Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.
Om de vervorming laag te houden, is het de bedoeling dat de lading zich binnen een periode van het weer te geven signaal nauwelijks beweegt. Je hebt op elk stukje membraan dan een (nagenoeg) constante lading zitten, en de kracht die erop wordt uitgeoefend is dan gewoon de lading maal de veldsterkte. Met een gemetalliseerd membraan lukt dat niet vanwege het effect dat door Richard is uitgelegd.
Aan de andere kant moet de geleiding natuurlijk wel groot genoeg zijn om het hele membraan uiteindelijk goed homogeen geladen te krijgen, maar dat lukt met een heel zwak geleidend membraan ook wel. Na het aanschakelen van de elektrostaat mag het best een paar seconden duren voor het membraan goed geladen is.
Aan de andere kant moet de geleiding natuurlijk wel groot genoeg zijn om het hele membraan uiteindelijk goed homogeen geladen te krijgen, maar dat lukt met een heel zwak geleidend membraan ook wel. Na het aanschakelen van de elektrostaat mag het best een paar seconden duren voor het membraan goed geladen is.
Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.
Waarschijnlijk wordt dat dan geen prettige ervaring, want als je de complete stator gelijkelijk aanstuurt krijg je extreme bundeling in het hoog en waarschijnlijk een slechte frequentierespons op alle praktische luisterafstanden doordat je bij lage frequenties in het verre en bij hoge frequenties in het nabije veld zit. Ik raad je echt aan om de verhalen van Frank Verwaal eens te lezen, al zijn ze wel lang. (Ik neem nu overigens aan dat het een vlak paneel wordt, bij een gekromde luidspreker ligt het allemaal weer anders. Met gelijkelijk aangestuurde stators werkt een kromme luidspreker waarschijnlijk beter dan een vlakke.)Wersitime schreef:Voorlopig bouw ik een full range met draadstator uit een stuk. Het is mijn eerste electrostaat en de bedoeling is dat ik eerst ervaring op ga doen. Later mogelijk meer.MarcelvdG schreef:Je maakt me wel erg nieuwsgierig nu...
Tweehonderd meter draad? Een luidspreker met draadstator zeker? (Tenzij je je eigen vertragingslijn a la QUAD wil maken, natuurlijk, dan heb je het draad nodig voor de spoelen.)
Wordt het een lijnbron met de middelste draden voor het hoog en dan bij lagere frequenties steeds meer draden eromheen die meedoen, of een benadering van een puntbron door middel van deelpanelen die zowel horizontaal als verticaal groter worden naarmate de frequenties lager zijn?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.
Ja, maar niet goed genoeg...Henkjan schreef:dat is trafo wikkeldraad toch?Leeuwarden schreef:ray5150 schreef:Hier hebben ze wel 1.5 mm :
https://www.eoo-bv.nl/wikkeldraad/16189 ... 16mtr.html
(geen idee of het diameter of oppervlakte betreft.)
Wat ook een mogelijkheid is, is om eens hier te informeren naar de verkrijgbaarheid van 1.66 mm :
http://www.aetransformatoren.nl/pg-2703 ... toren.html
Het is wel handig als het geisoleerd is![]()
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.
Ho, ho, je hebt gemetalliseerde folie en gemetalliseerde folie. Waar hier eerder aan gerefereerd werd is thermische dekens en vergelijkbaar, da's niet waar ik op doelde. Wat ik bedoel is een coating vergelijkbaar met ESD gecoate plastic zakjes voor elektronica onderdelen, deze coating is zeer dun, hoogohmig en fungeert puur als ESD protectie voor de onderdelen in kwestie.MarcelvdG schreef:Om de vervorming laag te houden, is het de bedoeling dat de lading zich binnen een periode van het weer te geven signaal nauwelijks beweegt. Je hebt op elk stukje membraan dan een (nagenoeg) constante lading zitten, en de kracht die erop wordt uitgeoefend is dan gewoon de lading maal de veldsterkte. Met een gemetalliseerd membraan lukt dat niet vanwege het effect dat door Richard is uitgelegd.
Ik heb in 't verleden ook elektrostaten gebouwd en gebruikte daarvoor een gemetalliseerde folie die gemeten met de multimeter ettelijke 100-en kiloOhm tot een paar MegaOhm was met de meetpennen op pakweg een centimeter uit elkaar, prima geschikt dus voor gebruik in een elektrostaat.
Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.
en de hamvraag is: waar koop je dat als je die niet zelf met een spuitbus ESD materiaal aan wilt brengen?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.
Geen idee, dat was bijna 20-jaar terug dat ik elektrostaten heb geknutselddaniel schreef:en de hamvraag is: waar koop je dat als je die niet zelf met een spuitbus ESD materiaal aan wilt brengen?
Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.
Gerrit had dit adres gegeven. Hier kun je inderdaad gecoate folie bestellen. Maar ja toen kwamen de echte zelfbouwers ermee dat ik zelf hoogohmige coating moest aanbrengen. Dat ga ik nu dus doen. Ongecoat is ook makkelijker te verkrijgen. http://www.freeflightsupplies.co.uk/ind ... -materials
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.
Deze "echte" zelfbouwer had ze van gemetalliseerd mylar. Zodra het over els's gaat ziet iedereen spoken. Zal ook de reden zijn waarom er op dit forum niet 1 els gedocumenteerd is.
Heb je overigens al een step up trafo? Anders hier eens informeren: http://www.vlaartronic.eu/pg-27150-7-70 ... rafos.html
Bouw je de draadstator volgens het boek van Fikier?
Heb je overigens al een step up trafo? Anders hier eens informeren: http://www.vlaartronic.eu/pg-27150-7-70 ... rafos.html
Bouw je de draadstator volgens het boek van Fikier?
Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.
Ja de stepup trafo's heb ik. Ik bouw de ESL 175 van Fikier. Ik ga er vooral mee experimenteren, zijn ze goed genoeg dan ga ik ze plaatsen, anders mogelijk een ander type proberen. Erg leuk om zoiets te bouwen.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.
Hou er rekening mee dat er een grote fout in dat boek staat. De afstand tussen de draden van de stator is veel te groot.
Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.
Kun je me vertellen wat de afstand moet zijn. Deze is nu 2mm bij een draaddikte van 2 mm. Dichter naar elkaar toe gaat dan niet het open karakter verloren.Leeuwarden schreef:Hou er rekening mee dat er een grote fout in dat boek staat. De afstand tussen de draden van de stator is veel te groot.
Groeten,
Henny
Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.
Wersitime schreef:Kun je me vertellen wat de afstand moet zijn. Deze is nu 2mm bij een draaddikte van 2 mm. Dichter naar elkaar toe gaat dan niet het open karakter verloren.Leeuwarden schreef:Hou er rekening mee dat er een grote fout in dat boek staat. De afstand tussen de draden van de stator is veel te groot.
Aanvulling. Ik weet al wat je bedoeld. In het boek gaat de draad steeds over 2 spijkers, dit moet 1 spijker zijn, dus dat gaat goed.
Groeten,
Henny
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.
Ik denk dat je met een plaatstator sneller klaar bent en ook een beter resultaat boekt, de draadstator methode vraagt om grote precisie en een zeer stevig frame om de draden strak genoeg te kunnen spannen.
Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.
Ja ook daar zijn de meningen totaal verdeeld over. Op een gegeven moment moet je keuzes maken anders kom je nooit aan het bouwen. Mij werd de plaatstator afgeraden omdat dit juist veel kritischer was. Je moet ze ook vele malen bewerken om een goede isolatie te krijgen, ze hebben dan ook wel eens last van overslag. En ik heb niet de mogelijkheden om zulke platen te bewerken.SSassen schreef:Ik denk dat je met een plaatstator sneller klaar bent en ook een beter resultaat boekt, de draadstator methode vraagt om grote precisie en een zeer stevig frame om de draden strak genoeg te kunnen spannen.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.
Da's gewoon rollen met een niet hygroscopische verf, een laag of 10 á 20, veel moeilijker dan dat is het niet.Wersitime schreef:Ja ook daar zijn de meningen totaal verdeeld over. Op een gegeven moment moet je keuzes maken anders kom je nooit aan het bouwen. Mij werd de plaatstator afgeraden omdat dit juist veel kritischer was. Je moet ze ook vele malen bewerken om een goede isolatie te krijgen, ze hebben dan ook wel eens last van overslag. En ik heb niet de mogelijkheden om zulke platen te bewerken.SSassen schreef:Ik denk dat je met een plaatstator sneller klaar bent en ook een beter resultaat boekt, de draadstator methode vraagt om grote precisie en een zeer stevig frame om de draden strak genoeg te kunnen spannen.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.
Zou plastidip oid daar nog een oplossing voor zijn?
Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.
Dat is ook de reden dat ik destijds mijn quad esl57 met draad ben gaan uitvoeren na hopeloze pogingen om het originele paneel goed te krijgen, ik heb de draden overigens vrij ver uit elkaar gehad, een beetjes vergelijkbaar met de gaten van het origineel, en met gemetalliseerde folie, die ik al jaren te voor ooit bij dhr.Hortensius (uit het boek van fikier) heb besteld. Ik hem hem ook nog weer benaderd toen ik hier mee bezig ging, ondanks dat hij zelf al jaren was gestopt was met het bouwen van electrostaten, kon hij mij toch nog wel vertellen wat hun ervaringen waren, en hij vond dat ik die folie gewoon maar eens moest gaan gebruiken, omdat zij bij de vroegere metingen en luister proeven geen problemen geconstateerd hadden in de weergave, wel werd mij aangeraden om deze niet te gebruiken voor de laag weergave vanwege de grotere uitslag hierbij.Wersitime schreef:Ja ook daar zijn de meningen totaal verdeeld over. Op een gegeven moment moet je keuzes maken anders kom je nooit aan het bouwen. Mij werd de plaatstator afgeraden omdat dit juist veel kritischer was. Je moet ze ook vele malen bewerken om een goede isolatie te krijgen, ze hebben dan ook wel eens last van overslag. En ik heb niet de mogelijkheden om zulke platen te bewerken.SSassen schreef:Ik denk dat je met een plaatstator sneller klaar bent en ook een beter resultaat boekt, de draadstator methode vraagt om grote precisie en een zeer stevig frame om de draden strak genoeg te kunnen spannen.
De bias heb ik wel iets moeten verhogen, door de dikke isolatie werd de fysieke afstand t.o.v. folie natuurlijk iets groter met daarbij iets afnemend rendement.
Hardy
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.
Volgens mij is Plastidip bedoeld om ook weer verwijderd te kunnen worden, dus geen idee of de hechting op termijn goed is.Leeuwarden schreef:Zou plastidip oid daar nog een oplossing voor zijn?
Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.
kan ik uit ervaring bevestigenSSassen schreef:Ik denk dat je met een plaatstator sneller klaar bent en ook een beter resultaat boekt, de draadstator methode vraagt om grote precisie en een zeer stevig frame om de draden strak genoeg te kunnen spannen.
Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.
Frame is 36mm geplastificeerd spaanplaat. Zou sterk genoeg moeten zijn, ik kan er altijd nog een alu hoekprofiel tijdelijk tegen aan schroeven tegen het krom trekken wat er weer af kan wanneer de helften tegen elkaar worden geschroefd.SSassen schreef:Ik denk dat je met een plaatstator sneller klaar bent en ook een beter resultaat boekt, de draadstator methode vraagt om grote precisie en een zeer stevig frame om de draden strak genoeg te kunnen spannen.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.
Vergis is niet in wat voor krachten er op je frame komen te staan als je alle draden opgespannen hebt, lees Daniel z'n topic er maar even op na.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.
Niet te bang, het is mij wel gelukt. Niet te hard trekken... Audiostatic spant de draden niet. Dat doen ze van tevoren en plakken het daarna op het frame.Dat spannen is eigenlijk ook helemaal de bedoeling niet, het wordt gedaan om de draden recht te krijgen. Als je dat zonder of met minimaal spannen lukt ben je er...
Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.
Als je de draden niet spant buigen ze net zo goed door als de folie, de kracht er op is immers identiek. Heb je alleen het verschil in massatraagheid nog die de uitslag hiervan beperkt.
Ik meen dat geperforeerd pertinax ook wel als stator werd gebruikt.
Ik meen dat geperforeerd pertinax ook wel als stator werd gebruikt.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.
Dat valt wel mee. Ze zitten immers ook nog op regelmatige afstanden gelijmd.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.
Ik krijg bijna zin om zelf ook weer eens een elektrostaat te knutselen, maar heb nog een berg andere projecten die eerst af moeten 

