25/30cm woofer, suggesties?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door SSassen »

dre schreef:
Een fantastisch topic,maar gaan we het eindresultaat ooit zien? :mrgreen:

Bestel nou maar die alu dayton! :lol:
Volgende week, ik heb van Part Express een 15% kortingscode die alleen in December geldig is, zonde om die niet te gebruiken zeker ivm. de verzendkosten, die zijn toch wel zo'n 60 euro voor twee stuks met UPS. Tot die tijd even de kast virtueel in elkaar knutselen en d'r links en rechts virtueel aan meten o.a. met The Edge.

Oh ja, ik kan ook alvast wel even de mids en de tweets in laten spelen, 48 uur met een 10Hz > 10KHz sweep op enig volume moet voldoende zijn.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door wouter »

wouter schreef:
Ik heb die 10" monacor naast de Dayton audio in WinISD gezet. Die DSA315-8 doet in 129 liter Q=0.5 bij een f3 van 58 Hz. Op zich heel netjes.
De Monacor gaat in 71 liter 10 Hz dieper (45 Hz) dan de Dayton in 71 liter (55 hz) en komt op een Q van 0,8. Met een GHP kun je tot bizarre resultaten komen verwacht ik. Die Daytons zitten trouwens bij 200Hz met ee Q van 0,5 nog in een opklimmende SPL. Wil je dan bij 200 Hz een 12 dB akkoestische flank hebben met -3dB op 200 Hz? Wordt wel lekker puzzelen met meten en simuleren ;-)
Aangezien ik Q 0.5 aanhield en geen 0.55 kwam ik op 129 liter uit ipv ca 70 (ga je dan op 55 zitten plus vulling?)
Even een simulatie MET filter:
ss 1.png
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door SSassen »

wouter schreef:
... Aangezien ik Q 0.5 aanhield en geen 0.55 kwam ik op 129 liter uit ipv ca 70 (ga je dan op 55 zitten plus vulling?)
Even een simulatie MET filter:
ss 1.png
Bedankt Wouter!

Baffle is 40x72cm, diepte van de kast is variabel en elke centimeter is bijna 3-liter extra. Vooralsnog is pakweg 35cm een prima diepte, dan kom ik wat buitenmaten betreft op ~100-liter uit. Na aftrek van de mid behuizing, e.d. blijft er zo'n 70-liter over, groter kan natuurlijk ook, een paar centimeter in de breedte of diepte telt al snel op.

Ik mis in je simulatie even welke componenten hoe geschakeld zijn, ze staan nml. niet genummerd in 't schema? (nog nooit met AJ Horn gewerkt, dus herken e.e.a. wellicht niet?)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door SSassen »

SSassen schreef:
Ik mis in je simulatie even welke componenten hoe geschakeld zijn, ze staan nml. niet genummerd in 't schema? (nog nooit met AJ Horn gewerkt, dus herken e.e.a. wellicht niet?)
0.8R + 220uF en 6.8mH in serie met de driver en parallel erover een LCR met 8R + 560uF en 18mH, toch?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door Walt »

Die 0.8 ohm is de spoelweerstand.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door wouter »

6,8mH serie (r 0.8), 220 uF parallel voor 2e orde.
De nummering verschijnt inderdaad bij invullen

Tak 1 is R1, L1, C1... enz.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door SSassen »

wouter schreef:
6,8mH serie (r 0.8), 220 uF parallel voor 2e orde.
De nummering verschijnt inderdaad bij invullen

Tak 1 is R1, L1, C1... enz.
Check! Ik dacht dat je gelijk de GHP erin had geknutseld?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door wouter »

Zou echt geen ghp doen op basis van dit startpunt, vind de kick er zelden lekkerder van worden ;-)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door SSassen »

wouter schreef:
Zou echt geen ghp doen op basis van dit startpunt, vind de kick er zelden lekkerder van worden ;-)
Dat was inderdaad de volgende overweging, omdat je impulsresponse d'r natuurlijk niet beter van wordt.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door SSassen »

Overigens wil de MCA15RCY mid pakweg 2-liter zien voor een Q=0.53 met Fs=182Hz, kortom, dat wordt een klein mid compartiment.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door wouter »

Hoe meer lucht hoe lekkerder geldt vaak voor grotere mids. 3-4 liter zou ook nog fraai zijn. Kun je dempmateriaal verder van de conus afhouden. Vooral een vuistregel van Troels, zelf kies ik graag de liters die mooi samenvallen met de hoogdoorlaat doelcurve. Eerste orde elektrisch met een lcr bijv.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door bas focal m180 »

wouter schreef:
Hoe meer lucht hoe lekkerder geldt vaak voor grotere mids. 3-4 liter zou ook nog fraai zijn. Kun je dempmateriaal verder van de conus afhouden. Vooral een vuistregel van Troels, zelf kies ik graag de liters die mooi samenvallen met de hoogdoorlaat doelcurve. Eerste orde elektrisch met een lcr bijv.
2 focal 7k middentoners.

De focal audiom 7k6411 mid kan in +- 7 liter met een Qtc van 0,7.
De focal M180 heeft 15 liter nodig voor Qtc van 0,7 liter, maar ik had die in 10 liter dus een hogere Qtc.

De M180 met 3 liter meer inhoud maar met een hogere Qtc zit voor het middengebied in een ruimer jasje.

Feitelijk moet je midden toongebied en Qtc los van elkaar zien.
Klopt dit?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door wouter »

ss2.png
Nog even voor de duidelijkheid alles kloppend.

Al met al een strakke respons, maar 70 liter is ook wel fors in mijn ogen.
De ingevoerde kast heeft een baffleoppervlakte die gelijk is aan Sd. Andere programma's werken hier (helaas) namelijk ook mee, en Ajhorn ook wanneer je kiest voor een 'open' systeem. Om appels met appels te vergelijken kies ik daarom altijd bij gesloten een baffle van Sd cm2
ss 3.png
Een GHP heeft zin als je de behuizing veel kleiner zou willen maken, bijv 35 liter. Om geen laag weg te gooien moet de condensator vrij groot worden. Je kunt nog wel lager gaan maar dat gaat ten koste van de impedantie en de gevoeligheid en groeplooptijd.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door SSassen »

Goed, zowel een set DS315-8 (papier) als een set DSA315-8 (alu) drivers in m'n winkelmandje gestopt, ze zijn elektrisch gezien uitwisselbaar, dus we gaan gewoon eens kijken welke in de praktijk 't best past bij de andere drivers.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door Olaf Analogue »

En na het maken van je keuze kunnen degene met de papieren conus voor een zacht prijsje mijn kant op :mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door pappaleo »

Ga je weer verzamelen, Olaf? :mrgreen:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door MechanicalAnimal »

Olaf Markus schreef:
En na het maken van je keuze kunnen degene met de papieren conus voor een zacht prijsje mijn kant op :mrgreen:
subtiel :mrgreen:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door wouter »

SSassen schreef:
Goed, zowel een set DS315-8 (papier) als een set DSA315-8 (alu) drivers in m'n winkelmandje gestopt, ze zijn elektrisch gezien uitwisselbaar, dus we gaan gewoon eens kijken welke in de praktijk 't best past bij de andere drivers.
En daar ging het budget voordeel ;-)
Ben benieuwd wanneer je concreet vervolgstappen kunt tonen
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door SSassen »

Olaf Markus schreef:
En na het maken van je keuze kunnen degene met de papieren conus voor een zacht prijsje mijn kant op :mrgreen:
Jij dacht 'die Sander is een echte vent, die begrijpt een subtiele hint niet, dus dan maar gewoon recht op de man af?'
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door Olaf Analogue »

Niet meer dan een stukje humor Sander, Ikzelf heb woofers zat anders zou ik allang gebruik gemaakt hebben van je "bestelling bij Parts Expres" topic, maar ik hoef dus geen Dayton woofers te hebben.
ikzelf ben juist erg benieuwd naar je bevindingen in de eventuele verschillen.
Daar ik mezelf altijd al afvraag of er klankmatige verschillen zullen bestaan tussen aluminium en papieren conussen, en zo ja, welke er dan beter zijn.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door SSassen »

Olaf Markus schreef:
Niet meer dan een stukje humor Sander ...
Ik vond 'm leuk en moest erom lachen :rofl:
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door Olaf Analogue »

Gelukkig maar. Soms ben ik een beetje bang dat geschreven tekst anders overkomt dan het gesproken woord.
Verder erg interessant en leerzaam om dit topic te volgen
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door SSassen »

Olaf Markus schreef:
Gelukkig maar. Soms ben ik een beetje bang dat geschreven tekst anders overkomt dan het gesproken woord.
Verder erg interessant en leerzaam om dit topic te volgen
Nee joh, ik was zelf de smiley vergeten in m'n reactie.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”