Hoe groot is het klankverschil van (sub) woofers
Moderator: Beheerdersteam
Hoe groot is het klankverschil van (sub) woofers
Misschien een open deur in trappen:
Een subwoofer bouwen kan gesloten of basreflex, Transmissieline of misschien nog wel anders.
Elk ontwerp heeft zijn eigen afstemming, kastvolume e.d afhankelijk van de gebruikte driver.
Stel dat mijn keuze is:
10" woofer
ca. 300 Watt versterker
Gesloten kast.
Dan kan ik kiezen uit HEEEEL erg veel verschillende drivers. in de prijsklasse ca. 150 tot 600 euro per stuk.
Hoe kan ik nou de verwachte klankkleur inschatten?
Een subwoofer bouwen kan gesloten of basreflex, Transmissieline of misschien nog wel anders.
Elk ontwerp heeft zijn eigen afstemming, kastvolume e.d afhankelijk van de gebruikte driver.
Stel dat mijn keuze is:
10" woofer
ca. 300 Watt versterker
Gesloten kast.
Dan kan ik kiezen uit HEEEEL erg veel verschillende drivers. in de prijsklasse ca. 150 tot 600 euro per stuk.
Hoe kan ik nou de verwachte klankkleur inschatten?
Re: Hoe groot is het klankverschil van (sub) woofers
mijn niet onderbouwde vermoeden is dat je waarschijnlijk geen klankkleur verschil zult horen (all other things beeing equal).
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hoe groot is het klankverschil van (sub) woofers
Mits totale Q, Fres en stralend oppervlak gelijk is zul je als je alleen gesloten kasten vergelijkt weinig verschil ontdekken.
Re: Hoe groot is het klankverschil van (sub) woofers
Maar de ene woofer is de andere niet. Dikke magneet, verschillende conus materialen, dikke rubberen rolranden.
Ik zie een css 10" voor ca 175 euro of een peerless voor 399. Ze lijken erg op elkaar qua specs. Waar ga ik dan mijn keuze op baseren?
Waar ik naar toe wil is leren hoe je drivers kiest en waarom je technisch gezien voor het een of ander gaat.
Ik zie een css 10" voor ca 175 euro of een peerless voor 399. Ze lijken erg op elkaar qua specs. Waar ga ik dan mijn keuze op baseren?
Waar ik naar toe wil is leren hoe je drivers kiest en waarom je technisch gezien voor het een of ander gaat.
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: Hoe groot is het klankverschil van (sub) woofers
Verschillende drivers zullen voor een vergelijkbare karakteristiek onderling verschillende volumes nodig hebben. Ze zullen niet alle met hetzelfde elektrische vermogen toe kunnen, en ze zullen niet allemaal dezelfde druk kunnen produceren. Maar als je kans ziet de karakteristiek gelijk te trekken (zelfde Fsb en zelfde Qtsb ) dan zal er qua klankkleur bar weing verschil zijn,(tenzij de kast zo groot wordt dat de kastresonanties in het doorlaatgebied van de subwoofer vallen..)
vr groet,
Tom
vr groet,
Tom
Re: Hoe groot is het klankverschil van (sub) woofers
Harmonische vervorming?
naast dat de t/s parameters gelijk waardig zijn, lijkt het me misschien ook belangrijk dat de woofer in zn gebruikte freq range geen rare fratsen uithaalt?
naast dat de t/s parameters gelijk waardig zijn, lijkt het me misschien ook belangrijk dat de woofer in zn gebruikte freq range geen rare fratsen uithaalt?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Hoe groot is het klankverschil van (sub) woofers
Sluit me bij Tom en Sander aan.
Hoewel, als je artikelen van Klippel doorleest, is er nog wel significant verschil in niet-lineaire vervorming.
Ga je er echter van uit dat fabrikanten hun huiswerk hebben gedaan, dan valt ook dat wel weer mee.
Helaas is er een aantal fabrikanten (met ook behoorlijke prijzen) die hun huiswerk niet goed doen.
Hoewel, als je artikelen van Klippel doorleest, is er nog wel significant verschil in niet-lineaire vervorming.
Ga je er echter van uit dat fabrikanten hun huiswerk hebben gedaan, dan valt ook dat wel weer mee.
Helaas is er een aantal fabrikanten (met ook behoorlijke prijzen) die hun huiswerk niet goed doen.
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Hoe groot is het klankverschil van (sub) woofers
Is dit een aanname, of is dit gestoeld op ervaring?SSassen schreef:Mits totale Q, Fres en stralend oppervlak gelijk is zul je als je alleen gesloten kasten vergelijkt weinig verschil ontdekken.
De vraag in dit topic is namelijk een vraag die mij ook bezig houdt. Je leest van alles over parameters, maar bar weinig over vervorming en de invloed daarvan op de klank van de driver.
Re: Hoe groot is het klankverschil van (sub) woofers
Vervorming bij laagweergave is wel een dingetje vanwege de gevoeligheidscurve van ons gehoor. Gelukkig vinden de meesten van ons een beetje harmonischen op laag prima te pruimen. Maar dan nog: voor de kwaliteit bij (sub)laag is de implementatie in de luisterruimte van veel groter belang dan de techniek van de driver en/of de gebruikte behuizing. Je zit toch voor 90 procent naar staande golven te luisteren.
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Hoe groot is het klankverschil van (sub) woofers
Dan is de volgende vraag: waarom is, bij vergelijkbare parameters en behuizingen, de keuze van subwoofer drivers (kennelijk) minder interessant dan driverkeuze bij meerwegsystemen?
Re: Hoe groot is het klankverschil van (sub) woofers
Ja, als mensen dat nou eens zouden realiseren!markbakk schreef:Vervorming bij laagweergave is wel een dingetje vanwege de gevoeligheidscurve van ons gehoor. Gelukkig vinden de meesten van ons een beetje harmonischen op laag prima te pruimen. Maar dan nog: voor de kwaliteit bij (sub)laag is de implementatie in de luisterruimte van veel groter belang dan de techniek van de driver en/of de gebruikte behuizing. Je zit toch voor 90 procent naar staande golven te luisteren.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hoe groot is het klankverschil van (sub) woofers
Gestoeld op veel, heel veel, ervaring met laagweergave. Wat betreft vervorming hebben de geachte en zeer geleerde heren na mij de vraag al sluitend beantwoord, ik heb daar niets aan toe te voegen.Jamesblond schreef:Is dit een aanname, of is dit gestoeld op ervaring?SSassen schreef:Mits totale Q, Fres en stralend oppervlak gelijk is zul je als je alleen gesloten kasten vergelijkt weinig verschil ontdekken.
De vraag in dit topic is namelijk een vraag die mij ook bezig houdt. Je leest van alles over parameters, maar bar weinig over vervorming en de invloed daarvan op de klank van de driver.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Hoe groot is het klankverschil van (sub) woofers
Eigenlijk zeg je gewoon, mits de overdracht gelijk is, zit er weinig verschil in.
(kan ook niet anders).
Overigens is dit allemaal nog wel in een gebied waar een subwoofer nog redelijk een beetje rustig/normaal kan werken.
Als je ze vaker naar hun limits pushed, vallen ineens bosjes door de mand.
Maar goed, dat is een ander verhaal.
(kan ook niet anders).
Overigens is dit allemaal nog wel in een gebied waar een subwoofer nog redelijk een beetje rustig/normaal kan werken.
Als je ze vaker naar hun limits pushed, vallen ineens bosjes door de mand.
Maar goed, dat is een ander verhaal.
- morca
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 300
- Lid geworden op: za 25 jun 2011, 23:34
Re: Hoe groot is het klankverschil van (sub) woofers
Er is imo zeker wel verschil in klankkleur van subwoofers,ook in het rustige /normale werkgebied.
Welk merk uitblinkt staat in me Sig
Maar goed dat is mijn bescheiden mening na verschillende merken te hebben beluisterd/gebouwd of ingebouwd in een auto.
Welk merk uitblinkt staat in me Sig
Maar goed dat is mijn bescheiden mening na verschillende merken te hebben beluisterd/gebouwd of ingebouwd in een auto.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Hoe groot is het klankverschil van (sub) woofers
Ik heb nu al enkele keren me rotgezocht hoe dat zit, telkens verneem ik dat het gevoeligste gebied tussen 1000/4000 is waar we vervorming het duidelijkste kunnen waarnemen, maar over vervorming waarnemen in het laag vind ik niets.markbakk schreef:Vervorming bij laagweergave is wel een dingetje vanwege de gevoeligheidscurve van ons gehoor.
Enkele feiten zijn:
Verschil klank in woofers, even je ruimte er niet bij betrekken is voornamelijk wat voor soort behuizing je ontwikkelt.
Bassreflex, gesloten, transmissielijn, hoorn, passief radiator, een openbaffel. dipool.
Als je in plaats van 1 woofer er 2 neemt, ieder met zijn eigen versterker daar valt een grote winst te behalen.
Bij wat luider spelen blijven 2 woofers veel ruimer in hun lineaire beweging , daar komt bij dat met het even luid spelen je maar 1/4 van het vermogen nodig hebt om even luid te spelen.
Stop 100 watt in een woofer en je hebt al zo 1/1,5 db compressie te pakken (opwarming spreekspoel), met 2 woofers is dat nog maar 25 watt.
Dit zijn voorkeuren meningen (en voor sommige feiten)
Neem een woofer met hoge Qms en lage Rms.
Beter een woofer met veel Sd en minder x-max dan een woofer met kleine Sd en veel x-max.
Twee redenen, veel Sd is vaak hoger rendement dus minder vermogen erin dus ook minder compressie, woofers met veel x-max die in een kleine behuizing kunnen hebben veelal een zware membraam dus tegenvallende rendement.
Er zijn zat mensen die menen dat een woofer met veel Sd makkelijker in het laag spelen vanwege veel Sd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hoe groot is het klankverschil van (sub) woofers
Gewoon een JBL 2235 in kast van 140-150 liter. Speelt alles weg..........
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Hoe groot is het klankverschil van (sub) woofers
Ik moet toegeven dat ze erg goed klonken ondanks ze maar een matige Qms en slechte Rms hebben.ds23man schreef:Gewoon een JBL 2235 in kast van 140-150 liter. Speelt alles weg..........
Eigenlijk zou je een JBL recone kit moeten nemen en een spreek-spoel-drager die niet van een aluminium koker is gemaakt.
http://diygeezer.com/aftermarket-recone-kit-review/
Of raak ik nu een gevoelig snaar.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Hoe groot is het klankverschil van (sub) woofers
Mijn ervaring is dat 97% van de 'testen' die ik gezien hebben, appels vs peren testen zijn.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hoe groot is het klankverschil van (sub) woofers
De 2235 heeft geen alu spreekspoeldrager.bas focal m180 schreef:Ik moet toegeven dat ze erg goed klonken ondanks ze maar een matige Qms en slechte Rms hebben.ds23man schreef:Gewoon een JBL 2235 in kast van 140-150 liter. Speelt alles weg..........
Eigenlijk zou je een JBL recone kit moeten nemen en een spreek-spoel-drager die niet van een aluminium koker is gemaakt.
http://diygeezer.com/aftermarket-recone-kit-review/
Of raak ik nu een gevoelig snaar.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hoe groot is het klankverschil van (sub) woofers
Zoals ik al aangaf zijn die verschillen er niet als je aan een aantal voorwaarden voldoet, mits totale Q, Fres en stralend oppervlak gelijk is zul je als je alleen gesloten kasten vergelijkt weinig tot geen verschil ontdekken. Dit geldt ook voor auto HiFi.morca schreef:Er is imo zeker wel verschil in klankkleur van subwoofers,ook in het rustige /normale werkgebied.
Welk merk uitblinkt staat in me Sig
Maar goed dat is mijn bescheiden mening na verschillende merken te hebben beluisterd/gebouwd of ingebouwd in een auto.
- morca
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 300
- Lid geworden op: za 25 jun 2011, 23:34
Re: Hoe groot is het klankverschil van (sub) woofers
Daar ben ik het zeker niet mee eens,heb je dit aan je oren ondervonden?SSassen schreef:Zoals ik al aangaf zijn die verschillen er niet als je aan een aantal voorwaarden voldoet, mits totale Q, Fres en stralend oppervlak gelijk is zul je als je alleen gesloten kasten vergelijkt weinig tot geen verschil ontdekken. Dit geldt ook voor auto HiFi.morca schreef:Er is imo zeker wel verschil in klankkleur van subwoofers,ook in het rustige /normale werkgebied.
Welk merk uitblinkt staat in me Sig
Maar goed dat is mijn bescheiden mening na verschillende merken te hebben beluisterd/gebouwd of ingebouwd in een auto.
Waarom denk je dat JL jaren lang alle SQ wedstrijden wint??
En dan ook vaak nog spl....
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hoe groot is het klankverschil van (sub) woofers
dat gaat mss op bij laag signaal, maar zoals Bart ook al aangaf ga je verschillen zien als de de knop naar rechts draaitSSassen schreef:Zoals ik al aangaf zijn die verschillen er niet als je aan een aantal voorwaarden voldoet, mits totale Q, Fres en stralend oppervlak gelijk is zul je als je alleen gesloten kasten vergelijkt weinig tot geen verschil ontdekken. Dit geldt ook voor auto HiFi.morca schreef:Er is imo zeker wel verschil in klankkleur van subwoofers,ook in het rustige /normale werkgebied.
Welk merk uitblinkt staat in me Sig
Maar goed dat is mijn bescheiden mening na verschillende merken te hebben beluisterd/gebouwd of ingebouwd in een auto.
- morca
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 300
- Lid geworden op: za 25 jun 2011, 23:34
Re: Hoe groot is het klankverschil van (sub) woofers
Ook op lage volume,s hoor ik verschillen tov veel andere drivers,de infrasoon laag output blijft verrassend aanwezig.
Daarbij zijn sommige drivers ontworpen om in een kleine /of wat grotere kist beter te presteren.
Dus om dit aan de kant te schuiven me de stelling dat je van elke driver dan de totale Q als uitgangspunt moet nemen is niet correct imo.
Daarbij zijn sommige drivers ontworpen om in een kleine /of wat grotere kist beter te presteren.
Dus om dit aan de kant te schuiven me de stelling dat je van elke driver dan de totale Q als uitgangspunt moet nemen is niet correct imo.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hoe groot is het klankverschil van (sub) woofers
Nogmaals, als je Qts, afstemming e.d. gelijk trekt zal je zien dat veel verschillen wegvallen.morca schreef:Ook op lage volume,s hoor ik verschillen tov veel andere drivers,de infrasoon laag output blijft verrassend aanwezig.
Daarbij zijn sommige drivers ontworpen om in een kleine /of wat grotere kist beter te presteren.
Dus om dit aan de kant te schuiven me de stelling dat je van elke driver dan de totale Q als uitgangspunt moet nemen is niet correct imo.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Hoe groot is het klankverschil van (sub) woofers
Dan heb je het wel over niveaus waar je thuis niet naar wil (en kan) luisteren.Henkjan schreef:dat gaat mss op bij laag signaal, maar zoals Bart ook al aangaf ga je verschillen zien als de de knop naar rechts draaitSSassen schreef:Zoals ik al aangaf zijn die verschillen er niet als je aan een aantal voorwaarden voldoet, mits totale Q, Fres en stralend oppervlak gelijk is zul je als je alleen gesloten kasten vergelijkt weinig tot geen verschil ontdekken. Dit geldt ook voor auto HiFi.morca schreef:Er is imo zeker wel verschil in klankkleur van subwoofers,ook in het rustige /normale werkgebied.
Welk merk uitblinkt staat in me Sig
Maar goed dat is mijn bescheiden mening na verschillende merken te hebben beluisterd/gebouwd of ingebouwd in een auto.
Er komen dan ook nog eens andere problemen bij kijken.
Met een highspeed camera hebben we eens wat woofers gefilmd op bijna volle uitsturing.
Bij sommige woofers (Ciare in dit geval), zag je letterlijk de conus knikken.
Niet echt bruikbaar voor professionele doeleinden dus, zoiets gaat scheuren na jaren (bijna) dagelijks in gebruik.
Op die niveaus is ook de vervorming zeer duidelijk waarneembaar (en ook meetbaar, dus zoals altijd correleert het prima met elkaar)
Overigens is het best wel een uitdaging om de afstemming gelijk te krijgen.
Praktisch gezien heb ik nog nooit (professioneel en qua hobby) een eerlijke vergelijking gezien. Zoals ik al zei, appels en peren.

