Allen Wright's - PP-2C eindversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Ah!buis

Re: Allen Wright's - PP-2C eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Van de twee fets in de stroombron, Q3 en Q4 is het alleen Q4 die de hoe spanning ziet.Q3 krijgt enkel de Vgs van Q4 te verdragen.Lastig is dat de DN2450 er alleen voor oppervlakte montage is.
Anders deze zener erover https://www.eoo-bv.nl/zener-3w/16330-zen-3w-180v.html, kathode aan de 450volt en anode aan 380volt.
Anne
Rovano

Bericht door Rovano »

Ah!buis schreef:
Die ruststroom automaat ken ik niet (wel van horen zeggen) dus in hoeverre dat goed zit met die -6V voorspanning :? .Kan natuurlijk, enkel een beetje eigenaardig.
Die voorspanning is inderdaad wat vreemd, de diepere gedachte ontgaat me enigszins. Misschien kan het hele insteltrapje er wel uit, ik heb tenslotte een volstrekt andere bias instelling voor de eindtrap in vergelijk met het origineel. Indien niet, dan zal ik voor de zekerheid aan Guido Tent eens vragen of dat consequenties heeft voor de bias automaat, maar ik denk het niet.
Wat vinden jullie?
Ah!buis schreef:
Met die Salas ben ik al 's bezig geweest op diyaudio.Leutert wat naast de kwestie en je krijgt de hele volgelingenbende over je heen, net een secte :shock: .Komt ook met simulatieresutaten, kom uit wat je erin stopt, zegt niks.
Maar eerlijk is eerlijk, hij noemt 't dan ook "simplistic" :lol:
Die fet, Q8, werkt daar op 0,5volt met 0,1volt over die instelweerstand.Wordt verondersteld een konstante stroom door de twee in serie geschakelde 68k weerstanden te geven.Geeft dan ook een konstante spanning voor de shunt.Maar bij die instelling is die fet helemaal geen konstante stroombron.Daar gaat je rotsvaste spanning
Ja, ik vond je relaas op dat forum. Goed, technisch niet perfect, maar het schijnt wel te werken. Mocht dat in de praktijk toch tegenvallen, kan ik altijd nog de door jou voorgestelde modificatie doorvoeren. Simulaties geven een minder goede uitkomst met jouw model, maar dat zegt niet alles, zeg je.
360.jpg
Modificeren doe ik in eerste instantie liever niet, daar ik dan de hele printopzet over de kop moet gooien. Ik zal die regelaar binnenkort eens aansluiten op een voeding en onder belasting bekijken wat dat ding doet.
Ah!buis schreef:
Van de twee fets in de stroombron, Q3 en Q4 is het alleen Q4 die de hoe spanning ziet.Q3 krijgt enkel de Vgs van Q4 te verdragen.Lastig is dat de DN2450 er alleen voor oppervlakte montage is.
Anders deze zener erover https://www.eoo-bv.nl/zener-3w/16330-zen-3w-180v.html, kathode aan de 450volt en anode aan 380volt.
Anne
Ok, zener er in en ik geloof dat ik er toch ook maar een extra RC trapje bijzet. Er wordt aangeraden het spanningsverschil tussen in- en uitgang van de shuntregelaar niet meer te laten zijn dan 50V. 20V schijnt al voldoende te zijn. Ik zet er eerst maar een instelbare draadgewonden weerstand bij met een niet al te grote C; de afvlak condensator heeft ook al een enorm formaat. Later kan ik die weerstand dan wel vervangen door een vaste weerstand van voldoend vermogen.

Over formaten gesproken, ik heb nu een opkom vertraagd relais getekend voor de inschakeling van de shuntregelaar maar, als het even kan, zou ik die willen laten vervallen. Ook dat is nogal een bonkig ding. Kan het kwaad als de voortrap meteen onder spanning staat voordat het zaakje op temperatuur is? Kathode vergiftiging? De auto bias heeft een vertraging in zich, dus de eindbuizen zijn al beveiligd.

Groet,
Rovano
Laatst gewijzigd door Rovano op di 04 jul 2017, 0:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Rovano schreef:
Ok, zener er in en ik geloof dat ik er toch ook maar een extra RC trapje bijzet. Er wordt aangeraden het spanningsverschil tussen in- en uitgang van de shuntregelaar niet meer te laten zijn dan 50V. 20V schijnt al voldoende te zijn. Ik zet er eerst maar een instelbare draadgewonden weerstand bij met een niet al te grote C; de afvlak condensator heeft ook al een enorm formaat. Later kan ik die weerstand dan wel vervangen door een vaste weerstand van voldoend vermogen.
Die afvlak-C is er ook voor de eindtrap, mag best zo groot.
Je kunt gerust een R tussen de dikke C en de stroombron van de shunt zetten, per slot stroombron=heel grote weerstand, wat meer maakt geen verschil.Wel minder warmte in Q4.
Over formaten gesproken, ik heb nu een opkom vertraagd relais getekend voor de inschakeling van Kan het kwaad als de voortrap meteen onder spanning staat voordat het zaakje op temperatuur is? Kathode vergiftiging? De auto bias heeft een vertraging in zich, dus de eindbuizen zijn al beveiligd.
Zoveel spanning komt er niet op die buizen, spanning wordt verdeeld door R12 en R13.
Het is eerder Q5 die 't moeilijk kan krijgen, de stroom voor de voorversterker gaat er dan ook nog door.Als 't wat lang duurt kan ie erg heet worden.
Afhankelijk hoe je de smoorspoel aansluit (winding in serie of tegen elkaar in) kan de spanning op C7 nogal verschillend zijn belast/onbelast.Onbelast altijd de topwaarde van de trafo.Belast wat lager met de wikkelingen tegen elkaar in en terugzakken richting gemiddelde waarde bij serieschakeling, hangt van de zelfinduktie af (= filter met smoorspoel-in)
Anne
Rovano

Bericht door Rovano »

Ik doelde eigenlijk meer op de fysieke grootte van de afvlak C, niet zozeer op de capaciteit. Het is een pot met een diameter van 75 mm en een hoogte van 95 mm. Fors ding dus.
Ok, een (regelbare) R eerst maar eens, zonder C. Scheelt weer wat ruimte. Minder warmte in de regelaar is natuurlijk altijd goed. Heb ik niet van die enorme koelblokken nodig.

Volgens mij begint die auto bias automaat vrijwel meteen met traploos regelen, dus is de voeding bij inschakeling niet helemaal onbelast, maar goed, ik laat de inschakelvertraging eerst maar even staan. Misschien kan hij na in bedrijf name wel verdwijnen. Ik zit namelijk ook nog een beetje met het spanningsverschil over het contact van het relais. Volgens opgave van de fabrikant max. 250V AC / 400V DC.

En Anne, die negatieve-voorspanning-spanningsdeler-met-DC-balans-instelpotentiometer-R14-P4-R15 zal ik die schrappen of moet hij blijven?

Rovano
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Rovano schreef:
En Anne, die negatieve-voorspanning-spanningsdeler-met-DC-balans-instelpotentiometer-R14-P4-R15 zal ik die schrappen of moet hij blijven?

Rovano
Zal wel iets met de automaat te maken hebben, die ken ik dus niet.
Zou kunnen om al vast wat negatieve spanning te hebben in het begin, voorkomt dan een hoge startstroom van de buizen.Is maar een veronderstelling, maar baat 't niet, ...
Anne
Rovano

Bericht door Rovano »

Nou nee, die spanningsdeler zit ook al in het origineel. Misschien heeft het iets te maken met de wijze waarop Wright zijn eindbuizen instelt?
Hij heeft daar ontkoppel condensatoren inzitten van maar liefst 8000u.

Rovano
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Rovano schreef:
Nou nee, die spanningsdeler zit ook al in het origineel. Misschien heeft het iets te maken met de wijze waarop Wright zijn eindbuizen instelt?
Hij heeft daar ontkoppel condensatoren inzitten van maar liefst 8000u.

Rovano
Dan was 't origineel dan deels met kathodeweerstanden en deels vaste negatieve spanning.
Kun je de DC-balans mooi instellen.
Zal dan wel niet nodig zijn met de automaat.Maar zonder die negatieve spanning moet alles komen van het ophogen van de kathodes, gaat ten koste van de Vak en het vermogen (wel niet enorm veel, zo'n 40volt araf).
Anne
Rovano

Bericht door Rovano »

Dank voor je uitleg. Ik laat die instelling gewoon zitten.

Rovano
Rovano

Bericht door Rovano »

Naar aanleiding van bovenstaande vingerwijzingen en suggesties, heb ik het schema in mijn eerste posting wederom gewijzigd.
Verder nog correcties en/of ideeën?

Rovano
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

Bij een XLR zit de massa gewoonlijk op poot 1, aan de zijkant dus, plus op poot 2 (andere zijkant) en min op poot 3 (onderaan in het midden). Uiteraard kun je besluiten dat anders te doen als je je versterker nooit op een normale XLR hoeft aan te sluiten.
Rovano

Bericht door Rovano »

Goed punt, Marcel. Als wat je aangeeft de standaard is, wie ben ik dan om daar van af te wijken? Het schema is inmiddels aangepast.
Dank je.

Rovano
Rovano

Bericht door Rovano »

Beste mensen,

Een tijd geen kans gezien wat te doen aan mijn project, maar nu dan toch een (voorlopige) versie van mijn lay-out tekening, zie hier:
Lay-out PP-2C.pdf
(170.39 KiB) 182 keer gedownload
Wederom zie ik weer uit naar uw opbouwende kritieken en commentaren.

Groet,
Rovano
Rovano

Bericht door Rovano »

De shuntregelaar in testopstelling:
P1100224.JPG
Een eerdere poging mislukte. Al bij 350V raakte Q4 (DN2540) defect.
Q5 is nu een IXTP01N100D die een spanning van 1kV aankan.
De meters van links naar rechts:

Vin
Vout
Itot. (400mV = 40mA)
Temperatuur koellichaam Q4

Wat opvalt is dat het vrij lang duurt voordat de regelaar z’n eindwaarde heeft bereikt.

Hier een foto van de beide CCS printjes. Een hoop gepriegel; meer jumpers dan onderdelen. Maar ja, ik had geen zin hiervoor een printje te ontwikkelen. Dan maar op gaatjesboard.....
P1100221.JPG
Rovano
Laatst gewijzigd door Rovano op di 17 okt 2017, 22:55, 5 keer totaal gewijzigd.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

In die weinig tijd nog leuk aan 't puzzelen/tekenen geweest zo te zien. O:)
Rovano schreef:
Een eerdere poging mislukte. Al bij 350V raakte Q4 (DN2540) defect.
Q4 is nu een IXTP01N100D die een spanning van 1kV aankan.
Is verdacht.Aan de stroom kan het niet liggen, zo'n tor moet extra aangepord om er stroom door te krijgen en 350volt is niet teveel.Was het soms een nepgeval van twijfelachtige oorsprong :?
Een hoop gepriegel; meer jumpers dan onderdelen. Maar ja, ik had geen zin hiervoor een printje te ontwikkelen. Dan maar op gaatjesboard.....
Zeker geen tekening van tevoren gemaakt :lol: .
Je tekening wat bestudeerd maar wel hard2C :o
Hier en daar wat massa verbindingen verlegd.Het verzamelpunt van het voorversterkerdeel zit aan de centrale massa via de Salas.Niet nog 's, krijg je een lus.En de kathodestroom van de eindbuizen niet naar de voorversterker.
Anne
Bijlagen
Hard 2C.jpg
democles

Bericht door democles »

Vraagje?

Heb ook nog twee zelfbouw HV Salas voedingen liggen voor mijn toekomstige buizen projectjes.

Op hoeveel mA stel je ze in?

Stel je ze af, op exact voor de schakeling nodig(+20mA voor de regelaar) of meer?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Vraagje?

Heb ook nog twee zelfbouw HV Salas voedingen liggen voor mijn toekomstige buizen projectjes.

Stel je ze af, op exact voor de schakeling nodig(+20mA voor de regelaar) of meer?
Als je een shunt instelt op de stroom van de belasting blijft er niets te shunten over :o
Hoeveel dat extra moet zijn hangt van de mate waarin de belasting kan veranderen.Je moet zorgen dat bij het grootste verbruik er nog iets overblijft om te regelen.
En met de Salas nog wat meer om z'n eigen afwijkingen op te vangen :twisted: .
Anne
democles

Bericht door democles »

Bedankt,Anne,
Rovano

Bericht door Rovano »

democles schreef:
Vraagje?

Volgens Salas zou dat inderdaad afdoende moeten zijn, maar ......
En met de Salas nog wat meer om z'n eigen afwijkingen op te vangen :twisted: .
Anne
ik begin nu toch ook te twijfelen aan de correcte werking van deze regelaar. Ik ben benieuwd hoe de Salas SSHV2 zich houdt in de schakeling...

Rovano
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Rovano schreef:
democles schreef:
ik begin nu toch ook te twijfelen aan de correcte werking van deze regelaar. Ik ben benieuwd hoe de Salas SSHV2 zich houdt in de schakeling...

Rovano
Maak je niet ongerust, komt niet op een paar volts, buizen zijn niet zo streng :D .
Anne
Rovano

Bericht door Rovano »

Ja, dat is waar, maar van de regelaar mag toch minstens worden verwacht dat hij een stabiele constante spanning levert. Aan juist die stabiliteit heb ik zo mijn twijfels. Het duurt bijna een kwartier voordat de ingestelde spanning wordt bereikt!

Rovano
Rovano

Bericht door Rovano »

Ah!buis schreef:
In die weinig tijd nog leuk aan 't puzzelen/tekenen geweest zo te zien. O:)
Nietwaar? Zo tussen de bedrijven door en zelfs nog kans gezien om wat te boren en te vijlen.
Ah!buis schreef:
Is verdacht.Aan de stroom kan het niet liggen, zo'n tor moet extra aangepord om er stroom door te krijgen en 350volt is niet teveel.Was het soms een nepgeval van twijfelachtige oorsprong :?
Ongetwijfeld. Daarom koos ik in tweede instantie voor een tor met een veel hogere ingangswaarde.
Ah!buis schreef:
Zeker geen tekening van tevoren gemaakt :lol: .
Grapjas, het was nota bene één van de eerste dingen die ik getekend heb. Hier nog eens, maar dan wat groter:
CCS.jpg
Ah!buis schreef:
Je tekening wat bestudeerd maar wel hard2C :o
Hmm, ik heb zelf een 24 inch monitor, voor mij niet zo'n probleem. Ook iets voor jou misschien? Tegelijkertijd moet ik wel toegeven dat de wijze waarop ik alles heb getekend, onderdelen aan de onderzijde èn onderdelen aan de bovenzijde (in licht grijs) het enigszins rommelig maakt. Ik doe dit zo omdat ik volledig overzicht wil houden.
Ah!buis schreef:
Hier en daar wat massa verbindingen verlegd.Het verzamelpunt van het voorversterkerdeel zit aan de centrale massa via de Salas. Niet nog 's, krijg je een lus.
Verrek, volledig over het hoofd gezien.
Ah!buis schreef:
En de kathodestroom van de eindbuizen niet naar de voorversterker.
Ok Anne, bedankt voor je tips. Ik heb het één en ander even aangepast. Zo beter?
Lay-out PP-2C-tmp2.jpg
Rovano
FrancoB

Bericht door FrancoB »

Leuk project! Ga ik volgen.

Speel zelf ook met dit ontwerp. Ik heb gekozen voor een Maida regulator: https://www.neurochrome.com/21st-centur ... r-rev-2-0/ ipv zijn SuperReg modules.

Verder is alles volgens het originele ontwerp. Als voorversterker gebruik ik de Vacuum State SVP-2. Helemaal goed. :)
Rovano

Bericht door Rovano »

FrancoB schreef:
Leuk project! Ga ik volgen.

Speel zelf ook met dit ontwerp. Ik heb gekozen voor een Maida regulator: https://www.neurochrome.com/21st-centur ... r-rev-2-0/ ipv zijn SuperReg modules.
Welcome to the club, Franco. Ben je zelf ook al aan het bouwen?
FrancoB schreef:
Verder is alles volgens het originele ontwerp. Als voorversterker gebruik ik de Vacuum State SVP-2. Helemaal goed. :)
Zelfbouw of gekocht?

Rovano
FrancoB

Bericht door FrancoB »

Mijn eindversterkers zijn klaar. Mocht je geinteresseerd zijn, dan kunnen we misschien wat afspreken.

Voorversterker is als kit gekocht bij Vacuum State.
Rovano

Bericht door Rovano »

Zeker, ik stuur je een PM.
Plaats reactie