Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT

Bericht door satefan »

Hallo,

Na maanden gestraald te hebben van afwezigheid op dit forum, open ik nu toch een draadje. Ik ben met een nieuw project bezig. Ik heb eerder de Idunn gemaakt op basis van de Seas U18RNXP en de 27TBCD/GB-DXT tweeter. Op zich klinkt dit lekker, maar ik had steeds het gevoel dat ik iets miste. Tonaal klopt het allemaal wel, de spreiding was heel aardig, maar ik miste dus toch iets.

Ik heb nu dus een testopstelling staan met de U16RCY/P en de DXT tweeter in een iets te grote kast die ik nog had staan, met dit dit filter:
PT-MDXT-cross-over.jpg
Dit klinkt echt heel leuk! De fase is prima voor elkaar lijkt het. Dit is duidelijk wat ik miste!

Nu heb ik gelijk een vraag, en t gaat over condensatoren. (Ja daar gaan we weer).

In deze opstelling is er maar 1 cap in de signaalweg, de scheidingsfrequentie is rond de 2800 hz, Ik heb een aantal verschillende caps geprobeerd, waaronder een Clarity Cap SA en een Jantzen superior z-cap. Ik kan over de laatste nog niet echt een oordeel vellen, hij zit er pas 5 minuten in!

Nu dan de vraag, wordt de 'kwaliteit' van de gebruikte cap minder relevant naarmate het gebruikte frequentie-gebied anders/hoger wordt?

groeten,

Stefan

PS: Plaatjes volgen uiteraard!
Laatst gewijzigd door satefan op wo 16 nov 2016, 18:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Nieuw monitor project: Seas U16RNXP + DXT

Bericht door dre »

Ja,daar ga ik weer..... :mrgreen:

Pb onderweg. :sure:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Nieuw monitor project: Seas U16RNXP + DXT

Bericht door satefan »

Thanks Dre, met dit specifieke filter is de kwaliteit van de cap dus relevant (met name) boven de 2800hz. Qua stemmen/instrumenten gebeurd het meest spannende dus via de woofer. Of is dit veel te kort door de bocht? Als deze theorie enig hout snijd dan kan je dus beter investeren in een kwalitatief betere spoel?

groet,

Stefan
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Nieuw monitor project: Seas U16RNXP + DXT

Bericht door dre »

Wat heb je nu dan?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Nieuw monitor project: Seas U16RNXP + DXT

Bericht door satefan »

Ik heb nu een afgewikkelde Jantzen luchtspoel (2.2 mh -> 1.6 mh). Maar t gaat me ook een beetje om de theorie :-)
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Nieuw monitor project: Seas U16RNXP + DXT

Bericht door satefan »

Hier twee plaatjes van de metingen van de ontwerper. Er zijn er een heel aantal met verschillende scheidingsfrequenties. Deze is van de versie die t dichtst bij mijn filter setup in de buurt komt.
PT-MDXT-freq-15deg-R12.2-R38.2_update.jpg
Meting met de tweeter in 'reversed null'.
PT-MDXT-freq-15deg-R12.2-R36.8-RP.jpg

Stefan
Laatst gewijzigd door satefan op wo 16 nov 2016, 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Nieuw monitor project: Seas U16RNXP + DXT

Bericht door satefan »

Een van de verschillen van deze monitor (uiteraard een andere woofer, de U16 ipv de U18) is dat de scheidingsfrequentie hoger ligt dan bij de idunn. Dit lijkt icm met deze tweeter veel prettiger uit te pakken. De idunn lijkt een oplopend karakter in het hoog te hebben waarbij hij soms als 'scherp' wordt ervaren. Dit is bij deze versie met de U16 dus helemaal niet waarneembaar. De integratie van de dxt en de woofer is (op het gehoor) echt goed voor elkaar.

Stefan
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT

Bericht door satefan »

Ik draai nu een week of 2 met een Janzen superior z-cap...deze vind ik echt lekker klinken..en t leuke met dit filter is dat je maar 1 cap in de signaalweg hebt dus een beetje experimenteren loopt niet gelijk heel erg in de papieren...
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT

Bericht door wouter »

Gaaf, de integratie is natuurlijk een lange termijn relatie dingetje. 3,9uF is een wat minder voorkomend type dus uitwisselen is vooral met wat je zelf hebt aangeschaft denk ik ;-)
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT

Bericht door pappaleo »

wouter schreef:
3,9uF is een wat minder voorkomend type
:think:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT

Bericht door wouter »

Ken je dat niet? ;-)

4,7uF zul je meer tegen komen op de 2e hands markt denk ik...
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT

Bericht door satefan »

Mischien dat ik nog wat ga voortborduren op dit thema maar dan met nog een extra U16, uitgevoerd als vloerstaander. De U16 doet in gesloten 4 liter
90/57 Hz (-3dB/-8dB). Dan in een 13 liter er onder nog een U16 met 17cm basreflex 48/38 Hz (-3dB/-8dB). Even rekenen/simuleren wat voor spoeltje er dan in moet om de boel netjes aan te laten sluiten.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT

Bericht door wouter »

Normaal wordt bij een 2,5-weg dan de midwoofer minder geknepen omdat het laag toch aangevuld wordt. Dus een 1 of 1,2mH spoel, en dan de tak met de 0,5 weg woofer dan ook na die spoel, met nog een extra spoeltje ervoor om meer hoog weg te filteren. Aangezien het geheel dan 4 Ohm wordt is een 1,2mH al wat te groot en zou 0,68 wellicht al goed zijn. Anders gezegd, simuleer bijvoorbeeld een 0,68mH spoel voor beide woofers en je 1,6mH eens als extra tak voor je 0,5-weg woofer.

Heel net opgezette 2,5-weg luidsprekers doen dat met elk een eigen filtersectie. Ik ben mijn filterlessfits topic gestart met een 2,5 weg. Werd hem toen ff niet vanwege de tegenvallende woofer, maar met die U16 moet heel veel mogelijk zijn.

Trouwens, als je hem ontlast van het laag kan ik me voorstellen dat je een L16 woofer er onder zet...
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT

Bericht door satefan »

Vandaag weer even kunnen rommelen. De nieuwe kasten zijn bijna klaar, maar niet helemaal naar mn zin nog. Vandaag wel even wat op de baffles gemaakt. Is een uitprobeersel, maar ben er niet ontevreden over...
IMG_2849.JPG
IMG_2850.JPG
Ze klinken overigens heel lekker. De baspijp is de bekende vario 50mm, op een cm of 19 nu. Het laag klinkt lekker en het midden klinkt prima. Wat me opvalt is dat met name de stemmen echt goed los van de kast staan. De dxt tweeter zorgt voor een heel mooi open stereobeeld. De dxt klinkt erg mooi met dit filter.

Satefan
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT

Bericht door Dalojan »

Ik vind dat het er mooi en strak uit ziet. Mooi werk !!!!
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT

Bericht door Dalojan »

Hoi Stefan,

Als ik naar het filter schema kijk dan denk ik dat bij de frequenties die doorgelaten worden door C1 de condensator C2 altijd een lage impedantie heeft vergeleken met R2 waardoor R1 en R2 simpel een verzwakking netwerk vormt. Misschien met herberekenen van R2 en C1 had je denk ik R2 net zo goed na R1 kunnen plaatsen en C2 kunnen uitsparen. R3 zou ik handhaven op die plaats om de impedantie piek van de tweeter minder effect te laten hebben op het filter. Wel een lekker eenvoudig 1ste orde filter. Maar lijkt me wel een moeilijke situatie voor de tweeter als de Xover niet zo hoog ligt. Daar heb ik dus even niet naar gekeken.

Groets,
Dalojan
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT

Bericht door satefan »

Hallo Dalojan, ik heb sinds kort weer een windows-machine hier aan de praat (ben een Mac gebruiker), dus ik zal boxsim er eens opprikken en kijken of ik met simulatie eea kan uitvogelen. C2 weglaten zou heel aardig zijn uiteraard, mits ik hetzelfde resultaat kan bereiken.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT

Bericht door satefan »

satefan schreef:
Hallo Dalojan, ik heb sinds kort weer een windows-machine hier aan de praat (ben een Mac gebruiker), dus ik zal boxsim er eens opprikken en kijken of ik met simulatie eea kan uitvogelen. C2 weglaten zou heel aardig zijn uiteraard, mits ik hetzelfde resultaat kan bereiken.
Ik heb nu al door dat ik hier wat hulp bij nodig heb :rofl: . Calculation successful, maar alles wat ik zie is een lege grafiek. :sure:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT

Bericht door wouter »

Kom vanavond anders ff langs.
Ik zal een phillips htr9900 box meten voor een nieuw filter, en dit in boxsim invoeren
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT

Bericht door satefan »

Even een vraag. In het volgende schema kun je met R3 wat 'pielen' om het mid-hoog te beïnvloeden. Ik heb nu een wat hogere waarde en er komt iets meer rust in het geluidsbeeld. Kortom, dat werkt prima. Ik wil graag bevestigen/weten hoe dit elektrisch/energie-technisch werkt.
PT-MDXT-cross-over.jpg
Bij een weerstand in serie (zoals R1) is het natuurlijk eenvoudig. Hogere waarde houd meer energie tegen. Bij de parallel-weerstand zoals R3, is het dan zo dat het verlagen van deze weerstand er voor zorgt dat er meer energie lekt (minder kortsluiting) of werkt het anders?

Groeten,

Satefan

PS: Ik weet dat ik eea zou kunnen simuleren, moet dat nog ff aan de praat krijgen allemaal.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT

Bericht door wouter »

Ik geloof dat je gelijk hebt, maar ik vraag me nooit af waarom ;-)

En voor de boel aan de praat... Welkom ;-)
Ik ben benieuwd hoe dat monitortje meet dus die mag ook mee. Doen we drivers ongefilterd, gefilterd en in boxsim kijken we hoe goed dat overeenkomt.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT

Bericht door markbakk »

Two things:
- R1 en R3 plus de andere parallel geschakelde componenten (de zobel en de luidspreker zelf) vormen samen een spanningsdeler. Dus minder spanning op de knoop 2 bij lagere waarde van R3 of hogere weerstandswaarde op R1. Minder spanning betekent minder stroom door de luidspreker en dus minder geluiddruk.
- Omdat je met deze netwerken altijd met complexe impedanties te maken hebt, is het resultaat van deze spanningsdeler niet lineair zoals bij een gewone spanningsdeler met weerstanden. Maar door toepassen van R3 maak je de schakeling wel wat meer Ohms: de filtercurve verandert ook.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT

Bericht door satefan »

Thanks Markbakk. De aanpassing is .2 ohm voor R3. Lijkt me niet mega-schokkend?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT

Bericht door satefan »

Quick update. De baffle's zijn even 'op proef' bekleed met van dat car-wrap spul. Werkt heel aardig. Ze worden hopelijk binnenkort netjes zwart gespoten.
IMG_2880.JPG
IMG_2881.JPG
Groet,

Satefan
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2411
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT

Bericht door VintageHarry »

Ziet er al netjes uit zo :) Welk car-wrap spul is dit precies?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”