(vintage projext #4) was omnipool, wordt lekke kast FAST

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

(vintage projext #4) was omnipool, wordt lekke kast FAST

Bericht door meiborg »

Beste mede-bouwers,

Hierbij dan de aftrap van mijn inzending! Zoals ook in het discussie topic staat ben ik van plan te bouwen met mijn National Panasonic / Matsushita breedbanders ondersteund door mijn Goodmans 12" woofers. Initiële idee was om de Goodmans in een lekke kast te stoppen, de breedbander dipool in te zetten. Echter door het recente topic over de Leo vd Klerk luidsprekers kreeg ik een ander idee. Het is ook wel leuk om niet de gebaande paden te betreden maar om omnipool te gaan!

Tevens bied dit mij de kans om een constructie techniek waar ik "in het geheim :-$ " al een tijdje mee bezig ben eens wat groter in te zetten. De behuizing wordt namelijk van tandarts-gips, een gips variant versterkt met enkele toevoegingen wat de hardheid behoorlijk vergroot. Ik heb hier al wat mee geëxperimenteerd voor kleine luidsprekertjes, ik loop namelijk al dik een jaar met het plan om in kleine opgave een product aan te gaan bieden wat WAF combineert met degelijke geluidskwaliteit. WAF zou dan uit de originele vormgeving voort moeten vloeien, gips is hier uitermate geschikt voor!

Echter, voor dit project zijn wel heel andere afmetingen vereist en het wordt dan ook een test/gok of dit wel toepasbaar zal zijn. Ik wil daarom om mijn mal (ik maak de binnenmallen tot nu toe van isolatieschuim, met de verfafbrander smelt ik die later weg met als bijkomend voordeel dat de binnenkant meteen geplastificeerd is) eerst omwikkelen met glasvezelmatten en epoxy. Dan de daadwerkelijke behuizing opbouwen met gips en glasvezelmatten, buitenlaagje glasvezel en epoxy, afwerken denk ik nog over na. Bij mijn kleinere projectjes is een behuizing uit alleen tandarts gips stevig genoeg, dus dit wordt een andere aanpak voor mij.

De vormgeving op zich is ook nog een ding, ik zou de Goodmans graag downfacing monteren, de breedbander omhoog. Voor de breedbander geen punt, voor de Goodmans weet ik niet of dat nadelig is. De conus is wel extreem licht, de rolrand is echter ook extreem flexibel dus al het gewicht hangt aan de spider.

Kortom, nog genoeg werk aan de winkel!

Mvg Reinder

P.S. bij toevoegen plaatjes kreeg ik de melding: 500 Internal Server Error! Even geen plaatjes dus.
Laatst gewijzigd door meiborg op vr 21 okt 2016, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: (vintage projext #4) De omnipool

Bericht door Henkjan »

en, al wat verder hiermee?

btw: zie bijlage voor wat gedachten van Dan Wiggins over of downfiring een goed idee is.
Bijlagen
DriverOrientationDownSideFire.pdf
(8.64 KiB) 119 keer gedownload
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: (vintage projext #4) De omnipool

Bericht door sander1238 »

Wanneer komt het duveltje uit het doosje? :foto:
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: (vintage projext #4) De omnipool

Bericht door meiborg »

Hee mannen,

Nou er is feitelijk nog niets gebeurd, af en toe wordt er over na gedacht maar dat is het wel zo'n beetje :mrgreen:.

Mvg Reinder
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: (vintage projext #4) De omnipool

Bericht door ds23man »

Ik hoop niet dat je het gips al aangemaakt had. :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: (vintage projext #4) De omnipool

Bericht door Jag »

Gips kent hier wel een revival :P

Linkje naar "tandarts"gips? Zoiets?
ik zou eigenlijk eens uit het ziekenhuis een zak mee moeten jatten :mrgreen:
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: (vintage projext #4) De omnipool

Bericht door meiborg »

Beste medeforummers,

Vol goede moed heb ik de drivers aangeschaft, leuk plan bedacht (ik wilde graag een omnipool maken toen het topic rond de Leo vd Klerk voor zoveel discussie zorgde). Echter wil het gewoon niet lukken om er de ruimte en tijd voor te maken. Ik schuif de aftrap steeds voor mij uit omdat ik het in de spaarzame momenten die ik heb niet kan opbrengen een enorme teringzooi te maken waarvan ik weet dat, voor ik klaar ben, ik het al weer op moet ruimen. Het is qua constructie te ambitieus voor de constructiemogelijkheden die ik momenteel heb in mijn appartement en ik heb daarom besloten de plannen te wijzigen.

Ik ga voor een simpeler FAST opzet, een twee weg met de Goodmans in lekke kast, de Onkyo's in cardioide / lekke kast (wordt een beetje stoeien om het afstraal gedrag van de conus en whizzer zo mooi mogelijk te laten aansluiten. Dus voorlopig geen gestoei met gips, en overal een makkelijker ontwerp proces want sluit aan bij mijn laatste projecten.

Plan van aanpak:

Units doormeten voor de huidige TS parameters.

Eenvoudige behuizing laten zagen in de stijl van mijn Econowave project echter met de lekke kant aan de achterkant. In de achterwand boor ik volgens mijn eerder gebruikte bevindingen een aantal gaten met totaal oppervlak ongeveer 1/2 sD. Dan de juiste restrictie opzoeken door met houten duvels steeds het lekke oppervlak wat te verkleinen en tussendoor te meten.

Filter ontwerpen gebaseerd op Leonidas zijn XO, gewoon omdat ik er benieuwd naar ben.

Mvg Reinder

P.S.

@ ds23man: :rofl: nee gelukkig niet nee, wel tussendoor in het gips gezeten, telt dat ook?

@ SARK: Hoi Edwin, klopt een dergelijk soort gips maar dan met polymeer toevoeging en hardheidsgraad 4. Het blijft natuurlijk een ietwat kwetsbaar product maar is erg doods en zeer zeker bruikbaar genoeg voor in ieder geval kleinere projectjes. Ik heb een tijd geleden enkele mallen in siliconen gemaakt waarmee ik mijn hoorn reflex monitor ontwerpje met de FRS8 kan maken in een organische vormgeving, soort verfrommeld doosje om te zien. Voor de binnenkant gebruik ik isolatie schuim als mal wat ik naderhand met een klein beetje aceton oplos. Ik wilde met dergelijke luidsprekertjes een webpagina beginnen, staat nog in de ijskast. De mallen worden in de tussentijd gebruikt door een kennis die voor een soort makerbot bedrijfje werkt, ik meen dat ze tot nu toe drie setjes gemaakt hebben, erg grappig.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: (vintage projext #4) was omnipool, wordt lekke kast FAST

Bericht door meiborg »

Even een grove paint schets om mijn laatste idee toe te lichten, work in progress natuurlijk. De Onkyo's zitten in een taps toelopende kast, zijwanden geperforeerd om er een lekke cardioide kast van te maken. Daaronder de Goodmans een kwart slag gedraaid gemonteerd om de baffle wat smaller te kunnen houden. Goodmans toch maar in gesloten kast van 50 liter, cardioide heeft weinig zin en gaat ten koste van de output gezien het overname punt rond de 150hz. Geheel licht achterover hellend en de goodmans zoveel mogelijk richting de baffle om de Onkyo's en Goodmans accoustisch zoveel mogelijk boven elkaar te krijgen.

Mvg Reinder
Bijlagen
Idee FAST.jpg
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: (vintage projext #4) was omnipool, wordt lekke kast FAST

Bericht door pappaleo »

Leuk. :goedzo:
En je verwacht 8 dagen nodig te hebben ? :mrgreen:
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: (vintage projext #4) was omnipool, wordt lekke kast FAST

Bericht door meiborg »

Neuh, maar om het geheel nog de schijn van doordacht mee te geven, 7-8 dagen ja :rofl:.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: (vintage projext #4) was omnipool, wordt lekke kast FAST

Bericht door pappaleo »

meiborg schreef:
Neuh, maar om het geheel nog de schijn van doordacht mee te geven, 7-8 dagen ja :rofl:.

Mvg Reinder
:rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: (vintage projext #4) was omnipool, wordt lekke kast FAST

Bericht door meiborg »

Zojuist de T&S opgemeten van mijn Onkyo / National Panasonic breedbanders, de uitkomsten zijn zacht gezegd bijzonder. Gebruikte apparatuur is mijn Smith and Larson audio woofertester 2, methode voor bepalen vas is added mass methode.

Luidspreker 1:
T&S Onkyo breedbander.jpg
Luidspreker 2:
T&S Onkyo breedbander 2.jpg
Ik had voor mijn breedbanders toch echt een hoger rendement dan 88dB/1w/1m verwacht, met mijn 3 watt buizenbakje speelt hij half open al behoorlijk luid. Ik twijfel dan ook een beetje aan de uitkomsten alhoewel de rest er wel logisch uitziet in mijn ogen. Ook nog nooit problemen gehad met de woofertester 2. Kortom, apart. Duidelijk te zien is dat de twee breedbanders ook wat afwijken van elkaar qua TS, gezien de ouderdom van dit paartje en de Alnico magneten die er om bekend staan wat van hunm magnetisch veld te verliezen over de jaren, niet echt heel verwonderlijk. Ben benieuwd wat de ervaringen met de luidsprekers van de andere deelnemers zijn, zitten daar ook dergelijk verschillen tussen? Ik zal de beide beestjes iig eens flink laten wapperen, liggen al minstens twee jaar stil op de plank wat natuurlijk ook kan schelen.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: (vintage projext #4) was omnipool, wordt lekke kast FAST

Bericht door meiborg »

En hierbij de TS van de Goodmans, beiden woofers praktisch 1 op 1 gelijk, zo kan het dus ook!
Goodmans 12inch TS.jpg
Stap 1 afgerond, nu maar eens even stoeien met de uitkomsten. Een 50 liter gesloten box zoals voorgesteld in het begeleidende papier van Goodmans lijkt een goede keus, -3dB zit op 30hz, -8dB op 22hz ongefilterd. Eindeloos simuleren lijkt mij verder niet erg nuttig met een gesloten kast, denk eraan meteen maar een testkastje te bouwen om eens wat filterpunten te proberen met de Minidsp (onschatbaar waardevol dingetje om de ontwikkeltijd drastisch in te korten).

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: (vintage projext #4) was omnipool, wordt lekke kast FAST

Bericht door meiborg »

Volgende stap is om voor onderstaande kastje even een zaagplan te maken en daarmee langs mijn favo houthandel te gaan maandag.
schets kast.jpg
(miniscule updates iedere keer maar morgen nog een slaapdienst en dan ma. en di. vrij dus hopelijk kunnen we dan een sprintje trekken).

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: (vintage projext #4) was omnipool, wordt lekke kast FAST

Bericht door Shadow »

Sprintje?
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: (vintage projext #4) was omnipool, wordt lekke kast FAST

Bericht door meiborg »

Ben er mee bezig, hopelijk nog op tijd
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: (vintage projext #4) was omnipool, wordt lekke kast FAST

Bericht door Henkjan »

de finale is verplaatst naar Breda, dus dat zal wel lukken denk ik :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: (vintage projext #4) was omnipool, wordt lekke kast FAST

Bericht door Shadow »

Ohhh het ontwerpwedstrijd finalespook komt weer om de hoek :think:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: (vintage projext #4) was omnipool, wordt lekke kast FAST

Bericht door Henkjan »

Shadow schreef:
Ohhh het ontwerpwedstrijd finalespook komt weer om de hoek :think:
tradities moet je in ere houden toch :bakkie:
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: (vintage projext #4) was omnipool, wordt lekke kast FAST

Bericht door meiborg »

Gelukkig wel, afgelopen week veel gewerkt maar niet aan de luidsprekers :(.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: (vintage projext #4) was omnipool, wordt lekke kast FAST

Bericht door pappaleo »

meiborg schreef:
Gelukkig wel, afgelopen week veel gewerkt maar niet aan de luidsprekers :(.

Mvg Reinder
Hoorde ik jou ooit iets zeggen over 7 of 8 dagen ? :-"
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: (vintage projext #4) was omnipool, wordt lekke kast FAST

Bericht door meiborg »

Eh nee, dat heb je waarschijnlijk gelezen :mrgreen:. Ik bedoelde natuurlijk 7 dagen waarin ik ook daadwerkelijk aan de luidspreker kan werken ;).

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: (vintage projext #4) was omnipool, wordt lekke kast FAST

Bericht door pappaleo »

Ah, zuivere speeltijd. Dat kan ik ook. :D

Ik heb vandaag 2 vellen fineer aangebracht. Insmeren met lijm en persen. In totaal 10 minuten. Het tweede vel zit nu in de pers.
Op die manier ben ik nog geen week aan mijn speakers bezig geweest. :D :D


Maarreh...... Die van jou verkeert dus nog in het Bic stadium?
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: (vintage projext #4) was omnipool, wordt lekke kast FAST

Bericht door meiborg »

Nou ik heb inmiddels een houtpakket laten zagen, moet nu nog alle hoeken etc zelf zagen. Wil daar een dezer dagen een cirkelzaag voor lenen.

Ook heb ik de andere Onkyo's doorgemeten en een paartje gematcht wat marginaal dichter bij elkaar ligt qua TS.

Nog niet bijster veel verder kortom.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: (vintage projext #4) was omnipool, wordt lekke kast FAST

Bericht door arjank »

Geen plaatjes van de drivers? ben benieuwd :D
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”