Te klein voor mijn ogen, wat is dit?

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
pompebled

Te klein voor mijn ogen, wat is dit?

Bericht door pompebled »

Strikt genomen hoort deze vraag niet op een audioforum thuis, maar de kennis van elektronica is hier vele malen groter dan op een slotracing forum...

Het printje op de foto komt uit een slotcar die op 12VDC rijdt.
Ik heb de auto gekregen van m'n zoon, die 'm tweedehands op de kop heeft getikt.

Via de beide koperbanen aan de onderzijde komt de 12V binnen en via de beide korte strips links en rechts gaat het gereduceerde voltage naar de 'koplampen' (witte leds) en de achterlichten (rode mini ledjes).
Vóór de beide witte leds zit een apart printje met per led een smd weerstand 101, voor de beide rode elk een smd weerstand 471.

De vier leds zijn heel en gloeien op als ik ze doormeet met de universeelmeter in de 2K diode stand.

Voor zover ik het kan beoordelen is de voltage regelaar in het midden stuk, daar zit een bult op, die er origineel waarschijnlijk niet op hoort.
De smd weerstand R2 heeft als opdruk 202 (of 505, daar wil ik afwezen), de diodes kan ik geen waarde op vinden/zien, evenals C1.

Om te proberen SMD componenten te gaan vervangen lijkt mij een heilloze weg, ik wil de print herbouwen met normale componenten op een stuk gaatjes print, zodat de verlichting weer functioneert.

Daarvoor moet ik weten welke Voltage regelaar ik moet hebben (LM7806 of lager?) en wat C1 en de beide diodes voor waarden moeten hebben.

Wie puzzelt er mee?

Groeten, Jan.
Bijlagen
Voltage regelprint..JPG
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Re: Te klein voor mijn ogen, wat is dit?

Bericht door Barry2001 »

Dus je wilt, als ik je goed begrijp, 4 led's laten branden op 12V DC? Alleen serieweerstanden volstaan dan. Geen voltage regulator oid nodig.

PS toelichting: je zet de 4 led's parallel, en elke led heeft dan z'n eigen serieweerstand (waarde, bv 560 Ohm).
pompebled

Bericht door pompebled »

Hallo Barry,

Zover was ik ook al, echter, als je de auto eens andersom op de baan zet, dan gaan de leds (volgens de verhalen op het slotracing forum: http://www.slotforum.com/forums/index.p ... SCX-Lights) van poef!
Daarvoor zijn blijkbaar de diodes bedoeld.

Wat de functie van de voltage regelaar is, kan ik alleen naar raden; misschien om bij een hoger voltage dan 12V de rest van de componenten heel te houden?

Groeten, Jan.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Ja, als er een diode niet deugd gaat 't mis.
Vermoedelijk is Q1 een transistor. Je zegt 12V , maar dat zal wel regelbaar zijn voor de snelheid ?
Dan zal dat schakelingetje er wel voor zorgen dat de lichtjes niet (teveel) meegaan met de snelheid, soort stroomregeling.
Foto onder en boven van 't printje help al, hoe de led's zijn aangesloten ook.
Anne
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ok Jan, ik zie nu wat een slotcar is met google :oops: vroeger ook gehad!

Spanning varieert dus, dacht dat het iets van een RC auto was, op een accu met min of meer een vaste spanning. Een led gaat niet naar de eeuwige jachtvelden als je 'm andersom aansluit, vermoedelijk geeft hier de schakeling (transistor?)of de beveiliging hiervan om de spanning dan wel stroom te reguleren voor een vaste lichtopbrengst de geest bij ompolen. Zoals Anne al zegt dus.
pompebled

Bericht door pompebled »

Ah!buis schreef:
Foto onder en boven van 't printje help al, hoe de led's zijn aangesloten ook.
Hallo Anne,

Bijgaand de gevraagde foto's; de onderzijde van de print is lastig, want die zit vastgesmolten over de plastic doornen in het chassisdeel,
als ik dat loshaal ligt de print los...

De aansluitingen van de stroomopnemers lopen met een Z-bocht onder de print met de defecte stroomregeling door naar de motor, de aansluitingen voor de verlichting lopen via twee verende pootjed in de body naar de beide koperen strips die de verbinding met de led-printjes met de weerstanden erop vormen.

Groeten, Jan.
Bijlagen
Chassis.JPG
Body.JPG
Koplampen..JPG
Achterlichten.JPG
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Als de minpool aan de bestuuderkant (niet een Engelse) zit, zou het zoiets kunnen zijn.
Onder voorbehoud :sure:
Anne

Hoe 't komt weet ik niet, was weg, opnieuw hier gezet.
Bijlagen
aolcht.jpg
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

En als je hem in zijn achteruit zet gaan de lampen uit! :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
pompebled

Bericht door pompebled »

Bedankt Anne,

Het is een (model van een) Ferrari 599 GTB Fiorano, gemaakt voor de CanAm race, het stuur zit inderdaad rechts
Ik zal eens zien of ik een (gewone) transistor BC337 (of een equivalent) in mijn rommelbakje heb liggen en die dan op de plaats van het gesneuvelde exemplaar kan solderen.
Er is voldoende ruimte boven de print en dat beetje extra gewicht zal ik niet merken.

Groeten, Jan.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

ds23man schreef:
En als je hem in zijn achteruit zet gaan de lampen uit! :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Een Ferrari is niet om achteruit te rijden :x
Anne
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Ah!buis schreef:
ds23man schreef:
Anne
Lekker handig als je een doodlopende steeg inrijdt....... :lol:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

ds23man schreef:
Ah!buis schreef:
ds23man schreef:
Anne
Lekker handig als je een doodlopende steeg inrijdt....... :lol:
Ach dan zijn de lichten toch al uit 8-[
Anne
pompebled

Bericht door pompebled »

Nou, dat kan ik dus wel schudden; een gewone transistor krijg ik niet op de soldeereilandjes waar de SMD versie op heeft gezeten, ik zie gewoon niet waar ik mee bezig ben, loep of niet...
Als klap op de pudding blijken ook de 100 Ohm gesneuveld te zijn, nog meer gepriegel.

Al sneupend kwam ik deze schakeling tegen, waarbij de koplampen en achterlichten branden als de auto rijdt, en de achterlichten feller gaan branden als je het 'gas' wegneemt, remlichten als het ware:
http://s1155.photobucket.com/user/mlcar ... T.png.html
Naast het schema is er ook een filmpje waarop het effect te zien is.

Ik heb het schema opgebouwd met wat ik beschikbaar had, géén TO92 formaat regulator (ook 'maar' een reguliere 7805 i.p.v. de 7806) en geen mini elko's, dus mijn proefprint past niet in de auto...
De koplampen zijn erg fel, de achterlichten branden normaal en lichten op als je de stroom onderbreekt, so far so good.
Blijf ik met een aantal vragen en opmerkingen zitten:

- Als ik C2 op 220uF houdt, dan is de tijd dat de remlichten oplichten erg kort als de stroom er af gaat, het verdubbelen van de capaciteit helpt maar marginaal, pas als ik er 1000uF aan hang is de 'oplichtingstijd' naar mijn smaak, maar het formaat van 1000uF is natuurlijk een probleempje om in zo'n klein autootje kwijt te raken, zijn er elko's met een soortgelijk capaciteit maar met een kleiner formaat?

- In het filmpje wordt een geregelde stroombron gebruikt, terwijl ik domweg de 12VDC voedingsspanning er afhaal om te testen, maar in het filmpje lijkt het of de koplampen nog even blijven branden tijdens de remfase, is dat C1 die zich ontlaadt?
Bij mij gaan de koplampen gelijk uit als ik de stroom onderbreek, i.p.v. dan ze nog even nagloeien, een fout in mijn opbouw, of het feit dat de stroom er subiet af gaat?

- Wat is de functie van R3 met C3 parallel?

Voordat ik begin aan een compactere layout, met de bijbehorende kleinere componenten, wil ik hier graag wat feedback op.

Groeten, Jan.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Dit snap ik niet, het simpel ding in dat erin zit is te moeilijk en dan ga je maar wat lastigers toepassen :? .
Die schakeling werkt zo niet goed, logisch, de transistor zit omgekeerd.Dan doet ie 't wel maar met heel weinig stroomversterking.
Schema overgedaan met transistor in de goeie richting en enkele weersanden aangepast.
Anne
Bijlagen
rem2.jpg
pompebled

Bericht door pompebled »

Hallo Anne,

Het simpel ding, dat in de auto zit werkt niet, omdat er één of meerdere componenten de geest hebben gegeven, ik heb proefondervindelijk vastgesteld, dat ik met mijn ogen (inclusief loep) niet kan zien wat ik aan het doen ben, dus het repareren van de oorspronkelijk schakeling valt af.

De schakeling waarbij de remlichten ook nog oplichten kon ik op een stuk gaatjesprint eenvoudig opbouwen, daar was niks lastigs aan.

Kan het zijn, dat de transistor opzettelijk 'verkeerd om' zit, omdat 'ie als schakelaar functioneert (die de stroom uit C2 naar de achterlichten leidt) en een hogere stroomversterking teveel voor de LEDs kan zijn?
Ik roep maar wat, zoveel verstand heb ik er ook niet van, anders zou ik niet vragen...

Blijft mijn vraag naar elko's van 1000uF (of 2 x 470uF parallel) met een kleine bouwvorm en de functie van van R3 met C3 parallel.

Groeten, Jan.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

pompebled schreef:
Hallo Anne,

Het simpel ding, dat in de auto zit werkt niet, omdat er één of meerdere componenten de geest hebben gegeven, ik heb proefondervindelijk vastgesteld, dat ik met mijn ogen (inclusief loep) niet kan zien wat ik aan het doen ben, dus het repareren van de oorspronkelijk schakeling valt af.

De schakeling waarbij de remlichten ook nog oplichten kon ik op een stuk gaatjesprint eenvoudig opbouwen, daar was niks lastigs aan.
En de oorspronkelijke schakeling op gaatjesprint ?
Blijft mijn vraag naar elko's van 1000uF (of 2 x 470uF parallel) met een kleine bouwvorm en de functie van van R3 met C3 parallel.
Als de transistor goed zit hoeft die C niet dikker (liefst wel weerstanden aanpassen, vooal die 10Ω ).Wil de transistor z'n ding nog doen bij wegzakkende voeding moet de basis nog wel even op spanning blijven hè.
Anne
pompebled

Bericht door pompebled »

Ah!buis schreef:
En de oorspronkelijke schakeling op gaatjesprint ?
Hallo Anne,

Met remlichten is leuker...
Ah!buis schreef:
Als de transistor goed zit hoeft die C niet dikker (liefst wel weerstanden aanpassen, vooral die 10Ω ).Wil de transistor z'n ding nog doen bij wegzakkende voeding moet de basis nog wel even op spanning blijven hè.
Welke waarde zou die 10Ω dan moeten hebben?
Dan pas ik eerst de schakeling op de gaatjesprint aan voordat ik een kleinere uitvoering maak.

Momenteel ben ik aan het zoeken naar een LM7805 in TO92 bouwvorm, zodat de print zo klein mogelijk kan uitvallen...

Groeten, Jan.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Staat in 't schema wat ik overgedaan heb. R6 wat groter, gezonder voor de transistor en wat langere ontlaadstroom (licht).Ook R4 kleiner, vermoedelijk komt er met de 4k7 wel erg weinig uit 't achterlicht.
Anne
pompebled

Bericht door pompebled »

Bedankt Anne!

Ik heb wat dingen besteld en zal de rest bij elkaar zoeken uit mijn 'rommelbak'.

Groeten, Jan.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”