UcD180: speakerconus blijft naar buiten gedrukt na aanzetten

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

hsmeets

Re: UcD180: speakerconus blijft naar buiten gedrukt na aanzetten

Bericht door hsmeets »

Als ik naar de laatste foto kijk moet er nog meer aan de hand zijn:

Als ik mij niet vergis is de DC detectie ingang van de SMPS400 aangesloten op de + van de LS aansluiting (bruin kabeltje).

Als er dus zo'n grote DC op de uitgang staat dat de conus naar buiten gedrukt wordt had de SMPS moeten afschakelen maar doet dat schijnbaar niet!
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Die dc protectie werkt gewoon goed hoor, schakelt boven de 10 volt in.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

hsmeets schreef:
Als ik naar de laatste foto kijk moet er nog meer aan de hand zijn:

Als ik mij niet vergis is de DC detectie ingang van de SMPS400 aangesloten op de + van de LS aansluiting (bruin kabeltje).

Als er dus zo'n grote DC op de uitgang staat dat de conus naar buiten gedrukt wordt had de SMPS moeten afschakelen maar doet dat schijnbaar niet!
Zou er niet op rekenen.Volgens deelschema in datablad zitten er 12volt zeners in serie met de DC-beveiliging.Zodat de 7...8volt hier geen reaktie geeft.
Anne
Bijlagen
DC.jpg
hsmeets

Bericht door hsmeets »

ah, dat verklaart waarom de SMPS niet uitschakelt, de TS schreef eerder dat hij op een bepaald moment eens 8 volt ma maar dat is dus nog te laag.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

DC protectie is meer bedoeld om bij een catastrofaal falen van de eindtrap en sluiting naar één van de voedingsrails de conus niet de kamer door te laten schieten, dus bij lagere voltages, onder de pakweg 12V, doet hij niet zoveel.
FritsK

Bericht door FritsK »

Ah!buis schreef:
Dus zoals Rizzo al zei, er komt blijkbaar gelijkspanning van de ingang in de versterker, koppel-C overbrugd !
Even voor de bevestiging: begrijp ik zo dat er een verbinding (brug) is tussen de + en - van één van de condensatoren? Dan zou ik deze moeten kunnen piepen?
ds23man schreef:
"Geluid dat uit de speaker komt lijkt op roze ruis, met een brom van +-100hz en met een soort sis die in hoogte en fase lijkt te shiften"

Dit is met open ingang, dus module is overleden.
Enig idee waarom ik dan wel muziek (helemaal kraak- & piep-vrij, zonder rare DC-waarden) uit mijn speakers krijg als ik een bron aansluit die aan het afspelen is? Iets in mij zegt dat de module dan nog niet helemaal finito is. Hij kan het dus gewoon doen, maar bij normaal gebruik niet. :roll:

De DC protectie werkt inderdaad gewoon. Niet helemaal spot-on op 12V. De hoogste DC waarde zonder uitschakelen die ik heb gezien is 12,6V. Blijft ie daaronder, dan schiet ie dus niet in de protectie. DC protectie schiet er wél in bij het aansluiten van een XLR, met of zonder de kabel aan de bron-zijde in te steken. Met XLR niet aangesloten blijft de DC op de uitgang onder de 12V DC (meestal ergens tussen de 9-12V DC na aanschakelen, verschilt per keer) en blijft de protectie er dus in.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Is je bron wel vrij van DC?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

FritsK schreef:
DC protectie schiet er wél in bij het aansluiten van een XLR, met of zonder de kabel aan de bron-zijde in te steken.
Bedoel je daarmee dat, zodra je een kabel op de XLR aansluit waar verder niks aan zit (ander uiteinde open), het al mis gaat :?
Is er dan in de stekker een doorverbinding om daarmee een enkelvoudig (niet gebalanceerde uitgang) ermee aan te sluiten? Dan zou nml de kabel een van de in-pennen aan massa leggen en daar mogelijk iets mis mee.
Anne
FritsK

Bericht door FritsK »

SSassen schreef:
Is je bron wel vrij van DC?
Ga ik wel vanuit, ik heb 2 bronnen geprobeerd. Een UCA-202 externe geluidskaart gekoppeld aan m'n laptop en een oude voorversterker. Beide doen het goed als ik ze als voorversterker inzet en er een muziekje over af laat spelen, terwijl ik de UcD aanzet. Dan gaat de versterker ook normaal aan en klinkt er muziek alsof er niets aan de hand is.

Het gaat dus fout als de XLR aan de kant van de UcD er in zit. Maakt als er niets is aan gesloten, maar alleen de XLR er aan de kant van de UcD in zit.
Ah!buis schreef:
FritsK schreef:
DC protectie schiet er wél in bij het aansluiten van een XLR, met of zonder de kabel aan de bron-zijde in te steken.
Bedoel je daarmee dat, zodra je een kabel op de XLR aansluit waar verder niks aan zit (ander uiteinde open), het al mis gaat :?
Is er dan in de stekker een doorverbinding om daarmee een enkelvoudig (niet gebalanceerde uitgang) ermee aan te sluiten? Dan zou nml de kabel een van de in-pennen aan massa leggen en daar mogelijk iets mis mee.
Anne
Jep, alleen een XLR met aan de andere kant een open eind aansluiten is al genoeg om de UcD in de protectie te schieten.

Het is een Neutrik NCJ6FA-V-0 XLR/Jack chassisdeel. Zie de PDF van de Neutrik NCJ6FA-V-0. Hierin heb ik 1 met S verbonden, 2 met R verbonden en 3 met T verbonden, om ook een Jack te ondersteunen. De pinnen op de chassisdelen van beide versterkers heb ik op gelijke manier met elkaar verbonden en ook uitgewisseld om te kijken of hier het probleem in zat. Toen was nog niet helemaal duidelijk waardoor de versterker het de ene keer wel en niet deed. Ik zal morgen nog eens proberen om de chassisdelen uit te wisselen.
FritsK

Bericht door FritsK »

Vanavond weer even verder. Een medewerker van Hypex mailt het volgende:
Hypex schreef:
Mogelijk is de opamp van de ingangsbuffer niet goed en/of zijn de spanningsregelaars niet goed. Krijgt de opamp wel +/-12 V?
Nu krijg je de onvermijdelijke vraag...Welk van de componenten is de opamp en kan ik deze met DC meten? 8-[
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Ik zeg nou voor de laatste keer: ding is overleden!!!!!!

Bestel gewoon een nieuwe:

https://www.hypexshop.com/DetailServlet?detailID=2287

Garantie is maar de vraag, hoe oud is ie en je bent niet de eerste eigenaar.

Verder heb ik niet de indruk dat je dermate veel elektronicakennis hebt om dit zelf te repareren.
FritsK

Bericht door FritsK »

ds23man schreef:
Ik zeg nou voor de laatste keer: ding is overleden!!!!!!
Rustaaagh. :roll:
Heb ik echt wel gelezen hoor. Maar er komen vervolgens nog zo veel reacties van forummers overheen, dat ik dat ook wil proberen. Misschien ben je mr. Hypex zelf en heb je 200% gelijk, maar ik merk dat er een aantal enthousiastelingen zijn die er nog redelijk brood in zien.
ds23man schreef:
Verder heb ik niet de indruk dat je dermate veel elektronicakennis hebt om dit zelf te repareren.
Klopt ook. Heb ik ook aangegeven. Neemt niet weg dat ik nieuwsgierig ben en graag wil leren. De meeste van ons willen dat, anders zaten we niet hier. Plus: misschien helpen we iemand anders die ooit, later, tegen zo'n zelfde probleem aan loopt. Het kan in mijn ogen een kleine componentje zijn. Het kunnen in mijn ogen zelfs alle componenten zijn. Een component bestellen en solderen is het probleem niet. Het foute component vinden in mijn geval dus wel. En dus kom ik bij jullie en vraag ik of jullie me willen helpen.

Als dat niet het geval is, ook goed en ga ik terug naar Hans om aan te geven dat ie DOA is en zal ik zeker niet schromen een nieuwe te bestellen.
dre

Bericht door dre »

Prima post! :goedzo:

Lekker proberen het probleem te vinden,vervangen kan altijd nog.

Mr Hypex......
Waar haal je het vandaan! :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Sorry hoor, maar als je denkt dat dit probleem door een xlr chassisdeel veroorzaakt wordt, vraag ik me af of je smd componenten kunt vervangen. We zijn nu 37 postings verder en je bent geen steek opgeschoten.
dre

Bericht door dre »

En dat ontneemt hem elk recht om dingen te proberen? 8-[
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

dre schreef:
En dat ontneemt hem elk recht om dingen te proberen? 8-[
Je kunt beter je energie in zinnige dingen stoppen.
dre

Bericht door dre »

Dat mag jij vinden inderdaad. :roll:
FritsK

Bericht door FritsK »

Ieder z'n eigen niveau. En tempo. 37 postings heeft mij in ieder geval al veel geleerd. Nog geen oplossing, maar ach, daar is het hobby voor.
Overigens ben ik van mening dat je echt geen verstand van electronica hoeft te hebben om redelijk SMD te kunnen solderen. Je leert eens wat, zei de webdesigner.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Laat ik het zo zeggen, Hypex is op een gegeven moment geupgrade ucd modules gaan leveren omdat allerlei figuren ( ook met veel elektronica ervaring) de modules dachten te upgraden met andere ingangs C's en input opamps, en daarbij de modules totaal verkloot hebben.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

ds23man schreef:
Laat ik het zo zeggen, Hypex is op een gegeven moment geupgrade ucd modules gaan leveren omdat allerlei figuren ( ook met veel elektronica ervaring) de modules dachten te upgraden met andere ingangs C's en input opamps, en daarbij de modules totaal verkloot hebben.
Er wordt wat afgepruts, zelfs met kurk :lol:
Moet zeggen ik heb er ook een hard hoofd in of 't nog iets gaat worden.Maar wel een raar geval, maakt me nieuwsgierig naar de oorzaak.
Voor zover ik weet, niks mis met niks aan de versterker.
Met een kabel aan de XLR gaat 't wel mis, zowel met open uitgang als met een toestel eraan.
Maar aansluiten van een spelende bron en ineens weer niks mis :?
Zou denken aan een koppeling ingang-uitgang, hoogfrequent (asymetrisch) hikken met netto DC op de uitgang of zoiets.Maar, ondanks de in en uit nogal dicht bij elkaar zitten op de print, zit de (afgeschermde) ingangsverbinding niet overdreven dicht langs de uit-draden.
Anne
FritsK

Bericht door FritsK »

Anne, mag ik vragen waar jij het schema van de UcD hebt gevonden? De directe uit en ingangen hebben geen directe connectie met elkaar, moet dus ergens in het schema gebeuren. Misschien kan je op die manier uitleggen waar ik zou moeten meten om je theorie te ont- of bekrachtigen.

Overigens bedacht ik me net dat de DC beveiliging van AMP naar SMPS niet was aangesloten bij binnenkomst. Gelukkig heb ik zelf dan de AMP niet aan gehad met speakers eraan, zonder deze fatsoenlijk te maken.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Er is geen schema openbaar en daar ga je niet aan komen.......
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

FritsK schreef:
Anne, mag ik vragen waar jij het schema van de UcD hebt gevonden? De directe uit en ingangen hebben geen directe connectie met elkaar, moet dus ergens in het schema gebeuren. Misschien kan je op die manier uitleggen waar ik zou moeten meten om je theorie te ont- of bekrachtigen.
Het gaat niet om een verbinding in-uit, enkel te dicht bijeen of misschien iets op de print (vuil).
Wat ik heb zou van een UcD180ST zijn, misschien een vroegere uitvoering.Zit geen DC-bescherming op en ook geen voorversterker.
Klopt m'n samenvatting van de verschijnselen ? Of niet helemaal ?
Anne
FritsK

Bericht door FritsK »

ds23man schreef:
Er is geen schema openbaar en daar ga je niet aan komen.......
Nee, zou ook te handig zijn. :mrgreen:
Da's natuurlijk wel een ding, geen schema. Dat maakt het 'debuggen' alleen maar lastiger.
Ah!buis schreef:
Het gaat niet om een verbinding in-uit, enkel te dicht bijeen of misschien iets op de print (vuil).
Wat ik heb zou van een UcD180ST zijn, misschien een vroegere uitvoering.Zit geen DC-bescherming op en ook geen voorversterker.
Klopt m'n samenvatting van de verschijnselen ? Of niet helemaal ?
Anne
Ik heb nog ergens een spuitbusje perslucht staan, ik zal doe er eens overheen halen, voor wat het waard is. Verder is het zonder schema lastig natuurlijk. Daar had ik m'n hoop wel een beetje op gevestigd (dat lees je goed ds23man :wink: ).

Zou je mij het schema kunnen sturen? Dan kan ik wellicht wat basis-verbindingen doorlopen. In de hoop dat het niet te veel afwijkt.

Je omschrijving is verder helemaal juist. Zonder XLR ingestoken: aan en ruis. Met XLR ingestoken (evt. met open eind): DC beveiliging. Met bron al spelend: aan, zonder verdere problemen.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Aan dat schema heb je niks, heel anders.Geen voorversterker (waar 't hier vermoedelijk mis gaat), geen enkel IC en ook geen regeling mogelijk (DC-offset).
Anne
Plaats reactie