Drivers selecteren

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
RobbertF

Drivers selecteren

Bericht door RobbertF »

Hallo allemaal!

Heel tof om alle ervaringen te lezen rondom luidspreker zelfbouw. Ik heb besloten om ook zelf speakers te bouwen. Vorig jaar verdiept in houtbewerking (kinderwiegje gemaakt) en luidsprekers gaan het volgende project worden (enthousiaste vriendin, not!).

Op dit moment focus ik op de theorie. Veel gelezen en ik begin het te begrijpen. Ook diverse sites gevonden waarop je berekeningen kan maken, bijvoorbeeld op diyaudioandvideo.com. Ook WinPCD gevonden voor het Crossover ontwerp.

Wat ik mij nu af vraag is hoe je het beste de 'drivers' kunt selecteren. Ik wil een 3-weg luidspreker maken. Momenteel heb ik in de woonkamer een set van ASW staan, de Genius 310 (veiling HOBO vorig jaar). Toevallig kwam ik er achter dat hier 'drivers' in zitten van Vifa/Peerless (NE25VTS-04, NE149W-08, en midrange weet ik niet, ziet er identiek uit aan de woofer). Heel fijn geluid maar het kan vast beter. :)
Waar moet ik op letten bij het kiezen van drivers? Welke merken zijn goed (en verkrijgbaar in de EU)?

Budget per luidspreker (3 drivers) zo'n 300-500 euro (dus exclusief de overige benodigdheden/materialen).

Dank voor de input!!

Robbert
Jag

Re: Drivers selecteren

Bericht door Jag »

De mogelijkheden zijn eindeloos. Maar om te beginnen met een 3weg is wel erg complex. 2weg crossover ontwerp is lastig zat.

Verder zou ik bedenken hoe groot je het wil hebben en hoeveel diepgang je nodig hebt.
markbakk

Bericht door markbakk »

Als er in je huidige kast drivers uit die reeks van Vifa zitten ben je met een budgetgrens van 300-500 Euro per kant niet ambitieus genoeg bezig. Verder ben ik het eens met Jag. Maar je kunt natuurlijk altijd een beproefd driewegontwerp nabouwen.

Wat mis je eigenlijk aan het geluid van die ASW's?
RobbertF

Bericht door RobbertF »

Thanks!

Goede feedback. Ik heb wel de prijzen opgezocht van de drivers en ik kom ongeveer per kast (van de ASW) op 250-300 uit. Vandaar dat ik dacht aan een budget van 300-500 per kast. Overigens is er helemaal niks mis met het geluid van de ASW, zeker niet. Maar het lijkt me gewoon super tof om zelf speakers te maken.

Ik wil geloven dat het lastig is. Toch ga ik de uitdaging wel aan. Ik heb de komende maanden geen mogelijkheid (i.v.m gebrek aan ruimte) om te gaan bouwen dus dan is er genoeg tijd voor de theorie. ;) Ik heb er veel zin in!

Wat versta je onder diepgang?

V.w.b. de formaten bijvoorbeeld:
- hoogte: 100-110cm
- breedte: 16-20cm
- diepte: 25-33cm

edit: oh ja, beproefde ontwerpen was ik nog niet direct tegen gekomen. wel hielp de diyaudioandvideo.com site enorm in het ontwerpen van de kast o.b.v. specificaties van de drivers.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Welkom Robbert!

diepgang: hoe laag wil je dat ze goed weergeven

en wat betreft "beproefde" ontwerpen, kijk hier eens goed rond en verder hieronder vast wat links naar sites waar je ook wat inspiratie op kan doen. Omdat je toch tijd hebt, kan je mooi naar de luisterdag in Breda komen, met een beetje mazzel kan je daar wat horen wat je aanstaat

winkels met eigen ontwerpen: hobbyisten:
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Welkom Robbert!

diepgang: hoe laag wil je dat ze goed weergeven

en wat betreft "beproefde" ontwerpen, kijk hier eens goed rond en verder hieronder vast wat links naar sites waar je ook wat inspiratie op kan doen. Omdat je toch tijd hebt, kan je mooi naar de luisterdag in Breda komen, met een beetje mazzel kan je daar wat horen wat je aanstaat

winkels met eigen ontwerpen: hobbyisten:
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden. :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

:rofl:
:rofl:
Laatst gewijzigd door ds23man op zo 27 mar 2016, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
dre

Bericht door dre »

Bedankt Henkjan!
Bedankt Henkjan!

:lagge:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ook heel interessant voor inspiratie, (alhoewel je budget vaak niet toereikend zal zijn voor een aantal ontwerpen) de site van forumlid en professioneel luidsprekerbouwer Tony Genius.
http://www.humblehomemadehifi.com/archive.html

Ook van uit hier het advies, ga eerst uit van een ontwerp dat al eerder gebouwd is.
Er is genoeg te vinden hier op de site.
RobbertF

Bericht door RobbertF »

Bedankt Henkjan en ray5150, hele goede informatie. Enkele links was ik ook al tegengekomen maar veel ook niet! Ga ik even in duiken.

Heeft iemand ervaring met het ontwerpen van luidsprekers op basis van http://www.diyaudioandvideo.com/ ?

Mogelijk dat ik toch voor een standaard 'proven' ontwerp ga uiteraard. :)
Jamesblond

Bericht door Jamesblond »

Hier http://loudmagnet.com/html/design2.htm zijn ook leuke (beproefde) en volgens mij prima te realiseren ontwerpen te vinden.
Plaats reactie