Wall-mounted luidspreker - akoestische koppeling?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Wall-mounted luidspreker - akoestische koppeling?

Bericht door ds23man »

Denk aan een W-bin, glijbaan of klipschhorn.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Wall-mounted luidspreker - akoestische koppeling?

Bericht door Henkjan »

of het nou in het hokje hoorn of hokje BR past maakt niet uit, een simulatie programma dat een hoorn goed kan simuleren (en rekening houdt met 2pi afstraling ipv 4pi) moet dit zonder probleem kunnen. de LBVS is zo ongeveer hetzelfde, BR poort vlak bij de gond
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Wall-mounted luidspreker - akoestische koppeling?

Bericht door ds23man »

2 pi afstraling is gewoon het boundery effect met 1 vlak.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Wall-mounted luidspreker - akoestische koppeling?

Bericht door ds23man »

boundery.PNG
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Wall-mounted luidspreker - akoestische koppeling?

Bericht door Ivo »

Heatside schreef:
Het lijkt mij dat het een back loaded horn is met achterkamer. Een beetje net als een spiral horn maar dan zonder de spiralen en met een achterkamer.
Ik denk zelfs dat het vrij eenvoudig met hornresp te simuleren is. De inhoud van de behuizing is de inhoud van de achterkamer, het oppervlak van de poort is het beginoppervlak van de hoorn, de lengte van de poort is de lengte van het eerste hoornsegment die in dit geval niet verloopt. De afstand van de poort tot de zijkant van de behuizing is de lengte van het tweede hoornsegment. De omtrek van de behuizing vermenigvuldigd met de afstand tot de muur is vervolgens het oppervlak van de hoornmond. Ik ga er nu wel vanuit de behuizing vierkant is maar ik weet niet of dit gewenst is.
Ik ben het grotendeels met je eens, zou het ook in hornresp simuleren en op deze manier. Al zou ik het tweede hoornsegment ook weer laten vernauwen, tot een tweede kamer met een tweede basreflexpoort. Of kom je dan segmenten tekort? Ben op vakantie, hornresp niet bij de hand.

In jouw blokschema heeft het dan inderdaad weg van een backloaded hoorn, een BVR (Big Vented Reflex) zoals de Jensen Imperial en (moderner) die hornreflexdingen van Hobby Hifi. Meer gain, dus of lager afstemmen, of meer reserve. Niet verkeerd. Had Henkjan daar niet een spreadsheet met formules voor?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Wall-mounted luidspreker - akoestische koppeling?

Bericht door SSassen »

Zou iemand een opzetje kunnen maken? Ga uit van een kast van 400x750mm op 1cm van de muur af. Dus je Sd is pakweg 40+40+75+75=230cm^2.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Wall-mounted luidspreker - akoestische koppeling?

Bericht door Ivo »

En wat zijn dan het volume en oppervlak/lengte van de oorspronkelijke basreflexkast? En de parameters van de woofer? Die zijn nodig. Het wordt een simulatie van het hele systeem, niet wat de ruimte tussen kast en muur toevoegt.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Wall-mounted luidspreker - akoestische koppeling?

Bericht door SSassen »

Drivers zijn 6 stuks Dayton DS115-8, afstemming is net wat gunstig is en wat de voorkeur heeft, je kan puur voor output gaan of voor laagextensie, dat laatste heeft mijn voorkeur.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Wall-mounted luidspreker - akoestische koppeling?

Bericht door Ivo »

Wordt op zn vroegst t weekend bij mij. Ben heel beniewd wat heatside er van maakt?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Wall-mounted luidspreker - akoestische koppeling?

Bericht door Henkjan »

SSassen schreef:
Zou iemand een opzetje kunnen maken? Ga uit van een kast van 400x750mm op 1cm van de muur af. Dus je Sd is pakweg 40+40+75+75=230cm^2.
:think: ga JIJ nou simuleren uitbesteden?
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Wall-mounted luidspreker - akoestische koppeling?

Bericht door arjank »

Sander, heb niet alles gelezen maar hier een ideetje (misschien had je dit zelf al bedacht).
Waarom niet een systeem dat je altijd kan finetunen? Het lijkt mij heel makkelijk om bijv een platte behuizing te maken met aan de achterijzde een gat erin van bijv. 7cm doorsnee en dan dmv verstelbare afstandhouders de afstand tot aan de muur variabel te maken. Op deze manier kun je altijd de afstemming omlaag of omhoog brengen 8)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”