Morel ST1108 icm Focal Utopia 6W2 en actief laag?
Moderator: Beheerdersteam
Re: Morel ST1108 icm Focal Utopia 6W2 en actief laag?
het is maar net hoe goed je het wilt
je kunt het ook heel ingewikkeld maken maar doe je uiteindelijk niets
gewoon een kastje bouwen met je speakers erin en een filtertje is goed te doen;
je hebt al een meetmicrofoon toch?
en zoals je ontwerp er nu uitziet, ga je een simpel tweewegfilter maken
als je je ontwerpstappen steeds goed uitlegd en met mooie plaatjes erbij, dan wordt je hier vast prima geholpen.
je kunt het ook heel ingewikkeld maken maar doe je uiteindelijk niets
gewoon een kastje bouwen met je speakers erin en een filtertje is goed te doen;
je hebt al een meetmicrofoon toch?
en zoals je ontwerp er nu uitziet, ga je een simpel tweewegfilter maken
als je je ontwerpstappen steeds goed uitlegd en met mooie plaatjes erbij, dan wordt je hier vast prima geholpen.
Ik wil het uiteraard zo goed mogelijk hebben maar het moet geen hele studie worden, dan blijft het inderdaad liggen. Dat kan altijd nog als ik besluit dit vaker te gaan doen.
Het wordt inderdaad een tweeweg gesloten speaker die tot ongeveer 80Hz zou moeten spelen.
Ik heb een meetmicrofoon van MiniDSP dus als ik die kan gebruiken ben ik al iets verder.
Ik heb wel wat schema's gevonden van filters in verschillende steilheden. De vraag is of ik die als uitgangspunt kan gebruiken of dat ik gelijk aanpassingen moet maken omdat bv. de tweeter 8 ohm is en de woofer 4 ohm. En uiteraard wat de beste filtersteilheid is om mee te beginnen.
Voor wat betreft de volgorde; kan ik gewoon beginnen met een kastje van ongeveer 10 liter en een "standaard" filter? Dat dan meten met de UMIK-1 en kijken wat er uit komt?
Het wordt inderdaad een tweeweg gesloten speaker die tot ongeveer 80Hz zou moeten spelen.
Ik heb een meetmicrofoon van MiniDSP dus als ik die kan gebruiken ben ik al iets verder.
Ik heb wel wat schema's gevonden van filters in verschillende steilheden. De vraag is of ik die als uitgangspunt kan gebruiken of dat ik gelijk aanpassingen moet maken omdat bv. de tweeter 8 ohm is en de woofer 4 ohm. En uiteraard wat de beste filtersteilheid is om mee te beginnen.
Voor wat betreft de volgorde; kan ik gewoon beginnen met een kastje van ongeveer 10 liter en een "standaard" filter? Dat dan meten met de UMIK-1 en kijken wat er uit komt?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
over die standaard filters: zie http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=6&t=14216erwins74 schreef:Ik heb wel wat schema's gevonden van filters in verschillende steilheden. De vraag is of ik die als uitgangspunt kan gebruiken of dat ik gelijk aanpassingen moet maken omdat bv. de tweeter 8 ohm is en de woofer 4 ohm. En uiteraard wat de beste filtersteilheid is om mee te beginnen
het is goed om ze te kennen, zodat je de basis kent, maar de praktijk is vaak anders (en soms is t filter simpeler, dan bereik je bv 4e orde overall met een 2e orde electrisch filter)
is een manier om het effect van een filter te zien, maar wel een waarbij je flink wat onderdelen nodig gaat hebben....Voor wat betreft de volgorde; kan ik gewoon beginnen met een kastje van ongeveer 10 liter en een "standaard" filter? Dat dan meten met de UMIK-1 en kijken wat er uit komt?
Volgens mij kun je dat ook met een weerstand, multimeter, ruitjespapier en pen. En iets waar je tonen mee kan genereren.Jag schreef:Impedantie meting is erg simpel als je daar een kant en klaar kastje voor koopt.
@Henkjan
Dank je wel voor de links! Het lijkt er dus op dat je qua filters nergens van uit kunt gaan.
Is er een redelijk eenvoudige methode om dit toch tot een fatsoenlijk resultaat te krijgen?
Dank je wel voor de links! Het lijkt er dus op dat je qua filters nergens van uit kunt gaan.
Is er een redelijk eenvoudige methode om dit toch tot een fatsoenlijk resultaat te krijgen?
Meten is niet eenvoudig (voor mij) dus zonder
Dan kun je met wat online calculators en een berg filteronderdelen op gehoor aan de gang.
Maar zo'n mooi project heeft wel recht op meer!
Maar zo'n mooi project heeft wel recht op meer!
Ik lees net terug dat je de microfoon al hebt!
Heb je die al aan de praat?
Heb je die al aan de praat?
Voor mij is het een project wat bij toeval voorbij kwam omdat ik een setje tweeters kreeg en toevallig nog een paar woofers heb liggen. Oftewel het was niet mijn planning om vanaf niks een set speakers/filters te fabriceren, mijn planning (in de toekomst) was eigenlijk een compleet bouwpakket. Dus bouwen, afwerken en klaar.
Ik heb de tweeters nog nooit gehoord dus ik heb sowieso geen idee of het "mijn klank" is.
Ik ben het met je eens dat het mooie componenten zijn, ik heb alleen de tijd en behoefte niet om er een studie op het gebied van filters van te maken. Ik heb geen achtergrond in elektronica dus dat gaat gewoon teveel tijd kosten voor iets waar ik in de toekomst weinig mee verwacht te doen.
Ik heb de microfoon nog niet gebruikt, ik zit nu op de grond te typen en te wachten tot mijn nieuwe meubels arriveren. Meten (sub) heeft pas zin als de huiskamer ingericht is.
Ik heb de tweeters nog nooit gehoord dus ik heb sowieso geen idee of het "mijn klank" is.
Ik ben het met je eens dat het mooie componenten zijn, ik heb alleen de tijd en behoefte niet om er een studie op het gebied van filters van te maken. Ik heb geen achtergrond in elektronica dus dat gaat gewoon teveel tijd kosten voor iets waar ik in de toekomst weinig mee verwacht te doen.
Ik heb de microfoon nog niet gebruikt, ik zit nu op de grond te typen en te wachten tot mijn nieuwe meubels arriveren. Meten (sub) heeft pas zin als de huiskamer ingericht is.
Misschien dat je het dan toch kan proberen uit te besteden. Meten en filterontwerp is wel ff een klusje.
- bas focal m180
- Contacteer:
Zijn de 6w2 los verkocht of als setje met tweeters + filter.
Ik heb in het verleden gewoon het filter gebruikt van de focal set die ik had, was een complete set speakers met behorend filter.
Ik heb in het verleden gewoon het filter gebruikt van de focal set die ik had, was een complete set speakers met behorend filter.
Ik ga wel informeren wat het gaat kosten om dat uit te besteden.
Ik heb deze 6W2 los gekocht maar heb nog wel een setje filters van deze serie liggen. Zou ik dat filter kunnen gebruiken met de Morel tweeters?
Ik heb deze 6W2 los gekocht maar heb nog wel een setje filters van deze serie liggen. Zou ik dat filter kunnen gebruiken met de Morel tweeters?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
denk t niet, dat zou wel heel veel geluk hebben zijnerwins74 schreef:Ik heb deze 6W2 los gekocht maar heb nog wel een setje filters van deze serie liggen. Zou ik dat filter kunnen gebruiken met de Morel tweeters?
Dat lijkt me sterk, het filter moet normaal gesproken specifiek ontworpen zijn voor de gebruikte drivers en de luidspreker kast. De morel tweeter zal waarschijnlijk een heel andere impedantie en frequentie response hebben waardoor het niet goed gaat klinken. Dan vergeet ik nog even dat het filter ervanuit gaat dat de drivers in een auto gemonteerd zijn wat een gehaal andere situatie is.Ik heb deze 6W2 los gekocht maar heb nog wel een setje filters van deze serie liggen. Zou ik dat filter kunnen gebruiken met de Morel tweeters?
- bas focal m180
- Contacteer:
Je kan het filter niet met een andere tweeter gebruiken.
Ik zelf heb goede ervaringen met het originelen filter en speakers, natuurlijk niet het optimale haalbare mid en tweeter speelde wel als een geheel alleen ontbrak enige correctie van 1 á 2 db in de iets te luidere hoge middengebied.
Ik zelf heb goede ervaringen met het originelen filter en speakers, natuurlijk niet het optimale haalbare mid en tweeter speelde wel als een geheel alleen ontbrak enige correctie van 1 á 2 db in de iets te luidere hoge middengebied.
Ik had al zo'n vermoeden. Dan denk ik dat een speaker met deze combinatie Morel/Focal erg lastig gaat worden. Tenzij ik de metingen en het filterontwerp voor een redelijke prijs kan laten doen. Daar moet ik nog even voor rond gaan bellen.
Anders kan ik inderdaad de complete Focal set proberen of een bestaand ontwerp met de Morel tweeters bouwen. Deze bijvoorbeeld:
http://x32.forumavie.com/1-vt1142.html?st=0&sk=t&sd=a
Met behulp van Google translate kan ik dan mogelijk het filterontwerp achterhalen.
Anders kan ik inderdaad de complete Focal set proberen of een bestaand ontwerp met de Morel tweeters bouwen. Deze bijvoorbeeld:
http://x32.forumavie.com/1-vt1142.html?st=0&sk=t&sd=a
Met behulp van Google translate kan ik dan mogelijk het filterontwerp achterhalen.
Je zou ook een gevraagd advertentie hier op het forum kunnen plaatsen. Er zitten er hier genoeg die dat kunnen iig.
-
Rovinggecko
Waarom niet actief filteren met een minidsp 2x4?
Dan kan je heel makkelijk eea aanpassen.
Dan kan je heel makkelijk eea aanpassen.
Omdat ik maar 2 kanalen op de versterker ter beschikking heb, voor actief filteren heb ik er 4 nodig.