Heel tof om alle ervaringen te lezen rondom luidspreker zelfbouw. Ik heb besloten om ook zelf speakers te bouwen. Vorig jaar verdiept in houtbewerking (kinderwiegje gemaakt) en luidsprekers gaan het volgende project worden (enthousiaste vriendin, not!).
Op dit moment focus ik op de theorie. Veel gelezen en ik begin het te begrijpen. Ook diverse sites gevonden waarop je berekeningen kan maken, bijvoorbeeld op diyaudioandvideo.com. Ook WinPCD gevonden voor het Crossover ontwerp.
Wat ik mij nu af vraag is hoe je het beste de 'drivers' kunt selecteren. Ik wil een 3-weg luidspreker maken. Momenteel heb ik in de woonkamer een set van ASW staan, de Genius 310 (veiling HOBO vorig jaar). Toevallig kwam ik er achter dat hier 'drivers' in zitten van Vifa/Peerless (NE25VTS-04, NE149W-08, en midrange weet ik niet, ziet er identiek uit aan de woofer). Heel fijn geluid maar het kan vast beter.
Waar moet ik op letten bij het kiezen van drivers? Welke merken zijn goed (en verkrijgbaar in de EU)?
Budget per luidspreker (3 drivers) zo'n 300-500 euro (dus exclusief de overige benodigdheden/materialen).
Dank voor de input!!
Robbert