Ik ga niet meer uitweiden wat dat inhoud dat heb ik al vaker gedaan.
Als je even geduld hebt met bestellen zoek ik de hobby hifi en klang und ton erbij, volgens mij heeft dayton 315 erin gestaan, de SS weet ik zeker.
Moderator: Beheerdersteam
Ik heb geen haast, ik heb nog een kortingsbon voor 15% korting bij PE, maar die is alleen in December geldig, dus wacht ik even tot volgende week. Als je e.e.a. op kunt zoeken in de HH/K+T en evt. via PB of email kan delen dan waardeer ik dat zeer.bas focal m180 schreef:De dayton heeft wel heel erg matige Qms dus ook matige Rms.
Ik ga niet meer uitweiden wat dat inhoud dat heb ik al vaker gedaan.![]()
Als je even geduld hebt met bestellen zoek ik de hobby hifi en klang und ton erbij, volgens mij heeft dayton 315 erin gestaan, de SS weet ik zeker.
Rms is de mechanische weerstand van de ophanging + spider, etc. Rms zelf wordt berekend uit Fs, Mms en Qms, namelijk op de volgende wijze: Rms=(2pi x Fs x Mms)/Qms of, omgekeerd, Qms = sqrt(Mms/Cms)/Rmsbas focal m180 schreef:De dayton heeft wel heel erg matige Qms dus ook matige Rms.
Bernd Timmermans, Tony Gee, Troels greavessen zijn niet de minste en die menen dat drivers met een nette Qms Rms beter zijn dan hun soort genootjes met matige waardes.SSassen schreef:bas focal m180 schreef:Nu kan ik daar nergens echt sluitende conclusies op basis van gedegen onderzoek over vinden, jij wel?
Ja, zondermeer, alleen moet je je dan afvragen of als ik de kast groter maak er geen ruimte is voor een 15 inch wooferOlaf Markus schreef:Die SB Acoustics SB34NRX75-6 zou het beter doen in een grotere BR kast.
SSassen schreef:Ja, zondermeer, alleen moet je je dan afvragen of als ik de kast groter maak er geen ruimte is voor een 15 inch wooferOlaf Markus schreef:Die SB Acoustics SB34NRX75-6 zou het beter doen in een grotere BR kast.
Suggesties voor een geschikte 15 inch?Henkjan schreef:SSassen schreef:Ja, zondermeer, alleen moet je je dan afvragen of als ik de kast groter maak er geen ruimte is voor een 15 inch wooferOlaf Markus schreef:Die SB Acoustics SB34NRX75-6 zou het beter doen in een grotere BR kast.![]()
![]()
ik zeg doen
![]()
![]()
Da's een factor 2.333 te groot om precies te zijnds23man schreef:Ik zeg niks behalve 140 liter......![]()
![]()
Foei! D'r komt geen JBL in, puur uit principe.Henkjan schreef:wat doet die JBL in 60 liter gesloten?
Ik denk dat ik dat zowat op m'n voorhoofd getattoeëerd heb HansHans Nootdorp schreef:Een beetje out-of-the-box denken kan soms geen kwaad, Sander.
Gaat 'm niet worden, ik wil minimaal naar 0.5 toe ivm. plaatsing in een hoek, of, erger, in een kast oid.ds23man schreef:69 liter Qtc 0,7![]()
69l.PNG
Dit wordt een klassieke 3-weg Hans, dus een DSP is hier niet op z'n plek.Hans Nootdorp schreef:Met dsp kun je van Q = 0.7 naar 0,5 gaan.
prima uitgangspunt. maar waarom zat je dan al die BR simulaties voor te doenSSassen schreef:Gaat 'm niet worden, ik wil minimaal naar 0.5 toe ivm. plaatsing in een hoek, of, erger, in een kast oid.ds23man schreef:69 liter Qtc 0,7![]()
69l.PNG
Da's de tweede optie, want zoals je al gemerkt hebt is een F3 van 40Hz in 60-liter niet iets vanzelfsprekends.Henkjan schreef:prima uitgangspunt. maar waarom zat je dan al die BR simulaties voor te doenSSassen schreef:Gaat 'm niet worden, ik wil minimaal naar 0.5 toe ivm. plaatsing in een hoek, of, erger, in een kast oid.ds23man schreef:69 liter Qtc 0,7![]()
69l.PNG