Beginner || De LBVS
Moderator: Beheerdersteam
- VintageHarry
Re: Beginner || De LBVS
De spoelen liefst zover mogelijk van elkaar af en de kleine spoel op z'n zijkant leggen. Dit ivm onderlinge beïnvloeding (magnetisch veld)
- pappaleo
- Contacteer:
Re: Beginner || De LBVSk
Ja, de kleine is een bipolaire elco. Het is niet gebruikelijk om die in de signaalweg te plaatsen. Die is dus voor de laagsectie. De andere typen condensator gebruik je in serie met de tweeter.
- pappaleo
- Contacteer:
Gevonden: De kleine bipolaire elco komt inderdaad op de plek van het bovenste rode cirkeltje.
- pappaleo
- Contacteer:
Als je het kleine spoeltje rechtop monteert -in het plaatje hierboven nr 6 of 7- en de juiste condensator op de juiste plaats gebruikt, kan er verder niks misgaan.
-
lucasbreda
Ben in ieder geval dit weekend weer wat verder gekomen! Toch stom dat ik helaas op kamers zit en dit niet een weekje tijd kan afmaken...
Heb de kasten nu zo goed als af. De gaten voor de woofers zijn gefreest, de BR poort is gefreest en de BR pijpen zitten prima. Na een eerste test bleek het gat iets te groot waardoor ze niet stevig vast zaten dus ik heb ik heb de diameter 2mm kleiner gefreest waardoor de pijpen goed vast zaten. Ik denk dat ik deze nog lichtjes vast lijm voor de zekerheid.
Heb binnenkant met vilt bekleed (wat een rotspul is dat zeg:P) en het noppenschuim op maat geknipt. Enige wat nu nog overblijft is het filter, de achterste wand bekleden en het boren van de gaatjes. De voet ben ik nog niet over uit... Weet in ieder geval dat ik geen standaard vierkant wil. Daarnaast worden het zwarte spikes waar de kast op komt te staan, deze zijn al besteld.
Hier nog wat foto's:
Kan niet wachten tot ik ze (waarschijnlijk) volgend weekend kan beluisteren
Moet helaas weer terug naar mijn kamer en moet weer stage lopen. Had me bijna ziek gemeld
En bedankt voor de hulp bij het filter:)
Heb de kasten nu zo goed als af. De gaten voor de woofers zijn gefreest, de BR poort is gefreest en de BR pijpen zitten prima. Na een eerste test bleek het gat iets te groot waardoor ze niet stevig vast zaten dus ik heb ik heb de diameter 2mm kleiner gefreest waardoor de pijpen goed vast zaten. Ik denk dat ik deze nog lichtjes vast lijm voor de zekerheid.
Heb binnenkant met vilt bekleed (wat een rotspul is dat zeg:P) en het noppenschuim op maat geknipt. Enige wat nu nog overblijft is het filter, de achterste wand bekleden en het boren van de gaatjes. De voet ben ik nog niet over uit... Weet in ieder geval dat ik geen standaard vierkant wil. Daarnaast worden het zwarte spikes waar de kast op komt te staan, deze zijn al besteld.
Hier nog wat foto's:
Kan niet wachten tot ik ze (waarschijnlijk) volgend weekend kan beluisteren
Moet helaas weer terug naar mijn kamer en moet weer stage lopen. Had me bijna ziek gemeld
En bedankt voor de hulp bij het filter:)
-
lucasbreda
Haha, ik dacht ook serieus dat ik de verkeerde had gekregen toen ik hem in de doos zag liggen
Blijkbaar is het toch echt de goede haha
Blijkbaar is het toch echt de goede haha
-
lucasbreda
Weer wat vooruitgang:
De laatste plank is nu ook bedekt met vilt en schuim, dus nu resteert alleen het filter nog.
Ik heb het filter nu zo in elkaar zitten:
Klopt dit enigszins? (Let aub niet op het soldeerwerk haha
)
De laatste plank is nu ook bedekt met vilt en schuim, dus nu resteert alleen het filter nog.
Ik heb het filter nu zo in elkaar zitten:
Klopt dit enigszins? (Let aub niet op het soldeerwerk haha
Volgens klopt dit wel ja. De omhoog gebogen draadjes zijn aansluitpunten voor de versterker, woofer en tweeter?
-
lucasbreda
-
lucasbreda
Een vraagje: ik heb net de woofer en de tweeter aangesloten op het filter. De woofer doet het niet via het filter.... Gewoon los op de versterker wel. De tweeter doet het wel, maar hier komt net 1/3e van het geluid uit t.o.v. direct aan de versterker. Wat doe ik fout? En klopt het dat tweeter niet zo hard gaat door het filter vanwege weerstanden etc?
Thanks
Thanks
Het filter zit volgens mij goed in elkaar.
Rechts boven tweeter plus
Rechts onder tweeter min,woofer min en versterker min.
Draad tussen de elco,grote spoel en de weestand woofer plus.
links boven versterker plus.
dan zou het goed moeten gaan.
Rechts boven tweeter plus
Rechts onder tweeter min,woofer min en versterker min.
Draad tussen de elco,grote spoel en de weestand woofer plus.
links boven versterker plus.
dan zou het goed moeten gaan.
-
lucasbreda
Zo heb ik ze aangesloten inderdaad. Maar er komt gewoon echt geen geluid uit de woofer. En klopte mijn redenatie over het zachte geluid van de tweeter trouwens?
Wat is de waarde van de rechter weerstand bij de tweeter?
Heb je een plaatje van de aansluitingen?
Je zou nog even de woofer gelijk na de spoel aan kunnen sluiten.
Heb je een plaatje van de aansluitingen?
Je zou nog even de woofer gelijk na de spoel aan kunnen sluiten.
-
lucasbreda
De tweeter zou een stuk zachter moeten spelen aan het filter dan zonder, er zit immers een attenuatie circuit (voltage divider) in het filter van de tweeter. Dat er geen geluid uit de woofer komt, komt denk ik door een slechte connectie of verkeerd aansluiten van de grond. Je zou des noods even de condensator los kunnen halen van de spoel, en dan de woofer aansluiten aan de spoel zodat alleen die spoel in serie zit met de woofer en de versterker. Als het dan nog niet werkt zit daar iets fout.Zo heb ik ze aangesloten inderdaad. Maar er komt gewoon echt geen geluid uit de woofer. En klopte mijn redenatie over het zachte geluid van de tweeter trouwens?
-
lucasbreda
Duurde ff met mijn telefoon... Heb het precies zo aangesloten zoals dre het al aangeeft.
Ik ga sowieso alles opnieuw en (en poging tot) beter solderen. Het trucje met de spoel gaat mijn vader morgen proberen, ik moet helaas weer richting mijn kamer.
I'll keep you posted! Thanks
Ik ga sowieso alles opnieuw en (en poging tot) beter solderen. Het trucje met de spoel gaat mijn vader morgen proberen, ik moet helaas weer richting mijn kamer.
I'll keep you posted! Thanks
Je zou met een multimeter kunnen checken of de spoel wel een signaal doorgeeft
-
lucasbreda
Thanks, dit ga ik proberen. Ik kijk of ik samen met mijn broertje ergens een dag vrij heb, die heeft namelijk in de werkplaats op zijn school wat beter materiaal beschikbaar om de boel te solderen etc.
Alvast bedankt!
Alvast bedankt!