My own Private PhonoDude (v2015)
Moderator: Beheerdersteam
- Muug
- Contacteer:
Re: My own Private PhonoDude
ik ben blij dat je dat zegt Anne, die gedachte had ik ook maar ik dierf ze niet formuleren. 
- Muug
- Contacteer:
ok ok 't is 5670
typo, wordt tijd dat ik stop met ernstige dingen te doen
typo, wordt tijd dat ik stop met ernstige dingen te doen
- Muug
- Contacteer:
zo
gloeispanning is in orde, en de EZ81 is ook al bedraad, en de netspanning ook. Genoeg voor vandaag want ik begin flaters te begaan.
gloeispanning is in orde, en de EZ81 is ook al bedraad, en de netspanning ook. Genoeg voor vandaag want ik begin flaters te begaan.
- Muug
- Contacteer:
Voedingstrap is bijna klaar. Is wat knoeien met soldeer, beetje gebrek aan ervaring en ruimtelijk inzicht.
Kan ik dat onbelast (zonder de buizen) testen? Om te weten of mijn hoogspanningen kloppen voor ik verder ga.
Kan ik dat onbelast (zonder de buizen) testen? Om te weten of mijn hoogspanningen kloppen voor ik verder ga.
Laatst gewijzigd door Muug op za 21 jan 2017, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Moet wel kunnen.Vaak loopt de spanning dan hoger dan bedoeld (slecht voor electrolieten die soms net teveel krijgen).Zal hier wel meevallen, het verbruik is niet erg groot en de EZ81 kan veel meer aan, zodat het verschil belast/onbelast niet groot zal zijn.
Anne
Anne
- Muug
- Contacteer:
Voedingtrap is klaar.
Eerste bevinding was: als ik die EZ81 niet plaats, dan meet ik op zijn 3 niks nul nada
Tweede bevinding : mét EZ81 op zijn plaats, meet ik aan punt 3 779V, ipv 329V Die absurd hoge voltage meet ik ook doorheen de rest van mijn schema.
"Wat is HIER aan de hand?!?! ". Bleek de multimeter nog op wisselspanning te staan. Op naar bevinding drie.
Derde bevinding: mét EZ81 op zijn plaats, mét de multimeter mooi op gelijkspanning, meet ik aan de 3 van de EZ81 dus 362V, en die meet ik dan ook doorheen de rest van het schema, tot en met de vier aftakpunten die naar de 5670 en 6N3 gaan. Dus GEEN 329, 326,5, 316 en 313,8V zoals het volgens het schema zou moeten.
Vraagjes:
- Meet ik 362V ipv 329V omdat er nog geen belasting is? Al die andere lampjes en draadjes (=de versterkertrap) zijn er immers nog niet.
- is het normaal dat ik in mijn 2de bevinding doorheen het hele voedingsschema die 700+V blijf meten, dus ook na de smoorspoel en verder? Die EZ81 is toch een gelijkrichter, waardoor je erachter dus geen wisselspanning meer kàn meten?
Ah, fotootjes.
Eerste bevinding was: als ik die EZ81 niet plaats, dan meet ik op zijn 3 niks nul nada
Tweede bevinding : mét EZ81 op zijn plaats, meet ik aan punt 3 779V, ipv 329V Die absurd hoge voltage meet ik ook doorheen de rest van mijn schema.
Derde bevinding: mét EZ81 op zijn plaats, mét de multimeter mooi op gelijkspanning, meet ik aan de 3 van de EZ81 dus 362V, en die meet ik dan ook doorheen de rest van het schema, tot en met de vier aftakpunten die naar de 5670 en 6N3 gaan. Dus GEEN 329, 326,5, 316 en 313,8V zoals het volgens het schema zou moeten.
Vraagjes:
- Meet ik 362V ipv 329V omdat er nog geen belasting is? Al die andere lampjes en draadjes (=de versterkertrap) zijn er immers nog niet.
- is het normaal dat ik in mijn 2de bevinding doorheen het hele voedingsschema die 700+V blijf meten, dus ook na de smoorspoel en verder? Die EZ81 is toch een gelijkrichter, waardoor je erachter dus geen wisselspanning meer kàn meten?
Ah, fotootjes.
Mooi,
Een paar opmerkingen.
Zet de netaarde niet rechtstreeks aan het sterpunt maar aan de bovenplaat via een groot gelijkrichters blok b.v.
Gebruik voor de bedrading van netantre naar de netschakelaar dikker draad.
Isoleer de aansluitingen van de weerstanden die aan de elco,s zitten met een stukje teflonslang of krimpkous.
Verbind de geperforeerde plaat waar de netantre en schakelaar op zitten met een draad aan de bovenplaat,veiliger als daar iets mis gaat.
De bedrading voor de gloeispanning kan korter en netter,en hou wisselstroom voerende leidingen een beetje uit de buurt van gelijkstroom.
Een paar opmerkingen.
Zet de netaarde niet rechtstreeks aan het sterpunt maar aan de bovenplaat via een groot gelijkrichters blok b.v.
Gebruik voor de bedrading van netantre naar de netschakelaar dikker draad.
Isoleer de aansluitingen van de weerstanden die aan de elco,s zitten met een stukje teflonslang of krimpkous.
Verbind de geperforeerde plaat waar de netantre en schakelaar op zitten met een draad aan de bovenplaat,veiliger als daar iets mis gaat.
De bedrading voor de gloeispanning kan korter en netter,en hou wisselstroom voerende leidingen een beetje uit de buurt van gelijkstroom.
- Bijlagen
-
- Dioda.JPG (17.27 KiB) 436 keer bekeken
Gelukkig maar, anders was de EZ kaduukMuug schreef:Voedingtrap is klaar.
Eerste bevinding was: als ik die EZ81 niet plaats, dan meet ik op zijn 3 niks nul nada![]()
Mensen is misselijk hèTweede bevinding : mét EZ81 op zijn plaats, meet ik aan punt 3 779V, ipv 329V Die absurd hoge voltage meet ik ook doorheen de rest van mijn schema."Wat is HIER aan de hand?!?! ". Bleek de multimeter nog op wisselspanning te staan.
Er valt spanning over een weerstand ALS ER STROOM DOOR GAAT, dus geen stroom geen spanning(-sverlies)Derde bevinding: mét EZ81 op zijn plaats, mét de multimeter mooi op gelijkspanning, meet ik aan de 3 van de EZ81 dus 362V, en die meet ik dan ook doorheen de rest van het schema, tot en met de vier aftakpunten die naar de 5670 en 6N3 gaan. Dus GEEN 329, 326,5, 316 en 313,8V zoals het volgens het schema zou moeten.
Kijk, je weet 't wel- Meet ik 362V ipv 329V omdat er nog geen belasting is? Al die andere lampjes en draadjes (=de versterkertrap) zijn er immers nog niet.
Hangt van de meter af, als die enkel een gelijkrichter heeft en dan iets aangeeft als, welke (sinusvormige)wisselspanning verantwoordelijk is voor deze gelijkspanningspanning, krijg je dat.- is het normaal dat ik in mijn 2de bevinding doorheen het hele voedingsschema die 700+V blijf meten, dus ook na de smoorspoel en verder? Die EZ81 is toch een gelijkrichter, waardoor je erachter dus geen wisselspanning meer kàn meten?
Anne
- Muug
- Contacteer:
Democles, merci voor je tips. Met hele kleine stukjes krimpkous heb ik veel geprutst en gesukkeld en dan heb ik het maar zo gelaten. Maar er bestaat iets Plastidip-achtigs (elektrisch isolerend) die je met een borsteltje kan aanbrengen. Ik zal daar eens naar kijken.
Ik ben vooral erg tevreden met mijn persoonlijke "turretboard". Ik heb er nog wat fotootjes van.
Ik ben vooral erg tevreden met mijn persoonlijke "turretboard". Ik heb er nog wat fotootjes van.
- Muug
- Contacteer:
Jahaa, ik heb best wel enkele dingen geleerd de vorige keer. Zoals meerdere massapunten gebruiken bvb.Ah!buis schreef:Kijk, je weet 't wel![]()
Anne
Zou ik niet doen,als er iets veranderd moet worden krijg je dat spul er niet meer af en kan wellicht het onderdeel in de kliko.........Plastidip-achtigs (elektrisch isolerend) die je met een borsteltje kan aanbrengen. Ik zal daar eens naar kijken.
+1democles schreef:Zou ik niet doen,als er iets veranderd moet worden krijg je dat spul er niet meer af en kan wellicht het onderdeel in de kliko.........Plastidip-achtigs (elektrisch isolerend) die je met een borsteltje kan aanbrengen. Ik zal daar eens naar kijken.
Wat is er mis met een stuk krimpkous ?
Op eBay heb je een heel assortiment van 6 diameters in verschillende kleuren voor een euro of 3-4.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
+2 voor de krimpkous, niet met dat pasti spul gaan rommelen. Je zou 2 dingen kunnen doen, krimpkous los eromheen, als de versterker naar tevredenheid werkt alles krimpen, of alles vastsolderen en later loshalen, krimpkous erom, vastsolderen en krimpen. In elk geval nog niet direkt krimpen na het solderen, als je dit er later weer af moet pellen is het ook geen doen.
- Muug
- Contacteer:
Maar als de draden getwist zijn, en pas de laatste 2-3 cm zijn niet getwist om de eenvoudige reden dat je ze moet vastsolderen, hoe krijg je daar nog krimpkous rond??? Als ik het probeer, met stukjes van een centimeterje of zo, dan krimpt het al terwijl ik nog aan het solderen ben en dan zit ie natuurlijk heel erg verkeerd.
Ik zeg het, ik heb het geprobeerd en doe het wellicht heel erg fout want het lukt me niet.
Ik zeg het, ik heb het geprobeerd en doe het wellicht heel erg fout want het lukt me niet.
Nee, de getwiste draden op de buisvoet hoef je niet te isoleren,het zijn meer de weerstanden die een beetje vrij in de lucht hangen te isoleren van de
bovenplaat of andere kast delen.
bovenplaat of andere kast delen.
Eigenlijk is het gebruik van soldeer steunen de weg om dingen niet in de kast te laten zweven.
Niet dat het zo niet kan,maar het werkt beter...........
De foto,s geven een beetje overkill beeld van wat ik bedoel. (mijn Classic One buizen voorversterker)
Niet dat het zo niet kan,maar het werkt beter...........
De foto,s geven een beetje overkill beeld van wat ik bedoel. (mijn Classic One buizen voorversterker)
Oke, even verder zeuren........
Zag daar een plakvoetje
Niet doen,krijg je vroeg of laat problemen mee,kan meevallen,maar er is een risico......
Schroef de elco tegen het hout,is beter
En nog 1 ,de bedrading die door de bovenplaat loopt. Door trillingen (elke versterker trilt) kan de bedrading op den duur sluiting maken met de bovenplaat
isoleer de draden die door het plaatwerk gaan .
Begrijp me niet verkeerd,je bouwsel kan best goed werken,alleen op den duur zul je het anders doen,en de fouten van anderen niet meer maken.....
Zag daar een plakvoetje
Niet doen,krijg je vroeg of laat problemen mee,kan meevallen,maar er is een risico......
Schroef de elco tegen het hout,is beter
En nog 1 ,de bedrading die door de bovenplaat loopt. Door trillingen (elke versterker trilt) kan de bedrading op den duur sluiting maken met de bovenplaat
Begrijp me niet verkeerd,je bouwsel kan best goed werken,alleen op den duur zul je het anders doen,en de fouten van anderen niet meer maken.....
Daar hebben ze dus zogeheten doorvoertules voor uitgevonden :
https://www.eoo-bv.nl/pvc-tules/12475-pvc-t-24mm.html
https://www.eoo-bv.nl/pvc-tules/12475-pvc-t-24mm.html
Tip!!
Leuk, creatief hoe je die gloeiprint aan het hout hebt geschroefd
Wil je het wat eenvoudiger,gebruik dan een alu strip,bij elke bouwmarkt,kost weinig........
Leuk, creatief hoe je die gloeiprint aan het hout hebt geschroefd
Wil je het wat eenvoudiger,gebruik dan een alu strip,bij elke bouwmarkt,kost weinig........
Natuurlijk Ray.
Dit gat is wat groot voor die tules,een tuinslang misschien..........
Het makkelijkst is het om de draden niet meer los te hoeven solderen,er een rand om te boetseren met kneedbaar epoxi.
Dit gat is wat groot voor die tules,een tuinslang misschien..........
Het makkelijkst is het om de draden niet meer los te hoeven solderen,er een rand om te boetseren met kneedbaar epoxi.
Laatst gewijzigd door democles op ma 23 jan 2017, 23:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Normaal gesproken maak je daar een gat voor van een millimeter of 10 a 12...
Maar waarom gebruik je geen faston stekkers ? die zijn ervoor bedoeld.
Klopt. zo gaat het ook niet. je hanteert dan ook de verkeerde volgorde. voorbeeld voor het netspannings chassisdeel : eerst draad er aan solderen, dan krimpkous erover, daarna twisten, en voor de extra bescherming evt. krimpkous over de getwiste bedrading.Muug schreef:Maar als de draden getwist zijn, en pas de laatste 2-3 cm zijn niet getwist om de eenvoudige reden dat je ze moet vastsolderen, hoe krijg je daar nog krimpkous rond??? Als ik het probeer, met stukjes van een centimeterje of zo, dan krimpt het al terwijl ik nog aan het solderen ben en dan zit ie natuurlijk heel erg verkeerd.![]()
Maar waarom gebruik je geen faston stekkers ? die zijn ervoor bedoeld.
Solderen is altijd beter.Maar waarom gebruik je geen faston stekkers ? die zijn ervoor bedoeld.
- Muug
- Contacteer:
Nou, dat is niet zeuren, dat is helpen!democles schreef:Oke, even verder zeuren........![]()
- Draden gloeispanning zijn nu korter.
- Netspanning is dikker bedraad
- ik zal plakvoetjes vervangen door kneedbaar metaal
- ik heb tules liggen. Als ik die open snijd krijg ik die wel rond de draden.
- diodes voor de netspanning koop ik dit weekend.
@ray: dank voor de uitleg over de correcte volgorde! Het is eigenlijk TD zijn fout, die twist zijn draden met een boormachine.