Wall-mounted luidspreker - akoestische koppeling?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Wall-mounted luidspreker - akoestische koppeling?

Bericht door SSassen »

Ik ben aan 't kijken naar een wall-mounted luidspreker voor een familielid (zie foto hieronder voor een indruk) en wil eigenlijk gebruik gaan maken van akoestische koppeling met de lucht opgesloten tussen de luidspreker en de muur erachter. Ik ga uit van een rear-mounted bass reflex poort en afstandshouders aan de achterkant van de luidspreker en wil dan gebruik gaan maken van de lucht erachter om de basweergave wat meer body te geven.
Sonolux-Bebop-on-wall-speakers-Lopponen-BTS-27.jpg
Nu krijg je natuurlijk een verandering in afstemming als je uitgaat van een bass reflex poort die berekend is om gewoon vrij in de ruimte te kunnen spelen, ik kan echter weinig applicatie specifieke toepassingen vinden en/of rekenmodellen waarmee ik een dergelijke configuratie wat verder uit kan werken. Iemand wellicht een suggestie?
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Wall-mounted luidspreker - akoestische koppeling?

Bericht door Ivo »

Double bass-reflex, is dat wat je bedoelt? Daar doet het me in ieder geval aan denken en ken ik wel van ontwerpen voor kleine fostex breedbandspeakertjes. Ik geloof dat ze dat wel simuleren met akabak, of een martin king mathcad sheet. Ze gebruiken het om meer laag en dieper laag uit veel te kleine units te kringen, dus op zich zou het bij je doelstelling passen. Ik zou eens kijken bij de fullrange afdeling van diyaudio.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Wall-mounted luidspreker - akoestische koppeling?

Bericht door Ivo »

Hmm, jij wil meer gewoon een gepaste afstand van de muur he, als ik bij nader inzien beter lees? Daar was wel een formule van (ik meen iets van 0,63*straal afstralend oppervlak) maar dan altijd nog experimenteel fijnstellen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Wall-mounted luidspreker - akoestische koppeling?

Bericht door Henkjan »

Dus ze komen voor de muur te hangen?

Met gewone sim sw is t niet te doen, maar met AJHorn, Akabak, of Hornresp verwacht ik dat jij t prima voor elkaar simuleert
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Wall-mounted luidspreker - akoestische koppeling?

Bericht door SSassen »

Henkjan schreef:
Dus ze komen voor de muur te hangen?

Met gewone sim sw is t niet te doen, maar met AJHorn, Akabak, of Hornresp verwacht ik dat jij t prima voor elkaar simuleert
Aan de muur, maar b.v. met 10mm afstandhouders op alle vier de hoeken, de bedoeling is dan dat de aan de achterkant gemonteerde bass reflex poort gebruik maakt van de extra luchtmassa achter de luidspreker voor een betere laagweergave.
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Wall-mounted luidspreker - akoestische koppeling?

Bericht door Rody »

Lijkt op een kruising tussen een BR en een slot loaded open baffle, of SLOB, zoals ook wel door Nelson Pass beschreven. Of een uitgevouwen ripole...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Wall-mounted luidspreker - akoestische koppeling?

Bericht door ds23man »

Spouwmuur? Gewoon erin monteren, heb je gelijk een IB.
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Re: Wall-mounted luidspreker - akoestische koppeling?

Bericht door indoubt »

En anders op de hoekpunten een stukje mdf van 100x100x10 mm. Dan krijg je 4 hele brede slotpoorten, Volgens mij kun je het dan eenvoudiger berekenen.

We grappig concept. Nu nog een mooie Rembrandt laten schilderen op luidsprekerdoek en klaar zijn je schilderijtjes :lol:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Wall-mounted luidspreker - akoestische koppeling?

Bericht door richard »

Gezien de afwijkende vorm, plat en heel breed en hoog, denk ik dat je niet zondermeer de gangbare formules er op los kan laten. Misschien zul je een en ander proefondervindelijk moeten bepalen en vaststellen. Als je met de impedantiemeting op het laag twee symmetrische bultjes hebt zit je wat afstemming betreft goed.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Wall-mounted luidspreker - akoestische koppeling?

Bericht door bas focal m180 »

Rody schreef:
Lijkt op een kruising tussen een BR en een slot loaded open baffle, of SLOB, zoals ook wel door Nelson Pass beschreven. Of een uitgevouwen ripole...
Dat ziet er heel anders uit wat ik zo op het www zie.

Volgens mij moet je het gewoon benaderen als een deel van de bassreflex poort, niets meer niets minder.
In plaats van alleen een ''ronde'' poort moet je nu ook het deel wat achter de speaker zit meenemen in je berekening / afstemming, lengte poort en Sd van de poort.

Word Sd van de poort 2x zo groot word de poort 2 x zo lang, dat weten we.

Word maar de helft van de lengte van de poort 2x Sd dan moet je dat deel ook 2x zo lang maken.

Mijn Philips speaker heeft een poort onderin en maakt ook gebruik van de grond, poort in de speaker en buiten de speaker functioneren als een gezamelijke poort ook al zijn er verschillen in lengte en Sd.
IMG_0854.JPG
Je krijgt al een heel stuk extra laag weergave doordat de lage tonen ook gebruik gaan maken van je muur, en dan ook nog bassreflex.
Ik hoop dat het niet te boemerig word.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Wall-mounted luidspreker - akoestische koppeling?

Bericht door bas focal m180 »

richard schreef:
Gezien de afwijkende vorm, plat en heel breed en hoog, denk ik dat je niet zondermeer de gangbare formules er op los kan laten. Misschien zul je een en ander proefondervindelijk moeten bepalen en vaststellen. Als je met de impedantiemeting op het laag twee symmetrische bultjes hebt zit je wat afstemming betreft goed.
Als je speaker 60x 40 is en je zou de poort in het midden plaatsen dan is de poort 30x20 in lengte tussen kast en muur, je moet wel totale omtrek x 1 cm afstand als totale Sd nemen.

Word Sd te groot dan word de poort te lang, dan zou je dus een deel open kunnen laten en een deel dicht zoals mijn philips speaker.
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Wall-mounted luidspreker - akoestische koppeling?

Bericht door Rody »

bas focal m180 schreef:
Rody schreef:
Lijkt op een kruising tussen een BR en een slot loaded open baffle, of SLOB, zoals ook wel door Nelson Pass beschreven. Of een uitgevouwen ripole...
Dat ziet er heel anders uit wat ik zo op het www zie.

Volgens mij moet je het gewoon benaderen als een deel van de bassreflex poort, niets meer niets minder.
In plaats van alleen een ''ronde'' poort moet je nu ook het deel wat achter de speaker zit meenemen in je berekening / afstemming, lengte poort en Sd van de poort.

Word Sd van de poort 2x zo groot word de poort 2 x zo lang, dat weten we.

Word maar de helft van de lengte van de poort 2x Sd dan moet je dat deel ook 2x zo lang maken.

Mijn Philips speaker heeft een poort onderin en maakt ook gebruik van de grond, poort in de speaker en buiten de speaker functioneren als een gezamelijke poort ook al zijn er verschillen in lengte en Sd.IMG_0854.JPG

Je krijgt al een heel stuk extra laag weergave doordat de lage tonen ook gebruik gaan maken van je muur, en dan ook nog bassreflex.
Ik hoop dat het niet te boemerig word.
Qua vorm ziet het er natuurlijk anders uit, maar als het volume achter en als de spleet tussen de driver/behuizing en de muur klein genoeg wordt heb je eigenlijk geen volume meer voor een BR en krijg je mass loading waardoor je weer richting SLOB/ripole gaat, is mijn gedachtegang althans...
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Wall-mounted luidspreker - akoestische koppeling?

Bericht door bas focal m180 »

Als de achterkant geheel open is heb je een OB, maar de spleet zit aan de voorkant.
Sassen wil zo ver ik het begrijp een vrij platte kast, nagenoeg tegen de muur.

Speaker tegen de muur zorgt al voor extra laag, of je daar nog een soort poort of wat dan ook bij moet plaatsen is denk ik afhankelijk van de gekozen units hoe laag die van zichzelf kunnen weergeven..
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Wall-mounted luidspreker - akoestische koppeling?

Bericht door SSassen »

Platte gesloten kast inderdaad met bass reflex poort aan de achterkant, zodat ik de luchtmassa tussen de muur en de kast kan benutten voor extra extensie in de laagweergave.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Wall-mounted luidspreker - akoestische koppeling?

Bericht door ds23man »

Ben bang dat je dat niet gaat simuleren in de standaard programma's tenzij je een model in Comsol of id weet te zetten. Gevalletje trial & error.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Wall-mounted luidspreker - akoestische koppeling?

Bericht door Henkjan »

Alles wat een beetje een hoorn kan simuleren moet dit kunnen hoor
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Wall-mounted luidspreker - akoestische koppeling?

Bericht door ds23man »

Nou heb ik toevallig even zitten kijken in AJ Horn of je deze daarvoor kan misbruiken:

http://www.aj-systems.de/Manual.htm#Kap2

Maar volgens mij gaat dit programma ervan uit dat er een verloop in de uitmonding moet zitten. Dat heb je dus niet als je een BR dicht tegen de muur plaatst.
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Re: Wall-mounted luidspreker - akoestische koppeling?

Bericht door indoubt »

Eventueel een slotpoort met een verloop in de breedte? een platte 2D hoorn om het zo maar te zeggen.

Ik vindt het een leuk concept. Ik denk dat het mogelijk moet zijn met slotpoorten. Was er niet één van die programma's die correctiefactoren had voor luidsprekers met slotpoorten die nagenoeg op de grond staan. Misschien dat zoiets al voldoende is.

Vanwege de hoogte en breedte van de luidspreker kun je waarschijnlijk hele lage luchtsnelheden verwachten in de poort(en) ook al komt de luidspreker slechts 10 mm van de muur.
Gebruikersavatar
Heatside
Berichten: 260
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 15:54

Re: Wall-mounted luidspreker - akoestische koppeling?

Bericht door Heatside »

Het lijkt mij dat het een back loaded horn is met achterkamer. Een beetje net als een spiral horn maar dan zonder de spiralen en met een achterkamer.
Ik denk zelfs dat het vrij eenvoudig met hornresp te simuleren is. De inhoud van de behuizing is de inhoud van de achterkamer, het oppervlak van de poort is het beginoppervlak van de hoorn, de lengte van de poort is de lengte van het eerste hoornsegment die in dit geval niet verloopt. De afstand van de poort tot de zijkant van de behuizing is de lengte van het tweede hoornsegment. De omtrek van de behuizing vermenigvuldigd met de afstand tot de muur is vervolgens het oppervlak van de hoornmond. Ik ga er nu wel vanuit de behuizing vierkant is maar ik weet niet of dit gewenst is.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Wall-mounted luidspreker - akoestische koppeling?

Bericht door ds23man »

En vergeet niet dat bij een hoorn het mondoppervlak bepalend is voor de cut off in het laag, stel dat je br pijp op 50Hz is afgestemd, moet de mond behoorlijk groot zijn. Denk niet dat je dat redt met een paar cm vanaf de muur.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Wall-mounted luidspreker - akoestische koppeling?

Bericht door SSassen »

ds23man schreef:
En vergeet niet dat bij een hoorn het mondoppervlak bepalend is voor de cut off in het laag, stel dat je br pijp op 50Hz is afgestemd, moet de mond behoorlijk groot zijn. Denk niet dat je dat redt met een paar cm vanaf de muur.
Ik zit inderdaad rond de 50Hz momenteel.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Wall-mounted luidspreker - akoestische koppeling?

Bericht door ds23man »

Denk dat je gewoon van een br kast moet uitgaan met de poort aan de voor of zijkant. Door het plaatsen tegen de muur krijg je een 3db boost in het laag door het boundery effect.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Wall-mounted luidspreker - akoestische koppeling?

Bericht door SSassen »

Ik maak een testopstelling en ga eens meten om te kijken af ik die luchtmassa achter de luidspreker nuttig kan gebruiken.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Wall-mounted luidspreker - akoestische koppeling?

Bericht door ds23man »

Als je afstand tussen muur en poort gelijk is of kleiner dan de poortdiameter krijg je een poortverlenging en daarmee een verschuiving van je afstemming. Hoornwerking krijg je niet omdat de mond te klein is voor de cut off frequency die benodigd is en is daar de gain 0db ( gedraagt zich dan als een plain wave tube). Blijft alleen nog het boundery effect over.
Gebruikersavatar
Heatside
Berichten: 260
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 15:54

Re: Wall-mounted luidspreker - akoestische koppeling?

Bericht door Heatside »

Voor mijn beeldvorming, wat zou het benodigde oppervlak van de hoornmond zijn voor een dergelijke cut off frequency?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”