Herbix schreef:Pjotr schreef:Kweenie Bart, jouw stukje zo lezende zou je het als audiorecensent niet slecht doen denk ik...

B-force heeft wel een punt, uiteindelijk gaat het om geld te verdienen, maar dan wel de manier waarop, onzin verkopen is niet zo moeilijk
Het verschil horen in 10cm zilver of koperkabel is al dubieus, laat staan met andere accessoires die onbetaalbaar zijn, ingestraalde zekeringen, stukken netsnoer van enkelen honderden euri's, helaas bezit ik niet de oren om dit te kunnen horen, maar wat ik wel hoor is of iets goed is of niet, daar heb ik maar een paar minuten voor nodig
We hebben slecht, goed en beter, alles wat daarboven komt is grijs gebied

Geld verdienen is idd waar het om gaat.
Wat je typisch ziet bij duurdere audiofiele merken, is dat het om het hele verhaal gaat.
Zo zit namelijk ook de doelgroep in elkaar. Die willen graag ingepakt worden met mooie sprookjes.
PA mensen zitten volkomen anders in elkaar. Die hebben 3 regels.
1 - Blijft het heel?
2 - Blijft het heel?
3 - Blijft het heel?
Wat Peter zegt snap ik wel. Hoe sommige bedrijven verkopen is op het randje van liegen.
Overigens gaat dat best ver. Op dit moment werk ik bij een bedrijf die Class-D controller chips maakt.
We zijn nu bezig met de metingen voor de datasheet en hoe we dat handig gaat verwoorden.
Je ziet dan ineens dat zelfs bedrijven als TI, AKM, Cirrus logic (onze chip heeft nmlk ook een ADC en DAC aan boord) buitengewoon dubieuze getallen neergooien. (SNR wordt bv letterlijk vanuit de dynamic range gekopieerd, wat in werkelijkheid veel te rooskleurig is).
Sja, wat ga je dan doen, als enige eerlijk zijn over specs?
Dat is je eigen glazen ingooien.
Zelfde geldt voor PA, genoeg bedrijven/concurrenten gezien die 130dB uit een 12 inch toveren.
Misschien dat bij sommigen andere natuurkunde wetten gelden?
Daarnaast zijn er ook nog mensen, bedrijven en zelfs engineers die niet beter weten.
Als zij werkelijk denken dat een zilverkabeltjes het verschil maakt, of dat een bandtweeter gaat werken op een 8-inch luidspreker.
Sja, kun je het dan nog liegen noemen?
In de muziekwereld zie je dit heel sterk. Blijkbaar hebben mensen er een paar ruggen voor over dat een oude grijze vent met zijn eeuw oude beitels beetje bij beetje een gitaarblad op maat friemelt. Ik denk dan persoonlijk, pak een (CNC) frees en je bent in 2 minuten klaar.
Minder arbeid = lagere prijs.
Voor sommigen is dat niet echt ambacht meer, maar massa productie.
Voor mij gaat het erom dat het goed speelt, lekker klinkt en niet een al te grote aanslag maakt op mijn portemonnee.
Wat ik enkel wil aangeven is dat bepaalde keuzes heel persoonlijk zijn.
Zolang iedereen dat van elkaar accepteert en respecteert.