25/30cm woofer, suggesties?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

SSassen
Contacteer:

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door SSassen »

markbakk schreef:
Man, wat een verhaal over vervormende conussen.
Ik was er even voor gaan zitten, wat denk je een kandidaat voor de Libris literatuurprijs 2017?
markbakk schreef:
Je kunt ervan uitgaan dat rond fs die conussen allemaal zuigervormig bewegen denk ik.
Dat heb ik dus ook altijd gedacht totdat ik daar eens een lange discussie over heb gehad met iemand van Seas jaren terug, die vertelde een verhaal wat aansloot bij mijn stuk proza in m'n vorige reactie.
markbakk schreef:
Dat zogenaamd wollige van papieren conussen, is dat ooit aangetoond bij blind testen?
Geen idee, ik gebruik overigens wel vaker alu conus drivers juist omdat de laag weergave er in mijn ervaring strakker door wordt, ik moet er eerlijkheidshalve bij vermelden dat ik dat nooit blind heb getest.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Aannames, allemaal aannames......
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Walt schreef:
Beetje een BS verhaal inderdaad, ik zou me eerder druk maken over de stalen korven, deze zien er niet echt robuust uit en hoe zit het met de ontluchting onder de centreering?
Beide drivers hebben een poolkernboring die de stofkap ontlucht alsook gaten in de spreekspoeldrager die op hun beurt weer de spider ontluchten.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

ds23man schreef:
Wij wachten met smart op jouw met feiten en goede argumenten doorwrochte reactie :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

SSassen schreef:
ds23man schreef:
Wij wachten met smart op jouw met feiten en goede argumenten doorwrochte reactie :mrgreen:
Dat heeft JBL in een ver verleden ( voordat jij uit het puutje van je vader kwam) al onderzocht en beschreven. Ga het maar eens opzoeken. :mrgreen:
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

ds23man schreef:
SSassen schreef:
ds23man schreef:
Dat heeft JBL in een ver verleden ( voordat jij uit het puutje van je vader kwam) al onderzocht en beschreven. Ga het maar eens opzoeken. :mrgreen:
Gerhard, even op de man af; of je participeert in een discussie en draagt dan ook bij met meer dan one-liners of je leest alleen mee (of niet natuurlijk), maar reacties in de trant van 'zoek zelf maar op' kunnen we echt missen als kiespijn, aan jou de keuze.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Sander, al het onderzoek op dit gebied dan wel van JBL, Kef, B&W, BBC en noem ze maar op is al jaren samengebundeld in de bekende standaardwerken. Moet ik daar nou nog een linkje over toevoegen?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

ds23man schreef:
Sander, al het onderzoek op dit gebied dan wel van JBL, Kef, B&W, BBC en noem ze maar op is al jaren samengebundeld in de bekende standaardwerken. Moet ik daar nou nog een linkje over toevoegen?
Daar kan ik volmondig 'ja' op antwoorden, quote maar wat relevante passages.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

SSassen schreef:
ds23man schreef:
Daar kan ik volmondig 'ja' op antwoorden, quote maar wat relevante passages.
Daar heeft Mark al een antwoord op gegeven.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

ds23man schreef:
Gerhard, of participeren of gewoon niet posten in dit topic, niemand, en ik al helemaal niet, zit te wachten op dit soort gezever.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

SSassen schreef:
ds23man schreef:
Gerhard, of participeren of gewoon niet posten in dit topic, niemand, en ik al helemaal niet, zit te wachten op dit soort gezever.
Sander, is gewoon elementaire natuurkunde. Wanneer breekt een conus op en werkt die niet meer zuigervormig? Dit is voor alle membraamsoorten gelijk, alleen dempt het ene soort dit beter dan de andere.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

ds23man schreef:
... Dit is voor alle membraamsoorten gelijk, alleen dempt het ene soort dit beter dan de andere.
Nou nee, opbreking is een complex samenspel van parameters zoals de elasticiteitsmodulus van het gebruikte conusmateriaal, de vorm en dikte ervan, evt. maatregelen om opbreking te voorkomen zoals ribbels en slits in de conus, etc. etc. Stellen dat alle membraamsoorten gelijk opbreken is een misvatting.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Nou denk je weer te ver door, de opbreekmodussen worden bepaald door de afmeting ( straal) van de conus. De vorm en materiaalsoort kunnen dit enig sinds tegen gaan qua demping. Aluminium heeft bijna geen interne demping.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Correctie: minus de straal van de spreekspoel.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Gerhard, ik ga me niet laten verleiden tot een ellenlange discussie op de vierkante millimeter, of je participeert in een discussie en draagt dan ook bij met meer dan one-liners of je leest alleen mee (of niet natuurlijk), als je daar geen gehoor aan wilt geven dan vraag ik de moderators de laatste pagina op te schonen en heb je feitelijk weer een pagina van een topic gevuld met je JBL gezever, niet iets om trots op te zijn.

Ik wil gelijk het volgende voorstellen, jij post in het vervolg niet in mijn topics en ik blijf weg uit de jouwe, akkoord?
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Typisch, probeer je eens een discussie te voeren op elementaire natuurkunde, kom je opeens weer met het JBL kulargument aan. De eerste primaire op breking in een luidspreker kun je gewoon berekenen. De vorm van de conus en het gebruikte materiaal kunnen dit tot op zekere hoogte dempen. Bededen die eerste opbreken gedraagt een conus zich zuigervormig tenzij je een zakdoekje als conus gebruikt.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Bij de frontale foto vond ik de papieren versie erg fraai, lijkend op oudere Vifa en Seas types en op de Monacor papierconussen van de sph serie.
Vanaf de zijkant valt dan het geperste papiermotief op, dat moet net staan bij de test... en de Alu cone leek op een plastic Mivoc conus ja :-)

Ik zou gevoelsmatig voor alu cone gaan. Hier de grootste verbazing gehad met een Seas H1224 die me versteld deed staan hoeveel definitie er mogelijk is in laag met 1 6,5" driver.
In een gesloten systeem lijkt me je alu cone keuze helemaal prima.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

ds23man schreef:
Beneden die eerste opbreken gedraagt een conus zich zuigervormig tenzij je een zakdoekje als conus gebruikt.
Dat betekent dat materiaal en stijfheid dus weldegelijk uitmaakt....

De tijd van alle luidsprekers klinken hetzelfde mits dezelfde spl/vervorming/afstraling is toch voorbij inmiddels? Condensatoren mogen toch ook weer?
Breedbanders zelfs ;-) En oude JBL, mits up to date :-)
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zucht. kunnen de heren SSassen en ds23man zich allebei wat inhouden. ga per PM vliegen afvangen en hou het in topics gewoon bij het onderwerp zonder gevoeligheden.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

wouter schreef:
Daar had ik mijzelf inmiddels ook van overtuigd, in het verlengde daarvan, zou het nut hebben om met een GHP de laagweergave nog wat op te trekken? Ik denk dat een F3 van ~50Hz met Q=0.5 op zich prima is, zeker gezien 't formaat van de woofer.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ik typte monacor, en schoot me te binnen:
http://www.diyparadiso.com/datasheets/s ... h250ke.jpg

Helaas niet zwart, maar kwam er geen frontje voor?! ;-)
Geen Q 0,5 woofer, maar met 0,7 zit er een f3 van 48 Hz in, zonder voorweerstand of hoogdoorlaat condensator.

Ik ben nieuwsgierig en zal die Dayton eens simuleren, WinISD en Ajhorn, want met filtering kan er pas wat zinnigs gezegd worden ;-)
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

wouter schreef:
Ik krijg '90s flashbacks, kekke kevlar woofers die door diverse merken werden ingezet en BNS die met de Quintet een door mij zeer begeerde luidspreker introduceerde. Maar ik heb de keuze feitelijk al gemaakt, het wordt één van de Dayton woofers, met een sterke voorkeur voor de alu versie.
dre

Bericht door dre »

Een fantastisch topic,maar gaan we het eindresultaat ooit zien? :mrgreen:

Bestel nou maar die alu dayton! :lol:
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

SSassen schreef:
wouter schreef:
Daar had ik mijzelf inmiddels ook van overtuigd, in het verlengde daarvan, zou het nut hebben om met een GHP de laagweergave nog wat op te trekken? Ik denk dat een F3 van ~50Hz met Q=0.5 op zich prima is, zeker gezien 't formaat van de woofer.
voor GHP met extra diephang moet je denken aan een Qb van 0.9 of iets er onder. voor GHP met gewone 3e orde HP is Qb=1 het recept.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

SSassen schreef:
wouter schreef:
Ik krijg '90s flashbacks, kekke kevlar woofers die door diverse merken werden ingezet en BNS die met de Quintet een door mij zeer begeerde luidspreker introduceerde. Maar ik heb de keuze feitelijk al gemaakt, het wordt één van de Dayton woofers, met een sterke voorkeur voor de alu versie.
Ik heb die 10" monacor naast de Dayton audio in WinISD gezet. Die DSA315-8 doet in 129 liter Q=0.5 bij een f3 van 58 Hz. Op zich heel netjes.
De Monacor gaat in 71 liter 10 Hz dieper (45 Hz) dan de Dayton in 71 liter (55 hz) en komt op een Q van 0,8. Met een GHP kun je tot bizarre resultaten komen verwacht ik. Die Daytons zitten trouwens bij 200Hz met ee Q van 0,5 nog in een opklimmende SPL. Wil je dan bij 200 Hz een 12 dB akkoestische flank hebben met -3dB op 200 Hz? Wordt wel lekker puzzelen met meten en simuleren ;-)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”