Enige weken geleden vond ik bij het opruimen van mijn zolder een doosje.. In dat doosje zaten twee tangband W4-655 drivers, plus onderdelen voor een filter. "Verrek.. ik ben 9 jaar geleden ooit eens begonnen aan die speakers.." dacht ik bij mezelf. Om een lang verhaal kort te maken: ik heb direct hout laten zagen en ben aan de slag gegaan!
Ik moest wel even e.e.a. opzoeken op internet, en ben voor het plan op onderstaande afbeelding gekomen Voor de zekerheid e.e.a. even in 3D in elkaar gezet en op basis daarvan een zaagplannetje gemaakt. Hiermee naar de lokale gamma gegaan (doe ik nooit meer
Hier het eerste frame in elkaar gezet, Ook het filtertje is hier al in elkaar gesoldeerd.
Na enige twijfel over het gebruik er van toch maar een frees apparaat geleend van een collega. Filter vastgezet en de kabel in een hoek verwerkt, zodat deze achter de isolatie komt te zitten. (Nadat ik de isolatie eerst al had vastgelijmd..
(daar achter de luidsprekers die ik nu gebruik: Tannoy Mercury M1)
en ja, ik heb een vochtprobleem, de muren zijn niet gewoon 'vies'..
Eerste luistertest
Zenuwachtig als een zesjarige voor zijn eerste schoolreisje rende ik met mijn twee speakers van zolder naar beneden om ze aan te sluiten. Man wat was ik benieuwd. Vol smart mijn op dit moment favoriete CD opgezet (Hinkstep - A generation lost in space) en lekker op de bank geploft.
Ik zal niet proberen om zeer eloquent uit te wijden over mijn speakers want ik heb geen idee hoe ik dat in hifi / audiofiel vakjargon moet uittypen, maar ik ben zeer verrast over de prestaties van deze twee "goedkope" luidsprekers. Zeker het midden en hoog is verbazingwekkend helder. Maar ook de bas komt aardig uit de verf, al mis ik wat body en diepte.
Na een avondje luisterplezier zijn de luidsprekers inmiddels in de grondverf gezet, geschuurd, opnieuw in de grondverf gezet, geschuurd, in de eerste laklaag gezet, geschuurd...etc, etc,.
Hier een stick in de tweede laag grondverf Ik verwacht ze vanavond anders morgenavond af te maken en zal deze week nog een foto met het eindresultaat plaatsen.
Conclusie
Al met al ben ik tevreden. Zeker met de kwaliteit van het geluid wat er uit komt. Iets minder met:
a: zaagkwaliteit van de gamma...
b: mijn soldeerkwaliteiten
Maar bovenal ben ik ZWAAR ontevreden over het feit dat ik dit niet eerder heb gedaan
Ik ben al aan het kijken voor project twee