting van Rumoh kan inschakelen bij een bestelling? Indien en voor zover die nog van toepassing is...

Verder: op- en aanmerkingen over dit boodschappenlijstje? Verder nog iets nodig? Goede dempingsmaterialen? (Nu niet gaan roepen dat dat helemaal overbodig is, alsjeblieft...)
Rumoh.PNG
Toelichting: Demping 10 op de zij-, voor- en achterwanden;
Demping 30 op boven en onderwand (dikker, (iets) meer effect in de mid-band, waar de eerste staande golf kan gaan ontstaan, op ca. 140Hz).;
Wol direct achter de driver, danwel in de ruimte onder de driver, whatever works best.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door pappaleo »

Bij het afrekenen een code invullen bij Kortingsbon. Welke code dat dit jaar is moet je even aan Rudy zelf vragen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”