Materiaalkeuze draaitafel

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Miniwatt

Materiaalkeuze draaitafel

Bericht door Miniwatt »

Hoi,

Mijn Scheu-plateau en lager zijn aangekomen, ik heb even een voorlopige opzet gemaakt met een stuk timmerpaneel, en dat klinkt al erg leuk. Maar nou moet er dus een serieuze basis voor dat ding gemaakt worden, en de vraag waar je dan tegenop loopt is: waarvan?

De bovenlaag staat vast, dat wordt acryl, liefst een cm of 2 dik. Maar daaronder? Waar ik aan denk zijn aluminium, Corian of berkenmultiplex. Ik gooi maar een balletje op om te horen wat jullie meningen zijn..

P.S. Glas zie ik niet zo zitten, dat 'ringt' teveel denk ik.

P.P.S. Ik zat ook even te dromen over het inbouwen van een buizenphonotrap ìn de draaitafel 8)
Bergrans
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

Hoi Miniwatt,

Mijn droom draaitafel bestaat alleen nog maar in mijn hoofd (en een stuk 40mm alcryl voor het plateau in de kelder) dus wat dat betreft ben jij al een stap verder. Ik zou een basis maken van drie lagen berkenmultiplex en de middelste laag grotendeel hol maken en opvullen met zand/lood, á la de Teres Audio 150. Ik zou niet snel kiezen voor metaal (aluminium) maar in combinatie met arcyl kan het waarschijnlijk niet veel kwaad.

En wat betreft het inbouwen van een pre. Ik zou het niet doen. Het staat waarschijnlijk geweldig maar je bent dan weinig flexibel. Even een andere pre testen is dan niet eenvouding. Maar als je de ultieme pre al hebt gevonden is het wel mooi en je spaart weer een aantal connectorovergangen uit.

Hou ons op de hoogte!
jansen
Contacteer:

Bericht door jansen »

Hallo,

Net nieuw aangemeld op dit forum.

Leuk om te lezen dat er met Scheu onderdelen gebouwd gaat worden. Dat heb ik vorig jaar ook gedaan en ben erg tevreden over het resultaat. Ik heb met MDF gebouwd en heb loodvulling toegepast

Op mijn site www.dse.nl/~hjansen staat een en ander beschreven. Misschien leidt dit tot nieuwe ideeen
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Bedankt voor de antwoorden! :D

@ Bergrans: toch nuttig om nog eens op de site van Teres te kijken; hoe hoger in hun range, hoe meer gebruik ze maken van (hard)hout. Food for thought.. 8)

@ Jansen: jouw site had ik al uitgebreid bestudeerd, mooi gedaan. Ik heb het persoonlijk niet zo op MDF, vind het vreselijk om te bewerken, en ik heb er ook een gevoel bij dat het teveel dempt ofzo, dat het allemaal te doods zou gaan klinken. WDB ben ik ook voorzichtig met zandvulling. Maar ja, ik bouw voor het eerst een draaitafel, nog veel te leren waarschijnlijk :?

BTW, je hebt het erover dat je die loodkorrels ook bij sportduikwinkels kunt kopen, ik heb even een beetje daarnaargezocht, maar kon niet echt iets vinden.. :( Bij welke winkel heb jij dat gehaald??

Ik blijf open staan voor suggesties!! Maar ondertussen ga ik toch echt wel richting de beslissing.... :D
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Miniwatt schreef:

BTW, je hebt het erover dat je die loodkorrels ook bij sportduikwinkels kunt kopen, ik heb even een beetje daarnaargezocht, maar kon niet echt iets vinden.. :( Bij welke winkel heb jij dat gehaald??
Speaker & Co verkoopt dat spul ook en is een stuk goedkoper
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Ik kwam dit ook nog tegen, dat ga ik wel effe lekker lezen! :shock:

http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl ... from&1&4#1
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Interessant leesvoer Miniwatt, geeft een hoop te denken. Maar als je aan Cocobolo denkt voor de basis bedenk dan wel dat het iets van over de 19.000 euri per m3 kost bij de Arnhemse fijnhouthandel. Dat is wel even slikken :cry: :wink:

Is mijn idee van graniet voor rond de EU 200 nog niet zo heel duur :lol:
jansen
Contacteer:

Bericht door jansen »

@ Jansen: jouw site had ik al uitgebreid bestudeerd, mooi gedaan. Ik heb het persoonlijk niet zo op MDF, vind het vreselijk om te bewerken, en ik heb er ook een gevoel bij dat het teveel dempt ofzo, dat het allemaal te doods zou gaan klinken. WDB ben ik ook voorzichtig met zandvulling. Maar ja, ik bouw voor het eerst een draaitafel, nog veel te leren waarschijnlijk

BTW, je hebt het erover dat je die loodkorrels ook bij sportduikwinkels kunt kopen, ik heb even een beetje daarnaargezocht, maar kon niet echt iets vinden.. Bij welke winkel heb jij dat gehaald??

Ik blijf open staan voor suggesties!! Maar ondertussen ga ik toch echt wel richting de beslissing....
MDF frezen geeft inderdaad een vreselijke stofbende. Niet iets om binnenshuis te doen dus. Maar verder is de bewerking niet lastig. Voor mij was dit ook de eerste draaitafel. Toen ik er vorig jaar september aan begon heb ik mijn bouwideeen eerst eens uitgebreid met Thomas Scheu doorgesproken. Zijn idee was dat mijn opzet er wel goed uitzag. Maar natuurlijk kan het met andere materialen ook en misschien zelfs beter. PMMA of natuursteen leek mij ook wel wat maar daarvan vond ik nou weer dat bewerking wat lastig zou gaan worden.

Ik heb de loodkorrels bij Thomas Scheu meegekregen en heb ze dus niet in een duiksportwinkel gehaald. Maar van duikende bekenden hoorde ik dat het in de duiksport ook wordt gebruikt.

Misschien nog een overbodige tip: ik vind zelf www.krishu.de ook een prima site om ideeen op te doen voor draaitafelbouw
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hallo Hans,

Mooi werk :D Ook ik ben er nog niet uit, zoveel keuzes 8-[ Allereerst ga je een rechthoekige plint maken of ga je een spiderconstuctie maken zoals jij hebt gedaan. Een rechthoekige plaat heeft het voordeel dat je het lekker zwaar kunt maken en je veel vrijheid hebt mbt tot de armmontage. Zo'n spiderconstructie moet op zich ook weer op een stabiele (en zware) ondergond gezet worden.

Dempen met loodkorrels heb ik ook al aan zitten denken. Wat ik ook heb gezien zijn mooie hardhouten snijplanken voor in de keuken die opgebouwd zijn uit smalle stroken. Is misschien ook wel een mooi materiaal voor een basis. Het is iig makkelijker te bewerken dan graniet, dat laatse moet je eigenlijk laten doen.
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Na er behoorlijk veel over gelezen te hebben stap ik denk ik toch af van het acryl-idee, en wordt het toch hout denk ik- met loodkorrels. Nou is het alleen nog een leuke houtsoort vinden in een plank van 35 x 45 van een aardige dikte. Daaronder kan wel multiplex, en evt. de zijkanten fineren... 8)

Die snijplanken, dat is ook wel een idee, effe bij de Ikea kijken..
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Was gisteren bij de Karwei en daar hadden ze hardhouten timmerpanelen opgebouwd uit verlijmde strookjes. Diverse breedtematen. Waren 18 mm dik, dus dat wordt een aantal op elkaar lijmen. Heeft ook zijn voordelen want dan kun je van te voren de ruimtes voor de loodkorrels uitzagen. Stond alleen niet bij vermeld welke houtsoort het was, zag er nogal bruin-grijzig uit. Klonk wel redelijk resonantiearm.

Waar ik ook aan zit te denken zijn massieve parketvloerdelen van 22mm dik, Jatoba of Kempas lijkt me wel wat, heeft een mooie diepe roodachtige gloed. Jatoba is wel erg hard trouwens. Zijn te krijgen in 18cm en 22 cm breed en redelijk betaalbaar.
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Pjotr schreef:
Interessant leesvoer Miniwatt, geeft een hoop te denken. Maar als je aan Cocobolo denkt voor de basis bedenk dan wel dat het iets van over de 19.000 euri per m3 kost bij de Arnhemse fijnhouthandel. Dat is wel even slikken :cry:
:shock: :shock: :shock: ...... :(

Ik ga maar weer es naar de bouwmarkt, die hardhouten timmerpanelen lijken me wel wat, en die parketvloerdelen ook.. Kijken en plannen maken :P

Kijken we ook gelijk effe naar Corian 8)
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Maar als je aan Cocobolo denkt voor de basis bedenk dan wel dat het iets van over de 19.000 euri per m3 kost bij de Arnhemse fijnhouthandel. Dat is wel even slikken :cry: :wink:
valt wel mee, meer dan een paar liter zul je niet nodig hebben lijkt me toch?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ja dat is ook wel weer waar Henkjan. De Arnhemse Fijnhouthandel schijnt wel een rommelzolder te hebben met restanten voor de hobbyist. Is iemand daar wel eens geweest en is dat wat?

Overigens vind ik dit uitvlooien ook wel een deel van de lol ;)
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Henkjan schreef:
Pjotr schreef:
Maar als je aan Cocobolo denkt voor de basis bedenk dan wel dat het iets van over de 19.000 euri per m3 kost bij de Arnhemse fijnhouthandel. Dat is wel even slikken :cry: :wink:
valt wel mee, meer dan een paar liter zul je niet nodig hebben lijkt me toch?
Nou, mijn draatafel moet wel twéé kubieke meter worden....... :lol:

Ik ga straks es naar een echte houthandel, Gamma vond ik maar nix...
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Zei ook de Karwei en NIET de Gammel :D Zijn overigens wel van de zelfde holding maar de Karwei heeft het betere spul en is meestal ook 2x zo duur.
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Nou, twee grote houthandels afgeweest, als ik een ongeschaafde plank van 4 meter wil kopen geen probleem, maar een klein stukkie ho maar. Niet dat ze niet behulpzaam waren, heb ook in de restantenbak gekeken, maar niets naar mijn gading. "U wilt een sokkel maken? " -"Ja, zoiets.."
Dit trajekt lijkt dood te lopen.. Heb nog wel een idee; Peer Dellen de gitaarbouwer, eens gaan vragen waar hij zijn hout haalt.
Okee, en naar de Karwei..

Het idee van acryl met daaronder multiplex wordt toch weer aantrekkelijker.. Voor dat acryl heb ik een adresje waar mijn wensen haalbaar zijn... :?
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Pjotr schreef:
Was gisteren bij de Karwei en daar hadden ze hardhouten timmerpanelen opgebouwd uit verlijmde strookjes. Diverse breedtematen. Waren 18 mm dik, dus dat wordt een aantal op elkaar lijmen. Heeft ook zijn voordelen want dan kun je van te voren de ruimtes voor de loodkorrels uitzagen. Stond alleen niet bij vermeld welke houtsoort het was, zag er nogal bruin-grijzig uit. Klonk wel redelijk resonantiearm.

Waar ik ook aan zit te denken zijn massieve parketvloerdelen van 22mm dik, Jatoba of Kempas lijkt me wel wat, heeft een mooie diepe roodachtige gloed. Jatoba is wel erg hard trouwens. Zijn te krijgen in 18cm en 22 cm breed en redelijk betaalbaar.
Die hardhouten timmerpanelen heb ik ook bij de Praxis gezien, daar was de houtsoort Nyatoh, best wel okee, maar niet zo'n zware soort, en daar gaat het me toch vooral om. Ook vond ik de manier waarop de uiteindes aan elkaar gehecht waren ('zwaluwstaarten?') niet zo mooi.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

waar woon je ergens, in Rotterdam zit de westerhouthandel, daar heb ik een paar weken terug 2 kleine (~80cm) planken wenge en ahorn gehaald
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Daar betaal je wel de hoofdprijs :lol: Denk dat ik toch maar wat parketjongens af ga voor wat reststukken.

Het ene hardhout is overigens het andere niet. Heb pas een tuinschutting neergezet van Bankirai. Ook loeizwaar. Dat hout is tamelijk kortvezelig en doordoor ook vrij doods. Nadeel van Bankirai is dat het door UV licht tamelijk snel grijs wordt. Overigens voor het dempen en verzwaren hadden we toch loodkorrels? Grappig is wel dat dat Coconobo dat Teres gebruikt helemaal niet zo doods is. Het staat ook wel bekend onder de naam "rosewood" en daar worden meen ik marimba's van gemaakt.

Afijn het laatste woord is er nog niet over gezegd ;)
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Henkjan schreef:
waar woon je ergens, in Rotterdam zit de westerhouthandel, daar heb ik een paar weken terug 2 kleine (~80cm) planken wenge en ahorn gehaald
In Den Haag.. Ben bij de Haagse Fijnhouthandel en Jongeneel geweest, ook geen mis te verstane jongens. Ik ga denken dat jij een mazzeltje gehad hebt....
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

na, mazzeltje zou ik 40 euri voor die 2 plankjes niet willen noemen :roll: maar ik zou zeggen bel ze eens, misschien hebben ze wat van je gading
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Zo, we gaan weer verder!

De plannen zijn weer ietsje aangepast: heb net hout gekocht, meranti multiplex, en ook nog wat berkenmultiplex. Op elkaar een stapel van 9 cm dik... 8) Het weegt nu al een ton, en dan moet die vulling er nog in. Daarvoor wil ik gaten van een 3 cm boren in de middelste lagen.

Alleen: de afwerking... Ik heb al spul ingeslagen om het een pianolak-achtig uiterlijk te geven, maar later hoorde ik onheilspellende geluiden dat dat wel erg moeilijk was om perfekt te krijgen.. Vooral de zijkanten worden lastig, al die lagen multiplex...

Daarnet zat ik dus aan koper te denken. Ik vind dat erg mooi (al past het niet bij het rack en de rest van de set), en bij Teres zijn ze er ook nogal dol op. Een bovenplaat, en dan omgezet zodat je ook een mooi front hebt..

Ik ga nog effe flink brainstormen en alvast wat platen op elkaar lijmen, wordt vervolgd!
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Zow dat wordt spannend zo'n dik chassis.
Miniwatt schreef:
Alleen: de afwerking... Ik heb al spul ingeslagen om het een pianolak-achtig uiterlijk te geven, maar later hoorde ik onheilspellende geluiden dat dat wel erg moeilijk was om perfekt te krijgen.. Vooral de zijkanten worden lastig, al die lagen multiplex...
Is vooral een kwestie van veel gronden en plamuren schuren gronden enz.. Dan bij een autospuiter hoogglanzend af laten spuiten. Maar lak op hout blijft kwetsbaar.

Overigens vind ik het zelf niet zo erg als de laagstructuur aan de zijkanten zichtbaar blijft.
sietse

Bericht door sietse »

Hallo lui,

Ik zit dit soort discussies al een tijdje mee te lezen en bedenk me zojuist de houtsoort Asobe. Ik weet niet of ik het goed schrijf, maar het wordt gebruikt voor meerpalen en dikke wal beschoeingen. Het spul is behoorlijk hard en het zinkt in water. Dus redelijk zwaar spul. Ik heb er ooit eens een salon tafel van gemaakt en als je het schuurt wordt het mooi roodbruin met een mooie nerf. Heb ik idioot genoeg die tafel 2 maanden geleden opgeruimd :oops:
Heb zelf nog een Thorens staan. Nou ja, hoe ouder hoe gekker :?
Plaats reactie