UcD180: speakerconus blijft naar buiten gedrukt na aanzetten

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

FritsK

UcD180: speakerconus blijft naar buiten gedrukt na aanzetten

Bericht door FritsK »

Nadat mijn 41hz AMP het niet meer deed, heb ik 2x UcD180HG HxR en 2x SMPS400A180 aangeschaft bij Hannesie. Volgens Hannesie werkt alles perfect en dus heeft hij het naar mij opgestuurd.

Wat er fout gaat
Na een juiste kabel te hebben gekocht werken de versterkers inderdaad en komt uit beide versterkers geluid. Één van de versterkers heeft echter een nogal heftige inschakelplop, waarbij de conus van een woofer die ik nog heb liggen flink (zeg 6-8mm) naar buiten wordt gedrukt. De conus blijft in die stand staan, totdat ik de stroom er weer af haal. Muziek kan je overigens gewoon horen. Na optisch en "doorpiep"-vergelijk met de werkende versterker zijn ze identiek en zouden ze allebei hetzelfde moeten werken.

Dit probleem moet haast bij de UcD180HG HxR liggen:
  • Als ik de SMPS van de goede versterker aansluit op de "foute" UcD, blijft deze foute UcD dit doen (en doet de "goede" UcD het nog steeds goed)
  • Als ik de bedrading van de goede versterker aansluit op de "foute" UcD, blijft deze UcD dit doen (en doet de "goede" UcD het nog steeds goed)
Heeft iemand wellicht een idee wat dit zou kunnen zijn?
Laatst gewijzigd door FritsK op zo 15 jan 2017, 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief

Re: UcD180: speakerconus blijft naar buiten gedrukt na aanzetten

Bericht door ds23man »

Volgens mij is de DC protectiedraad niet aangesloten, anders was de smps wel afgeschakeld. Die UCD180 is overleden.
FritsK

Bericht door FritsK »

Dat zou mooi k zijn... Als dat zo is heb je dan ook een verklaring waarom ik dan toch muziek uit m'n speakers hoor komen als ze aangesloten zijn op deze UcD?
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Er staat een dc op je uitgang die je speaker niet tot de max drijft. Volgens mij zit er een DC regelpot op de UCD. Kan zijn dat daar wat mee aan de hand is.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Heb je een multimeter ? dan even de DC op de uitgangen meten.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Even Ray aan het werk zetten:

Volgens mij zweeft er ergens op dit forum de dc afregelprotocol van de UCD180.

:mrgreen:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Eigenaardig dat de algemeen erkende Hypex vertegenwoordiger alhier dat dan niet op z'n desktop heeft staan... :-k
Een uurtje zoeken in de archieven van het forum heeft vooralsnog niks praktisch daarover opgeleverd.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
Eigenaardig dat de algemeen erkende Hypex vertegenwoordiger alhier dat dan niet op z'n desktop heeft staan... :-k

Ik hou van een opgeruimde werkomgeving

Een uurtje zoeken in de archieven van het forum heeft vooralsnog niks praktisch daarover opgeleverd.
Zoekt en gij zilt vinden!
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

:rofl: :rofl: :rofl:

Dat is echt niet te lezen. :mrgreen:
Dan

Bericht door Dan »

Zilt?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

ds23man schreef:
:rofl: :rofl: :rofl:

Dat is echt niet te lezen. :mrgreen:
Jawel hoor,{color=#BFFFFF]Ik hou van een opgeruimde werkomgeving[/color}

Op een schema wat ik heb staat niks om af te regelen :(
Anne
FritsK

Bericht door FritsK »

Man, het topic explodeert! :rock:

Vanavond voordat 'de mannen' hier de tent af kwamen breken omdat moeders de vrouw buiten de deur was, heb ik nog even snel kunnen meten.

Één ding viel me op (en geen idee of dit hier mee te maken heeft), als ik mijn DMM na inschakeling van de versterker eerst aan de - pool van de speaker legde, stopte mijn Behringer UCA-202 (die hangt op z'n beurt aan de laptop, die geen fatsoenlijke geluidskaart heeft) er direct mee. Opnieuw inpluggen van de UCA-202 was het enige dat hier nog hielp. Wanneer ik eerst de + pool van de speaker aanraakte met de pen en daarna de - ging het perfect. Geen idee of het iets zegt. Mij zegt het nu sowieso niets (meer) :beer:

Ik mat na inschakeling en na de plop zo'n 8V DC op de speaker-connectors. Dit bouwde rustig aan af binnen plm. een minuut naar minder dan 1V. In de tussentijd is de speakerconus lekker naar buiten aan het drukken en komt deze, naarmate het voltage afneemt, dichterbij het middelpunt. Uiteindelijk op de 0V krijgen zal vast lukken, maar dat duurde me te lang. Van 0,13V naar 0,12V duurde zeker 10 seconden. Misschien *iets* met een condensator?

Na het uitschakelen en opnieuw inschakelen, had ik verwacht weer een flinke plop te krijgen en weer ~8V DC af te lezen. Maar nee, het voltage was licht gestegen van 0,12V bij uitzetten naar 0,27V bij aanzetten. Een kleine inschakelplop was nog te horen, net als een uitschakelplop(je). Vanaf die 0,27V werd er overigens wederom rustig afgeteld richting 0V.

Misschien valt het allemaal nog wel mee? :roll:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

FritsK schreef:
Man, het topic explodeert! :rock:
Niet zo overdrijven hè, die paar poepjes van ds23man kun je toch geen explosies noemen :lol:

Er zitten idd 2 potmetertjes op. Eentje is voor de DC bias en de ander voor de vervorming heb ik ooit van Hypex vernomen. Wat wat is werd er niet bij verteld maar wel dat ik beslist niet aan het vervormingspotmetertje mocht draaien! [-X #-o Als hij nog wel speelt, zou ik hem naar Hypex sturen om te fiksen.
FritsK

Bericht door FritsK »

Pjotr schreef:
Niet zo overdrijven hè, die paar poepjes van ds23man kun je toch geen explosies noemen :lol:
:rofl: :rofl:
Pjotr schreef:
Er zitten idd 2 potmetertjes op. Eentje is voor de DC bias en de ander voor de vervorming heb ik ooit van Hypex vernomen. Wat wat is werd er niet bij verteld maar wel dat ik beslist niet aan het vervormingspotmetertje mocht draaien! [-X #-o Als hij nog wel speelt, zou ik hem naar Hypex sturen om te fiksen.
Ik heb Hypex al een mail gestuurd met dit probleem, hopelijk kunnen zij er nog iets zinnigs overzeggen.

Er viel me net weer iets op (jaja...). Bij het inschakelen vanmorgen had ik weer een fikse inschakelplop. Keer op keer. Echter...dit keer knalde de DC-beveiliging er wel in. De rode lampjes op de HxR modules gaan aan en zo'n 3 seconden later gaat het blauwe lampje op de UcD aan. Dan knalt binnen een seconde de beveiliging er in. Even de DC meten op de ingang van de speaker en die was tussen de 5.8 en 10.2V hoog als ik hem aan zette. De ene keer hoger dan de ander keer. Willekeurig.

Heb het even laten rusten i.v.m. eten en wat schets mijn verbazing... Na het eten schakelt de hele boel fatsoenlijk in, met een licht plopje. 0,38V bij inschakelen, die redelijk snel afbouwde naar 0 (en -0,19) en dan continue langzaamaan blijft schommelen tussen plm. -0,2 en 0,2. Van -0,2 naar 0,2 duurt zo'n kleine minuut. Volgens mij (ga ik nog een keer testen) had ik de DMM aan de + laten zitten tijdens het eten, misschien dat dat het verschil van inschakelen verklaart. :think:
dre

Bericht door dre »

Ik denk dat er iets los zit....

Plaatjes van de binnenzijde misschien?
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Ik neem aan dat Hans wel garantie verleent? :mrgreen: :mrgreen:
dre

Bericht door dre »

Op locatie zover ik weet. :lol:
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

Je kan dat ding maar beter even laten voor wat het is, dit is vragen om problemen met je speaker, nu zijn de voltages niet hoog maar is ie hoog en gelijk stroom kan je spreekspoel daar niet zo goed tegen.
FritsK

Bericht door FritsK »

dre schreef:
Ik denk dat er iets los zit....

Plaatjes van de binnenzijde misschien?
Bij deze:
IMG_20170115_154836-1248x1664.jpg
IMG_20170115_154928-1248x1664.jpg
IMG_20170115_154901-1248x1664.jpg
IMG_20170115_154820-1664x1248.jpg
Eerst eens kijken wat Hypex zegt voordat ik bij Hans aanklop.

Ik zal het voor nu even laten ja...is misschien niet zo'n slecht idee. ](*,)
Rizzo

Bericht door Rizzo »

Zijn de ingangscondensatoren op de UCD overbrugt misschien?
FritsK

Bericht door FritsK »

Rizzo schreef:
Zijn de ingangscondensatoren op de UCD overbrugt misschien?
Zal ik zo eens kijken. Helaas geen uF meter, maar even doormeten moet ook kunnen denk ik. Hoe kan ik dat het beste doen? Gewoon even doorpiepen?

Vanavond wederom weer verder gegaan. Oude PC-speaker er aan en gaan. 30+x achter elkaar de DC-beveiliging er op. Meten, proberen, altijd weer die DC-beveiliging er op. Totdat ik de XLR uit het chassisdeel haalde. Toen ging ie aan en bleef ie aan. Geluid dat uit de speaker komt lijkt op roze ruis, met een brom van +-100hz en met een soort sis die in hoogte en fase lijkt te shiften. Maar ik weet dat het IETS met de ingang te maken heeft. Laat ik de XLR er uit doet ie het. Stop ik de XLR er in terwijl hij aan staat, knalt direct de versterker in de DC-beveiliging. Ah. Duidelijkheid. Iets. :goeie:

Dus...dan zit het in het XLR-chassis. Maar dat kan niet, want die heb ik al uitgewisseld met de goede versterker. Ok, dan zit het in de behuizing. Kan ook niet, die is ook al uitgewisseld met de goede versteker. :cry:

Het blijkt dat het echt iets is in de versterker (wat ik al wist) en het heeft iets met de input te maken (wat ik nog niet wist).

Overigens heb ik Hypex ook gemaild en ze hebben ook even geen idee. Ze vroegen ook naar de DC waarden. Zal dit verhaal ook naar hen sturen, zodat ze er misschien iets meer mee kunnen.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Dus zoals Rizzo al zei, er komt blijkbaar gelijkspanning van de ingang in de versterker, koppel-C overbrugd !
Anne
ray5150

Bericht door ray5150 »

Er is ook een draad afgeknipt bij de SMPS ? (die groene in de witte stekker.)
FritsK

Bericht door FritsK »

ray5150 schreef:
Er is ook een draad afgeknipt bij de SMPS ? (die groene in de witte stekker.)
Klopt, dat is waarschijnlijk n.a.v. het Hypex UcD180 + SMPS400 wiring diagram gedaan.

Morgen eens met frisse moed verder sleutelen. Volgens de theorie zou ik dus een verbinding moeten meten (kan ik doorpiepen?) tussen de + en - van één van de condensatoren op de foute UcD?
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

"Geluid dat uit de speaker komt lijkt op roze ruis, met een brom van +-100hz en met een soort sis die in hoogte en fase lijkt te shiften"

Dit is met open ingang, dus module is overleden.
Plaats reactie