Toegegeven, de enige echte tijdloze geluidsdrager, vinyl. Die wasrollen van Edison doen het ook nog steeds
Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Heb veel, en dan erg veel cd's. Al eens apart verzekerd gehad.... Maar nooit 1 weigeraar.
Toegegeven, de enige echte tijdloze geluidsdrager, vinyl. Die wasrollen van Edison doen het ook nog steeds
Toegegeven, de enige echte tijdloze geluidsdrager, vinyl. Die wasrollen van Edison doen het ook nog steeds
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Zo, dan zal ik SARK ook maar gelijk even het gras voor z'n voeten wegmaaien, hebben we dat tenminste ook weer gehad.
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Schuifje gaat niet meer open, heb hem zo gekocht...wou zo'n Teac mini reference serie compleet hebben....ray5150 schreef:De kasten van de hele VRDS serie zijn inderdaad erg degelijk gebouwd.
Waarom zou die van jou openmoeten, regulier onderhoud of is er iets defect ?
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
ray5150 schreef:... hebben we dat tenminste ook weer gehad.
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Goed, dan wilde ik het even hebben over de DAC.
Dat is een grondig verbouwde HKdac waar momenteel een omschakelbare buizentrap achter hangt.
Deze DAC blijft erin zitten, omdat hij qua afmetingen uitstekend in de kast past, er is niet zomaar iets anders in te klussen.
Ik wil wel in de toekomst iets met een externe DAC gaan doen. maar dat terzijde.
Heb even een blokschema gemaakt :
En het schema van de buizentrap, de buis van dienst is de 6N2P.
Waar ik naar toe wil werken is dit :
De opamptrap op de HKdac word dus overgeslagen en vervangen door de Ivy van de verdraaide peer.
De potmeter wil ik het liefst laten vervallen, die is er toen tussen geplaatst om dat het uitgangs signaal van de CS4397 te hoog was.
Daar zal dus waarschijnlijk een spanningsdeler tussen moeten.
Op en aanmerkingen over deze opzet en de buizentrap zijn van harte welkom.
Dat is een grondig verbouwde HKdac waar momenteel een omschakelbare buizentrap achter hangt.
Deze DAC blijft erin zitten, omdat hij qua afmetingen uitstekend in de kast past, er is niet zomaar iets anders in te klussen.
Ik wil wel in de toekomst iets met een externe DAC gaan doen. maar dat terzijde.
Heb even een blokschema gemaakt :
En het schema van de buizentrap, de buis van dienst is de 6N2P.
Waar ik naar toe wil werken is dit :
De opamptrap op de HKdac word dus overgeslagen en vervangen door de Ivy van de verdraaide peer.
De potmeter wil ik het liefst laten vervallen, die is er toen tussen geplaatst om dat het uitgangs signaal van de CS4397 te hoog was.
Daar zal dus waarschijnlijk een spanningsdeler tussen moeten.
Op en aanmerkingen over deze opzet en de buizentrap zijn van harte welkom.
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Een 6N2P trap achter een U-out dac, welja
Ik heb in achter mijn HK dac hetzelfde trapje hangen als nu achter de AKM zit.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 20&t=23299
Dat heeft het voordeel dat je beide fasen van de DAC output gebruikt, en geen koppelcaps tussen DAC en buizentrap hebt.
In mijn geval heb ik de switch tussen solid state en buizen output tussen de DAC en de trapjes gezet, middels 2 omron relais. De buizentrap heeft een eigen mains switch (andere trafo). Als je die inschakelt activeren de relais en 'trekken' het signaal naar de buizentrap.
Maak het jezelf wat makkelijker en gebruik een lagere mu buis. Zo te zien aan de vrij kleine kathode weerstanden voor een 6N2P heb je niet gek veel hoogspanning. Een buis als een 6N6P levert voldoende versterking voor deze toepassing en kan met veel lagere anodespanning toe.
Ik zelf gebruik de 6N16B subminiuture, superbuis, kosten bijna niets op ebay.
Ik heb in achter mijn HK dac hetzelfde trapje hangen als nu achter de AKM zit.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 20&t=23299
Dat heeft het voordeel dat je beide fasen van de DAC output gebruikt, en geen koppelcaps tussen DAC en buizentrap hebt.
In mijn geval heb ik de switch tussen solid state en buizen output tussen de DAC en de trapjes gezet, middels 2 omron relais. De buizentrap heeft een eigen mains switch (andere trafo). Als je die inschakelt activeren de relais en 'trekken' het signaal naar de buizentrap.
Maak het jezelf wat makkelijker en gebruik een lagere mu buis. Zo te zien aan de vrij kleine kathode weerstanden voor een 6N2P heb je niet gek veel hoogspanning. Een buis als een 6N6P levert voldoende versterking voor deze toepassing en kan met veel lagere anodespanning toe.
Ik zelf gebruik de 6N16B subminiuture, superbuis, kosten bijna niets op ebay.
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Ken dat. Ik heb zelf een Medevoort CT333, een gemodificeerde VRDS T1.Shadow schreef:Schuifje gaat niet meer open, heb hem zo gekocht...wou zo'n Teac mini reference serie compleet hebben....ray5150 schreef:De kasten van de hele VRDS serie zijn inderdaad erg degelijk gebouwd.
Waarom zou die van jou openmoeten, regulier onderhoud of is er iets defect ?
Eerst laatje niet meer open >> tandwieltje mist een paar tandjes;
Dan: leest niks meer; tandwieltje van de lineaire aandrijving van de laser mist een paar tanden. Loopwerk is een plastic fantastic Sony KSS210 of aanverwant.
Voordeel: je koopt het voor 2 tientjes helemaal nieuw op ebay. Dat dan weer wel. Aan de andere kant: dat is ongetwijfeld een Chinese kopie.
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Herstel, ik schreef dus 6N2P, maar ik gebruik dus de 6N1P.... (die ook nog heel goedkoop te krijgen is op ebay.)
Veranderd dat veel aan je mening in deze, Jan Geert ?
Het oorspronkelijke schema komt, meen ik, van die lampizator-pool.
Op advies van toenmalige forum leden een paar stopweerstanden erbij geplaatst.
De anodespanning weet ik zo niet, maar moet tegen de 200 VDC liggen, zal ik morgen even nameten.
Veranderd dat veel aan je mening in deze, Jan Geert ?
Het oorspronkelijke schema komt, meen ik, van die lampizator-pool.
Op advies van toenmalige forum leden een paar stopweerstanden erbij geplaatst.
De anodespanning weet ik zo niet, maar moet tegen de 200 VDC liggen, zal ik morgen even nameten.
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Welke 6N1 ? de echte rus of de Svetlana.Zijn nml niet 't zelfde.
En wat is de anodespanning ? Want de kathodeweerstanden lijken me wat erg klein.
Anne
En wat is de anodespanning ? Want de kathodeweerstanden lijken me wat erg klein.
Anne
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
6N1P is een heel andere buis en veel beter geschikt voor deze toepassing. Je ziet hem inderdaad vaak in SRPP met zo'n 200-250v anodespanning en 300-400 ohm in de kathode. versterking op die manier zo'n 15 keer (1/2 mu)
Ik heb'm zelf ook
Hij zit o.a. in 1 van mijn Aikido's
De lampizator man houdt niet zo van gridstoppers geloof ik. Wel van SRPP hoewel ik niet weet of hij dit nu in zijn eigen DACs consequent toepast. Hij verandert nogal eens van mening. En ik zie hem nu ook allerlei exotische condensatoren toepassen in zijn commerciële ontwerpen, tot Duelund toe. De markt, hè.
Ook Audio Note heeft het zo in zijn DAC's zitten
Het schema dat ik gebruik is een wat verbeterde versie van de SRPP. Dit artikel van John Broskie geeft een goed stukje achtergrond van beide varianten:
http://www.tubecad.com/2009/10/blog0173.htm
Ik heb'm zelf ook
De lampizator man houdt niet zo van gridstoppers geloof ik. Wel van SRPP hoewel ik niet weet of hij dit nu in zijn eigen DACs consequent toepast. Hij verandert nogal eens van mening. En ik zie hem nu ook allerlei exotische condensatoren toepassen in zijn commerciële ontwerpen, tot Duelund toe. De markt, hè.
Ook Audio Note heeft het zo in zijn DAC's zitten
Het schema dat ik gebruik is een wat verbeterde versie van de SRPP. Dit artikel van John Broskie geeft een goed stukje achtergrond van beide varianten:
http://www.tubecad.com/2009/10/blog0173.htm
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Voshkod, Anne. met een raket erop...Ah!buis schreef:Welke 6N1 ? de echte rus of de Svetlana.Zijn nml niet 't zelfde.
En wat is de anodespanning ? Want de kathodeweerstanden lijken me wat erg klein.
Anne
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Even nagekeken. Met die 270Ω bij de kathodes kom je op iets tussen 5 en 6mA per kanaal uit bij 200V voeding.Dat is ong. 1,5V negatief op het rooster, zit wel snor.
Anne
Anne
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Gezien de prijs zijn het geen Svetlana's. Des te beter, ik weet niet wat voor buis dat is, geen 'echte' 6n1p in ieder geval. Ik zie ook bijna niemand die ze gebruikt.
van de 'traditionele' 6n1p zijn ook 2 verschillende datasheets in omloop, met nogal verschillende grid curve grafieken.
Deze: en deze:
het loont dus de moeite om even uit te zoeken welke je hebt.
Deze buis wordt vaak aangemerkt als 1 op 1 uitwisselbaar met ECC88 typen. Niet zomaar doen, dus!
van de 'traditionele' 6n1p zijn ook 2 verschillende datasheets in omloop, met nogal verschillende grid curve grafieken.
Deze: en deze:
het loont dus de moeite om even uit te zoeken welke je hebt.
Deze buis wordt vaak aangemerkt als 1 op 1 uitwisselbaar met ECC88 typen. Niet zomaar doen, dus!
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Bij de genoemde parameters zou je het dus ook zo kunnen maken:Ah!buis schreef:Even nagekeken. Met die 270Ω bij de kathodes kom je op iets tussen 5 en 6mA per kanaal uit bij 200V voeding.Dat is ong. 1,5V negatief op het rooster, zit wel snor.
Anne
Theoretische waarde van de 2de kathodeweerstand is 454R (2.5v/5.5mA). Als je bij de E24 reeks blijft is 470R prima.
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Die -EV is idd anders.In de verzameling ontvangst buizen van "MASHPRIBORINTORG" staan ze allebei afzonderlijk.
Aan zo'n schakeling zitten enige bezwaren.De weerstand die de DAC bij de kathode ziet is veel minder dan die 470Ω, zit nog die 270Ω aan met een tegenfase signaal vanuit de kathode, komt stuk lager uit.En zo kun je ook niet doen wat Ray van plan is, de twee tesamen aan de DAC hangen.
Anne
Aan zo'n schakeling zitten enige bezwaren.De weerstand die de DAC bij de kathode ziet is veel minder dan die 470Ω, zit nog die 270Ω aan met een tegenfase signaal vanuit de kathode, komt stuk lager uit.En zo kun je ook niet doen wat Ray van plan is, de twee tesamen aan de DAC hangen.
Anne
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Dat klopt, maar daarom zit er gelukkig ook nog de 6k8 in serie, die tegelijk een spanningsdeler vormt om de versterking in de klauw te houden. Kan de potmeter weg.
De minimale belasting van de CS4397 Dac chip is 1k.
Ik heb het zelf in de HK dac zo zitten. Maar ook daar zit de schakelaar tussen dac en eindtrapjes, er hangen er dus nooit 2 parallel aan.
Heeft wel een tijdje zo gezeten (zonder schakelaaar), was ook geen probleem. Maar het is wel zaak de ingangsimpedantie van die verdraaide peer te weten.
De minimale belasting van de CS4397 Dac chip is 1k.
Ik heb het zelf in de HK dac zo zitten. Maar ook daar zit de schakelaar tussen dac en eindtrapjes, er hangen er dus nooit 2 parallel aan.
Heeft wel een tijdje zo gezeten (zonder schakelaaar), was ook geen probleem. Maar het is wel zaak de ingangsimpedantie van die verdraaide peer te weten.
Laatst gewijzigd door Jan Geert op zo 11 dec 2016, 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Hmmm, als het echt veel lager is (zeg ongeveer 470 en 270 parallel, én je wilt de belasting symmetrisch houden, dan moet die 6k8 omlaag. Dan wordt het parallel hangen waarschijnlijk niet mogelijk.....
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Ik heb hier het schema van de ivy, kun je op basis daarvan iets zeggen ?
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
De belasting voor de DAC met die schakeling is R5 , 6 , 7 en 8.Er staat alleen niet bij wat de waarde is.Zal zoveel niet uitmaken, de ingang van dat buizending heeft 250k, is zeker veel hoger.
Anne
Anne
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
ray5150 schreef:Die hebben alle 4 de waarde van 1K.
Hmm.. Die Ivy is idealiter bedoeld voor een I-out dac. De HK-dac is een U-out dac.......
Je zou op zijn minst de waarden van de 'opus' configuratie moeten nemen (2k), maar dat is zelfs krap aan. 1k is echt het absolute minimum wat de Cirrus chip wil zien.
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Wat zou jij in dit geval als een ideal waarde beschouwen ?
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Als er dan ook nog zo'n 15mA geleverd kan zit 't wel goed.ray5150 schreef:En de anode spanning is 210 Volt.
Die 1k weerstanden, beetje eigenaardig.Dat DAC-gedoe is een beetje van na m'n tijd
Hoe dan ook de buizeningang valt in 't niets bij die lage waardes, maakt niks uit.
Anne
