25/30cm woofer, suggesties?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door pappaleo »

Ik gok dat die alu konus drivers in het hoog niet zo netjes afvallen als in je simulatie. :mrgreen:

Niet dat het er iets toe doet....
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door Henkjan »

ik zou die drivers waar je met een BR "maar" 40Hz doet zo-i-zo laten afvallen;
en voor de gesloten zou ik niet het volume vast leggen maar Qt op 0.5 zetten.

btw: met welke serie weerstand hou je rekening in de sim? voor passief minstens 0.5ohm
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door SSassen »

Henkjan schreef:
ik zou die drivers waar je met een BR "maar" 40Hz doet zo-i-zo laten afvallen;
en voor de gesloten zou ik niet het volume vast leggen maar Qt op 0.5 zetten.

btw: met welke serie weerstand hou je rekening in de sim? voor passief minstens 0.5ohm
Ik ben denk ik toe aan een nieuwe simulator, BassBox 6 Pro heeft die optie niet, of ik heb 'm in mijn onnozelheid niet weten te vinden.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door Walt »

AJ horn aanschaffen zou ik zeggen...
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door richard »

hannesie schreef:
Ik hoorde het zelf ook wel dat het lekker was, en erg verbaast over de combinatie van een krentenbol met kaas en suiker, "dat doe je toch niet".
Tot je het een keertje hebt geproefd. :rofl:
Doet mij denken aan mijn oom die deed cervelaat op het Friese sûkerbôle. Hij keek wel even raar toen hij een hap nam maar zei verder niets.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door Henkjan »

Walt schreef:
AJ horn aanschaffen zou ik zeggen...
of LspCAD
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door Shadow »

Henkjan schreef:
Walt schreef:
AJ horn aanschaffen zou ik zeggen...
of LspCAD
1000 euro voor particulieren? :-&
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door Henkjan »

dat is de pro versie, de standaard versie is €160 (ex BTW)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door SSassen »

Ik vind LspCAD allesbehalve intuitief werken, da's nu net 't leuke aan BassBox 6 Pro, met alleen de T&S parameters heb je al flink wat bruikbare info over het gedrag van een driver in een kast.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door Henkjan »

no pain, no gain
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door ray5150 »

Henkjan schreef:
dat is de pro versie, de standaard versie is €160 (ex BTW)
Sander en standaard ? [-(
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door MechanicalAnimal »

Standaard Sander uit assen> SSassen ?

seems legit :P
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door SSassen »

Dayton DSA315-8, da's de huidige favoriet, iemand nog andere suggesties? Anders ga ik eens een bestelling plaatsen vandaag (iemand nog codes voor korting bij PE?).
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door MechanicalAnimal »

SSassen schreef:
iemand nog andere suggesties?
ik zit niet zo in de drivers etc....maarruh
MechanicalAnimal schreef:
Heeft Ciare nog wat voor je in huis?

?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door ray5150 »

Opmerkelijk dat de naam van James B. Lansing hier nog niet is gevallen...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door SSassen »

MechanicalAnimal schreef:
Heeft Ciare nog wat voor je in huis?
Nee, niets dat aansluit bij de vereisten in ieder geval.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door MechanicalAnimal »

SSassen schreef:
MechanicalAnimal schreef:
Heeft Ciare nog wat voor je in huis?
Nee, niets dat aansluit bij de vereisten in ieder geval.
okay ik dacht ik roep het maar ff want je kijkt zomaar over een merk heen, zou zonde zijn als er een kandidaat zou zijn.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door SSassen »

ray5150 schreef:
Opmerkelijk dat de naam van James B. Lansing hier nog niet is gevallen...
Ook bij JBL moet de behuizing toch een stuk groter groeien voor een lage F3.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door Henkjan »

leg nou eens uit waarom je een BR wil die niet erg diep gaat? 12" en dan in BR maar net onder de 40Hz vind ik nogal middelmatig
SSassen schreef:
Dayton DSA315-8, da's de huidige favoriet, iemand nog andere suggesties?....
zet nou eens in een grafiek deze en de 26W/8534G00 in gesloten kast. en dan ook de impulsresponse cq group delay.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door SSassen »

Henkjan schreef:
leg nou eens uit waarom je een BR wil die niet erg diep gaat? 12" en dan in BR maar net onder de 40Hz vind ik nogal middelmatig
SSassen schreef:
Dayton DSA315-8, da's de huidige favoriet, iemand nog andere suggesties?....
zet nou eens in een grafiek deze en de 26W/8534G00 in gesloten kast. en dan ook de impulsresponse cq group delay.
Dat had ik natuurlijk al gedaan, maar omdat je 't zo lief vraagt zie hieronder. Dan blijkt gelijk dat de ScanSpeak bij 45W @ 40Hz al tegen z'n Xmax aanloopt, de geluidsdruk is dan ~102dB, de Dayton heeft dan nog wat reserve over en gooit er bij 120W input een slordige 104dB uit, da's toch weer 2dB extra.
scanspeak_vs_dayton_001.jpg
scanspeak_vs_dayton_002.jpg
Groupdelay is natuurlijk niet interessant bij een gesloten kast, maar alas, zie hieronder, je kunt de beide plots feitelijk over elkaar heen leggen.
scanspeak_vs_dayton_003.jpg
Als we dan ook nog even kijken naar de afval in dB bij 30Hz en 20Hz, dan zit daar ook een marginaal verschil tussen, op 20Hz is dat helemaal niks en bij 30Hz zit er 1.5dB tussen in 't voordeel van de ScanSpeak.

Dus ja, als ik dan een afweging maak op basis van prijs/prestatie dan kost de Dayton de helft van wat de ScanSpeak moet kosten, dan lijkt mij de keuze behoorlijk voor de hand liggend, toch? Mocht je daar anders tegenaan kijken dan hoor ik 't graag, de reden dat ik 't topic gestart ben is juist om een interessante discussie te hebben over deze driverkeuze tenslotte.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door SSassen »

Laat ik eens gek doen en ook de simulaties voor een 60-liter BR eens posten, je kunt tenslotte nooit té goed beslagen ten ijs komen toch?
scanspeak_vs_dayton_004.jpg
scanspeak_vs_dayton_005.jpg
scanspeak_vs_dayton_006.jpg
Ook hier zie je een vergelijkbaar plaatje als bij de gesloten kast, de Dayton is gewoon een erg nette driver, ook de impedantie plots zijn duidelijk in 't voordeel van de Dayton. Wat betreft geluidsdruk levert de ScanSpeak pakweg 107dB @ 45Hz met 45W input, de Dayton echter maar liefst 110dB met 130W input.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door SSassen »

Even een correctie op bovenstaande, ik heb de verkeerde prijs opgezocht voor de ScanSpeak, want deze is slechts zo'n 10 euro duurder dan de Dayton, dat neemt niet weg dat de Dayton nog steeds mijn voorkeur heeft.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door SSassen »

Na nog wat andere drivers in de simulator geklopt te hebben kom ik uit op de SB Acoustics SB34NRX75-6, een F3 van 40Hz in 60-liter gesloten, maar als je dan de plots van de andere twee kandidaten in één grafiek zet is het ook allemaal niet zo spannend en deze driver is wél twee keer zo duur.
scanspeak_vs_dayton_007.jpg
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door VintageHarry »

SSassen schreef:
bas focal m180 schreef:
De dayton is een ''subwoofer'' met 113 gram Mms, de andere zijn met 1/3 - 1/2 van het gewicht van de dayton stukken lichter, 113gram tot 300hz laten spelen :think: niet mijn voorkeur.
Volledig mee eens, ook ik zie liever een lichtere conus.
My five cents, als deze opzet bedoeld is voor verkoop zou ik als koper toch veel liever een relatief lichte conus hebben. Ook als dat een paar dB geluidsdruk scheelt en een paar tientjes duurder is. Het is immers geen subwoofer opzet. Maar ik weet natuurlijk niet wat de doelgroep is, misschien valt die wel over die paar dB? :?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door SSassen »

Nee joh, is voor eigen gebruik en ter lering ende vermaak.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”