Hij heeft een paar dagen in de hoofdinstallatie gedraaid, met best goede resultaten. Een beetje luid, maar met 4 dubbeltriodes in de voortrap is dat enigszins te verwachten.
Na een paar dagen heb ik hem open gemaakt om te kijken wat erin zat en het schema te tekenen, om te zien of er wat aan te verbeteren was.
Dit trof ik aan in de binnenkant:
De draden die je los ziet liggen: die heb ik niet los gesoldeerd. Ze braken vanzelf af; door oververhitting was het koper zo bros geworden -en de isolatie geblakerd- dat ze bij aanraking uit elkaar vielen. Sommige weerstanden, bijvoorbeeld die op de octal voet in het midden, zijn deels verbrand.
Er zit een print in, so far so good, maar de onderkant is wat minder "good"
Deze print lijkt voor een andere versterker bedoeld, maar is 'geschikt' gemaakt voor deze versterker. En zo ziet hij er echt af fabriek uit. Sommige banen zijn doorgekrast, helaas staat op 1 plaats 850 volt over een dergelijke onderbreking.
De kast is best fraai, maar de luidspreker aansluitingen.... ik probeer er 1 los te draaien, breekt af. Die ernaast... breekt af. Die ernaast... breekt af. Na een 5 keer ziet de achterkant er dan zo uit:
Alleen de aansluiting die door de vorige eigenaar was vervangen zit er nog op
Mechanisch is het ook een tranendal. De trafo's zijn erg groot en zwaar, maar de boven- en onderplaat zijn van 1mm alu plaat gestanst . De trafo's zijn dus aan het verzakken en de pootjes worden in de bodemplaat geduwd.
De ombouw, de trafokap en de buizen beschermkap zijn goed, en herbruikbaar, net zoals de trafo's, de buizen en buisvoeten en, afhankelijk van het herontwerp, een deel van de electronica.
Best 'cute' maar verder een horrorshow.
Ik heb toch maar even de moeite genomen om het schema te tekenen:
Wat opmerkingen:
- vrijwel geen spanningen: ik hoop niet dat jullie het me kwalijk nemen dat ik de versterker niet meer heb aangezet.
- smoorspoel in de HS voeding zit in de aarde.
- enorm veel versterking in de voortrappen inderdaad.
- De UGT heeft een kathode feedback wikkeling. Dat zie je niet vaak.
Een 805 wordt eigenlijk altijd aangestuurd door een powertriode of een als triode geschakelde tetrode of penthode. Dat zie je op 2 manieren gebeuren:
1. vanaf de anode, via een interstage trafo;
2. vanaf de kathode, direct gekoppeld. Dit is de manier waarop het hier is gedaan. De triode is een 6N13S/ 6AS7/ 6080, een dubbeltriode die heel veel stroom kan leveren, maar een maximale anodespanning van 250 verdraagt. Dat is waarschijnlijk de reden dat hij hier gevoed wordt vanuit een wikkeling met een lagere spanning, waar ook de negatieve roosterspanning door wordt geleverd. De kathode hangt aan een nagatieve hoge spanning als een stroombron, leuk trucje.
Bias regeling is wat complexer dan normaal, want de 805 wordt indirect afgesteld: de biasregeling regelt the stroom door de 6AS7 driver en daarmee de spanning op de kathode van die buis, wat dan weer de stroom door de 805 bepaalt.
De 805 wordt eigenlijk altijd met een positieve spanning op het rooster gebruikt, ook hier.
Tijd voor herontwerp dus. Maar een groot deel van de versterker kan dus de kliko in: game, set and match...