Nieuw leven voor erg oude Vifa Vivace 1983?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Burgerman
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 22 mei 2015, 16:43

Nieuw leven voor erg oude Vifa Vivace 1983?

Bericht door Burgerman »

Hallo,

Afgelopen week liep ik bij de lokale kringloop een paar zelfbouw luidsprekers tegen het lijf. Op basis van de drivers die erin zaten meegenomen. Thuis gekomen de boel open geschroefd en het geheel eens verder bekeken.

Per luidspreker zitten er de volgende drivers in:
- Hoog: Vifa D25TG-05
- MIdden: Vifa D75MX-10
- Laag: Vifa M25WO-48

Daarbij nog een paar filters waarvan ik straks even een afbeelding zal uploaden

Het geheel zat in een zwaar verwaarloosde kast, die overigens ook nooit echt serieus door iemand in elkaar is gezet (blank mdf, grote naden, waterschade).

Na wat zoeken op het www, begin ik het idee te krijgen dat ik een zeer vroege Vifa Vivace gekocht heb. Dit concludeer ik door:
1. de gebruikte drivers
2. na wat speurwerk kom ik volgende afbeelding tegen:
Afbeelding
Afbeelding

Deze kast ziet er precies zo uit als wat ik vanmorgen heb gekocht.

Ik zou heel graag meer informatie hebben en vraag me af of ik voor deze drivers de meer bekende Vifa Vivace kast kan maken?

Groetjes,

Dannie
Laatst gewijzigd door Burgerman op ma 21 nov 2016, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Nieuw leven voor erg oude Vifa Vivace?

Bericht door bas focal m180 »

Kijk eens aan, bij de kringloop winkel.
Mid en hoog ken ik wel maar de woofer herken ik niet dat ie in een vivace hoort.
Kan goed hoor ik ken de vivace verder niet goed dan alleen plaatjes met de dome mid en tweeter, of de konus mid en tweeter, maar de woofer zegt me niets.

Als alles het doet en je niet te veel hebt betaald heb je een leuk project, en een speaker die echt niet verkeerd is.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Nieuw leven voor erg oude Vifa Vivace?

Bericht door ds23man »

Is dat niet de woofer uit de Basis?
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuw leven voor erg oude Vifa Vivace?

Bericht door Ouwebok »

....Volgens mij is die woofer ook orgineel.

Hier is meer op deze andere thread: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=3728

En ook dit is mischien interessant: http://www.sea.vg/vifa/M25WO-49-08.pdf
(ik weet niet of dat de units vergelijkbaar zijn; wel lijken ze dezelfde parameters te hebben. Zie andere thread)
inclusief response-plots & poorten voor verschillende kastgroottes.

Succes!
Burgerman
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 22 mei 2015, 16:43

Re: Nieuw leven voor erg oude Vifa Vivace?

Bericht door Burgerman »

Bedankt voor de reacties!

Ik denk zelf dat het een originele woofer is. Maar, deze woofer is ook gebruikt in de Vifa Basis zag ik en het is de woofer die werd gebruikt in de Rel Strata 3 subwoofer

Nu hoop ik dat er iemand is die zekerheid kan geven over de kastbouw. De Vifa Vivace is zoals we kennen de vloerstaander met de ronde baspoort aan de voorkant. Zowel de Vivace ´87 ´94 en ´12 hebben dat. Echter, zo is de opbouw van de luidsprekers die ik heb gekocht niet en aangezien ik op internet bovenstaande afbeelding vond van dezelfde kast (en drivers!) denk ik dat het een officieel ontwerp is van Vifa

Hoop dat er iemand is die uitsluitsel kan geven hierover, zou ook graag bouwtekeningen, schema´s hebben zodat ik weet wat ik kan gaan doen!

Ik denk niet dat ik teveel betaald heb, namelijk €50,-
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Nieuw leven voor erg oude Vifa Vivace?

Bericht door ds23man »

De woofer van de Basis en Vivace zijn nooit dezelfde geweest.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Nieuw leven voor erg oude Vifa Vivace?

Bericht door markbakk »

Vivace: handelsnaam 25WP250, polyprop conus.
Basis, Delta: 25WN250, papierconus. Die zien we op de foto's. Qua parameters zijn ze redelijk uitwisselbaar, maar omdat de woofer in de Vicace vrij ver in het midden doorloopt wil je de PP-conus. Die papieren versie breekt nogal op. De bouwtekeningen liggen nog wel bij Speakerland, deze Vivace stond in een van de eerste luidpsrekerspecials van Elektuur.
Burgerman
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 22 mei 2015, 16:43

Re: Nieuw leven voor erg oude Vifa Vivace?

Bericht door Burgerman »

Ik denk dat het wel een originele woofer is, want, ik denk dat ik de allereerste Vivace heb gekocht, die van 1983!

Als ik daarop google, dan zie ik weer een afbeelding van dezelfde luidsprekers als die ik heb gekocht en weer met mijn woofer
Afbeelding

Dus, iemand bouwtekeningen van de Vifa Vivace 1983?
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Nieuw leven voor erg oude Vifa Vivace 1983?

Bericht door MarcoSQ »

Ik zie dat ik al te laat ben : dit is idd de vivace 83, oftewel de allereerste variant. Idd ook met de originele drivers. Als ik me niet vergis (ben niet zeker) zou dit een transmissielijn moeten zijn.

Tekeningen heb ik helaas niet voor je. En of je dit zomaar in een kast van een moderne vivace variant kan stoppen ? Ik moet je het antwoord schuldig blijven...maar ik zou de gok denk ik niet nemen.
Burgerman
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 22 mei 2015, 16:43

Re: Nieuw leven voor erg oude Vifa Vivace 1983?

Bericht door Burgerman »

Nee, denk ook niet dat dat zomaar kan. Dus nu maar op zoek naar de originele bouwtekeningen. Of de drivers voor een ander doeleinde gebruiken
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Nieuw leven voor erg oude Vifa Vivace 1983?

Bericht door MarcoSQ »

Tsja, je hébt de kasten al. Niets belet je, om ze nauwkeurig de maat op te nemen (om ze daarna netjes te herbouwen) ;-).

Als het preciezer moet : ik zou eens op circuitsonline oid polsen, of iemand de betreffende uitgave nog heeft. Vast zát verzamelaars van elektuurs daar, iig meer dan hier denk ik ;-). Elektuur november of december 1983 ?
Of vraag de mensen hier : https://www.circuitsonline.net/forum/view/123677 , zo te zien heeft/had iemand ze.

Ik heb dit ontwerp nooit gehoord. Maar...: dit was 1 van Elektuur's eerste uitstapjes in de luidsprekerwereld.
Ik kan er naast zitten, maar ik heb het gevoel dat je je daar niet té veel van moet voorstellen :hide: .
Misschien, als je het leuk vindt, heb je hiermee wel heel leuk materiaal om zélf mee te experimenten/studeren/leren. Als je dat leuk vindt, natuurlijk.
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuw leven voor erg oude Vifa Vivace 1983?

Bericht door Ouwebok »

Volgens mij kan een basreflex prima: zie parameters en zie de plots op mijn eerdere reactie. Qts 0.29: ideaal.
Burgerman
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 22 mei 2015, 16:43

Re: Nieuw leven voor erg oude Vifa Vivace 1983?

Bericht door Burgerman »

Hieronder een link voor het Elektuur artikel van de Vifa Vivace 1983

http://docdro.id/k4i0ODa

Het lijkt me mooi er een basreflex van te maken in een vloerstaande kast, zoals het latere ontwerp. Moet ik hiervoor nog dingen aan passen op het filter? het filter is ook in het artikel van Elektuur beschreven en komt overeen met wat ik in huis heb
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Nieuw leven voor erg oude Vifa Vivace 1983?

Bericht door pappaleo »

Dat filter kun je gebruiken als de breedte van de kast en de afstand van de units ten opzichte van elkaar niet rigoureus gewijzigd wordt.

Die breedte van de kast is vanwege de bafflestepcompensatie die in het filter toegepast zou zijn. Nu vraag ik me af of daar in dit ontwerp rekening mee gehouden is. Het kan ook zijn dat dat met de rendementsaanpassing van de mid-unit ingesteld wordt.

Die rendementsaanpassing vind ik wel een beetje merkwaardig uitgevoerd, die is (apart) instelbaar voor het midden en het hoog en bevindt zich tussen de filtersectie en de unit. Aanpassing van het rendement leidt tot een gewijzigde afsluitimpedantie van het filter en dus ook een verschuiving van het kantelpunt.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Nieuw leven voor erg oude Vifa Vivace 1983?

Bericht door bas focal m180 »

pappaleo schreef:

Die rendementsaanpassing vind ik wel een beetje merkwaardig uitgevoerd, die is (apart) instelbaar voor het midden en het hoog en bevindt zich tussen de filtersectie en de unit. Aanpassing van het rendement leidt tot een gewijzigde afsluitimpedantie van het filter en dus ook een verschuiving van het kantelpunt.
Dat men het zo toepast heb ik weleens eerder gezien en word ook vaker zo gedaan, het kan uiteraard wel beter.

Als je aanpassing in het rendement netjes doet zodat de ohmse weerstand het zelfde blijft, of actief filtert ondanks dat zodra je een unit iets harder of zachter laat spelen verschuiven de kantelpunten alleen in minder maten.

Bij de vivace verschuiven de kantel punten door het verschil in weerstand en de ohmse waarde.
Dit zou de TS uit het filter kunnen halen of beter kunnen uitvoeren door gebruik weerstanden serie en parallel.
Gebruikersavatar
Speakerland
Ook commercieel actief
Berichten: 144
Lid geworden op: do 30 nov 2006, 15:15
Contacteer:

Re: Nieuw leven voor erg oude Vifa Vivace 1983?

Bericht door Speakerland »

Het oorspronkelijke Vifa Vivace 1983 ontwerp was anders qua filtering, de Elektuur heeft er zijn eigen variant van gemaakt (met de 3e orde filtering en een relatief laag kantelpunt tussen laag en mid.). In de latere Vivace 87 wordt de polyprop (25WP250) woofer toegepast en wel gewoon een ronde poort.
Een baspoort als gleuf boven en onder was toen erg in (dit is dus gewoon een basreflex, zeker geen transmissielijn o.i.d.), in die tijd waren er nog niet zoals nu mooie prefab poorten te koop.
In het filter van de elektuur (als dit inderdaad die variant is) zitten allerlei grote elco's en ik denk niet dat die na al die tijd nog goed zijn. Ook de luidsprekers zelf zullen echt hun beste tijd wel gehad hebben.

Bijgaand nog een plaatje van het originele Vifa ontwerp uit die tijd. Speakerland had hier toen weer een eigen variant voor het filter op gemaakt.

Met vriendelijke groet

Ruud Jansen
Speakerland
Bijlagen
Vivace 1983.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”