Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Moderator: Beheerdersteam
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
jazeker, gewoon fineren
hoe zien die speakers eruit die erop komen te staan?
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
James, ik denk dat als je het simpeler houdt, je het best zelf zou moeten kunnen:
Niet alle panelen in verstek, gewoon haaks op elkaar lijmen. Kan goed bij 25 mm MDF. Bij het lijmen duvels gebruiken om verschuiven tegen te gaan.
Rechte MDFpaneeltjes kun je bij een doorsnee DHZ-zaak (meestal gratis) op maat laten zagen.
Dan moet je alleen nog gaten in de bracings zagen met decoupeerzaag. Afschuinen kun je gewoon met een handrasp doen.
Om het verzinken van de woofer netjes te krijgen heb je wel een bovenfrees nodig. Aanschaffen voor ca. € 100 of iemand vragen dat "even" voor jou 2 gaten te frezen.
Edit: ik zie dat ik net te laat was, omdat je de knoop al hebt doorgehakt en jouw meubelmaker aan het werk hebt gezet. Gaat dan zeker goed.
ps. Voorkomen dat kopse kanten door lakwerk of fineer gaan aftekenen, kun je doen door 3/4 mm mdf op de kast te lijmen.
Niet alle panelen in verstek, gewoon haaks op elkaar lijmen. Kan goed bij 25 mm MDF. Bij het lijmen duvels gebruiken om verschuiven tegen te gaan.
Rechte MDFpaneeltjes kun je bij een doorsnee DHZ-zaak (meestal gratis) op maat laten zagen.
Dan moet je alleen nog gaten in de bracings zagen met decoupeerzaag. Afschuinen kun je gewoon met een handrasp doen.
Om het verzinken van de woofer netjes te krijgen heb je wel een bovenfrees nodig. Aanschaffen voor ca. € 100 of iemand vragen dat "even" voor jou 2 gaten te frezen.
Edit: ik zie dat ik net te laat was, omdat je de knoop al hebt doorgehakt en jouw meubelmaker aan het werk hebt gezet. Gaat dan zeker goed.
ps. Voorkomen dat kopse kanten door lakwerk of fineer gaan aftekenen, kun je doen door 3/4 mm mdf op de kast te lijmen.
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op vr 23 dec 2016, 14:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
verzinken kan eventueel ook met plaatjes. Alleen dan alsnog een bovenfrees nodig. Of een verstelbare gatenzaag
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Dynaudio Special Twenty Five.santheman schreef:Hoe zien die speakers eruit die erop komen te staan?
Laatst gewijzigd door Jamesblond op vr 23 dec 2016, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
mooiste is onderste gedeelte zelfde kleur he? denk je niet? Als ze bij mij zouden moeten staan zou ik de onderkant of wit maken, of dezelfde kleur als je tweetert 
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Ze staan nu op zwart/chromen statieven: zwarte boven- en onderplaat, twee dikke chromen poten. Ik denk dat zwart mooier is. Gezien de looks van het berkenfineer heb ik het idee dat het nogal druk gaat worden. De monitoren zijn op zich niet zo groot (hoewel toch aardig aan de maat voor een tweeweg monitor) en dat compacte uiterlijk wil ik proberen te behouden. Daarnaast zijn veel van mijn meubels zwart. Ik denk dat een zwarte sub, hoewel groot, een hogere "stealth factor" heeft in zwart(fineer) dan in een prachtige, maar drukke, berkenwortelfineer print.
Daarnaast hou ik rekening met de mogelijkheid dat deze subs tzt weer verkocht gaan worden, wanneer ze niet bevallen of plaats maken voor een upgrade. Dan is zwart (essen) wat makkelijker te slijten dan berkenfineer, verwacht ik.
Daarnaast hou ik rekening met de mogelijkheid dat deze subs tzt weer verkocht gaan worden, wanneer ze niet bevallen of plaats maken voor een upgrade. Dan is zwart (essen) wat makkelijker te slijten dan berkenfineer, verwacht ik.
Laatst gewijzigd door Jamesblond op vr 23 dec 2016, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
zwart is ook mooi jah! Ben benieuwd
Wanneer komt je houtpakketje binnen?
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Dat zou idd goedkoper zijn dan de weg die ik nu bewandel. Heb er ook over nagedacht om het eenvoudig aan te pakken, maar "waarom makkelijk doen als het moeilijk kan"? Hierom:Hans Nootdorp schreef:James, ik denk dat als je het simpeler houdt, je het best zelf zou moeten kunnen:
Niet alle panelen in verstek, gewoon haaks op elkaar lijmen. Kan goed bij 25 mm MDF. Bij het lijmen duvels gebruiken om verschuiven tegen te gaan.
Rechte MDFpaneeltjes kun je bij een doorsnee DHZ (meestal gratis) op maat laten zagen.
Dan moet je alleen nog gaten in de bracings zagen met decoupeerzaag. Afschuinen kun je gewoon met een handrasp doen.
Om het het verzinken van de woofer netjes te krijgen heb je wel een bovenfrees nodig. Aanschaffen voor ca. € 100 of iemand vragen dat "even" voor jou 2 gaten te frezen.
ik heb, na veel lezen van bouwverslagen hier, bedacht dat een verstek gezaagde verbinding tussen twee panelen sterker is vanwege een groter lijmoppervlak én netter af te werken met zowel fineer als lak (geen kopse kant die dwars gaat liggen). De sleuven waar de bracings in vallen heb ik gedaan met de gedachte dat het daardoor makkelijker te assembleren is - met als bijkomend voordeel dat de lijmverbindingen sterker zijn (wederom een groter contactoppervlak en geen ruimte om waar dan ook naartoe te verplaatsen). De verbinding tussen de binnenste en buitenste baffles (22 + 12mm) ga ik doen dmv lijm en schroeven of deuvels.
Een pakket gereedschap aanschaffen voor een klus als deze (ook in versimpelde vorm) gaal al snel richting de prijs die ik nu ook betaal, waarbij het dan maar zeer de vraag is of ik het houtpakket niet vernaggel door gebrek aan kunde. Als nu iets niet klopt, kan ik meneer de meubelmaker boos aankijken en wordt het opnieuw gedaan. Op zijn kosten.
In de toekomst ga ik zeker wel (gefaseerd) eigen spullen aanschaffen en oefenen met kleinere, eenvoudigere klussen. Een clone van de ProAc Studio 100 staat hoog op m'n verlanglijst, bijvoorbeeld. Het idee van Troels daarover is een gewone, makkelijke doos, zonder verstevigingen.
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Ik verwacht rond half januari.santheman schreef:zwart is ook mooi jah! Ben benieuwdWanneer komt je houtpakketje binnen?
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
vind zelf juist het tobben het leukst
Heb ook 0 gereedschap.......een oude verroeste zaag...een verstelbare gatenzaag van aliexpress van een 10-tje.....zijn alleen niet net zo groot, haha
maar mag er best zijn toch? (niet om je topic te hacken hoor, maar om je te enthousiasmeren tot tobben)
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
ok mooi sow, schiet al opJamesblond schreef:Ik verwacht rond half januari.santheman schreef:zwart is ook mooi jah! Ben benieuwdWanneer komt je houtpakketje binnen?
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Voor mijn gevoel duurt het allemaal knap lang
Had ik het ook maar zelf moeten doen.
9 jan is hij terug van vakantie en zegt er dan mee aan de slag te gaan. Dan kan het snel gaan...
9 jan is hij terug van vakantie en zegt er dan mee aan de slag te gaan. Dan kan het snel gaan...
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Na wat gericht zoeken kom ik tot de conclusie in zelfbouwland wereldwijd is dat in subwoofers dempingsmateriaal wel degelijk wenselijk is. Om e.e.a. voor mezelf wat helderder te krijgen, wil ik dan ook mijn zelfbouw subs de losse demping ("stuffing") pas na een tijdje aanbrengen.
Echter, ik lees ook dat het wenselijk is om een demping op de wanden ("lining") aan te brengen in de vorm van een poreus, absorberend materiaal. Voor zover ik het heb begrepen is de functie daarvan met name het dempen van mid-band output die door het filter lekt en mid-band frequenties die de driver zelf opwekt. Als kandidaten worden glaswol, polystyreenschuim of noppenschuim genoemd. Gezien het ontwerp van mijn sub kan deze lining niet later aangebracht worden en moet ik dat dus doen tijdens de constructie. De stuffing kan ik dan later alsnog toevoegen, indien en voor zover nog nodig.
De lining zou ik dan willen aanbrengen op de voor- en achterkant en de boven- en onderkant, evt ook op de wand achter de driver. Maar dat kan overkill worden.
Om vergissingen en spijt van een verkeerde keuze te beperken, is mijn vraag of mensen hier ervaring hebben met de verschillende vormen van lining. Wie kan me iets vertellen over die ervaringen?
Echter, ik lees ook dat het wenselijk is om een demping op de wanden ("lining") aan te brengen in de vorm van een poreus, absorberend materiaal. Voor zover ik het heb begrepen is de functie daarvan met name het dempen van mid-band output die door het filter lekt en mid-band frequenties die de driver zelf opwekt. Als kandidaten worden glaswol, polystyreenschuim of noppenschuim genoemd. Gezien het ontwerp van mijn sub kan deze lining niet later aangebracht worden en moet ik dat dus doen tijdens de constructie. De stuffing kan ik dan later alsnog toevoegen, indien en voor zover nog nodig.
De lining zou ik dan willen aanbrengen op de voor- en achterkant en de boven- en onderkant, evt ook op de wand achter de driver. Maar dat kan overkill worden.
Om vergissingen en spijt van een verkeerde keuze te beperken, is mijn vraag of mensen hier ervaring hebben met de verschillende vormen van lining. Wie kan me iets vertellen over die ervaringen?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33828
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
in een sub heeft demping amper nut, frequenties die er niet in worden gestopt, hoeven ook niet gedempt te worden.
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Wordt een beetje demotiverend, dit en m'n andere twee topics. Hoe meer je leest en hoe meer je vraagt, hoe meer blijkt dat er net zoveel opvattingen en meningen zijn als mensen...
Is trial and error nu echt de enige manier om tot bruikbare informatie te komen??
Is trial and error nu echt de enige manier om tot bruikbare informatie te komen??
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Zoek eens de technische gegevens van diverse dempingsmaterialen op. Je zult zien dat er bar weinig spul is dat nog wat doet onder de 400Hz.
Als jij een kast hebt met een midwoofer, dan wil je de backwave dempen. Dat gebeurt dus voornamelijk op frequenties boven de 400Hz. Als jij een sub in een kast hebt -en ik veronderstel dat jij dat ding niet gaat voeden met frequenties boven 100Hz- dan is er geen dempingsmateriaal dat je backwave kan dempen. Er zal door de golflengte ook nauwelijks sprake zijn van een backwave, eerder van drukverschillen binnen de kast.
Zorg dus dat de kastwanden stevig zijn en niet kunnen natrillen. Trillen zullen ze altijd, maar die trilling moet zo snel mogelijk uitsterven. Houd dus de paneelresonantie van je kast ruim boven de hoogst weer te geven frequentie van je subwoofer.
Als jij een kast hebt met een midwoofer, dan wil je de backwave dempen. Dat gebeurt dus voornamelijk op frequenties boven de 400Hz. Als jij een sub in een kast hebt -en ik veronderstel dat jij dat ding niet gaat voeden met frequenties boven 100Hz- dan is er geen dempingsmateriaal dat je backwave kan dempen. Er zal door de golflengte ook nauwelijks sprake zijn van een backwave, eerder van drukverschillen binnen de kast.
Zorg dus dat de kastwanden stevig zijn en niet kunnen natrillen. Trillen zullen ze altijd, maar die trilling moet zo snel mogelijk uitsterven. Houd dus de paneelresonantie van je kast ruim boven de hoogst weer te geven frequentie van je subwoofer.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33828
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
ik snap je gevoel wel. er spelen daar 2 zaken mee: 1) veel wat je leest is niet gefundeerd door kennis van de schrijver en 2) sommige dingen zijn smaak afhankelijk
alles in 2) zal je dus zelf moeten luisteren, de punten van 1) zijn wat lastig er uit te filteren helaas, maar wat een goede tip die kan helpen is Socratisch vragen ("waarom", "waarom", "waarom"), als de schrijver het niet kan uitleggen dan is er een grote kans dat hij het ook maar papegaait
alles in 2) zal je dus zelf moeten luisteren, de punten van 1) zijn wat lastig er uit te filteren helaas, maar wat een goede tip die kan helpen is Socratisch vragen ("waarom", "waarom", "waarom"), als de schrijver het niet kan uitleggen dan is er een grote kans dat hij het ook maar papegaait
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Demping heeft bijna altijd wel een effect dat wenselijk is. In een kleine basreflex demp je bij voorkeur met schuim langs de wanden, noppenschuim van goede kwaliteit of liever nog: vlakschuim van akotherm.
Gesloten subwoofers kun je losjes voor een heel groot gedeelte vullen met BAF of met andere materialen.
Voor kleinere behuizingen is dan Twaron Angel hair het mooiste, zo min mogelijk gewicht aan dempmateriaal en toch een goede demping. Vooral voor grotere behuizingen is het wel heel kostbaar, met andere materialen kun je bijna dezelfde effecten bereiken.
Rondom de woofer laat je de lucht bij voorkeur wat meer vrij. Tussen een basreflexpoort en woofer moet bij voorkeur weinig tot geen dempmateriaal zitten, zodat die interactie niet verstoord wordt. Een TL dempen is weer een ander verhaal, daarbij is de plaatsing en opbouw van je demping nogal kritisch, aangezien je boventonen meer wilt dempen dan de fundamentele resonantie van de constructie.
In een sub met compacte afmetingen hoef je niet bang te zijn voor storende staande golven als de filtering z'n werk goed doet. Geluid dat door een filter lekt klinkt me als bla bla, dat is geen feitelijke info denk ik.
Gesloten subwoofers kun je losjes voor een heel groot gedeelte vullen met BAF of met andere materialen.
Voor kleinere behuizingen is dan Twaron Angel hair het mooiste, zo min mogelijk gewicht aan dempmateriaal en toch een goede demping. Vooral voor grotere behuizingen is het wel heel kostbaar, met andere materialen kun je bijna dezelfde effecten bereiken.
Rondom de woofer laat je de lucht bij voorkeur wat meer vrij. Tussen een basreflexpoort en woofer moet bij voorkeur weinig tot geen dempmateriaal zitten, zodat die interactie niet verstoord wordt. Een TL dempen is weer een ander verhaal, daarbij is de plaatsing en opbouw van je demping nogal kritisch, aangezien je boventonen meer wilt dempen dan de fundamentele resonantie van de constructie.
In een sub met compacte afmetingen hoef je niet bang te zijn voor storende staande golven als de filtering z'n werk goed doet. Geluid dat door een filter lekt klinkt me als bla bla, dat is geen feitelijke info denk ik.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Ik heb laatst eens een meetmicrofoon in mijn laagkast gestopt. Vanwege de afmetingen ( 60cm in het vierkant) heeft ie een staande golf rond de 350Hz in alle drie de vlakken. De kasten zijn van binnen bekleed met een dikke laag pritex. Uit de meting bleek gewoon dat rond de 350Hz in het midden van de kast het signaal gewoon uitdooft. Conclusie: Pritex doet helemaal niets!
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Waarom, Waarom, Waarom?wouter schreef:Demping heeft bijna altijd wel een effect dat wenselijk is. In een kleine basreflex demp je bij voorkeur met schuim langs de wanden, noppenschuim van goede kwaliteit of liever nog: vlakschuim van akotherm.
Gesloten subwoofers kun je losjes voor een heel groot gedeelte vullen met BAF of met andere materialen.
Voor kleinere behuizingen is dan Twaron Angel hair het mooiste, zo min mogelijk gewicht aan dempmateriaal en toch een goede demping. Vooral voor grotere behuizingen is het wel heel kostbaar, met andere materialen kun je bijna dezelfde effecten bereiken.
Rondom de woofer laat je de lucht bij voorkeur wat meer vrij. Tussen een basreflexpoort en woofer moet bij voorkeur weinig tot geen dempmateriaal zitten, zodat die interactie niet verstoord wordt. Een TL dempen is weer een ander verhaal, daarbij is de plaatsing en opbouw van je demping nogal kritisch, aangezien je boventonen meer wilt dempen dan de fundamentele resonantie van de constructie.
In een sub met compacte afmetingen hoef je niet bang te zijn voor storende staande golven als de filtering z'n werk goed doet. Geluid dat door een filter lekt klinkt me als bla bla, dat is geen feitelijke info denk ik.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Onlangs bleek uit onderzoek:ds23man schreef:Ik heb laatst eens een meetmicrofoon in mijn laagkast gestopt. Vanwege de afmetingen ( 60cm in het vierkant) heeft ie een staande golf rond de 350Hz in alle drie de vlakken. De kasten zijn van binnen bekleed met een dikke laag pritex. Uit de meting bleek gewoon dat rond de 350Hz in het midden van de kast het signaal gewoon uitdooft. Conclusie: Pritex doet helemaal niets!
Kikker met 4 poten springt op commando 2 meter ver, trek linker voorpoot uit...
kikker springt op commando 1,5 meter, trek linker achterpoot uit,
Kikker springt 1 meter, trek rechter voorpoot uit...
Kikker springt 50 cm ver, trek rechter achterpoot uit....
Niets... Conclusie: kikker zonder poten is doof
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Omdat dit is waarmee Jamesblond weer orde in z'n hoofd krijgt?!ds23man schreef:Waarom, Waarom, Waarom?wouter schreef:Demping heeft bijna altijd wel een effect dat wenselijk is. In een kleine basreflex demp je bij voorkeur met schuim langs de wanden, noppenschuim van goede kwaliteit of liever nog: vlakschuim van akotherm.
Gesloten subwoofers kun je losjes voor een heel groot gedeelte vullen met BAF of met andere materialen.
Voor kleinere behuizingen is dan Twaron Angel hair het mooiste, zo min mogelijk gewicht aan dempmateriaal en toch een goede demping. Vooral voor grotere behuizingen is het wel heel kostbaar, met andere materialen kun je bijna dezelfde effecten bereiken.
Rondom de woofer laat je de lucht bij voorkeur wat meer vrij. Tussen een basreflexpoort en woofer moet bij voorkeur weinig tot geen dempmateriaal zitten, zodat die interactie niet verstoord wordt. Een TL dempen is weer een ander verhaal, daarbij is de plaatsing en opbouw van je demping nogal kritisch, aangezien je boventonen meer wilt dempen dan de fundamentele resonantie van de constructie.
In een sub met compacte afmetingen hoef je niet bang te zijn voor storende staande golven als de filtering z'n werk goed doet. Geluid dat door een filter lekt klinkt me als bla bla, dat is geen feitelijke info denk ik.
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Schroef de woofer es uit je Dynaudio Sub en kijk wat ze daar gedaan hebben?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Laten we even feitelijk blijven en niet gaan brullen in aannames.
1. Dempingsmateriaal doet weinig bij lage frequenties qua staande golven.
2. Dempingsmateriaal heeft invloed op de afstemming van de kast.
Dat kun je in deze link leuk zien:
http://www.data-bass.com/data?page=content&id=79
Al trekt de schrijver er verkeerde conclusies uit.
Bij het ontwerp van een subwoofer moet je de demping ( wel of niet) meenemen in je ontwerpproces. Je kunt door het spelen met dempingsmateriaal een gunstigere afstemming krijgen.
1. Dempingsmateriaal doet weinig bij lage frequenties qua staande golven.
2. Dempingsmateriaal heeft invloed op de afstemming van de kast.
Dat kun je in deze link leuk zien:
http://www.data-bass.com/data?page=content&id=79
Al trekt de schrijver er verkeerde conclusies uit.
Bij het ontwerp van een subwoofer moet je de demping ( wel of niet) meenemen in je ontwerpproces. Je kunt door het spelen met dempingsmateriaal een gunstigere afstemming krijgen.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Exact mijn ervaring, de afstemming komt met akotherm lager uit dan met pritex, bij evenveel wandoppervlakte vulling. Met en zonder dempmateriaal scheelde echt fors, denk van bijna 60 naar 50 Hz ofzo... Heb de metingen nog wel ergens.ds23man schreef:Bij het ontwerp van een subwoofer moet je de demping ( wel of niet) meenemen in je ontwerpproces. Je kunt door het spelen met dempingsmateriaal een gunstigere afstemming krijgen.
Dit alles bij een gelijkblijvende poortlengte. Kortom, rekening mee houden in het ontwerpen
