scanspeak event of...

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

scanspeak event of...

Bericht door snoef3 »

hallo,
een tijd terug heb ik drivers verplaatst in een andere kast. http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... o+de+schop
Nu vraag ik me het volgende af om weer een stapje te zetten: Ik zou de origineel bedoelde drivers van scan speak kunnen aanschaffen wat ongetwijfeld beter is. Volgens http://www.toorenburg.net/timzelfbouw/h ... peak-event klinkt dat gelijkwaardig aan een audio physic tempo. dat is een investering van rond 400 euro.
Maar zou ik voor datzelfde geld niet iets beters kunnen vinden op marktplaats? wat is een wijze investering?
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: scanspeak event of...

Bericht door Dan »

Je kan ook kiezen voor de LBVS
Die vind je hier

Die vind ik gelijkwaardig aan de Event klinken maar is een stukje voordeliger.
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: scanspeak event of...

Bericht door snoef3 »

Nee, Dan, ik ga niet een kast maken. drivers verwisselen (event filter heb ik) of iets heel anders. Of deze toch gewoon houden.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: scanspeak event of...

Bericht door richard »

snoef3 schreef:
Nu vraag ik me het volgende af om weer een stapje te zetten: Ik zou de origineel bedoelde drivers van scan speak kunnen aanschaffen wat ongetwijfeld beter is. Volgens http://www.toorenburg.net/timzelfbouw/h ... peak-event klinkt dat gelijkwaardig aan een audio physic tempo.
Uit mijn herinnering vond ik de Tempo wel een erg prettige luidspreker, de Event heeft destijds weinig indruk bij mij achter gelaten, een beetje saai zelfs.
De LBVS is wat mij betreft heel veel plezier voor een beperkt budget.
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: scanspeak event of...

Bericht door snoef3 »

nogmaals: ik ga geen nieuwe kast maken.
Dus of een andere driverbezetting in dezelfde kast of dat geld besteden aan marktplaats aanbieding.
van de huidige bezetting is de tesla de zwakste schakel. dat kan sneller.

geen haast. toekomstige orientatie.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: scanspeak event of...

Bericht door Dan »

Tja, dit is een zelfbouw forum natuurlijk. Maar evengoed succes met je zoektocht...
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: scanspeak event of...

Bericht door Olaf Analogue »

En staar je ook niet blind op de "snelheid" van de scan speak event, Ik mag het eigenlijk niet zeggen vanwege de goede naam er van maar het is een behoorlijk duffe speaker waar zeker op vocaal gebied er een giga teleurstelling wordt neergezet.
Sorry fans, ik moet eerlijk blijven.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: scanspeak event of...

Bericht door markbakk »

Die oude basmiddentoners van Scan Speak hebben een wat curieus gedrag in de response curve. Ik geloof dat dat deels de mythe rond deze drivers verklaart. De Revelators met de split cones zijn volgens mij veel beter. Dus als je toch gaat sleutelen...
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: scanspeak event of...

Bericht door snoef3 »

Of ik ga ombouwen is alsnog allemaal onderzoeksterrein. Maar is er een revelator die de classic zonder filteraanpassing kan vervangen ? In dezelfde event kast?
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: scanspeak event of...

Bericht door Dan »

Nope......
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: scanspeak event of...

Bericht door snoef3 »

2x nope?
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: scanspeak event of...

Bericht door Dan »

Niet om lullig te zijn maar je vraagt of je een andere woofer kan toepassen zonder het filter te veranderen. Dat kan dus niet.
Elke luidspreker/kast combinatie vereist een uniek filter.
Een Event is een Event. Ik wil niet zeggen dat hij niet voor verbetering vatbaar is maar hij is specifiek ontworpen in die bouwvorm met die luidsprekerbezetting en dat filter. Als je er andere drivers inzet klopt het filter niet meer.

Als je een betere luidspreker wilt zul je die moeten ontwerpen. Dat zul je helemaal zelf moeten doen omdat dit een zelfbouwforum is.
Er is nog een andere optie en dat is nabouwen. Dat is gemakkelijker.

Dus als je aan mij vraagt wat je het beste kunt doen als je iets beters wilt dan een Event, dan koop je iets kant en klaars, of je bouwt iets na, of je ontwerpt zelf een nieuwe luidspreker. Een paar andere drivers in een bestaande kast zetten kan wel maar niemand kan jou vertellen of dat gaat slagen. Dat zul je zelf uit moeten vogelen.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: scanspeak event of...

Bericht door markbakk »

Je kunt vermoedelijk vrij simpel het ZRT-ontwerp van John Kruktke (Zaph Audio) toepassen, alleen kijken of de breedte van de kast ongeveer gelijk is. Iets boven je budget, maar dan hoef je voorlopig niets anders meer.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: scanspeak event of...

Bericht door richard »

markbakk schreef:
Je kunt vermoedelijk vrij simpel het ZRT-ontwerp van John Kruktke (Zaph Audio) toepassen, alleen kijken of de breedte van de kast ongeveer gelijk is. Iets boven je budget, maar dan hoef je voorlopig niets anders meer.
Ik meen dat de Event een TL was, daarvoor gebruik je toch andere laagluidsprekers dan bij een BR?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: scanspeak event of...

Bericht door Henkjan »

richard schreef:
markbakk schreef:
Je kunt vermoedelijk vrij simpel het ZRT-ontwerp van John Kruktke (Zaph Audio) toepassen, alleen kijken of de breedte van de kast ongeveer gelijk is. Iets boven je budget, maar dan hoef je voorlopig niets anders meer.
Ik meen dat de Event een TL was, daarvoor gebruik je toch andere laagluidsprekers dan bij een BR?
nee hoor, ook gewoon met conus, spreekspoel en magneet :bakkie: en ook qua parameters geen belemmeringen voor een TL, mits goed afgestemd lust die alles
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: scanspeak event of...

Bericht door wouter »

Klopt wel een beetje, een BR doe je niet direct als een luidspreker een Qts ruim boven 0,4 heeft, een TL volg dan vaak. En gesloten kan dan ook, dus een TL 'unit' zit meestal een beetje tussen BR en gesloten in. Maar hoeft totaal niet natuurlijk. Een woofer voor een open systeem moet ook een progressieve ophanging hebben. Vroeggah had je daarom kans een woofer te slopen door hem in een open systeem in te zetten, klak... dat was de poolplaat al weer ;-)
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: scanspeak event of...

Bericht door richard »

Ooit eens in zo'n oud luidsprekerkookboek gelezen als vuistregel voor de optimale behuizing Fs/Qts:
< 40 = TL
40-80 = gesloten
80-120 = basreflex
> 120 = hoorn

Geen wet van Meden en Perzen maar als een richtlijn.

De 18w8535 komt er dan met 68 een beetje tussenin als gesloten, richting BR.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: scanspeak event of...

Bericht door markbakk »

Of neem de SP95 van Troels Gravesen. Zelfde midwoofer, goedkopere maar nog steeds heel goede tweeter. Alleen wel de tweeter uit het midden en ik weet dat velen daarmee moeite hebben.
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: scanspeak event of...

Bericht door snoef3 »

maar beste mensen, kan ik de event ombouwen met deze speakers en filter of loont het niet en kan ik voor dat geld beter een tweede hands vivace kopen bijvoorbeeld of iets anders van marktplaats.
is natuurlijk lastig om op een forum als dit te vragen of het lonend is want het is je hobby en dat mag wat kosten :)
Gebruikersavatar
Speakerland
Ook commercieel actief
Berichten: 144
Lid geworden op: do 30 nov 2006, 15:15
Contacteer:

Re: scanspeak event of...

Bericht door Speakerland »

Hallo Snoef (?)

Als je wilt kun je de Event hier in de winkel beluisteren (en vergelijken met andere ontwerpen in een vergelijkbare prijsklasse).
Dan heb je in ieder geval een referentie.

Een TL heeft het voordeel van een mooi, zeer diepgaand laag ten opzichte van de conusoppervlak van de woofer en de kast. Er ontstaat er echter wel een forse fasedraaing (meer dan bij een BR) en dat heeft bij een tweeweg invloed (in negatieve zin) op de weergave van het middengebied.
En het laag is behoorlijk gekleurd, wel op een algemeen in de smaak vallende manier.

De meeste moderne woofers hebben goede eigenschappen voor BR, voor een TL heb je eigenlijk een woofer met een lage Fs (slappe ophanging) en een beperkte aandrijfkracht (herkenbaar aan een kleine magneet) nodig. Samen leidt dat ook tot een laag rendement.

Met vriendelijke groet

Ruud Jansen
Speakerland
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: scanspeak event of...

Bericht door markbakk »

Je kunt het beste een beproefd ontwerp nabouwen dat je als het even kan ook nog beluisterd hebt. Maar omdat je zelf aangaf de kast te willen hergebruiken krijg je antwoorden die kant op. Tussen de regels door lijkt het me dat je helemaal geen kast wilt gaan bouwen: dan zijn de hifiwinkel en marktplaats je vriend.
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: scanspeak event of...

Bericht door snoef3 »

Speakerland schreef:
Hallo Snoef (?)

Als je wilt kun je de Event hier in de winkel beluisteren (en vergelijken met andere ontwerpen in een vergelijkbare prijsklasse).
Dan heb je in ieder geval een referentie.

Een TL heeft het voordeel van een mooi, zeer diepgaand laag ten opzichte van de conusoppervlak van de woofer en de kast. Er ontstaat er echter wel een forse fasedraaing (meer dan bij een BR) en dat heeft bij een tweeweg invloed (in negatieve zin) op de weergave van het middengebied.
En het laag is behoorlijk gekleurd, wel op een algemeen in de smaak vallende manier.

De meeste moderne woofers hebben goede eigenschappen voor BR, voor een TL heb je eigenlijk een woofer met een lage Fs (slappe ophanging) en een beperkte aandrijfkracht (herkenbaar aan een kleine magneet) nodig. Samen leidt dat ook tot een laag rendement.

Met vriendelijke groet

Ruud Jansen
Speakerland
@Ruud,

Dank voor je aanbod. Ik zou heel graag mijn speakers vergelijken met andere want ik heb inderdaad geen vergelijkingsmateriaal. Maar mijn plan was niet om nieuw te kopen. Ik vind het niet netjes om een winkel in te lopen en daarna op marktplaats te gaan shoppen.
Gebruikersavatar
Speakerland
Ook commercieel actief
Berichten: 144
Lid geworden op: do 30 nov 2006, 15:15
Contacteer:

Re: scanspeak event of...

Bericht door Speakerland »

Hallo Snoef,

Dat snap ik, maar wat ik niet snap is waarom er zo vaak voor halve oplossingen wordt gekozen. Het kost toch niet zoveel om gewoon een fatsoenlijk klinkend ontwerpje aan te schaffen en te bouwen? Of je moet dat "door rommelen" als de ultieme beleving van de hobby beschouwen?

Met vriendelijke groet

Ruud Jansen
Speakerland
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: scanspeak event of...

Bericht door dre »

Het begint bij rommelen Ruud! :yeah:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: scanspeak event of...

Bericht door FR_Aad »

:mrgreen:
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (11.57 KiB) 1892 keer bekeken
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”