Upgrade "The Voice" luidspreker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

RNacoustics
Contacteer:

Re: Upgrade "The Voice" luidspreker

Bericht door RNacoustics »

Bijgaand de eerste simulatie en concept filter plaatjes.
Ik heb de Clio meetresultaten geëxporteerd naar FRD en ZMA files en met Xsim een eerste concept scheidingsfilter ontworpen.
filter concept versie 0.1
filter concept versie 0.1
Frequentie response
Frequentie response
Impedantie
Impedantie
Ik ga eerst de andere luidsprekerkast aanpakken, daarna met standaard onderdelen een concept scheidingsfilter bouwen.

Wordt vervolgd.
Walt

Bericht door Walt »

Lijkt mij een redelijk goed startpunt zo, ik heb ook 0.82 mH op de AT overhung geprobeert maar dat klinkt minder goed dan 1.00 mH.

Groetjes Walter
RNacoustics
Contacteer:

Walt schreef:
Lijkt mij een redelijk goed startpunt zo, ik heb ook 0.82 mH op de AT overhung geprobeert maar dat klinkt minder goed dan 1.00 mH.

Groetjes Walter
Hoi Walter,

Wat zijn dan de klank verschillen, kortom, wat doet een 1mH t.o.v. een 0.82 mH :?:
Ik ga eerst wel luisteren en meten en daarna fine-tunen.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

0,82 geeft iets meer mid.
@Walt, had jij ongeveer dezelfde baffle(breedte) en 8,2uF parallel i.c.m. ee Zobel netwerk? Dat laatste herinner ik me niet meer...

Maakt uit voor de werking van de seriespoel uiteraard. Een lage impedantie rond 2mHz vraagt natuurlijk om een kleinere spoelwaarde.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

RNacoustics schreef:
Walt schreef:

Groetjes Walter
Hoi Walter,

Wat zijn dan de klank verschillen, kortom, wat doet een 1mH t.o.v. een 0.82 mH :?:
Ik ga eerst wel luisteren en meten en daarna fine-tunen.
Te weinig warmte. 1mH klopt en 0.82mH niet. Onafhankelijk daarvan moet je de parallelcap tunen samen met de tweeter. De spoel beïnvloedt met name het gebied onder 1kHz en de parallelcap het gebied daarboven.
RNacoustics
Contacteer:

Okay, dan neem ik 1mH als uitgangspunt.
Walt

Bericht door Walt »

Dat je 1.00mH moet gebruiken had ik ook pas 1x per PB en ook hier aangegeven, maar fijn dat je tenminste wel naar Jeroen luistert... :lol:

Groetjes Walter
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Walt, ik heb even in je mega topic gekeken en toen je begon met 1,0 mH gebruikte je geen Zobel (CR netwerk) op de woofertak toch? Het lijkt me dat die wel wat doet namelijk.
RNacoustics
Contacteer:

Walt schreef:
Dat je 1.00mH moet gebruiken had ik ook pas 1x per PB en ook hier aangegeven, maar fijn dat je tenminste wel naar Jeroen luistert... :lol:

Groetjes Walter
Nu twee ervaringsdeskundigen mij dezelfde advies geven, ben ik overtuigd :yeah:
Ik weet nog niet of ik een zobel filter ga toepassen. Dat hangt van de meet en luister resultaten af.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

De Zobel werkt iets subtieler dan een enkele condensator in waarde vergroten. Als je de 0,82mH naar 1mH brengt en de hele paralleltak vervangt door 10uF krijg je bijna dezelfde afval en fasegedrag als nu. Ik houdt die paralleltak liefst zo simpel mogelijk want ook daar heeft een betere condensator duidelijk invloed met dit niveau van drivers. Dus liever 1 heel goede condensator, als dat kan, dan twee iets mindere omdat je geld wilt besparen.
RNacoustics
Contacteer:

jeroen_d schreef:
De Zobel werkt iets subtieler dan een enkele condensator in waarde vergroten. Als je de 0,82mH naar 1mH brengt en de hele paralleltak vervangt door 10uF krijg je bijna dezelfde afval en fasegedrag als nu. Ik houdt die paralleltak liefst zo simpel mogelijk want ook daar heeft een betere condensator duidelijk invloed met dit niveau van drivers. Dus liever 1 heel goede condensator, als dat kan, dan twee iets mindere omdat je geld wilt besparen.
Ja, daar wil ik weer de Audyn Cap Plus gaan inzetten.
Walt

Bericht door Walt »

Dat is een mooie condensator voor nu zou ik zeggen, het loont wel om deze later, als het filter volledig naar je zin is, te vervangen door een Mundorf SGO.

Groetjes Walter
dre

Bericht door dre »

SGO parallel lijkt me een beetje overdreven toch?
Walt

Bericht door Walt »

Zoals Jeroen al aangeeft, in dit filter, met deze AT unit, doet deze condensator best veel voor het geluid.

Wel is het zo dat ik eerder zou investeren in een AT underhung versie dan een nieuwe condensator, alleen dan moet je het filter weer opnieuw gaan aanpassen. Het verschil tussen de underhung en overhung is niet subtiel, ik vind de underhung weer een klasse beter spelen, losser, meer lucht, meer dynamiek, alles komt er zo makkelijk uit!

Groetjes Walter
RNacoustics
Contacteer:

Walt schreef:
Zoals Jeroen al aangeeft, in dit filter, met deze AT unit, doet deze condensator best veel voor het geluid.

Wel is het zo dat ik eerder zou investeren in een AT underhung versie dan een nieuwe condensator, alleen dan moet je het filter weer opnieuw gaan aanpassen. Het verschil tussen de underhung en overhung is niet subtiel, ik vind de underhung weer een klasse beter spelen, losser, meer lucht, meer dynamiek, alles komt er zo makkelijk uit!

Groetjes Walter
Je jaagt mij op kosten Walter :rofl:
Voor de AMT wil zo en zo een SGO inzetten.
Walt

Bericht door Walt »

Alles hoeft niet gelijk nu toch, de komende jaren kun je lekker door optimaliseren. De condensator uitwisselen is een makkelijk klusje, zorg dat je dan nu wel genoeg plek houdt op de filterplank voor een lange SGO. De underhung AT is dezelfde diameter, wel iets dieper volgens mij maar die past dus ook makkelijk in je kast, de filteraanpassing hiervoor is wel wat meer werk.
RNacoustics
Contacteer:

Zoals de ervaringen van anderen doen beloven, is de AT18H52 underhung versie nog beter dan de overhung versie.
Binnen mijn project " Maestoso luidspreker " heb ik al ervaring opgedaan met de Accuton C173-6-090 luidspreker. Ook die heeft een underhung aandrijf systeem. Nog nooit heb ik met een luidspreker zo'n transparante weergave gehoord :!: Ik zal beide luidsprekers dus goed gaan vergelijken.
Als de m'n huidige AT achter blijft, dan zal deze ook vervangen worden voor een underhung versie. Eerst maar eens goed luisteren.
RNacoustics
Contacteer:

Ik heb een Nakamichi EC-100 actieve crossover op de kop getikt. Heb daar zelf een custom made voeding voor gebouwd.
Ik hoop dat ik nu wel een goede aansluiting van de woofer en de rest goed gaat uitpakken. Met de m'n huidige Mini-DSP crossover klopt de timing namelijk niet helemaal.

De ombouw van de kasten zijn eindelijk klaar en ga ik van het weekend m'n eerste opzet beluisteren.

Ik moet wel opschieten, want voor 4 feb moeten ze klaar zijn :!:
dre

Bericht door dre »

Opschieten inderdaad! :yeah:
RNacoustics
Contacteer:

De Foto's.
actief crossover1.jpg
actief crossover2.jpg
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Wat bedoel je met timing?
RNacoustics
Contacteer:

Als experiment had ik de mini-DSP als actief laagfilter ingezet.
Door de digitale processing ontstaat er looptijdsverschillen t.o.v. de topkast en liep de woofer daardoor wat achter op de rest.
Vroeger gebruikte ik een analoge actief crossover filter, maar was beperkt tot één crossover frequentie.
Met de DSP kan je eindeloos de instellingen wijzigen, maar kreeg het niet goed.
Ik ben er ondertussen wel achter, dat als je met DSP aan de gang gaat, je dit voor de hele keten moet doen.
En dat wil ik niet, omdat m'n OTL's restreeks de topkasten aanstuurt.
Nu ga ik de Nakamichi EC-100 gebruiken. Daar kan ik wel de crossover frequentie regelen.
Walt

Bericht door Walt »

Dat is wel een heel oud ding en zeer beperkt in zijn functies, waarom kies je niet voor een goede tweedehands processor/loudspeaker management system als een XTA DP226 of een 224? Die klinken echt erg goed, wel XLR. De oude BSS en Rane crossovers zijn ook value for money.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Als het goed is, mogen ze niet klinken. :shock:

Met de Minidsp heb ik juist met het tijds probleem geknutseld en dat ging prima, met losse bas units.
Je kunt zelfs tot bijna 2.5 meter verschil in tijd beïnvloeden.

Zelfs een complete zaal "bespeeld".
RNacoustics
Contacteer:

Walt schreef:
Dat is wel een heel oud ding en zeer beperkt in zijn functies, waarom kies je niet voor een goede tweedehands processor/loudspeaker management system als een XTA DP226 of een 224? Die klinken echt erg goed, wel XLR. De oude BSS en Rane crossovers zijn ook value for money.
Niet vooraf oordelen, als je het zelf nog nooit gehoord hebt [-X
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”