[Vintage project #2] Isobarix
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Vintage project #2] Isobarix
Zat nog even te denken. Als dat probleem bij 300hz uit de compoundruimte komt, heb je een serieus probleem. Lijkt me niet handig om daar dempingsmateriaal in te stoppen. Waarom heb je dat compartiment zo hoog gemaakt?
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Vintage project #2] Isobarix
Dat kan alsnog, de woofer is symmetrisch. Maar de gedachtegang om ze omgedraaid te monteren was dat niet-lineair gedrag zo opgeheven zou worden.
Ik heb nog nooit een isobaric systeem gemaakt en weet niet wat ik daar te verwachten heb. Daar kom ik gaandeweg achter. Ik heb geen rekening gehouden met een staande golf in de compoundruimte. Dat verwachte ik niet, de luchtdruk blijft gelijk. Maar misschien is dat wel een serieus issue.
Nogmaals: door de tijdsdruk heb ik geen testkasten gemaakt zoals bij de mission impossible. Wordt het niks, dan wordt het maar niks. De unitbezetting is toch maar ouwe meuk en verder kost het alleen wat hout en veel tijd.
Het is de bedoeling om te filteren bij 200-250 Hz en ik kan altijd nog proberen om die 300Hz te vermoorden met een "bottomless notch".
Ik heb nog nooit een isobaric systeem gemaakt en weet niet wat ik daar te verwachten heb. Daar kom ik gaandeweg achter. Ik heb geen rekening gehouden met een staande golf in de compoundruimte. Dat verwachte ik niet, de luchtdruk blijft gelijk. Maar misschien is dat wel een serieus issue.
Nogmaals: door de tijdsdruk heb ik geen testkasten gemaakt zoals bij de mission impossible. Wordt het niks, dan wordt het maar niks. De unitbezetting is toch maar ouwe meuk en verder kost het alleen wat hout en veel tijd.
Het is de bedoeling om te filteren bij 200-250 Hz en ik kan altijd nog proberen om die 300Hz te vermoorden met een "bottomless notch".
Laatst gewijzigd door pappaleo op za 05 nov 2016, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: [Vintage project #2] Isobarix
Inderdaad, gewoon de nek om draaien die handel boven de 250Hz. 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Vintage project #2] Isobarix
Je zou voor de gein eens dempingsmateriaal aan de onder en bovenzijde kunnen plakken in de compoundruimte. Misschien werkt dat wel.

- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Vintage project #2] Isobarix
De experimenten daarmee staan nog op de planning. Daar kan ik door de grote woofergaten nog makkelijk bij.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Vintage project #2] Isobarix
Het weekend volgepland met allerlei verplichtingen is weer voorbij, dus ik heb weer wat kunnen doen. Vrijdag had ik de baffles al tegen de kast gelijmd. Die waren enigszins oversized en ik heb ze met de kantenfrees gelijk gemaakt.
Dat werd toch wel een heel erg vierkante doos. Ik heb een hulpstuk gemaakt om er facetten aan te frezen. Eerst met de cirkelzaag een heel klein 45° hoekje er af gezaagd (anders zit dat in de weg) en de rest met de frees gedaan: Dit is dan het resultaat: Het staat net iets eleganter, wel nodig bij zo'n forse kast, en het afstraalgedrag zal er ook niet slechter van worden.
Dat werd toch wel een heel erg vierkante doos. Ik heb een hulpstuk gemaakt om er facetten aan te frezen. Eerst met de cirkelzaag een heel klein 45° hoekje er af gezaagd (anders zit dat in de weg) en de rest met de frees gedaan: Dit is dan het resultaat: Het staat net iets eleganter, wel nodig bij zo'n forse kast, en het afstraalgedrag zal er ook niet slechter van worden.
Re: [Vintage project #2] Isobarix
+1
Wat zijn dat nou voor kasten rechtsachter, lijken me niet de MI, of vergis ik me hierin ?
Wat zijn dat nou voor kasten rechtsachter, lijken me niet de MI, of vergis ik me hierin ?
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Vintage project #2] Isobarix
Nee, dat zijn oude kasten waar ik per kast 2 Focal 5n412 in had zitten en daartussenin een Dynaudio D260.ray5150 schreef:Wat zijn dat nou voor kasten rechtsachter, lijken me niet de MI, of vergis ik me hierin ?
Waren destijds helemaal gesloopt door bezoekende kinderen. Ik heb de focals laten reconen door TSR maar heb ze nooit meer teruggezet. Op zich heel goed klinkende speakers, maar een beetje ouderwetse jaren 80 look met die zwarte bovenkant.
Ik heb de kasten nu beneden staan voor hun gewicht. Door de zandvulling wegen ze ca 45kg per stuk. Samen met nog 2 zandgevulde kisten van 30kg per stuk heb ik 150kg drukgewicht. Dat heb ik gebruikt om de multiplex platen op de buitenkant te lijmen.
Re: [Vintage project #2] Isobarix
We vallen in herhaling, maar de aanbevolen klemkracht voor houtlijm is ongeveer 5kg per vierkante centimeter, dus met 150 kg kun je slechts een stukje van 3x 10 cm goed aandrukken...
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Vintage project #2] Isobarix
Walter, het hoeft geen scheepslading te houden. Het is voldoende als de plaat blijft zitten als de kast rechtop staat.
Met de door jou voorgestelde druk heb ik voor de zijplaat (40*110) van 4400 cm² een druk van 4400 * 5kg is 22 ton nodig.
Ik zal eens kijken of ik niet een constructie kan maken waarmee ik er 20 personenauto's bovenop kan parkeren.
Met de door jou voorgestelde druk heb ik voor de zijplaat (40*110) van 4400 cm² een druk van 4400 * 5kg is 22 ton nodig.
Ik zal eens kijken of ik niet een constructie kan maken waarmee ik er 20 personenauto's bovenop kan parkeren.
Re: [Vintage project #2] Isobarix
Daar hebben ze al iets op bedacht, ze noemen dat 'lijmtangen' ook wel ' lijmklemmen' door de schroefdraad kunnen deze forse klemkrachten opwekken. Die van Bessey kunnen al iets van 550 kg per stuk drukken...
Laatst gewijzigd door Walt op ma 07 nov 2016, 19:10, 2 keer totaal gewijzigd.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: [Vintage project #2] Isobarix
Ach laat dat boodschappenautootje maar thuisds23man schreef:![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Je mag mijn LaRo lenen, dan heb je alvast 2,5 ton.
Ik kom wel pletten. 52 ton
Re: [Vintage project #2] Isobarix
Zoals hierboven aangegeven, lijmklemmen zijn veel effectiever dan gewicht stapelen.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Vintage project #2] Isobarix
Maar serieus. De lijmverbinding is nu sterker dan de kracht die nodig is om het plaatmateriaal te desintegreren. Dus sterk genoeg.
En de gewichten had ik in huis, 40 lijmklemmen die 40cm kunnen overbruggen niet, dus de keuze was makkelijk.
Einde discussie.
En de gewichten had ik in huis, 40 lijmklemmen die 40cm kunnen overbruggen niet, dus de keuze was makkelijk.
Einde discussie.
Re: [Vintage project #2] Isobarix
Kan je niet beter de compoundruimte kleiner maken door boven en onder een plankje te plaatsen.pappaleo schreef:De experimenten daarmee staan nog op de planning. Daar kan ik door de grote woofergaten nog makkelijk bij.
