Ik dacht ineens:Huh??? er zat toch geen verlicht display in de meter!
nieuwe multimeter aanschaffen
Moderator: Beheerdersteam
Re: nieuwe multimeter aanschaffen
Spanning meten op een grote accu terwijl de meter op stroom stand staat geeft inderderdaad aparte effecten........
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Haha, klinkt bekend! Lang, maar dan heel lang gelden had ik een bijbaantje in een electronika onderdelen winkel. Verkochten we ook multimeters, kwam iemand terug met een defecte meter voor garantie. In de meter bleek het koper tussen de connectoren op de print opgekruld
Nee, klant wist niet hoe het defect kon ontstaan. Later kwam het hoge woord er wel uit, ook in stroom meet stand een accu willen meten.
Wat doet zo'n start accu, 60 misschien wel 100A? Kun je wel wat mee doen ja
Wat doet zo'n start accu, 60 misschien wel 100A? Kun je wel wat mee doen ja
De capaciteit is in Ah, dus 60Ah enz. Piekstromen van meer dan 1000A zijn geen probleem voor een gezonde startaccuBarry2001 schreef:Wat doet zo'n start accu, 60 misschien wel 100A? Kun je wel wat mee doen ja
En dat is dus waarom dat goedkope spul vaak niet aan de opgegeven CAT xx klasse voldoet. Stel je voor dat een meter in een CAT III (of zelfs CAT IV) installatie zich op een dergelijke manier gedraagt. Klein feestje kan dan wel eens een flink groot feest worden 
Collega van me heeft zo eens een plofje veroorzaakt door een 787 op de stand mA (en de pennen zo ingeplugd) 'even' op de rails van een paneel te meten, dat gaf best vuurwerk
Gelukkig niks aan over gehouden...
Gelukkig niks aan over gehouden...
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Oh, ik dacht dat ze van de Albert Heijn kwamenShadow schreef:De capaciteit is in Ah, dus 60Ah enz.
De Voltcraft 850 gaat staan piepen als je in het stroombereik gaat meten.Pjotr schreef:En dat is dus waarom dat goedkope spul vaak niet aan de opgegeven CAT xx klasse voldoet. Stel je voor dat een meter in een CAT III (of zelfs CAT IV) installatie zich op een dergelijke manier gedraagt. Klein feestje kan dan wel eens een flink groot feest worden
Extra waarschuwing dus.
Aad
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
op standje "weerstand meten" gaat het ook niet goed als je dan een wcd wil checken....
En voor doven een vlaggetje ?Aaad schreef:De Voltcraft 850 gaat staan piepen als je in het stroombereik gaat meten.
Extra waarschuwing dus.
Aad
Anne
Doen veel meters. Doen ze alleen als je de snoeren op een stroomingang hebt aangesloten en de schakelaar op spanning meten staat. Mijn oude Dynatek heeft het ook, veel waarde vind ik het niet hebben. Steek je alsnog de pennen in het stopcontact dan ontploft ie nog steeds.
Dat is een Test waar mijn Fluke 85 op beveiligd is , ik ga dat niet testen voor een interessant YouTube filmpje
Of dat aleen via een pieper is die meestal niet hoor,
Mede dankzij m'n foutje met stopcontact test met mijn Metrix
Dat piepertje in m'n Fluke hoor ik nu alleen nog als ik het in de goede hoek tov van mijn goede oor leg
Of dat aleen via een pieper is die meestal niet hoor,
Mede dankzij m'n foutje met stopcontact test met mijn Metrix
Dat piepertje in m'n Fluke hoor ik nu alleen nog als ik het in de goede hoek tov van mijn goede oor leg
De beveiliging van het stroombereik is alleen een zekering. Het is de toegepaste zekering en vooral ook hoe hij gemonteerd is (geen brokken maakt of doorgebrande printsporen), hoe effectief het is.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Persoonlijk ben ik niet vies van een stukje vuurwerk. Al eens meegemaakt dat een installatiebedrijf per ongeluk ongesynchroniseerd een 120kva set inschiet op een busbar waar al een 120kva set op stond te draaien. Oud en nieuw is er niets bij.....
Ik heb nog nooit 2 turbodiesels zo horen brullen!

Ik heb nog nooit 2 turbodiesels zo horen brullen!
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Je ziet toch vaak dat het 'groot' bereik van een multimeter, stel 10A of meer ongezekerd is? Moet er ook bij staan dan.Pjotr schreef:De beveiliging van het stroombereik is alleen een zekering. Het is de toegepaste zekering en vooral ook hoe hij gemonteerd is (geen brokken maakt of doorgebrande printsporen), hoe effectief het is.
Yup, dat zijn die hele goedkope metertjes van de Gammelklasse
In een fatsoenlijke CAT xx rated meter moeten degelijke ceramische 1000V patronen zitten. En dan ook gèèn Chinese met een tolerantie van 500%! Dan zit je ongeveer vanaf de €100,- voor de low cost meters. Wil niet zeggen dat die goedkopere niet goed zouden zijn voor de hobby. Maar ga daar niet verder mee dan de werkbank of lichtnet thuis.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Daarom dekt het zich ermee af natuurlijk. Ik heb 1 meter waar het kan, herstel ZOU moeten kunnen en daar staat op dat het ongezekerd is.. Gammelklasse inderdaad
Overigens is dat de door Ray eerder aangehaalde Metex die ik volgens mij ook al 30 jaar heb. Niet stuk te krijgen!
Heb ook een Fluke 10 handmultimeter die ik veel gebruik, zo'n ding met automatisch bereik. Display begon weg te vallen, heb toen het geleidende band vervangen tussen display en print, naam ff kwijt hoe het heet. Sindsdien geen probleem meer.
Overigens is dat de door Ray eerder aangehaalde Metex die ik volgens mij ook al 30 jaar heb. Niet stuk te krijgen!
Heb ook een Fluke 10 handmultimeter die ik veel gebruik, zo'n ding met automatisch bereik. Display begon weg te vallen, heb toen het geleidende band vervangen tussen display en print, naam ff kwijt hoe het heet. Sindsdien geen probleem meer.
Prutsersds23man schreef:Persoonlijk ben ik niet vies van een stukje vuurwerk. Al eens meegemaakt dat een installatiebedrijf per ongeluk ongesynchroniseerd een 120kva set inschiet op een busbar waar al een 120kva set op stond te draaien. Oud en nieuw is er niets bij.....![]()
![]()
![]()
![]()
Ik heb nog nooit 2 turbodiesels zo horen brullen!![]()
![]()
![]()
Het lichtste wat ik synchroniseer is 300kVA en de max tot nu toe is 2x 1000kVA, allemaal probleemloos door de goeie sets van Bredenoord.
Wel eens wat problemen door complexe belasting (thyristors are a bitch) maar altijd goed ten einde gebracht.
Verwar je nu niet Metex (Koreaans) met Metrix (Frans)? Metex is China klasse. Metrix is ABB Metrawatt klasse. Heb destijds een Metrix gehad, 1 van de eerste DVM's, was ca FL400 in de jaren '80. Die was IP67 met rubber afdichtingen en nagenoeg onverwoestbaar.Barry2001 schreef:Daarom dekt het zich ermee af natuurlijk. Ik heb 1 meter waar het kan, herstel ZOU moeten kunnen en daar staat op dat het ongezekerd is.. Gammelklasse inderdaad![]()
Metrix is eigendom van Chauvin Arnoux zo ver ik weetPjotr schreef:Verwar je nu niet Metex (Koreaans) met Metrix (Frans)? Metex is China klasse. Metrix is ABB Metrawatt klasse. Heb destijds een Metrix gehad, 1 van de eerste DVM's, was ca FL400 in de jaren '80. Die was IP67 met rubber afdichtingen en nagenoeg onverwoestbaar.Barry2001 schreef:Daarom dekt het zich ermee af natuurlijk. Ik heb 1 meter waar het kan, herstel ZOU moeten kunnen en daar staat op dat het ongezekerd is.. Gammelklasse inderdaad![]()
Maar, goed spul
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Nee Metex, klopt wel, maar Gammelklasse dus, low end. Maar houdt het al wel 30 jaar vol en dat ding heeft wat meegemaakt.. M'n eerste multimeter, dacht een verjaardagskado. Als je de draaischakelaar ronddraait denk je steeds dit is het laatste jaar, maar het blijft maar werken ..
Voor de rest, beetje verFluked hier
Voor de rest, beetje verFluked hier
Nee, Metex vind ik geen Gammelklasse. Is gewoon goed middensegment. Denk dat het een van de oudere betaalbare merken is die nog steeds overleven, net als Antex soldeerboutjes 
Wat zeggie?Ah!buis schreef:En voor doven een vlaggetje ?Aaad schreef:De Voltcraft 850 gaat staan piepen als je in het stroombereik gaat meten.
Extra waarschuwing dus.
Aad![]()
Anne
Aad
Ik heb ook een oude meter die geen seintje geeft maar bij vergeten heeft me dat toch weleens (gelukkig alleen) wat zekeringen in een voeding gekost. De shunt over de meter is dan de "boosdoener".Pjotr schreef:Doen veel meters. Doen ze alleen als je de snoeren op een stroomingang hebt aangesloten en de schakelaar op spanning meten staat. Mijn oude Dynatek heeft het ook, veel waarde vind ik het niet hebben. Steek je alsnog de pennen in het stopcontact dan ontploft ie nog steeds.
Aad
En jij van het lachen zo te zien.ds23man schreef:Persoonlijk ben ik niet vies van een stukje vuurwerk. Al eens meegemaakt dat een installatiebedrijf per ongeluk ongesynchroniseerd een 120kva set inschiet op een busbar waar al een 120kva set op stond te draaien. Oud en nieuw is er niets bij.....![]()
![]()
![]()
![]()
Ik heb nog nooit 2 turbodiesels zo horen brullen!![]()
![]()
![]()
Aad
Dinkie is binnen
Fraai metertje voor 't geld, doet wat 't moet doen
Fraai metertje voor 't geld, doet wat 't moet doen