25/30cm woofer, suggesties?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

dre

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door dre »

DaddyLeo? :mrgreen:
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Goed, da's duidelijk, de meeste stemmen voor Dayton.

Nu is de vraag kies ik voor de versie met papieren conus, of de versie met de alu conus? Beide simuleren feitelijk gelijk, op een paar Hz na wat F3 betreft, zie hieronder. Als je de T&S parameters bekijkt is duidelijk dat men de versie met de zwaardere alu conus (DSA315) wel voorziet van een sterkere aandrijving, dus dat compenseert mooi.

Ik heb inmiddels ook het formaat van de kast wat opgerekt, naar 70-liter, de F3 ligt nu rond de 55Hz met een Q rond de 0.5, prima waardes dus, zeker als we de roomgain straks meetellen.
daytons_001.jpg
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ook even een indruk voor wat betreft de positie van de drivers op 't front, inmiddels heb ik de diverse afstanden al in The Edge ingeklopt om te kijken welke configuratie on- en off-axis, zowel far- als near-field, de beste resultaten geeft.
drivers_baffle_001.jpg
dre

Bericht door dre »

Welke zal klankmatig beter bij de mid passen........
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

dre schreef:
Welke zal klankmatig beter bij de mid passen........
De mid is de Seas MCA15RCY, papieren conus, maar dat zegt op zich weinig, overnamepunt is ergens rond de 200Hz.
dre

Bericht door dre »

De alu conussen zijn erg fraai,maar gezien het project is papier wel een beetje meer passend......
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik heb de alu conus drivers van Dayton al eerder gebruikt, alleen niet in deze maat en vind ze meer dan uitstekend, dus ik heb een lichte voorkeur.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

SSassen schreef:
Goed, da's duidelijk, de meeste stemmen voor Dayton.
de belangrijkste stem bedoel je :bakkie: die van die de driver moet betalen. je had die keuze al een paar pagina's geleden al gemaakt..
wel :goedzo: dat je m in een gesloten kast stopt
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Ik ben een typisch papieren conus type. :)
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Even wat plaatjes erbij, immers zoals Anne zou zeggen 'een plaatje zegt meer dan 1000 worden' en zeg dan zelf, die alu conus ziet er wel héél gelikt uit, toch?
ds315-8_photo.jpg
dsa315-8_photo_3.jpg
dre

Bericht door dre »

Ja,da's niet heel lastig inderdaad.

Bestellen maar! :lol:
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

En dan maar hopen dat er geen alu corrosie ontstaat! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Denk je geen problemen met foam te hebben. :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

ds23man schreef:
En dan maar hopen dat er geen alu corrosie ontstaat!
Ik woon ver genoeg van de kust af, helaas :?
beijert

Bericht door beijert »

Op het plaatje lijkt de aluminium conus uitvoering op een goedkope polypropyleen woofer.
Shadow

Bericht door Shadow »

beijert schreef:
Op het plaatje lijkt de aluminium conus uitvoering op een goedkope polypropyleen woofer.
Da's de papieren...
ray5150

Bericht door ray5150 »

SSassen schreef:
Even wat plaatjes erbij, immers zoals Anne zou zeggen 'een plaatje zegt meer dan 1000 worden' en zeg dan zelf, die alu conus ziet er wel héél gelikt uit, toch?

ds315-8_photo.jpg
dsa315-8_photo_3.jpg
Als die onderste de Alu is, die is erg mooi.
De bovenste lijkt meer op een Skytec unit....
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Goed, even wat overwegingen, graag op inhaken en van repliek voorzien mocht je er anders tegenaan kijken of een andere zienswijze willen beargumenteren.

In essentie is dit dezelfde driver met twee verschillende conusmaterialen, met een ietwat gewijzigde motor/ophanging, echter voordat we een keuze maken is een nadere evaluatie van de feitelijke toepassing hier wel van belang. Ik ga er hier gemakshalve vanuit dat de papieren conus een buigslappe conus is en de aluminium conus een buigstijve conus, de papieren conus zal bij lage frequenties en een hoge geluidsdruk dus eerder vervormen en deels opbreken, terwijl de aluminium conus bij lage frequenties meer een zuigerwerking te zien geeft en pas bij hogere frequenties zal opbreken.

Als we kijken naar de belasting op een conus en z'n ophanging in een bassreflex kast is duidelijk dat de conus onder de afstemfrequentie (zeer) weinig weerstand ondervindt van de lucht in de kast, zelfs een buigslappe conus zal hier vrijwel als één geheel bewegen. Rond en boven de afstemfrequentie gedraagt de kast zich meer als een lekke gesloten kast en zal een buigslappe conus ook hier voornamelijk als één geheel bewegen.

Hoe anders is het gedrag bij een gesloten kast waar de driver de lucht in de kast moet comprimeren en decomprimeren. Een buigslappe conus zal als de druk in de kast voldoende oploopt of afneemt niet meer als één geheel blijven bewegen omdat de randen van de conus een zekere mate van flexibiliteit vertonen ten op zichte van het deel van de conus rondom de spreekspoel en dus zal de conus 'buigen' rondom de kromming van de conus. Dit zorgt er netto voor dat de delen van de conus die niet volledig meedoen aan de zuigerbeweging dus een verlaging van de Sd te zien geven.

Ook zou je kunnen beargumenteren dat er sprake is van 'naijlen' van die delen die niet meedoen met de zuigerbeweging en dat er dus een verslechterde impulsweergave en een versmering in de tijd te zien zal zijn. Dit zou deels kunnen verklaren waarom buigslappe conussen een 'warm en wollig' karakter wordt toegekend wanneer ze worden ingezet voor basweergave.

Bij de buigstijve conus speelt bovenstaande natuurlijk niet, of in beduidend mindere mate, dus de vraag die ik mijzelf stel in verband met de toepassing van de driver, een gesloten kast, waarschijnlijk zelfs met een GHP afstemming om de F3 nog lager te kunnen kiezen, is of de alu conus hier, gegeven bovenstaande zienswijze geen betere keuze is. Dit is natuurlijk puur gestoeld op de veronderstelling dat de DS315-8 inderdaad een buigslappe conus heeft en zich ook zo gedraagt, het is uiteraard heel goed mogelijk dat dit hier helemaal niet speelt, maar eerder het geval is bij drivers zoals de eerder besproken Seas CA26RFX, die een lichte en dunne papieren conus heeft.
Laatst gewijzigd door SSassen op zo 27 nov 2016, 18:07, 2 keer totaal gewijzigd.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

ray5150 schreef:
SSassen schreef:

ds315-8_photo.jpg
dsa315-8_photo_3.jpg
Als die onderste de Alu is, die is erg mooi.
De bovenste lijkt meer op een Skytec unit....
Degene met 't gestippelde uiterlijk, het eerste plaatje in mijn reactie, is de papieren conus, de gladde matte, het tweede plaatje in mijn reactie, is de aluminium conus.
beijert

Bericht door beijert »

Ik bedoel de onderste hoor, je zal hem in het echt moeten zien waarschijnlijk.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hieronder nog twee foto's met een ander aanzicht, de eerste is de papieren conus, de tweede de aluminium conus, helaas is de belichting en 't contrast verschillend, dus echt goed vergelijken is alsnog lastig met deze twee foto's.
ds315_001.jpg
dsa315_001.jpg
richard

Bericht door richard »

Wat voor een spreekspoelhouder hebben deze?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

richard schreef:
Wat voor een spreekspoelhouder hebben deze?
Allebei aluminium helaas, dat zie je ook aan de Qms (rond de 1.8 voor beiden), ik had graag Kapton gezien.
markbakk

Bericht door markbakk »

Man, wat een verhaal over vervormende conussen. Je kunt ervan uitgaan dat rond fs die conussen allemaal zuigervormig bewegen denk ik. Als ze vervormen doen ze dat bij hogere frequenties (>200Hz). En als ze vervormen treedt er ook een resonantie op. Die zie je weer terug in de meting. Dat zogenaamd wollige van papieren conussen, is dat ooit aangetoond bij blind testen?
Walt

Bericht door Walt »

Beetje een BS verhaal inderdaad, ik zou me eerder druk maken over de stalen korven, deze zien er niet echt robuust uit en hoe zit het met de ontluchting onder de centreering?
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Volgens mij gaat de zaagtafel pas op pagina 100 aan. :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”