Nu ben ik geen echte hardrock/heavy metal man, maar wel gedetailleerd, nu alleen maar Folk en dan rekent hij/zij daar dan ook Italiaanse Folk onder. Ik neem dan wel aan dat het rode vlekje is weggewerkt morgen.
Roon
Moderator: Beheerdersteam
Re: Roon
Als je een goede ruimte hebt lijkt het mij best mooi met multichannel, maar voorlopig is het hier heel best en lekker geluid zo, het lijkt toch wel dat er iets met het geluid gebeurt, het klinkt naar mijn gevoel net iets netter/geciviliseerder.
Nu ben ik geen echte hardrock/heavy metal man, maar wel gedetailleerd, nu alleen maar Folk en dan rekent hij/zij daar dan ook Italiaanse Folk onder. Ik neem dan wel aan dat het rode vlekje is weggewerkt morgen.
Nu ben ik geen echte hardrock/heavy metal man, maar wel gedetailleerd, nu alleen maar Folk en dan rekent hij/zij daar dan ook Italiaanse Folk onder. Ik neem dan wel aan dat het rode vlekje is weggewerkt morgen.
Re: Roon
@jeroen_d: Oh my... 13.500 euro voor een DACje waar wat extra software op draait
. Dat kan en wil ik op geen enkele manier goedpraten
.
Maar goed, dit is inderdaad wel een vrij duidelijke indicatie dat multichannel er aan komt/lijkt te komen. Thanks !
Resteert nog de vraag hoe, en hoe goed die implementatie dan zal zijn. Heb er wel vertrouwen in dat áls het komt, dat het geen halfbakken zooi is.
Ze leveren liever géén nieuwe functionaliteit, dan half werk wat niet perfect binnen hun filosofie past. (En dat is eigenlijk precies waar ik voor vrees nu : not good enough for release, yet).
Ik denk dat ik ze het vertrouwen maar geef. Betalen voor een jaartje, zien hoever ze komen, en daarna beslissen hoe verder.
Ben echt wel onder de indruk, in de software-wereld is zulke zorgvuldigheid best zeldzaam
.
@hannesie : als je eenmaal geproefd hebt aan multichannel muziek in je eigen thuis, dan wil je echt niet graag meer zonder. Geloof me maar.
Je vraagt je zelfs af waarom er zo weinig meerkanaals opnamen zijn, of anders gezegd, waarom daar zo weinig vraag naar is.
Er zitten echter zat pareltjes binnen, die je een beleving kunnen geven die met stereo echt niet mogelijk is.
(Zuiver subjectief. De vraag het 'de werkelijkheid beter benadert' wil ik niet beantwoorden. Wel dat ik er meer van kan genieten.)
Maar goed, dit is inderdaad wel een vrij duidelijke indicatie dat multichannel er aan komt/lijkt te komen. Thanks !
Resteert nog de vraag hoe, en hoe goed die implementatie dan zal zijn. Heb er wel vertrouwen in dat áls het komt, dat het geen halfbakken zooi is.
Ze leveren liever géén nieuwe functionaliteit, dan half werk wat niet perfect binnen hun filosofie past. (En dat is eigenlijk precies waar ik voor vrees nu : not good enough for release, yet).
Ik denk dat ik ze het vertrouwen maar geef. Betalen voor een jaartje, zien hoever ze komen, en daarna beslissen hoe verder.
Ben echt wel onder de indruk, in de software-wereld is zulke zorgvuldigheid best zeldzaam
@hannesie : als je eenmaal geproefd hebt aan multichannel muziek in je eigen thuis, dan wil je echt niet graag meer zonder. Geloof me maar.
Je vraagt je zelfs af waarom er zo weinig meerkanaals opnamen zijn, of anders gezegd, waarom daar zo weinig vraag naar is.
Er zitten echter zat pareltjes binnen, die je een beleving kunnen geven die met stereo echt niet mogelijk is.
(Zuiver subjectief. De vraag het 'de werkelijkheid beter benadert' wil ik niet beantwoorden. Wel dat ik er meer van kan genieten.)
Re: Roon
Valt wel mee hoor, pas nog een DAC op visite gehad van €115.000 bij de AVMN.
Er zijn toch wel aardig wat opnames in DSD 4 kanaals,
Vooral Pentatone heeft er nogal wat, die hebben de banden van de Philips Quadrofonie overgenomen.
Wat wel leuk is de kwaliteit van het signaal is dan af te lezen aan de kleur van het "nep ledje" Bij een lossless signaal gaat het "ledje" op paars, en bij het afspelen van een file als de 1 bits DSF, die dan door het computertje wordt omgezet naar 352.8/24 , krijgt het een groen ledje, is dus High Quality waardering. Dus DXD is dan minder???
Er zijn toch wel aardig wat opnames in DSD 4 kanaals,
Vooral Pentatone heeft er nogal wat, die hebben de banden van de Philips Quadrofonie overgenomen.
Wat wel leuk is de kwaliteit van het signaal is dan af te lezen aan de kleur van het "nep ledje" Bij een lossless signaal gaat het "ledje" op paars, en bij het afspelen van een file als de 1 bits DSF, die dan door het computertje wordt omgezet naar 352.8/24 , krijgt het een groen ledje, is dus High Quality waardering. Dus DXD is dan minder???
Re: Roon
Ik heb nooit gelet op die 'kwaliteitswaardering'. Uit wat je schrijft denk ik te begrijpen, dat 'lossless' een hogere waardering is dan 'high quality' (?).
Zo ja : ergens is daar natuurlijk wel iets voor te zeggen. Die FLAC is daadwerkelijk geen spat veranderd t.o.v. de oorspronkelijke bron (CD DVD-A waarschijnlijk ? )
Dat kun van die SACD niet zeggen : die omzetting naar PCM/DXD is niet verliesvrij, niet 100% omkeerbaar, het origineel is niet meer te reproduceren.
Maar of dat een hoorbare verslechtering is, laat ik maar even in het midden
. Nou vooruit : de SACD's die ikzelf bezit, zet ik vrijwel altijd om in 44.1kHz/24bit PCM (FLAC). Deze (en de orig. SACD's) klinken soms beter, en soms slechter dan de CD-variant. Is volgens mij meer een mastering-dingetje, dan een technische superioriteit... De conversie zelf kan ik iig niet horen.
Trouwens : zo te zien luister jij de super surround collection dus in stereo ... foei
!
Gaat wel een beetje offtopic zo...Maar dat mag in een topic van DS23 geen bezwaar zijn, toch ?
Zo ja : ergens is daar natuurlijk wel iets voor te zeggen. Die FLAC is daadwerkelijk geen spat veranderd t.o.v. de oorspronkelijke bron (
Dat kun van die SACD niet zeggen : die omzetting naar PCM/DXD is niet verliesvrij, niet 100% omkeerbaar, het origineel is niet meer te reproduceren.
Maar of dat een hoorbare verslechtering is, laat ik maar even in het midden
Trouwens : zo te zien luister jij de super surround collection dus in stereo ... foei
Gaat wel een beetje offtopic zo...Maar dat mag in een topic van DS23 geen bezwaar zijn, toch ?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Roon
nou, ik heb een paar multichannel SACD's, maar ik vind de verschillen eerder subtiel en niet de moeite waard om de schijf uit de kast te halen t.o.v. de stereo versie streamen.MarcoSQ schreef:als je eenmaal geproefd hebt aan multichannel muziek in je eigen thuis, dan wil je echt niet graag meer zonder. Geloof me maar.....
Re: Roon
Ik kan hier bijna alles draaien, van mp3 tot DSD 256 native, en het is voor mij alleen maar duidelijker geworden dat het goede van de albums bijna in 100 % in de opnames zit.
Oftewel, "Vakmanschap is Meesterschap". (de man achter de knoppen verpest soms ook veel, vaak ook onder druk van de commercie.)
juist als je gaat kijken en met zekerheid dan dezelfde opnamen, niet gereshuffeld, e.d. soms nog wat hele kleine verschillen geeft.
Voor mij is het dan vaak bij een afweging, hoor ik dan die verschillen morgenochtend ook, welke ik dan draai, als ik dan fris en fruitig dat direct zou moeten beoordelen?
Oftewel, "Vakmanschap is Meesterschap". (de man achter de knoppen verpest soms ook veel, vaak ook onder druk van de commercie.)
juist als je gaat kijken en met zekerheid dan dezelfde opnamen, niet gereshuffeld, e.d. soms nog wat hele kleine verschillen geeft.
Voor mij is het dan vaak bij een afweging, hoor ik dan die verschillen morgenochtend ook, welke ik dan draai, als ik dan fris en fruitig dat direct zou moeten beoordelen?
Re: Roon
@HJ : Dan gok ik dat je gewoon content hebt, waar in de mix geen noemenswaardige meerwaarde is gegeven aan de surround-mix.
Niet raar ook; er is véél meer rotzooi op die markt, dan kwaliteit. Veel 'upmixes', waarin niet meer gebeurt dan een beetje (kunstmatige?) galm in het achterkanaal, of kanaalscheiding o.b.v het spectrum.
Subtiel is beslist NIET het woord wat hier van toepassing is. Met drie blinddoeken om zou je het nog binnen milliseconden opmerken zeg maar
.
Of je het mooi vindt is een ander verhaal. IK vind het,bij een goede productie, in ieder geval iets heerlijks. En dát is uiteindelijk wat telt
.
Het hoeft niet
, maar als het je interesseert zou je eens op http://www.quadraphonicquad.com kunnen kijken voor goede[i/] releases. Het is flink zoeken, toegegeven, maar het zijn er best nog wat. Mij persoonlijk vallen producties van Steven Wilson bijvoorbeeld op, maar er zijn er nog een aantal die goed bezig zijn. Opvallend ook is dat het vaak de wat serieuzere, poppy muziek is.
@hans : ik kan het alleen maar met je eens zijn....
Sorry, is niet mijn bedoeling om dit topic om te toveren tot een pleidooi voor meerkanaals muziek... En voor normaal stereo blijft er natuurlijk ook nog altijd bestaansrecht.
Niet raar ook; er is véél meer rotzooi op die markt, dan kwaliteit. Veel 'upmixes', waarin niet meer gebeurt dan een beetje (kunstmatige?) galm in het achterkanaal, of kanaalscheiding o.b.v het spectrum.
Subtiel is beslist NIET het woord wat hier van toepassing is. Met drie blinddoeken om zou je het nog binnen milliseconden opmerken zeg maar
Of je het mooi vindt is een ander verhaal. IK vind het,bij een goede productie, in ieder geval iets heerlijks. En dát is uiteindelijk wat telt
Het hoeft niet
@hans : ik kan het alleen maar met je eens zijn....
Sorry, is niet mijn bedoeling om dit topic om te toveren tot een pleidooi voor meerkanaals muziek... En voor normaal stereo blijft er natuurlijk ook nog altijd bestaansrecht.
Re: Roon
Dan ook nog dit, ik heb dan SACD .iso's en die ga ik met een dos terminal dan uitpakken naar een 2ch versie.
Ik kan dan ook aangeven of ik de mch, oftewel multichannel wil, dat kan dan ook.
kijk of zoek maar eens op sacdextract
Ik kan dan ook aangeven of ik de mch, oftewel multichannel wil, dat kan dan ook.
kijk of zoek maar eens op sacdextract
Re: Roon
En zowaar, de missie is dan nu ook geslaagd om de 64 bits Vortexbox op het Intel-boardje te zetten.
Mede door de 64 bit, kan dus nu ook het ROON pakket geïnstalleerd worden, in dit geval dan de ROON Bridge.
Nu best wel minder gebruiksvriendelijk dan de oude 32 bits versie, maar het is gelukt en nu dan gelijk aan al die andere alternatieven die er te krijgen zijn, maar met een heel wat pittiger prijskaartje.
Roon ready.
Roon Bridge speler .
Squeezebox server.
en wat meer,
Nu best wel minder gebruiksvriendelijk dan de oude 32 bits versie, maar het is gelukt en nu dan gelijk aan al die andere alternatieven die er te krijgen zijn, maar met een heel wat pittiger prijskaartje.
Roon ready.
Squeezebox server.
en wat meer,
Re: Roon
Voor diegene die Roon gebruiken of denken dat te gaan doen, een leuke ontdekking die ik dan tegenkom.
Op de Nano Pi Neo heb ik dan alles netjes op een rij, en voor € 7,50 een hartstikke leuk ding.
Flac en DSD, gaat prima hier. Alles netjes dus, en geen probleem buiten soms wat te warm worden misschien, of dan even dan de stekker eruit, reboot en daar istie weer.
Nu dan met de andere opzet met the Piper, blijkbaar wat power over en niet teveel te doen, verveelt zich?
Gaat het ineens uit zichzelf wat meer doen..........!!
Als ik dan ga zoeken in de instellingen, kom ik in eerste instantie geen andere dingen tegen die ik, zelf anders heb ingesteld.
Nu blijkt dus dat hij dan "volume leveling" inschakelt en dan denk je waar zit dat dan?
Daarnaast blijkt ook dat hij dan zonder dat het is aangeduid dan een extra optie inschakelt om de 16 bit file naar 24 bit.
Dit blijkbaar om wat meer ruimte te creëren een dit zo van lossless naar een ""upgrade"?
En dan de grap, wil ik dat wel, en hoe schakel ik dat uit?
Je zoekt echt je je haren van het hoofd.
Tja, HIGHER QUALITY PROCESSING?
Wie weet, het is wel meer ontspannen en inderdaad meer gelijk aan volume, dus comfortabel.
Op de Nano Pi Neo heb ik dan alles netjes op een rij, en voor € 7,50 een hartstikke leuk ding.
Flac en DSD, gaat prima hier. Alles netjes dus, en geen probleem buiten soms wat te warm worden misschien, of dan even dan de stekker eruit, reboot en daar istie weer.
Nu dan met de andere opzet met the Piper, blijkbaar wat power over en niet teveel te doen, verveelt zich?
Gaat het ineens uit zichzelf wat meer doen..........!!
Als ik dan ga zoeken in de instellingen, kom ik in eerste instantie geen andere dingen tegen die ik, zelf anders heb ingesteld.
Nu blijkt dus dat hij dan "volume leveling" inschakelt en dan denk je waar zit dat dan?
Daarnaast blijkt ook dat hij dan zonder dat het is aangeduid dan een extra optie inschakelt om de 16 bit file naar 24 bit.
Dit blijkbaar om wat meer ruimte te creëren een dit zo van lossless naar een ""upgrade"?
En dan de grap, wil ik dat wel, en hoe schakel ik dat uit?
Je zoekt echt je je haren van het hoofd.
Wie weet, het is wel meer ontspannen en inderdaad meer gelijk aan volume, dus comfortabel.
Re: Roon
Voor zover dat niet al duidelijk was:
Zojuist officieel bevestigd gekregen, dat Roon 1.3 inderdaad multichannel zal ondersteunen.
Verwachting is, dat deze tegen het eind van deze maand uit zal komen. Met de nodige mitsen-en-maren, met software + fatsoenlijke QC weet je de datum nooit zeker. En dat vind ik een prima antwoord.
Heb net iets meer dan een maand extra trial time van ze gekregen, zonder dat ik echt daarom vroeg
. En als tegen die tijd 1.3 nog niet uit is, nog een paar weken erbij. BIjzonder netjes !
Zojuist officieel bevestigd gekregen, dat Roon 1.3 inderdaad multichannel zal ondersteunen.
Verwachting is, dat deze tegen het eind van deze maand uit zal komen. Met de nodige mitsen-en-maren, met software + fatsoenlijke QC weet je de datum nooit zeker. En dat vind ik een prima antwoord.
Heb net iets meer dan een maand extra trial time van ze gekregen, zonder dat ik echt daarom vroeg
Re: Roon
Als het goed is komt er vandaag de versie 1.3, ik heb al wel voor de zekerheid de Backup gemaakt die aangeraden wordt.
Een kopie van de Roon directory volledig op de NAS schijven gezet.
Ben benieuwd naar wat het meer geeft, waarschijnlijk zoveel dat alle twijfelaars weer helemaal op tilt gaan.
Ook DSP als optie, en zelfs de Sonos mensen kunnen meedoen met de bestaande apparatuur.
Een kopie van de Roon directory volledig op de NAS schijven gezet.
Ben benieuwd naar wat het meer geeft, waarschijnlijk zoveel dat alle twijfelaars weer helemaal op tilt gaan.
Ook DSP als optie, en zelfs de Sonos mensen kunnen meedoen met de bestaande apparatuur.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Roon
Zat het net even te bestuderen:
http://kb.roonlabs.com/Recently_Updated_Documentation
Heel veel dsp functies, je kunt zelfs een xover maken om je speakers actief aan te sturen. Alleen zijn ze volgens mij de delay functie vergeten.
http://kb.roonlabs.com/Recently_Updated_Documentation
Heel veel dsp functies, je kunt zelfs een xover maken om je speakers actief aan te sturen. Alleen zijn ze volgens mij de delay functie vergeten.
Re: Roon
Dat is al wel een oud stukje info wat al regelmatig te lezen of te gebruiken was bij een Duits Hifi blad.ds23man schreef:Leuke functie:
http://kb.roonlabs.com/Dynamic_Range
Kan je gelijk zien of er gekloot is met de diverse formaten van dezelfde track.
Als de muziek mooi is, of dat je dat als dusdanig beleeft, dan helpt zo een cijfertje ook niet meer.
Het verklaart mogelijk wat.
Re: Roon
ds23man schreef:Zat het net even te bestuderen:
http://kb.roonlabs.com/Recently_Updated_Documentation
Heel veel dsp functies, je kunt zelfs een xover maken om je speakers actief aan te sturen. Alleen zijn ze volgens mij de delay functie vergeten.
Re: Roon
Net eens even gekeken om dan een USB>S/PDIF omzettertje (Blijkt dus een TI oftewel een BB 29xx te zijn, wisten we al) er aan te hangen voor eventueel zaterdag.
De FriendlyArm NanoPi heeft blijkbaar iets meer prik nodig als bij de vorige versie lijkt het.
Daarnaast dan eens ven geprobeerd wat het dan doet als je er een omzetter aan vast knoopt en dan eens DSD er uit prakken.
Dat lijkt aardig te lukken, leuke grappen zo.
Mogelijk dan zaterdag te beoordelen in Hengelo?
Wie is voor?
De FriendlyArm NanoPi heeft blijkbaar iets meer prik nodig als bij de vorige versie lijkt het.
Daarnaast dan eens ven geprobeerd wat het dan doet als je er een omzetter aan vast knoopt en dan eens DSD er uit prakken.
Dat lijkt aardig te lukken, leuke grappen zo.
Mogelijk dan zaterdag te beoordelen in Hengelo?
Wie is voor?
-
Dynky
- Ook commercieel actief
- Berichten: 363
- Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 23:16
- Locatie: Antwerpen
Re: Roon
waar lees je dat van een crossover?ds23man schreef:Zat het net even te bestuderen:
http://kb.roonlabs.com/Recently_Updated_Documentation
Heel veel dsp functies, je kunt zelfs een xover maken om je speakers actief aan te sturen. Alleen zijn ze volgens mij de delay functie vergeten.
Re: Roon
Dat zijn idd twee totaal verschillende dingen, maar crossovers moeten er echt in zitten. Je kunt er hier meer over lezen : http://kb.roonlabs.com/DSP_Engine:_Procedural_Equalizer Oftewel, als je al in de DSP Engine zit : Add Filter -> Procedural EQ -> Add IIRDynky schreef:waar lees je dat van een crossover?(die crossfeed is wat anders hé
)
Ik heb er nog niet mee gespeeld, maar het ziet mij er uit alsof je met Biquads moet werken. Niet echt een dummy-user Roon-keuze lijkt mij...maal wel lekker flexibel voor wie dat wél snapt
Ik heb uiteraard ook de updates binnengeslurpt...Maar helaas. De door mij benodigde Multichannel support werkt hier niet
Ticket geopend, we zien wel wat er gebeurt. Ik hoop dat ze het oppakken, want ik ben zeer overtuigd van deze software
De Sonos-ondersteuning is een leuke onverwachte bijkomstigheid....Heb er nog twee werkeloos staan, en het zou geweldig zijn als ik daarmee de badkamer en een andere ruimte mee kan Roon-i-fyen
