Troels Gravesen Discovery 4
Moderator: Beheerdersteam
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
-
Shutdown98
- Berichten: 228
- Lid geworden op: zo 29 jul 2012, 15:35
- Locatie: Zutphen
Re: Troels Gravesen Discovery 4
Zie marktplaats of hifi.nl voor beschrijving en foto's.
Via dat kanaal ook maar reageren indien interesse... ik wil een bijdrage leveren aan het topic van Jordi. Niet het topic kapen.
Via dat kanaal ook maar reageren indien interesse... ik wil een bijdrage leveren aan het topic van Jordi. Niet het topic kapen.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Troels Gravesen Discovery 4
Niet te geloven... Zo zie je nooit iets van Troels en nu schieten ze als paddestoelen uit de grond. Ik ben bezig met de Next-4.
Of beter, ik krijg hoofdpijn van hoe die topkastjes te bouwen...
Of beter, ik krijg hoofdpijn van hoe die topkastjes te bouwen...
-
Shutdown98
- Berichten: 228
- Lid geworden op: zo 29 jul 2012, 15:35
- Locatie: Zutphen
Re: Troels Gravesen Discovery 4
Als er weer iets in het oosten komt en het zou kunnen met de familieplanning hier (2 kids en partner met werk in de zorg) lijkt me dat wel leuk!ds23man schreef:Nou ben je wel verplicht om die dingen eens met sjouwen naar een luisterdag!
Re: Troels Gravesen Discovery 4
Hi Remco,
Toevallig dat jij Troels zijn Discovery 4's had gekocht. Had ook serieus de intentie om een rit naar Denemarken te maken totdat ik de speaker niet meer tussen zijn thuiscollectie zag staan
Hoe bevallen ze? Ik ben erg benieuwd naar ervaringen. Zou me niets verbazen dat jij de eerste (en enige) bent die ze in huis heeft staan
Ik was overigens vorig weekend vlakbij je in de buurt. Gemiste kans.
Vandaag kwam de doos van Jantzen binnen. Komende tijd maar eens aan een paar filters prutsen!
Gr
Jordi
Toevallig dat jij Troels zijn Discovery 4's had gekocht. Had ook serieus de intentie om een rit naar Denemarken te maken totdat ik de speaker niet meer tussen zijn thuiscollectie zag staan
Hoe bevallen ze? Ik ben erg benieuwd naar ervaringen. Zou me niets verbazen dat jij de eerste (en enige) bent die ze in huis heeft staan
Vandaag kwam de doos van Jantzen binnen. Komende tijd maar eens aan een paar filters prutsen!
Gr
Jordi
Laatst gewijzigd door Jordi op vr 21 aug 2015, 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Troels Gravesen Discovery 4
Starten we toch een Troels showcase topicLeeuwarden schreef:Niet te geloven... Zo zie je nooit iets van Troels en nu schieten ze als paddestoelen uit de grond. Ik ben bezig met de Next-4.
Of beter, ik krijg hoofdpijn van hoe die topkastjes te bouwen...
-
Shutdown98
- Berichten: 228
- Lid geworden op: zo 29 jul 2012, 15:35
- Locatie: Zutphen
Re: Troels Gravesen Discovery 4
Hey Jordi,
Dan is Zutphen een tikkeltje dichterbij om naartoe te rijden...
Ik moest de Disc-4 nog apart ophalen en kan je vertellen... Denemarken is best een aardig eindje weg
Ik begrijp dat je de dure filter versie hebt genomen... praktische tip: Gebruik een niet te dik plankje om ze op te maken. De ruimte achterop is niet heel diep en met een 6 of 9mm plankje voor het filter en een 6mm deksel gaan die 22uF caps niet passen. Ik heb het niet uitgemeten maar met een plankje en een deksel van 3mm is het al krap. (tenzij je de hele opzet veranderd natuurlijk).
Ik heb de speakers net ruim een week in huis.
Zoals jij ook van een kleine speaker komt had ik dat ook. Die Seas super mini monitor is wel een hele mooie speaker (ik heb m volledig met superior Z caps gemaakt en later ook nog met Mundorf weerstanden en Jantzen weerstanden de mox versies vervangen). Maar ondanks dat het toch wel een high-end geluid is, mis je ook wel wat door de kleine mid-woofer.
Mijn behoefte lag bij een speaker met een groot geluidsbeeld en ik wou een meer gebalanceerd systeem naar het laag toe zodat de sub overbodig zou worden.
Overigens was dat meer een wens voor de (verre) toekomst. Mijn vakantie naar Denemarken heb ik proberen te combineren met een bezoek aan Troels, dat is gelukt
Ik was helemaal niet van plan iets te kopen en wou graag luisteren naar wat ie op dat moment had staan.
Ik heb de Illuminator 5 gehoord (fantastisch) en de DTQWT mkIII (ook heel erg mooi). Ergens die middag maakte ik een opmerking over dat hij laatst veel dingen aan het verkopen was geweest en hij gaf aan dat ie nog meer kwijt moest... onder andere de Disc-4. Ben er verder niet op ingegaan... maar het is blijven hangen en ik heb hem daar later over gemaild en 2 dagen later zat ik weer bij hem op de bank om ze apart te horen... en zo is het gekomen
Mijn behoeftes zijn vervuld... Ze hebben een groot geluidsbeeld en met de bas zit het ook wel goed!
Ik vind het een complete speaker. Heel fijn om naar te luisteren, dynamisch, mooie detaillering, volle strakke bas (ook op lage volumes).
Omdat de componenten van de Disc-4 vrij betaalbaar zijn maakte ik me ook nog wel "zorgen" of het niveau, de detaillering en de sfeer die mijn seas mini monitor neer kan zetten wel gehaald kan worden door de Disc-4 met de vrij goedkope componenten, maar dat waren zorgen om niks... De "match in heaven" zoals Troels de mid-hoog combi omschrijft is echt heel goed!
Mijn kamer is denk ik kleiner als jouw kamer. Ik haal de 30m2 niet. Om de speakers goed te kunnen plaatsen heb ik de voorkant een meter van de achtermuur af en de zijkant 65cm van de zijwanden. De voetjes die Troels gebruikt zijn hier erg handig. Om de rest van het gezin ook wat ruimte te geven kan ik ze naar de muur schuiven.
Als de opnames goed zijn is het genieten van a tot z, mooier heb ik het zelden gehoord (eigenlijk alleen de illuminator 5). Als de opname slecht is, dan is het ook slecht. Er zijn wel een paar artiesten door het ijs gezakt nu... Je hoort ook goed de opgepompte bas bij pop nummers... niet mooi meer, maar opnames met de juiste verhouding klinken geweldig.
Opmerkelijk is dat je de set enorm hard kan zetten zonder dat je dat ook echt door hebt. Ik heb er nu een Bryston B60sst achter hangen die het erg mooi doet (100Watt aan 4Ohm). Er is een Hypex UcD700HG in de maak voor de bas en zal de Bryston het mid-hoog gaan doen, maar zover is het nog niet.
Ik heb net nog Live in Toomler gedraaid van Anouk, ik wist niet dat die opnames zo mooi waren
Meeslepend!
Dan is Zutphen een tikkeltje dichterbij om naartoe te rijden...
Ik moest de Disc-4 nog apart ophalen en kan je vertellen... Denemarken is best een aardig eindje weg
Ik begrijp dat je de dure filter versie hebt genomen... praktische tip: Gebruik een niet te dik plankje om ze op te maken. De ruimte achterop is niet heel diep en met een 6 of 9mm plankje voor het filter en een 6mm deksel gaan die 22uF caps niet passen. Ik heb het niet uitgemeten maar met een plankje en een deksel van 3mm is het al krap. (tenzij je de hele opzet veranderd natuurlijk).
Ik heb de speakers net ruim een week in huis.
Zoals jij ook van een kleine speaker komt had ik dat ook. Die Seas super mini monitor is wel een hele mooie speaker (ik heb m volledig met superior Z caps gemaakt en later ook nog met Mundorf weerstanden en Jantzen weerstanden de mox versies vervangen). Maar ondanks dat het toch wel een high-end geluid is, mis je ook wel wat door de kleine mid-woofer.
Mijn behoefte lag bij een speaker met een groot geluidsbeeld en ik wou een meer gebalanceerd systeem naar het laag toe zodat de sub overbodig zou worden.
Overigens was dat meer een wens voor de (verre) toekomst. Mijn vakantie naar Denemarken heb ik proberen te combineren met een bezoek aan Troels, dat is gelukt
Ik was helemaal niet van plan iets te kopen en wou graag luisteren naar wat ie op dat moment had staan.
Ik heb de Illuminator 5 gehoord (fantastisch) en de DTQWT mkIII (ook heel erg mooi). Ergens die middag maakte ik een opmerking over dat hij laatst veel dingen aan het verkopen was geweest en hij gaf aan dat ie nog meer kwijt moest... onder andere de Disc-4. Ben er verder niet op ingegaan... maar het is blijven hangen en ik heb hem daar later over gemaild en 2 dagen later zat ik weer bij hem op de bank om ze apart te horen... en zo is het gekomen
Mijn behoeftes zijn vervuld... Ze hebben een groot geluidsbeeld en met de bas zit het ook wel goed!
Ik vind het een complete speaker. Heel fijn om naar te luisteren, dynamisch, mooie detaillering, volle strakke bas (ook op lage volumes).
Omdat de componenten van de Disc-4 vrij betaalbaar zijn maakte ik me ook nog wel "zorgen" of het niveau, de detaillering en de sfeer die mijn seas mini monitor neer kan zetten wel gehaald kan worden door de Disc-4 met de vrij goedkope componenten, maar dat waren zorgen om niks... De "match in heaven" zoals Troels de mid-hoog combi omschrijft is echt heel goed!
Mijn kamer is denk ik kleiner als jouw kamer. Ik haal de 30m2 niet. Om de speakers goed te kunnen plaatsen heb ik de voorkant een meter van de achtermuur af en de zijkant 65cm van de zijwanden. De voetjes die Troels gebruikt zijn hier erg handig. Om de rest van het gezin ook wat ruimte te geven kan ik ze naar de muur schuiven.
Als de opnames goed zijn is het genieten van a tot z, mooier heb ik het zelden gehoord (eigenlijk alleen de illuminator 5). Als de opname slecht is, dan is het ook slecht. Er zijn wel een paar artiesten door het ijs gezakt nu... Je hoort ook goed de opgepompte bas bij pop nummers... niet mooi meer, maar opnames met de juiste verhouding klinken geweldig.
Opmerkelijk is dat je de set enorm hard kan zetten zonder dat je dat ook echt door hebt. Ik heb er nu een Bryston B60sst achter hangen die het erg mooi doet (100Watt aan 4Ohm). Er is een Hypex UcD700HG in de maak voor de bas en zal de Bryston het mid-hoog gaan doen, maar zover is het nog niet.
Ik heb net nog Live in Toomler gedraaid van Anouk, ik wist niet dat die opnames zo mooi waren
Re: Troels Gravesen Discovery 4
wauw, ik houd van deze succesverhalen 
Ben erg benieuwd wat de Disc-4 doet met een 30W buizenversterker
.
Ben erg benieuwd wat de Disc-4 doet met een 30W buizenversterker
Re: Troels Gravesen Discovery 4
Ik doelde meer op het feit dat ik letterlijk een paar km bij je vandaan was. Ik HAD zeeën van tijd maar dat is nu echt voorbijShutdown98 schreef:Hey Jordi,
Dan is Zutphen een tikkeltje dichterbij om naartoe te rijden...
Ik moest de Disc-4 nog apart ophalen en kan je vertellen... Denemarken is best een aardig eindje weg
.......
Goed om te lezen dat je tevreden bent. Eigenlijk lees ik weinig ontevreden bouwers die iets van Troels in elkaar zetten. En als ze dan toch een klacht hebben heeft het vaak met het laag te maken maar dat heeft in mijn optiek meer te maken met de akoestiek in iemands huis. Ken iemand met dure Kharma's en ook hij had last van staande golven
-
Shutdown98
- Berichten: 228
- Lid geworden op: zo 29 jul 2012, 15:35
- Locatie: Zutphen
Re: Troels Gravesen Discovery 4
Aanbod blijft wel staan...
Laat maar weten wanneer het een keer uit komt.
Succes met je drukte
Laat maar weten wanneer het een keer uit komt.
Succes met je drukte
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Troels Gravesen Discovery 4
*schopje*
eens zien of die Jordi eens wat bouwfoto's kan plaatsen
eens zien of die Jordi eens wat bouwfoto's kan plaatsen
Re: Troels Gravesen Discovery 4
Haha 
Omdat het maar van uitstellen bleef komen, heb ik het houtwerk uitbesteed aan een meubelbouwer. We hebben het uiterlijk op de schop gegooid maar hebben wel getracht zo dicht mogelijk bij de dimensie van Troels te blijven. Dit had ik nooit alleen voor elkaar gekregen. Toevallig begint het einde te naderen en is het houtwerk bijna gereed. Ik zal wat foto's posten als ik in de gelegenheid ben. Ben nu met wat details in de weer, de terminal plates (custom), wat ga ik gebruiken als voetjes etc...
De filters liggen klaar om gesoldeerd te worden en mijn solderbout is net binnen dus ook hier houdt niets mij meer tegen behalve dat ik sinds de middelbare school niets meer heb gesoldeerd
Ben me beetje aan het inlezen mbt goed solderen. Tips altijd welkom.
Omdat het maar van uitstellen bleef komen, heb ik het houtwerk uitbesteed aan een meubelbouwer. We hebben het uiterlijk op de schop gegooid maar hebben wel getracht zo dicht mogelijk bij de dimensie van Troels te blijven. Dit had ik nooit alleen voor elkaar gekregen. Toevallig begint het einde te naderen en is het houtwerk bijna gereed. Ik zal wat foto's posten als ik in de gelegenheid ben. Ben nu met wat details in de weer, de terminal plates (custom), wat ga ik gebruiken als voetjes etc...
De filters liggen klaar om gesoldeerd te worden en mijn solderbout is net binnen dus ook hier houdt niets mij meer tegen behalve dat ik sinds de middelbare school niets meer heb gesoldeerd
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Troels Gravesen Discovery 4
Helemaal top!!!
Hartstikke leuk te lezen dat je doorgezet hebt
voor wat betreft het solderen, dat pak je zo weer op. Het allerbelangrijkste wat ik heb ervaren als beginner is dat je allereerst een goede mechanicsche verbinding tussen de te solderen opjecten moet maken.
Die verbinding veranker je daarna met soldeer.
probeer zo heet en zo kort mogelijk te solderen, wat je in elk geval nooit moet is je soldeer proberen af te koelen door te blazen. Hierdoor vernaggel je je verbinding, neem er de tijd gewoon voor.
Veel sucses en plezier met het afbouwen
Hartstikke leuk te lezen dat je doorgezet hebt
voor wat betreft het solderen, dat pak je zo weer op. Het allerbelangrijkste wat ik heb ervaren als beginner is dat je allereerst een goede mechanicsche verbinding tussen de te solderen opjecten moet maken.
Die verbinding veranker je daarna met soldeer.
probeer zo heet en zo kort mogelijk te solderen, wat je in elk geval nooit moet is je soldeer proberen af te koelen door te blazen. Hierdoor vernaggel je je verbinding, neem er de tijd gewoon voor.
Veel sucses en plezier met het afbouwen
Re: Troels Gravesen Discovery 4
Ik weet niet wat jij drinkt/eet dat je verbindingen er slecht van worden als je er op blaast, maar ik en een heel leger technici blazen gewoon om het boeltje zo snel mogelijk te laten stollenMechanicalAnimal schreef:Helemaal top!!!
wat je in elk geval nooit moet is je soldeer proberen af te koelen door te blazen. Hierdoor vernaggel je je verbinding, neem er de tijd gewoon voor.
Dat zou betekenen dat ieder vliegtuig wat door de nederlandse vliegtuigbouw gemaakt is, nu zijn luchtwaardigheid verloren heeft
Re: Troels Gravesen Discovery 4

Dit is het bijna eindresultaat. Hierna is er nog eea bijgeschaafd om het uiterlijk iets vloeiender te maken.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Troels Gravesen Discovery 4
Ondanks je overdreven reactie zal ik toch even reageren.Shadow schreef:Ik weet niet wat jij drinkt/eet dat je verbindingen er slecht van worden als je er op blaast, maar ik en een heel leger technici blazen gewoon om het boeltje zo snel mogelijk te laten stollenMechanicalAnimal schreef:Helemaal top!!!
wat je in elk geval nooit moet is je soldeer proberen af te koelen door te blazen. Hierdoor vernaggel je je verbinding, neem er de tijd gewoon voor.![]()
Dat zou betekenen dat ieder vliegtuig wat door de nederlandse vliegtuigbouw gemaakt is, nu zijn luchtwaardigheid verloren heeft
Voor zover ik het altijd begrepen heb, en ook van tech collegas, blaas je niet op een soldeerverbinding vanwege de kans op het kristalliseren van het soldeer wat resulteert in een slechtere verbinding zowel mechanisch als elektrisch.
Maar dat is slechts hoe ik het uitgelgd heb gekregen, doe er mee wat je wilt
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Troels Gravesen Discovery 4
Bloody hell, strakke kasten zeg!Jordi schreef:
Dit is het bijna eindresultaat. Hierna is er nog eea bijgeschaafd om het uiterlijk iets vloeiender te maken.
Dat is fraai gedaan zo met die versmolten tweet en mid behuizing
Re: Troels Gravesen Discovery 4
Nou t was wat sarcastisch bedoeld, misschien dat het op jou als overdreven overkomt, maar goed, ik heb het zo geleerd op de Fokker bedrijfsschool; snel afkoelen en eutectisch soldeer gebruiken, glimt je verbinding, dan issie goed. (Plus nog een bak eisen, maar goed)MechanicalAnimal schreef:Ondanks je overdreven reactie zal ik toch even reageren.
Voor zover ik het altijd begrepen heb, en ook van tech collegas, blaas je niet op een soldeerverbinding vanwege de kans op het kristalliseren van het soldeer wat resulteert in een slechtere verbinding zowel mechanisch als elektrisch.
Maar dat is slechts hoe ik het uitgelgd heb gekregen, doe er mee wat je wilt
Re: Troels Gravesen Discovery 4
Wat enorm gaaf. Ben benieuwd naar het eindresultaat! Hoe gaan ze verder afgewerkt worden?
Re: Troels Gravesen Discovery 4
Ziet er mooi uit, ook hoe de verbindingen en schuine panelen in elkaar overlopen is goed geslaagd.
Re: Troels Gravesen Discovery 4
Eerste hit op google geeft ook gelijk aan dat je niet op je soldeerverbinding moet blazen... Ik had dat zelf ook altijd zo begrepen trouwens..???
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Troels Gravesen Discovery 4
Gebruik dan ff smiliesShadow schreef:Nou t was wat sarcastisch bedoeld, misschien dat het op jou als overdreven overkomt, maar goed, ik heb het zo geleerd op de Fokker bedrijfsschool; snel afkoelen en eutectisch soldeer gebruiken, glimt je verbinding, dan issie goed. (Plus nog een bak eisen, maar goed)MechanicalAnimal schreef:Ondanks je overdreven reactie zal ik toch even reageren.
Voor zover ik het altijd begrepen heb, en ook van tech collegas, blaas je niet op een soldeerverbinding vanwege de kans op het kristalliseren van het soldeer wat resulteert in een slechtere verbinding zowel mechanisch als elektrisch.
Maar dat is slechts hoe ik het uitgelgd heb gekregen, doe er mee wat je wilt
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Troels Gravesen Discovery 4
Nou heb ik in mijn leven er wat afgesoldeert, professioneel en hobby, denk dat een beetje blazen niet veel doet met je soldeerverbinding.
Wat er wel toe doet is dat je lood aan het smelten bent, en dat aan het inhaleren bent als je er met je snuffert boven hangt. In dat kader kan wat bewegende lucht geen kwaad.
Tenzij je toch al rookt, dan maakt het allemaal geen f*ck uit natuurlijk
Wat er wel toe doet is dat je lood aan het smelten bent, en dat aan het inhaleren bent als je er met je snuffert boven hangt. In dat kader kan wat bewegende lucht geen kwaad.
Tenzij je toch al rookt, dan maakt het allemaal geen f*ck uit natuurlijk
