Hallo Wim,
De ontwerpen die wij (en dan heb ik het over Speaker en Co en Speakerland) voeren zijn allemaal volgens de regelen der kunst ontworpen. Dat betekent dat de filters kloppen en de luidsprekers een vlakke overdracht karakteristiek hebben zonder afwijken of fasefouten. Aan alle ontwerpen is uitgebreid gemeten in onze dode kamer.
Goed meten zegt op zich niet zo veel over hoe het nu precies klinkt, daarom moet iedereen ook eerst LUISTEREN alvorens een luidspreker te kopen.
Goed meten zegt wel iets over of de luidspreker technisch klopt. Overigens moet je dan niet alleen een frequentiemeting op de as doen maar ook onder hoeken, impedantie, vervorming, waterval en fase. En dat allemaal in een meetopstelling zonder reflecties, dus buiten in de middle of nowhere of in een “dode kamer”. Een met goede betrouwbare meetapparatuur.
De manier waarop je nu zelf aan het meten bent geeft echt geen enkele zinnige info over wat de luidspreker precies doet en de relatie tot de klank.
Iedereen die bij mij een luidspreker bouwpakket koopt kan deze altijd een keer na laten meten in de dode kamer, ter controle, dat is kosteloos. Ik neem aan dat als je dit systeem bij Speaker en Co in Haarlem hebt aangeschaft dat Titus dit ook voor je doet.
Een Scan Speak vertigo is een echte 3-weg met componenten van een hoog kwaliteitsniveau. De keuze voor de gebruikte filteronderdelen staat hier mee in verband, vandaar ook de toepassingen van tritec ferrobar, tritec en REF caps in de signaalweg.
Bij een parallelfilter wordt in het algemeen voor minder luxe onderdelen gekozen in de parallel takken en in het originele filter schema staat een 1,2 mH spoeltje van 0,71 mm draad aangegeven als parallel spoel voor het midden. Nu heeft de reeks spoelen met 0,71 mm draad geen kern tot een waarde van 0,68 mH (dan zijn het dus LUCHTSPOELEN) en vanaf 0,82 mH zit er een kleine kern in de spoel. Dat is ook te zien aan de codering, tot 0,82 staat er LU voor en daarboven HQR wat staat voor het kernmateriaal en de vorm ervan.
Voor de klant Herbix (zie http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=24351) hebben we in overleg het filter iets luxer uitgevoerd door de seriecondensator voor het midden uit te voeren met 2 x 22 uF MKP+ + 3,3 MKP+ (samen dus 47,3). Ook de kleine L 1,2 met kern heb ik vervangen door de iets grotere 1 mm luchtspoel met dezelfde waarde. Dit omdat ik zelf liever voor luchtspoelen kies dan kernspoelen, zolang de waarde dat toelaat. Verder zijn de eigenschappen niet zoveel verschillend (weerstand is ook ongeveer gelijk). Voor de parallelspoel van het hoog is gekozen voor een baklak spoeltje, net even wat mooier dan een gewone luchtspoel en ook niet buitensporig veel duurder. En voor alle bekabeling Kimber.
Een luidspreker als een vertigo moet je wel goed neerzetten (symmetrisch, stabiel en ver genoeg van muren of harde reflecterende oppervlakken) en goed aansturen. Een fatsoenlijke versterker dus (vanaf ca € 1000,-, liever het dubbele), en ook een goede bron. Dus geen laptop, DVD spelertje of standaard (multi)mediaplayer maar een degelijke (SA)CD speler of een goede Streamer/DAC. Dan heb je ook profijt van je investering en kun je muziek luisteren op audiofiel niveau. Niet alleen voor audiofielen maar ook voor muziekliefhebbers die graag alles horen zoals de muzikanten het hebben gemaakt en opgenomen.
Met vriendelijke groet
Ruud Jansen
Speakerland
Vertigo scanspeak
Moderator: Beheerdersteam
- Speakerland
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
-
Jamesblond
Re: Vertigo scanspeak
Een vriend van mij heeft Vertigo's met een ontzettend luxe filter, aangestuurd door Musical Fideliry A308. Die set gaat en gaat en gaat en gaat. En dan nog een beetje! 80W RMS (dacht ik...) luidsprekers op een hele dikke, overbemeten versterker. Dynamiek te over, detail te over en geen moment vermoeiend. Als ik dan een puntje van kritiek wil leveren, dan is dat op de laagweergave van de Vertigo, maar da's voornamelijk een smaak kwestie. Het laag mist in mijn oren wat gelaagdheid en definitie, is me iets te "modderig". Zal ook te wijten zijn aan de ruimte waarin mijn maat ze heeft staan. Maar ook in de luisterruimte van Speakerland had ik min of meer dezelfde ervaring. Desalniettemin, als die sound je smaak is, is de Vertigo een bijzonder mooie speaker voor het geld! Het mid en hoog zijn prachtig, enorme rust en diepte, veel detail, niet vermoeiend. Erg mooi ontwerp!
Ik denk dat je gewoon niet van een 18cm bas kan verwachten dat ie zo diep gaat en strak blijft...
Neemt niet weg dat dit een prachtig ontwerp blijft wat ik graag eens zou horen.
Neemt niet weg dat dit een prachtig ontwerp blijft wat ik graag eens zou horen.
-
Jamesblond
Klopt. Maar dan zou je je kunnen afvragen of die ene 7" mid-woofert niet in een te groot compartiment zit en/of dat compartiment niet een te lage tuning heeft. Ik twijfel niet aan de kunde van de he(e)r(en) ontwerper(s), maar iets zegt me dat meer definitie of "droogheid" in ruil voor wat bandbreedte niet een hele slechte keuze geweest zou zijn om beter aan te sluiten bij het oplossend vermogen in het midden en hoog.
Nogmaals: verder een fantastisch systeem.
Nogmaals: verder een fantastisch systeem.