Centrale usb voeding met 4 x 3A uitgang

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Centrale usb voeding met 4 x 3A uitgang

Bericht door toetertje »

Deze vraag is afgesplitst van een advertentie.
Als ik een mooie centrale voeding wil maken met 4 uitgangen van min. 3 A,
Moet ik dan 4 van deze printjes parallel aan een grote ringkern hangen, of
zijn daar andere oplossingen voor?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Aangeboden printen buizen gloeivoeding

Bericht door Barry2001 »

Da gaat nie... elk bordje heeft z'n eigen gelijkrichter, die kun je niet parallel zetten. Wat wil je precies gaan doen?
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Aangeboden printen buizen gloeivoeding

Bericht door toetertje »

Ik wil 1 hele mooie voeding bouwen met 4 uitgangen van 5v.
Dit om de vele muurwratjes te vervangen. Maar wel een beetje
deftige voeding. Met een ripple van een halve nanovolt of zo. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Aangeboden printen buizen gloeivoeding

Bericht door Barry2001 »

Ik zou gewoon 1 dikke voeding bouwen van 5V in dat geval, en daar 4 uitgangen op maken.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Aangeboden printen buizen gloeivoeding

Bericht door toetertje »

Maar, is er een nette spanningsregelaar die dat aan kan?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Aangeboden printen buizen gloeivoeding

Bericht door Barry2001 »

Nee, je zou een spanningsregelaar kunnen nemen als een 7805 met daarachter een aantal 2n3055's met emitterweerstand. Heb vroegah eens een dikke voeding voor een zendeindtrap op die manier gebouwd.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Aangeboden printen buizen gloeivoeding

Bericht door Barry2001 »

Even gegoogled, ik bedoel zoiets als dit:
Bijlagen
20_30ampere_13v_powersupply_on6mu.gif
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Aangeboden printen buizen gloeivoeding

Bericht door toetertje »

Ik heb nog wel de Tip625 liggen maar das een pnp darlington. Of is daar niets mee te beginnen?

En kan ik niet meter i.p.v. de 7805 iets van een lm317 of lt ofzo?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Aangeboden printen buizen gloeivoeding

Bericht door ray5150 »

Waar heb je dan 3 Ampere voor nodig ?
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Aangeboden printen buizen gloeivoeding

Bericht door toetertje »

Om in ieder geval maar genoeg te hebben. Steeds meer usb apparaten vragen meer
dan 2A. Dus ik wil graag een beetje reserve hebben.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Aangeboden printen buizen gloeivoeding

Bericht door Barry2001 »

toetertje schreef:
Ik heb nog wel de Tip625 liggen maar das een pnp darlington. Of is daar niets mee te beginnen?

En kan ik niet meter i.p.v. de 7805 iets van een lm317 of lt ofzo?
Denk niet dat dit veel uitmaakt, het gaat je om een vaste spanning toch?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Aangeboden printen buizen gloeivoeding

Bericht door Barry2001 »

Voor wie nog wil trouwens, heb nog printen liggen hier.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Aangeboden printen buizen gloeivoeding

Bericht door ray5150 »

toetertje schreef:
Om in ieder geval maar genoeg te hebben. Steeds meer usb apparaten vragen meer
dan 2A. Dus ik wil graag een beetje reserve hebben.
Behalve een Raspberry kan ik me daar niks bij voorstellen...

Anyway, er is een 78S05 die kan 2A leveren. dan is er de LM323K, 5 volt vast, 3A, TO3 behuizing.
Is dat niet genoeg, dan is er de Linear Technology LT108X serie, met als topper de 1084CP die 5 Ampere kan leveren, maar die kost dan ook een kleine 20 euro.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Aangeboden printen buizen gloeivoeding

Bericht door Ah!buis »

Zolang de spanning uit de gelijkrichter (dus wat de IC aangeboden krijgt) niet hoger komt dan 15volt kan deze gebruikt,
5V_3A.jpg
van bij E.O.O.
Meer voedingen uit dezelfde trafo kan met dit printje wel als er gescheiden wikkelingen op zitten.
Dat is dan 7volt~ (of 8 tot 9volt~ als de gelijkrichters geen schottky zijn) met 5A~ voor 5volt 3A= per printje.
Anne
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Aangeboden printen buizen gloeivoeding

Bericht door toetertje »

Even om een beeld te schetsen. Men neme een trafo met 4 x 9 volt, 5A.
Dan 4 x gelijkrichter met daarachter de ts1085cz . Is het dan verstandig
om toch nog een 2n3055 achter elke ts1085 te plaatsen, om de belasting
en warmte wat te verdelen?
Misschien dat ik 3 x 5v en 1 x 12v outputs ga maken.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Aangeboden printen buizen gloeivoeding

Bericht door Ah!buis »

Met 12volt zit 't erg op de rand met de TS1085, liever niet doen wordt dan de dure LT.
9volt trafo, geeft 13,5V (komt onbelast meer uit de trafo) met gewone diodes min 1,5= 12volt op de eerste elco, niks aan de hand.Belast met 3A krijg je 12,5-2volt(diodes) 10,5 volt met een rimpel van ong.4volt met 6800µF ,blijft hoog genoeg voor de IC met reserve voor evt. lage netspanning.
Van 10,5 naar 5volt geeft 5,5x3=16,5watt warmte kwijt te raken.
Een 2N3055 tussen gelijkrichter en stabilisator kan wel maar moet je wel zien dat je niet meer dan 2volt verliest om genoeg over te houden.Een weerstand 0,68Ω/10W is eenvoudiger of een trafo van 7,5volt.
Anne
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Aangeboden printen buizen gloeivoeding

Bericht door toetertje »

Ik dacht dat de 2n3055 na de spanningsregelaar moest.

Een trafootje met secundaire wikkelingen vinden is ook niet zo eenvoudig.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Aangeboden printen buizen gloeivoeding

Bericht door Barry2001 »

Nee vind je niet, komt ook niet vaak voor natuurlijk. Nogmaals, ik zou 1 dikke voeding bouwen als je 4 uitgangen wilt van 3A. 1 gelijkrichter, spanningsregelaar en wat torren erachter. Is het simpelst.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Aangeboden printen buizen gloeivoeding

Bericht door toetertje »

Mijn voorkeur gaat ook uit naar 1 voeding. Maar Anne had het erover dat het
alleen werkt met meerdere wikkelingen, dus ging ik daarnaar op zoek.

Maar het wordt dus 1 dikke trafo van ongeveer 7.5 volt. Daarna 4 x mbr1045 ? , met parallel vishay's.
Maar dan ... kunnen jullie mij helpen met het schema en de waardes?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Aangeboden printen buizen gloeivoeding

Bericht door Ah!buis »

toetertje schreef:
Mijn voorkeur gaat ook uit naar 1 voeding. Maar Anne had het erover dat het
alleen werkt met meerdere wikkelingen, dus ging ik daarnaar op zoek.

Maar het wordt dus 1 dikke trafo van ongeveer 7.5 volt. Daarna 4 x mbr1045 ? , met parallel vishay's.
Maar dan ... kunnen jullie mij helpen met het schema en de waardes?
Draadje openen "Overige elektronika" ?
Anne
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Aangeboden printen buizen gloeivoeding

Bericht door toetertje »

Dat is inderdaad beter, ga ik doen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Aangeboden printen buizen gloeivoeding

Bericht door ray5150 »

Word het niet eens tijd dat dit afgesplitst gaat worden ?
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Centrale usb voeding met 4 x 3A uitgang

Bericht door toetertje »

Het idee is dus om ter vervanging van de vele muurwratjes, 1 centrale voeding te maken.
Ik wil dan graag 4 x 5 volt aan minimaal 3 Ampere. ( misschien 3 x 5 en 1 x 12 volt.)

We beginnen dus met een trafo van ongeveer 7.5 volt. Deze zal minimaal rond de 120va moeten zitten.

Daarna misschien de Mbr1045 ? met daar overheen vishay snubbers.

Als er iets niet goed gaat, niet gelijk schieten, ik denk gewoon hardop. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Centrale usb voeding met 4 x 3A uitgang

Bericht door Henkjan »

waarvoor is de voeding bedoeld? voor audio?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Centrale usb voeding met 4 x 3A uitgang

Bericht door ray5150 »

Als eerste vraag ik me af waarvoor je in godsnaam 4 x 3 Ampere denkt nodig te hebben. (acculaadstation ?)
Ten tweede denk ik niet dat je een trafo met 3 wikkelingen van 7.5 en van 11 Volt bij dat vermogen in een winkel gaat vinden, die moet je op maat laten wikkelen. jij lijkt me geen type die zelf een bestaande trafo gaat omwikkelen.
Ten derde vraag ik me af waarom die snubbers specifiek van Vishay moeten zijn. klinkt een beetje audiofiel alsof er zaken van een bepaald merk moeten zijn. ontwerp en layout van de schakeling hebben veel meer invloed dan dat 1 onderdeel van een bepaalde fabrikant zou zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”