Gelukkig is de laatste wel goed en daarnaast ook de diepte in orde.
Gesloten 2-weg AT / AMT Fronts met BMS (Sub)woofers
Moderator: Beheerdersteam
Re: Gesloten 2-weg AT / AMT Fronts met BMS (Sub)woofers
De mdf mal voor het uitfrezen van de tweeter was niet helemaal handig bedacht. De gebruikte frees loopt in de mal langs het mdf en in de wat zachtere gedeeltes "brand/smelt" deze het mdf weg. Resultaat hierdoor dus een te grote uitfrezing voor de tweeter tijdens het testen van de mal.
Daarop maar een nieuwe mal gemaakt van multiplex, deze inderdaad bij de eerdere testbaffles ook gebruikt en deze "smelten" toen ook niet weg. Eerste mal nog iets te ruim, dus maar weer een nieuwe gemaakt, hopelijk is 3 keer scheepsrecht.
Goed bezig!
Ben je niet bang dat de passing iets te krap is?
Ben je niet bang dat de passing iets te krap is?
De passing is inderdaad precies op maat gemaakt, de unit valt er redelijk strak in. Optisch vind ik dit er wel het meest netjes uitzien.
Op de behuizing komt overigens geen "dikke" laklaag, bedoeling is om deze met een beits af te werken. Eventueel is de passing met een schuurblokje wel iets groter te maken.
Speaker zelf is van berken multiplex, moet ik nog rekening houden met dusdanig krimpen van het hout, waardoor de tweeter op termijn klem gaat komen zitten?
Op de behuizing komt overigens geen "dikke" laklaag, bedoeling is om deze met een beits af te werken. Eventueel is de passing met een schuurblokje wel iets groter te maken.
Speaker zelf is van berken multiplex, moet ik nog rekening houden met dusdanig krimpen van het hout, waardoor de tweeter op termijn klem gaat komen zitten?
Dat klem zitten is in ieder geval niet lekker, of je moet er via de achterzijde nog bij kunnen komen.
Een beetje erg krap is een risico, is helaas mijn ervaring.
Een beetje erg krap is een risico, is helaas mijn ervaring.
Een unit die klem zit is echt vervelend.....
En zonder schade bijna niet te verwijderen is mijn ervaring......
Op zich is iets groter inderdaad niet fraaier om te zien,maar als je de ruimte goed verdeeld ziet het er wel prima uit.(met stukjes karton bijvoorbeeld
)
Als je ook nog gaat lakken,dan zou ik toch wel minimaal een millimeter aan alle kanten aanhouden.
En zonder schade bijna niet te verwijderen is mijn ervaring......
Op zich is iets groter inderdaad niet fraaier om te zien,maar als je de ruimte goed verdeeld ziet het er wel prima uit.(met stukjes karton bijvoorbeeld
Als je ook nog gaat lakken,dan zou ik toch wel minimaal een millimeter aan alle kanten aanhouden.
Thx voor het advies, dan ga ik de sparing toch iets groter maken.
Eerder eens volgende tip gevonden om een driver die vast zit eruit te halen, overigens zelf nooit getest:
http://www.troelsgravesen.dk/tips.htm
Eerder eens volgende tip gevonden om een driver die vast zit eruit te halen, overigens zelf nooit getest:
http://www.troelsgravesen.dk/tips.htm
Sometimes it can be a real pain removing a driver from its cabinet, maybe due to lacquer or tight routing and the simple solution is making treads in one the mounting holes in the basket. For 8" drivers usually 6 mm threads work. For 4-5" drivers maybe 5 mm. Measure hole diameter and use the the nearest size. Insert a screw and lift the driver with a plier resting on a piece of wood. Simple as that.
Aangezien er hier op een paar honderd meter afstand een bandenopslag bijna een week lang in brand heeft gestaan, niet veel aan de speakers kunnen werken. Helaas door de rook en flinke stankoverlast bijna niet naar buiten kunnen gaan.
Wel is het nog gelukt om de sparing van de tweeters wat ruimer te maken en de gaten voor de woofers te frezen.
Hieronder nog wat foto's: De gaten van de mids zijn overigens al wel helemaal uitgefreest, moeten alleen aan de achterkant nog afgeschuind worden om de mid optimaal te laten ademen. Passing van de mid is overigens netjes geworden, voldoende ruimte om niet vast te komen zitten en optisch storen de kieren niet.
Zit er verder aan te denken om de gezaagde panelen te beitsen vóór dat het in elkaar gelijmd wordt. Hoop hiermee:
1. beschadigingen aan het hout te voorkomen, doordat de beits het hout waarschijnlijk iets harder zal maken.
2. minder last van lijmresten te hebben.
Komende week dus maar eens voor een mooie beits gaan kijken. Bedoeling is om de speaker een wat donkere kleur te geven, iets in de richting van de voorkant van onderstaande speaker:
Wel is het nog gelukt om de sparing van de tweeters wat ruimer te maken en de gaten voor de woofers te frezen.
Hieronder nog wat foto's: De gaten van de mids zijn overigens al wel helemaal uitgefreest, moeten alleen aan de achterkant nog afgeschuind worden om de mid optimaal te laten ademen. Passing van de mid is overigens netjes geworden, voldoende ruimte om niet vast te komen zitten en optisch storen de kieren niet.
Zit er verder aan te denken om de gezaagde panelen te beitsen vóór dat het in elkaar gelijmd wordt. Hoop hiermee:
1. beschadigingen aan het hout te voorkomen, doordat de beits het hout waarschijnlijk iets harder zal maken.
2. minder last van lijmresten te hebben.
Komende week dus maar eens voor een mooie beits gaan kijken. Bedoeling is om de speaker een wat donkere kleur te geven, iets in de richting van de voorkant van onderstaande speaker:
Zou kunnen dat dit een andere houtsoort is, het voorbeeld ging mij meer om de kleur 
Dan kan je hem beter zwart spuiten en daarna lichter poetsenkuiperik schreef:Zou kunnen dat dit een andere houtsoort is, het voorbeeld ging mij meer om de kleur
- bas focal m180
- Contacteer:
Roetvegen.Shadow schreef:Dan kan je hem beter zwart spuiten en daarna lichter poetsenkuiperik schreef:Zou kunnen dat dit een andere houtsoort is, het voorbeeld ging mij meer om de kleur
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
er is kleurbeits in die kleurkuiperik schreef:Zou kunnen dat dit een andere houtsoort is, het voorbeeld ging mij meer om de kleur![]()
Haha, die is scherpbas focal m180 schreef:Roetvegen.Shadow schreef:Dan kan je hem beter zwart spuiten en daarna lichter poetsenkuiperik schreef:Zou kunnen dat dit een andere houtsoort is, het voorbeeld ging mij meer om de kleur
Das mooi, daar zullen we eens voor gaan kijken.Henkjan schreef:er is kleurbeits in die kleurkuiperik schreef:Zou kunnen dat dit een andere houtsoort is, het voorbeeld ging mij meer om de kleur![]()
Helaas gisteren vanwege andere verplichtingen niet in Alphen a.d. Rijn kunnen zijn. Het zal daar vast wel weer gezellig zijn geweest en ook de akoestiek workshop leek me wel heel interessant. Benieuwd of daar nog wat goede tips naar voren zijn gekomen.
Zelf afgelopen dagen nog wat vorderingen kunnen maken. Het gat voor de tweeter is doorgefreest en daarnaast ook het gat van de midwoofer aan de achterkant afgeschuind, zodat de mid wat meer ruimte heeft om te "ademen". Gezien het formaat van de magneet is dit waarschijnlijk ook wel wenselijk.
Zelf afgelopen dagen nog wat vorderingen kunnen maken. Het gat voor de tweeter is doorgefreest en daarnaast ook het gat van de midwoofer aan de achterkant afgeschuind, zodat de mid wat meer ruimte heeft om te "ademen". Gezien het formaat van de magneet is dit waarschijnlijk ook wel wenselijk.
Aangezien de ruimte onder in de speaker momenteel wel erg groot is voor het filter, besloten om deze zo laag mogelijk nog op te vullen met restanten hout van het meubel wat ook voor het midcompartiment is gebruikt. Hopelijk is dit laag geplaatst gewicht ook bevordelijk voor de algehele stabiliteit van de speaker. Met de huidige constructie lijkt het gewicht in ieder geval redelijk goed verdeeld.
Voor de bekabeling moeten er nog gaten geboord worden van het filter- naar de driver-gedeeltes. Nu heb ik hiervoor echter nog geen bekabeling in gedachten, maar moeten de gaten wel geboord worden voor het lijmen, aangezien ik daar later niet meer goed bij kan.
Heeft er iemand tips voor een goede binnenbekabeling? Voorkeur gaat uit naar een niet al te stugge bekabeling, dit i.v.m. kwetsbaarheid aansluitingen op driver units.
Heeft er iemand tips voor een goede binnenbekabeling? Voorkeur gaat uit naar een niet al te stugge bekabeling, dit i.v.m. kwetsbaarheid aansluitingen op driver units.
http://www.rumoh.eu/cable/solid-core-210-mm2
De bekabeling dien je altijd waar mogelijk aan de korf te tyrappen als trekontlasting...
De bekabeling dien je altijd waar mogelijk aan de korf te tyrappen als trekontlasting...
Thx, lijkt me een mooie binnenbekabeling. Heb in ieder geval alvast 2 gaten van 12mm geboord om de kabels door te laten lopen. Is wel stuk ruimer dan de diameter van de bakabeling, maar dan is er in ieder geval wat plek over om luchtdicht te kitten.Shadow schreef:http://www.rumoh.eu/cable/solid-core-210-mm2
Afgelopen weekend weer lekker wat bezig kunnen zijn en weer het nodige zaag- en lijmwerk verzet. Als eerste de baffle en het bovenste paneel op maat gezagen en verlijmd.
Na het drogen alvast een preview gehouden in de woonkamer, om te kijken welke kleuren er zometeen het best bij gaat passen. Bij de verfwinkel hebben ze op een teststukje 2 kleuren beits geschilderd, 1 notenkleur in 2 tinten en een stuk donkerder eiken.
Na drogen vervolgens ook de andere speaker de baffle en bovenkant gelijmd.
Later nog de achterkant op maat gezaagd en het bovenste gedeelte verlijmd. Het achteroverhellen van de speakers maakt het allemaal wel wat bewerkelijker, maar ook wel leuk om te zagen. Met klemmen werkt het ook net wat anders, aangezien de panelen door de schuine hoeken wat eerder gaan schuiven. Op sommige plekken dit voorkomen door eerst kleine nageltjes in het hout te slaan en daarna de kop eraf te knippen. Hiermee blijft het hout ook wat beter op zijn plek.
Achter de tweeter wordt de baffle iets dikker gemaakt, dit vanwege het afschuinen van de baffle. Hiervoor een paneeltje gezagen met daarin de uitsparing van de tweeter.
Afscheiding tussen het mid en hoog compartiment ga ik uiteindelijk toch niet doen met de eerder gezaagde lagen panelen. Reden hiervan is dat ik betwijfel of dit helemaal luchtdicht gaat blijven en dat het zaagwerk met de decoupeerzaag ook niet helemaal netjes is geworden. In plaats hiervan losse plankjes in verschillende hoeken gezagen.
Als laatste van de achterzijde nog het onderste gedeelte gelijmd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Waarom zo'n gigantische balzaal achter die tweeter?
De AMT die erin komt is een dipool tweeter. Deze ruimte wordt opgevuld met demping en is inderdaad wat groter geworden als benodigd. Gezien inhoud die er aanwezig is in de totale behuizing is dit geen probleem. Dus meer gevalletje .... omdat het kands23man schreef:Waarom zo'n gigantische balzaal achter die tweeter?