Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers

Bericht door wouter »

Oorspronkelijke titel: Peerless HDS 106 & Vifa XT25 Pianolak zwart

Dit was oorspronkelijk een verkooptopic. Zonde om alle informatie in de prullenbak te laten verdwijnen, dus bij deze is het draadje omgedoopt tot een algemeen modificatietopic.


Prachtige diepe hoogglans (pianolak) zwarte design luidsprekers.

Met 2 stuks Peerless HDS 106 en Vifa Ringradiator, zoals in Sonus Faber, Audio Physic en andere High End luidspreker merken. Bekende units hier, Peerless metingen in HOBBY HiFi 6/2009 (scan kan gemaild worden,Pb)

De kasten wegen 18 kg en hebben een prachtige vorm en staan op stabiele voet met inschroefspikes.

De basreflex constructie heeft een diepe afstemming en de 4" basluidsprekers zijn in staat tot 48 Hz (-3dB) te spelen waarmee een subwoofer geen absolute noodzaak is.

Peerless HDS 106 PPB
Kleinste midbas uit de toplijn lijn van Peerless, HDS = High Definition Sound
Polypropyleenmembraan, gegoten aluminium korf, extreem lage harmonische vervormingscijfers vanaf 100Hz (<0,3%)

Vifa XT25SC90-04
The smaller-sized Vifa XT25SC90-04 features a patented dual concentric diaphragm and a unique waveguide center plug that provide an excellent on- and off-axis response. The XT tweeters are acclaimed for their very natural sound with an extremely smooth frequency response extending well beyond the human hearing range.

Dual ring radiator diaphragm (patented)
Waveguide center plug (patented)
Neodymium magnet
Flat response well beyond 20 kHz
Low distortion

Overgenomen vanuit Philips' top homecinema set HTR9900 (2500,- euro bij introductie) waarbij na reparatie van de versterker een compleet nieuw systeem incl. luidsprekers was geleverd. Normaal niet los verkrijgbaar.

Ik weet zeker dat er met een verbeterd filter nog meer uit de units te halen valt, weet alleen niet wanneer ik er aan toe kom.

Mooie luidsprekers, echter mijn vrouw had ze liever wit gehad dus de reactie was iets minder positief dan ik had verwacht :?

Vervoer naar Breda in overleg mogelijk
Richtprijs 250,- euro (eventuele biedingen per Pb)
Bijlagen
Peerless HDS Vifa Ringrad 002.jpg
Peerless HDS Vifa Ringrad 001.jpg
Peerless HDS Vifa Ringrad 006.jpg
Peerless HDS Vifa Ringrad 016.jpg
Peerless HDS Vifa Ringrad 019.jpg
Laatst gewijzigd door wouter op zo 27 mei 2012, 11:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Exirion
Berichten: 29
Lid geworden op: di 20 mar 2012, 23:28

Re: Peerless HDS 106 & Vifa XT25 Pianolak zwart

Bericht door Exirion »

Mooie speakers ja, maar zoals je zegt moet er aan de filters veel te verbeteren zijn. Zelf moet ik daar ook nog aan toe komen :mrgreen: Ik heb hier 2 kleine (bureausetup) en 2 grote zuilen (slaapkamersetup) uit de HTR9900 set staan. Die totale set is voor een spotprijs te koop dus Philips heeft het in commercieel opzicht weer eens verknald :?
peterhenk
Berichten: 287
Lid geworden op: do 24 apr 2008, 8:29
Locatie: Leiden

Re: Peerless HDS 106 & Vifa XT25 Pianolak zwart

Bericht door peterhenk »

Gewoon wit spuiten!!

Lekker weer buiten, even een nylon (keuken) shuursponsje er over en gaan!!

Ik heb afgelopen weekend een paartje speakers (pluto's) appelgroen gespoten, originele kleur (grijs want PVC) leverde hier rode vlekken op ;-)
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Peerless HDS 106 & Vifa XT25 Pianolak zwart

Bericht door Vinculum »

Nooit gedacht dit van een Philips te zeggen maar ik vind het een mooi speakertje!
Niets meer aan doen zuo ik zeggen. Ok, miss hoogglans wit verfen maar oh jee, wat een werk is dat! (tip: Action spuitbus hoogglans wit kost maar 1,99).
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Peerless HDS 106 & Vifa XT25 Pianolak zwart

Bericht door pvanlingen »

Zoals Vinculum al zegt, niets aan doen natuurlijk.
Ziet er goed uit.
Hier moet toch wel iemand blij van kunnen worden. :D
Als ik niets had zou ik ze zo overnemen.

Paul.
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Peerless HDS 106 & Vifa XT25 Pianolak zwart

Bericht door cobaltjeh »

pvanlingen schreef:
Als ik niets had zou ik ze zo overnemen.
Ik heb momenteel niets om ze over te kunnen nemen. :rofl:
Maar inderdaad een net speakertje. Ik zag de complete set ergens nieuw te koop staan voor 700 euro. :oops:
winfield
Berichten: 43
Lid geworden op: do 19 apr 2007, 18:56
Locatie: Nijmegen

Re: Peerless HDS 106 & Vifa XT25 Pianolak zwart

Bericht door winfield »

Kijk eens bij Correct, een complete 7.1 set htr 9900 set met receiver voor 699 euro.
Hoezo zelf bouwen?
http://www.correctkoopjeskelder.nl/nl/p ... -1617.html
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Peerless HDS 106 & Vifa XT25 Pianolak zwart

Bericht door cobaltjeh »

winfield schreef:
Kijk eens bij Correct, een complete 7.1 set htr 9900 set met receiver voor 699 euro.
Hoezo zelf bouwen?
http://www.correctkoopjeskelder.nl/nl/p ... -1617.html
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
De losse drivers kosten je al 650+ euro. :shock:
(Komen nog wel 75 euro bezorgkosten bij, zit blijkbaar op een complete palet.)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Peerless HDS 106 & Vifa XT25 Pianolak zwart

Bericht door wouter »

Sja, ik dacht ook even mijn vrouw heel blij te maken. Wil ze de translators weer terug. Klankmatig wel begrijpelijk, dat wel.

Wit maken is voor mij geen optie. Wat me niet loslaat:

nieuwe (d'appolitp) filtering en naar 3,2 liter gesloten. Rest van het volume gebruiken voor een actieve (sub)woofer op de achterkant. Daar is de luidspreker 16 cm breed. Alle liters zijn beschikbaar, er is volgens mij geen deler. Actief laag blijft lekker...

Eigenlijk vind ik deze kast verkeerd om gebouwd, smaller naar achteren lopend is die nog mooier. AL130 erin met een leuke tweeter (KE25SC of B&G) wow.. Het is wel te doen om de kast her te gebruiken, echter dan wel in 2,5 weg omdat je niet om het gat van de aansluitterminal heen kan. Maar verder heb je dan echt een leuke kast. Even een MDF plaatje extra erop wanneer je de frezingen maakt, is wel netjes te krijgen.

Edit: zo'n PTC, is dat niet funest voor je hoog, kwalitatief?? Ik zou hem graag bypassen.

Heel leuk is dat alle 3 de luidsprekers eigen bekabeling hebben tot aan de aansluitterminal. Een extern filter is daarmee eenvoudig te realiseren. Op dit moment zit er een 2,5 weg filter aan echter hoe precies ga ik nog uitzoeken...
LOL: middelste foto ga ik hernoemen tot 'zwevende aansluitterminal' :rofl:
Bijlagen
Peerless HDS Vifa Ringrad 010.jpg
Peerless HDS Vifa Ringrad 017.jpg
filter.jpg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Peerless HDS 106 & Vifa XT25 Pianolak zwart

Bericht door wouter »

Kick

Metingen gedaan aan de complete luidsprekers, dus close range metingen zijn met andere units ook spelend.

Hier kan flink winst behaald worden met een ander filter, woofers gaan er te vroeg uit waardoor een suffe badkuip curve ontstaat. Na een poosje luisteren is met name het laag nog wat mij het meest aan staat :wink: Diepe afstemming waardoor voldoende lucht in de sound zit, het idee van diepgang maar natuurlijk niet de autoriteit.
meting 1.PNG
Exirion
Berichten: 29
Lid geworden op: di 20 mar 2012, 23:28

Re: Peerless HDS 106 & Vifa XT25 Pianolak zwart

Bericht door Exirion »

Dit bevestigt precies mijn ervaringen. Zowel de grote als kleine zuilen uit de HTR9900 set hebben een zwak middengebied. Ik heb een tijdje geleden een meting gedaan aan de kleine exemplaren die ik op m'n bureau heb staan.

Afbeelding

Dit is overigens een meting met de poorten dicht want ik gebruik een subwoofer, en vanwege resonantie van het bureaublad wil ik ze sowieso niet te ver laat doorlopen in het laag. Ik weet zeker dat er met een beter filter een heel goeie speaker van te maken is :)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Peerless HDS 106 & Vifa XT25 Pianolak zwart

Bericht door wouter »

Vandaag even wat meer uitgevogeld:
HTR9900 filtering.PNG
HTR9900 filtering 2.PNG
Gebruikersavatar
Ronald_1
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 05 mar 2006, 21:13

Re: Peerless HDS 106 & Vifa XT25 Pianolak zwart VERKOCHT

Bericht door Ronald_1 »

Offtopic:

Vandaag eens het Philipsfilter gesimuleerd in Speakerworkshop a.d.v van metingen die ik aan mijn centerspeaker (met dezelfde units) gedaan heb.

Ik kom tot iets vergelijkbaars als de meting van Wouter:
filter philips - freq.jpg
Ik heb even snel een simpel filter gesimuleerd wat al beter zou moeten klinken:
filter 2 weg V16 - filter layout.jpg
filter 2 weg v16 - freq.jpg
Wellicht interessant voor mensen die deze Philips hebbben (Exirion) om eens uit te proberen.
Exirion
Berichten: 29
Lid geworden op: di 20 mar 2012, 23:28

Re: Peerless HDS 106 & Vifa XT25 Pianolak zwart VERKOCHT

Bericht door Exirion »

Omdat ik geen PM van wouter meer had gezien had ik de mijne ook al open geschroefd om het filter te bekijken. Zie ik nu dat wouter al een schema in dit topic had neergezet en dat er zelfs al iemand een suggestie voor verbeteringen heeft geplaatst :mrgreen: Ik weet niet of er meer mensen zijn met deze speakers, maar misschien is het een idee om een HTR9900-modificatie topcje aan te maken :D
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Peerless HDS 106 & Vifa XT25 Pianolak zwart VERKOCHT

Bericht door wouter »

nou ja :roll: :wink:
wouter schreef:
staat in de advertentie :D
Ok, top schreef je terug. Had ik je blijkbaar moeten vertellen welke advertentie, deze dus :D

@Ronald: kun je eens een fs correctie maken op de 700 Hz met een LRC?

Ik heb ze trouwens verkocht, zaterdag in Breda laten ophalen door iemand uit Limburg.

Ik hoop ze ooit weer eens tegen te komen, dan sla ik alsnog toe :rock:
Exirion
Berichten: 29
Lid geworden op: di 20 mar 2012, 23:28

Re: Peerless HDS 106 & Vifa XT25 Pianolak zwart VERKOCHT

Bericht door Exirion »

wouter schreef:
nou ja :roll: :wink:
wouter schreef:
staat in de advertentie :D
Ok, top schreef je terug. Had ik je blijkbaar moeten vertellen welke advertentie, deze dus :D
Ehmmm... ik denk dat we met een rare glitch te maken hebben :?

Dit is wat ik heb:

Afbeelding

Die "Ok, tof" sloeg op de aankondiging dat je het schema zou gaan tekenen. Blijkbaar had jij al gestuurd dat ie in het topic stond, maar heb je het wel naar de goeie persoon gestuurd? :mrgreen: Hoe dan, bedankt voor de moeite :wink:
Gebruikersavatar
Ronald_1
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 05 mar 2006, 21:13

Re: Peerless HDS 106 & Vifa XT25 Pianolak zwart VERKOCHT

Bericht door Ronald_1 »

Exirion schreef:
misschien is het een idee om een HTR9900-modificatie topcje aan te maken :D
Lijkt me een goed plan.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers

Bericht door Marp »

Bij deze. ;) Een forumlid dat andere filters overweegt bracht dit topic onder de aandacht voordat het in de prullenbak verdween. Daar niet enkel filters ter sprake hoeven te komen, is hij ondergebracht onder Luidsprekers Algemeen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers

Bericht door wouter »

Leuk ;-)

@ Paul, zelfs Arjen heeft een setje thuis en vindt het ook nog wat geloof ik :lol:

Ik zie dat mijn metingen overeenkomen met die van een ander. Het lijkt op een theoretisch filter maar wellicht is die badkuip gekozen voor de verstaanbaarheid van het centerkanaal. In ieder geval is verbetering flink mogelijk door een filterupgrade, lijkt me.
mijkie
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 22 aug 2008, 18:51
Locatie: uithoorn

Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers

Bericht door mijkie »

is hier iemand al verder mee, de rest van de filters al uitgedacht??
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers

Bericht door wouter »

Ik niet
Je ziet ze nu wel vaak op marktplaats
Ralf67
Ook commercieel actief
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 12 apr 2013, 18:34

Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers

Bericht door Ralf67 »

Ik heb zondag een complete 7.1 set gekocht en deze staat nu in te spelen.

De subwoofer en receiver gaan de verkoop in.

Het middengebied is idd wat terughoudend , en met een filter modificatie zal deze set een stuk meer open klinken.
RoD
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 03 jun 2011, 17:49

Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers

Bericht door RoD »

Slordig van Philips bij deze luidsprekers is dat er bij de woofers geen dempingsmateriaal geplaatst is, waardoor achter deze woofers staande golven ontstaan. Dit zie je dan ook terug in de piek van de woofers bij 1900 Hz. Ik snap het eigenlijk ook niet: Wel luxe spikes eronder (waarvan de werking natuurkundig gezien zeer dubieus is) maar geen dempingsmateriaal in de luidspreker.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers

Bericht door toetertje »

Een tijdje terug kwam je ze heel erg veel tegen op MP. Heb er ook wel eens naar gekeken.
De afwerking is inderdaad erg netjes.
Ik heb nu een later setje staan, een 3 weg monitor met ribbon tweeter. Ook deze klinken niet
lekker, maar qua afwerking en materiaal zijn ze super.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers

Bericht door toetertje »

Ik heb nu ook een complete set gekocht. Ik gebruik alleen de fronts, centerspeaker en de kleine surrounds.
Het laag wordt verzorgd door 2 x de xls10.
Dat wordt solderen geblazen.
Nu kwam ik hier wel een filter tegen voor de fronts, maar is er al een filter voor de center en surrounds?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”