Baffle step compensatie in Jamo Compact 90

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Jamesblond

Baffle step compensatie in Jamo Compact 90

Bericht door Jamesblond »

Hallo allemaal,

Ik heb een setje Jamo Compact 90 op de kop getikt op wat ervaring op te doen met het herstellen en restaureren van speakers. Foam randen zijn vergaan en deze worden vervangen.

Na bestudering van het filter (voor zover je het "filter" kunt noemen) blijkt dat geen baffle step compensatie is toegepast. Kan dat alsnog worden toegepast en zo ja: hoe dan?
image.jpeg
image.jpeg
Is het een kwestie van een seriespoel plaatsen direct ná de plus-pool en vóór de aftakkingen voor mid en hoog (en dus ook laag), of is het ingewikkelder dan dat?

De werkingsfrequentie is, als ik het goed heb, gebaseerd op de breedte van de baffle (kwart golflengte). Klopt dat?

Ik heb niet de juiste tools om te meten en eerlijk gezegd denk ik dat het, hoewel leerzaam, wat ver gaat om deze lucifersdoosjes naar een hoog plan te tillen. Opknappen is leuk en verbeteren ook, maar kwalitatief zal dit niet echt wat gaan voorstellen, verwacht ik. Daarom wil ik het eenvoudig te realiseren en goedkoop houden.

Kan het niet eenvoudig, dan niet. (:
Laatst gewijzigd door Jamesblond op do 15 dec 2016, 11:24, 2 keer totaal gewijzigd.
pappaleo
Contacteer:

Re: Baffle step compensatie in Jamo Compact 90

Bericht door pappaleo »

Er is niet een eenduidige manier om het verschijnsel bafflestep aan te pakken. De bafflestep frequentie is afhankelijk van de afmeting van je baffle. Een smalle kast verlangt een andere aanpak dan een brede kast.

Bij een drieweg is het een optie is om de scheidingsfrequentie ongeveer op de bafflestepfrequentie te leggen. De bafflestep wordt dan geregeld door het rendement van de mid tov het laag aan te passen.

Bij een tweeweg kun je denken aan een notch filter of gewoon een grotere laagspoel. Geheel afhankelijk van de eigenschappen van de driver en de kast. Ik heb eens een paar drivers onderhanden gehad (wharfedale) waar als het ware een bafflestepcompensatie in de karakteristiek was ingebouwd.

Het is dus niet zo dat het altijd een apart netwerkje in het filter is, dat je bij wijze van spreken met een schakelaar kan (de)activeren. Zo van wel/geen bafflestepcompensatie.

Je kan zelfs bafflestepcompensatie toepassen door de plaatsing van je speakers te wijzigen. Hoe dichter ze met de rug tegen de muur staan hoe kleiner meestal de bafflestep zal zijn.
Jamesblond

Ok. Een grove meting van alleen de woofer in de kast én een meting van alleen mid en hoog in de kast kan dus duidelijkheid geven over rendement en nuttig werkingsgebied. Ik kan es proberen wat er gebeurt als ik een seriespoel in de keten hang, desnoods op verschillende plaatsen. Werkt het niet, dan er weer uit en jammer dan.

Alleen: stel dat ik een frequentie kan bepalen, hoe kom ik dan tot een inductiewaarde..?

Thanks voor je input!
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Het is niet de mooiste manier, maar in een drie weg systeem kun je de bafflestep aanpassen door de tweeter en mid meer te dempen.
In dit geval zouden ze de gevoeligheid van alle speakers zo hebben uitgekozen dat het uiteindelijk redelijk uit komt.
Hoewel ik dat een beetje betwijfel, gezien hoe er gefilterd is.

Een andere goedkope veel toegepaste truc, is om de Q-factor van de speaker hoog te kiezen.
Je krijgt dan uiteraard een bult in de responsie, als je die echter zo weet neer te leggen dat deze langzaam overgaat naar de bafflestep, hoef je niks meer te corrigeren.

Ik weet niet precies hoe groot de kast (volume) is, maar de magneet van de speaker is niet heel erg groot.
Dat geeft voor mij al een eerste indicatie dat de Qt van de speaker vrij hoog is en dus mogelijk dit trucje is toegepast.

Om daar zeker van te zijn zul je dat dus eigenlijk moeten verifiëren.
De simpelste manier is om de impedantie te meten en de Qts van de speaker/systeem te checken.
Eventueel T/S parameters te checken.

Anders kun je eventueel met een microfoon aan de slag.
Uiteindelijk zul je hoe dan ook de impedantie nodig hebben om het filter aan te passen.
Jamesblond

T/S parameters van deze losse driver verwacht ik niet te gaan vinden op internet.

Eerlijk gezegd denk ik dat het, gezien de afwezigheid van een meetset in mijn arsenaal, te veel moeite en te kostbaar gaat worden om dit te gaan proberen. Ik laat morgen de twee andere spoeltjes even na meten en ga ze vervangen door wat duurzamere exemplaren, evenals de condensatoren. Bekabeling gaat eveneens vervangen worden, maar daar laat ik het dan bij.

Ben uiteindelijk wel benieuwd hoe dit gaat klinken als het klaar is, maar heel veel verwacht ik er niet van, om eerlijk te zijn...

In ieder geval bedankt voor de input, zo ver!! :goedzo:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Verwacht in ieder geval helemaal niets van het vervangen van kabels en spoeltjes, dat is weggegooid geld. Dit is een ontwerp van een grote luidsprekerbouwer die deze dingen volgens mij op een hoge gevoeligheid heeft afgestemd. Dingen dempen, zoals bafflestep, hoort daar niet bij.
Meestal was de dome een mooie softdome die in een korte waveguide was gezet. De papieren tweeters hadden een akoestische lens er voor... allemaal leuke bezigheden. Laag ging het echt niet...
Jamesblond

Nee, verwacht er klankmatig ook niets van. Is me meer te doen om de kwetsbaarheid. Één keer die kast open en alles is al zowat kapot...
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Jamesblond schreef:
Ik laat morgen de twee andere spoeltjes even na meten en ga ze vervangen door wat duurzamere exemplaren, evenals de condensatoren. Bekabeling gaat eveneens vervangen worden, maar daar laat ik het dan bij.
Eh... waarom dit dan doen?
Jag

Bericht door Jag »

Lijkt me goed moment om in meetspullen te investeren. Kan je daar meteen ook ervaring mee opdoen.
Jamesblond

wouter schreef:
Jamesblond schreef:
Ik laat morgen de twee andere spoeltjes even na meten en ga ze vervangen door wat duurzamere exemplaren, evenals de condensatoren. Bekabeling gaat eveneens vervangen worden, maar daar laat ik het dan bij.
Eh... waarom dit dan doen?
Jamesblond schreef:
[...]
Is me meer te doen om de kwetsbaarheid. Één keer die kast open en alles is al zowat kapot...
Zojuist geïnformeerd en laten opmeten. Het zou tegen de €30,- gaan kosten om ze te vervangen voor de meest standaard Intertechnik luchtspoelen. Heb ik dus, zoals verwacht, maar lekker laten zitten.
Jamesblond

Jag schreef:
Lijkt me goed moment om in meetspullen te investeren. Kan je daar meteen ook ervaring mee opdoen.
Vooropgesteld dat ik Arta aan de praat krijg onder een gesimuleerde Wintendows omgeving op m'n iMac, en dat m'n Digi003 audio interface dan gewoon werkt, dan heb ik toch alleen nog een goede (groot- of kleinmembraan) condensatormicrofoon nodig? Of heb ik dan een specifiek type microfoon nodig?
Shadow

Bericht door Shadow »

Jag

Bericht door Jag »

+1 Ik zou die meetset idd overwegen. Alternatief is zelf een impedantie meetjig maken + losse mic + kabels. Dat is niet heel veel goedkoper, maar wel stukken meer werk. Zelf gebruik ik een oude windows laptop (15 jaar oud ofzo) als dedicated meetlaptop.
Jamesblond

Dit project is inmiddels afgerond en afgesloten. Ze zijn klaar en functioneren naar behoren. Ben bepaald niet kapot van de sound, maar wat ik hoor is wel min of meer in overeenstemming met hoe het ontwerp in elkaar zit: kaal en boemerig. Maar toegegeven: met wat corrigerende EQ is er nog best wat van te maken. Een flink notch-filter rond 100Hz om de bonk te onderdrukken. Ook zou meer demping in deze kasten niet misstaan.

Heb een koper (voor de vraagprijs!! :yeah: ) en vanavond worden ze opgehaald!
Next!!
VintageHarry

Bericht door VintageHarry »

Jamesblond schreef:
Heb een koper (voor de vraagprijs!! :yeah: ) en vanavond worden ze opgehaald!
Mooi! Er is ook zo'n beetje overal een markt voor :)
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Zelfs voor haardhout. :lol:
Jamesblond

Wit en relatief klein, maar niet klein genoeg om echt klein en onzichtbaar te zijn. Hebben zowel de vrouw des huizes (met de (tuin)broek aan, waarschijnlijk) en de heer des huizes hun zin... :hide:
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”