Hoe groot is het klankverschil van (sub) woofers

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

hansr
Berichten: 187
Lid geworden op: di 10 jan 2006, 14:13
Locatie: Drachten

Hoe groot is het klankverschil van (sub) woofers

Bericht door hansr »

Misschien een open deur in trappen:

Een subwoofer bouwen kan gesloten of basreflex, Transmissieline of misschien nog wel anders.
Elk ontwerp heeft zijn eigen afstemming, kastvolume e.d afhankelijk van de gebruikte driver.

Stel dat mijn keuze is:

10" woofer
ca. 300 Watt versterker
Gesloten kast.

Dan kan ik kiezen uit HEEEEL erg veel verschillende drivers. in de prijsklasse ca. 150 tot 600 euro per stuk.

Hoe kan ik nou de verwachte klankkleur inschatten?
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hoe groot is het klankverschil van (sub) woofers

Bericht door hsmeets »

mijn niet onderbouwde vermoeden is dat je waarschijnlijk geen klankkleur verschil zult horen (all other things beeing equal).
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hoe groot is het klankverschil van (sub) woofers

Bericht door SSassen »

Mits totale Q, Fres en stralend oppervlak gelijk is zul je als je alleen gesloten kasten vergelijkt weinig verschil ontdekken.
hansr
Berichten: 187
Lid geworden op: di 10 jan 2006, 14:13
Locatie: Drachten

Re: Hoe groot is het klankverschil van (sub) woofers

Bericht door hansr »

Maar de ene woofer is de andere niet. Dikke magneet, verschillende conus materialen, dikke rubberen rolranden.

Ik zie een css 10" voor ca 175 euro of een peerless voor 399. Ze lijken erg op elkaar qua specs. Waar ga ik dan mijn keuze op baseren?

Waar ik naar toe wil is leren hoe je drivers kiest en waarom je technisch gezien voor het een of ander gaat.
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Hoe groot is het klankverschil van (sub) woofers

Bericht door Tom Magchielse »

Verschillende drivers zullen voor een vergelijkbare karakteristiek onderling verschillende volumes nodig hebben. Ze zullen niet alle met hetzelfde elektrische vermogen toe kunnen, en ze zullen niet allemaal dezelfde druk kunnen produceren. Maar als je kans ziet de karakteristiek gelijk te trekken (zelfde Fsb en zelfde Qtsb ) dan zal er qua klankkleur bar weing verschil zijn,(tenzij de kast zo groot wordt dat de kastresonanties in het doorlaatgebied van de subwoofer vallen..)
vr groet,
Tom
Gebruikersavatar
feraty
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 22 okt 2010, 15:01
Locatie: Nieuwegein

Re: Hoe groot is het klankverschil van (sub) woofers

Bericht door feraty »

Harmonische vervorming?
naast dat de t/s parameters gelijk waardig zijn, lijkt het me misschien ook belangrijk dat de woofer in zn gebruikte freq range geen rare fratsen uithaalt?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Hoe groot is het klankverschil van (sub) woofers

Bericht door b_force »

Sluit me bij Tom en Sander aan.
Hoewel, als je artikelen van Klippel doorleest, is er nog wel significant verschil in niet-lineaire vervorming.
Ga je er echter van uit dat fabrikanten hun huiswerk hebben gedaan, dan valt ook dat wel weer mee.
Helaas is er een aantal fabrikanten (met ook behoorlijke prijzen) die hun huiswerk niet goed doen. :(
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Hoe groot is het klankverschil van (sub) woofers

Bericht door Jamesblond »

SSassen schreef:
Mits totale Q, Fres en stralend oppervlak gelijk is zul je als je alleen gesloten kasten vergelijkt weinig verschil ontdekken.
Is dit een aanname, of is dit gestoeld op ervaring?

De vraag in dit topic is namelijk een vraag die mij ook bezig houdt. Je leest van alles over parameters, maar bar weinig over vervorming en de invloed daarvan op de klank van de driver.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Hoe groot is het klankverschil van (sub) woofers

Bericht door markbakk »

Vervorming bij laagweergave is wel een dingetje vanwege de gevoeligheidscurve van ons gehoor. Gelukkig vinden de meesten van ons een beetje harmonischen op laag prima te pruimen. Maar dan nog: voor de kwaliteit bij (sub)laag is de implementatie in de luisterruimte van veel groter belang dan de techniek van de driver en/of de gebruikte behuizing. Je zit toch voor 90 procent naar staande golven te luisteren.
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Hoe groot is het klankverschil van (sub) woofers

Bericht door Jamesblond »

Dan is de volgende vraag: waarom is, bij vergelijkbare parameters en behuizingen, de keuze van subwoofer drivers (kennelijk) minder interessant dan driverkeuze bij meerwegsystemen?
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Hoe groot is het klankverschil van (sub) woofers

Bericht door Jag »

markbakk schreef:
Vervorming bij laagweergave is wel een dingetje vanwege de gevoeligheidscurve van ons gehoor. Gelukkig vinden de meesten van ons een beetje harmonischen op laag prima te pruimen. Maar dan nog: voor de kwaliteit bij (sub)laag is de implementatie in de luisterruimte van veel groter belang dan de techniek van de driver en/of de gebruikte behuizing. Je zit toch voor 90 procent naar staande golven te luisteren.
Ja, als mensen dat nou eens zouden realiseren!
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hoe groot is het klankverschil van (sub) woofers

Bericht door SSassen »

Jamesblond schreef:
SSassen schreef:
Mits totale Q, Fres en stralend oppervlak gelijk is zul je als je alleen gesloten kasten vergelijkt weinig verschil ontdekken.
Is dit een aanname, of is dit gestoeld op ervaring?

De vraag in dit topic is namelijk een vraag die mij ook bezig houdt. Je leest van alles over parameters, maar bar weinig over vervorming en de invloed daarvan op de klank van de driver.
Gestoeld op veel, heel veel, ervaring met laagweergave. Wat betreft vervorming hebben de geachte en zeer geleerde heren na mij de vraag al sluitend beantwoord, ik heb daar niets aan toe te voegen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Hoe groot is het klankverschil van (sub) woofers

Bericht door b_force »

Eigenlijk zeg je gewoon, mits de overdracht gelijk is, zit er weinig verschil in.
(kan ook niet anders).

Overigens is dit allemaal nog wel in een gebied waar een subwoofer nog redelijk een beetje rustig/normaal kan werken.
Als je ze vaker naar hun limits pushed, vallen ineens bosjes door de mand.
Maar goed, dat is een ander verhaal.
Gebruikersavatar
morca
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 300
Lid geworden op: za 25 jun 2011, 23:34

Re: Hoe groot is het klankverschil van (sub) woofers

Bericht door morca »

Er is imo zeker wel verschil in klankkleur van subwoofers,ook in het rustige /normale werkgebied.
Welk merk uitblinkt staat in me Sig
Maar goed dat is mijn bescheiden mening na verschillende merken te hebben beluisterd/gebouwd of ingebouwd in een auto.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Hoe groot is het klankverschil van (sub) woofers

Bericht door bas focal m180 »

markbakk schreef:
Vervorming bij laagweergave is wel een dingetje vanwege de gevoeligheidscurve van ons gehoor.
Ik heb nu al enkele keren me rotgezocht hoe dat zit, telkens verneem ik dat het gevoeligste gebied tussen 1000/4000 is waar we vervorming het duidelijkste kunnen waarnemen, maar over vervorming waarnemen in het laag vind ik niets.

Enkele feiten zijn:

Verschil klank in woofers, even je ruimte er niet bij betrekken is voornamelijk wat voor soort behuizing je ontwikkelt.
Bassreflex, gesloten, transmissielijn, hoorn, passief radiator, een openbaffel. dipool.

Als je in plaats van 1 woofer er 2 neemt, ieder met zijn eigen versterker daar valt een grote winst te behalen.
Bij wat luider spelen blijven 2 woofers veel ruimer in hun lineaire beweging , daar komt bij dat met het even luid spelen je maar 1/4 van het vermogen nodig hebt om even luid te spelen.
Stop 100 watt in een woofer en je hebt al zo 1/1,5 db compressie te pakken (opwarming spreekspoel), met 2 woofers is dat nog maar 25 watt.

Dit zijn voorkeuren meningen (en voor sommige feiten)

Neem een woofer met hoge Qms en lage Rms.

Beter een woofer met veel Sd en minder x-max dan een woofer met kleine Sd en veel x-max.
Twee redenen, veel Sd is vaak hoger rendement dus minder vermogen erin dus ook minder compressie, woofers met veel x-max die in een kleine behuizing kunnen hebben veelal een zware membraam dus tegenvallende rendement.

Er zijn zat mensen die menen dat een woofer met veel Sd makkelijker in het laag spelen vanwege veel Sd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hoe groot is het klankverschil van (sub) woofers

Bericht door ds23man »

Gewoon een JBL 2235 in kast van 140-150 liter. Speelt alles weg..........
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Hoe groot is het klankverschil van (sub) woofers

Bericht door bas focal m180 »

ds23man schreef:
Gewoon een JBL 2235 in kast van 140-150 liter. Speelt alles weg..........
Ik moet toegeven dat ze erg goed klonken ondanks ze maar een matige Qms en slechte Rms hebben.

Eigenlijk zou je een JBL recone kit moeten nemen en een spreek-spoel-drager die niet van een aluminium koker is gemaakt.

http://diygeezer.com/aftermarket-recone-kit-review/

Of raak ik nu een gevoelig snaar.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Hoe groot is het klankverschil van (sub) woofers

Bericht door b_force »

Mijn ervaring is dat 97% van de 'testen' die ik gezien hebben, appels vs peren testen zijn.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hoe groot is het klankverschil van (sub) woofers

Bericht door ds23man »

bas focal m180 schreef:
ds23man schreef:
Gewoon een JBL 2235 in kast van 140-150 liter. Speelt alles weg..........
Ik moet toegeven dat ze erg goed klonken ondanks ze maar een matige Qms en slechte Rms hebben.

Eigenlijk zou je een JBL recone kit moeten nemen en een spreek-spoel-drager die niet van een aluminium koker is gemaakt.

http://diygeezer.com/aftermarket-recone-kit-review/

Of raak ik nu een gevoelig snaar.
De 2235 heeft geen alu spreekspoeldrager.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hoe groot is het klankverschil van (sub) woofers

Bericht door SSassen »

morca schreef:
Er is imo zeker wel verschil in klankkleur van subwoofers,ook in het rustige /normale werkgebied.
Welk merk uitblinkt staat in me Sig
Maar goed dat is mijn bescheiden mening na verschillende merken te hebben beluisterd/gebouwd of ingebouwd in een auto.
Zoals ik al aangaf zijn die verschillen er niet als je aan een aantal voorwaarden voldoet, mits totale Q, Fres en stralend oppervlak gelijk is zul je als je alleen gesloten kasten vergelijkt weinig tot geen verschil ontdekken. Dit geldt ook voor auto HiFi.
Gebruikersavatar
morca
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 300
Lid geworden op: za 25 jun 2011, 23:34

Re: Hoe groot is het klankverschil van (sub) woofers

Bericht door morca »

SSassen schreef:
morca schreef:
Er is imo zeker wel verschil in klankkleur van subwoofers,ook in het rustige /normale werkgebied.
Welk merk uitblinkt staat in me Sig
Maar goed dat is mijn bescheiden mening na verschillende merken te hebben beluisterd/gebouwd of ingebouwd in een auto.
Zoals ik al aangaf zijn die verschillen er niet als je aan een aantal voorwaarden voldoet, mits totale Q, Fres en stralend oppervlak gelijk is zul je als je alleen gesloten kasten vergelijkt weinig tot geen verschil ontdekken. Dit geldt ook voor auto HiFi.
Daar ben ik het zeker niet mee eens,heb je dit aan je oren ondervonden?

Waarom denk je dat JL jaren lang alle SQ wedstrijden wint??
En dan ook vaak nog spl....
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hoe groot is het klankverschil van (sub) woofers

Bericht door Henkjan »

SSassen schreef:
morca schreef:
Er is imo zeker wel verschil in klankkleur van subwoofers,ook in het rustige /normale werkgebied.
Welk merk uitblinkt staat in me Sig
Maar goed dat is mijn bescheiden mening na verschillende merken te hebben beluisterd/gebouwd of ingebouwd in een auto.
Zoals ik al aangaf zijn die verschillen er niet als je aan een aantal voorwaarden voldoet, mits totale Q, Fres en stralend oppervlak gelijk is zul je als je alleen gesloten kasten vergelijkt weinig tot geen verschil ontdekken. Dit geldt ook voor auto HiFi.
dat gaat mss op bij laag signaal, maar zoals Bart ook al aangaf ga je verschillen zien als de de knop naar rechts draait
Gebruikersavatar
morca
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 300
Lid geworden op: za 25 jun 2011, 23:34

Re: Hoe groot is het klankverschil van (sub) woofers

Bericht door morca »

Ook op lage volume,s hoor ik verschillen tov veel andere drivers,de infrasoon laag output blijft verrassend aanwezig.

Daarbij zijn sommige drivers ontworpen om in een kleine /of wat grotere kist beter te presteren.
Dus om dit aan de kant te schuiven me de stelling dat je van elke driver dan de totale Q als uitgangspunt moet nemen is niet correct imo.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hoe groot is het klankverschil van (sub) woofers

Bericht door SSassen »

morca schreef:
Ook op lage volume,s hoor ik verschillen tov veel andere drivers,de infrasoon laag output blijft verrassend aanwezig.

Daarbij zijn sommige drivers ontworpen om in een kleine /of wat grotere kist beter te presteren.
Dus om dit aan de kant te schuiven me de stelling dat je van elke driver dan de totale Q als uitgangspunt moet nemen is niet correct imo.
Nogmaals, als je Qts, afstemming e.d. gelijk trekt zal je zien dat veel verschillen wegvallen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Hoe groot is het klankverschil van (sub) woofers

Bericht door b_force »

Henkjan schreef:
SSassen schreef:
morca schreef:
Er is imo zeker wel verschil in klankkleur van subwoofers,ook in het rustige /normale werkgebied.
Welk merk uitblinkt staat in me Sig
Maar goed dat is mijn bescheiden mening na verschillende merken te hebben beluisterd/gebouwd of ingebouwd in een auto.
Zoals ik al aangaf zijn die verschillen er niet als je aan een aantal voorwaarden voldoet, mits totale Q, Fres en stralend oppervlak gelijk is zul je als je alleen gesloten kasten vergelijkt weinig tot geen verschil ontdekken. Dit geldt ook voor auto HiFi.
dat gaat mss op bij laag signaal, maar zoals Bart ook al aangaf ga je verschillen zien als de de knop naar rechts draait
Dan heb je het wel over niveaus waar je thuis niet naar wil (en kan) luisteren.
Er komen dan ook nog eens andere problemen bij kijken.
Met een highspeed camera hebben we eens wat woofers gefilmd op bijna volle uitsturing.
Bij sommige woofers (Ciare in dit geval), zag je letterlijk de conus knikken.
Niet echt bruikbaar voor professionele doeleinden dus, zoiets gaat scheuren na jaren (bijna) dagelijks in gebruik.
Op die niveaus is ook de vervorming zeer duidelijk waarneembaar (en ook meetbaar, dus zoals altijd correleert het prima met elkaar)

Overigens is het best wel een uitdaging om de afstemming gelijk te krijgen.
Praktisch gezien heb ik nog nooit (professioneel en qua hobby) een eerlijke vergelijking gezien. Zoals ik al zei, appels en peren.
Plaats reactie