805 versterker: game SET and match...

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Jan Geert

805 versterker: game SET and match...

Bericht door Jan Geert »

Ik heb al een aantal jaren een in China gebouwde 805 single ended triode (SET) versterker in mijn voorraadkast staan. Ik heb hem 2de hands gekocht voor een paar honderd euro. Het type is 'Audioromy' 838.

Hij heeft een paar dagen in de hoofdinstallatie gedraaid, met best goede resultaten. Een beetje luid, maar met 4 dubbeltriodes in de voortrap is dat enigszins te verwachten.
Na een paar dagen heb ik hem open gemaakt om te kijken wat erin zat en het schema te tekenen, om te zien of er wat aan te verbeteren was.

Dit trof ik aan in de binnenkant:
DSCF5173.JPG
De draden die je los ziet liggen: die heb ik niet los gesoldeerd. Ze braken vanzelf af; door oververhitting was het koper zo bros geworden -en de isolatie geblakerd- dat ze bij aanraking uit elkaar vielen. Sommige weerstanden, bijvoorbeeld die op de octal voet in het midden, zijn deels verbrand.
Er zit een print in, so far so good, maar de onderkant is wat minder "good"
DSCF5171.JPG
Deze print lijkt voor een andere versterker bedoeld, maar is 'geschikt' gemaakt voor deze versterker. En zo ziet hij er echt af fabriek uit. Sommige banen zijn doorgekrast, helaas staat op 1 plaats 850 volt over een dergelijke onderbreking.

De kast is best fraai, maar de luidspreker aansluitingen.... ik probeer er 1 los te draaien, breekt af. Die ernaast... breekt af. Die ernaast... breekt af. Na een 5 keer ziet de achterkant er dan zo uit:
DSCF5176.JPG
Alleen de aansluiting die door de vorige eigenaar was vervangen zit er nog op :oops: :oops: Het leek wel een slapstick :rofl:

Mechanisch is het ook een tranendal. De trafo's zijn erg groot en zwaar, maar de boven- en onderplaat zijn van 1mm alu plaat gestanst . De trafo's zijn dus aan het verzakken en de pootjes worden in de bodemplaat geduwd.

De ombouw, de trafokap en de buizen beschermkap zijn goed, en herbruikbaar, net zoals de trafo's, de buizen en buisvoeten en, afhankelijk van het herontwerp, een deel van de electronica.
DSCF5179.JPG
Best 'cute' maar verder een horrorshow.

Ik heb toch maar even de moeite genomen om het schema te tekenen:
805.jpg
Wat opmerkingen:
- vrijwel geen spanningen: ik hoop niet dat jullie het me kwalijk nemen dat ik de versterker niet meer heb aangezet.
- smoorspoel in de HS voeding zit in de aarde.
- enorm veel versterking in de voortrappen inderdaad.
- De UGT heeft een kathode feedback wikkeling. Dat zie je niet vaak.

Een 805 wordt eigenlijk altijd aangestuurd door een powertriode of een als triode geschakelde tetrode of penthode. Dat zie je op 2 manieren gebeuren:
1. vanaf de anode, via een interstage trafo;
2. vanaf de kathode, direct gekoppeld. Dit is de manier waarop het hier is gedaan. De triode is een 6N13S/ 6AS7/ 6080, een dubbeltriode die heel veel stroom kan leveren, maar een maximale anodespanning van 250 verdraagt. Dat is waarschijnlijk de reden dat hij hier gevoed wordt vanuit een wikkeling met een lagere spanning, waar ook de negatieve roosterspanning door wordt geleverd. De kathode hangt aan een nagatieve hoge spanning als een stroombron, leuk trucje.
Bias regeling is wat complexer dan normaal, want de 805 wordt indirect afgesteld: de biasregeling regelt the stroom door de 6AS7 driver en daarmee de spanning op de kathode van die buis, wat dan weer de stroom door de 805 bepaalt.

De 805 wordt eigenlijk altijd met een positieve spanning op het rooster gebruikt, ook hier.

Tijd voor herontwerp dus. Maar een groot deel van de versterker kan dus de kliko in: game, set and match... :roll: :roll:
Laatst gewijzigd door Jan Geert op di 25 okt 2016, 19:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Jan Geert

Re: 805 versterker: game SET and match...

Bericht door Jan Geert »

Goed, afgelopen zondag is de versterker helemaal leeggehaald, en ook de print, tot de laatste weerstand.
Er worden nieuwe boven- en onderplaten gemaakt van 3mm alu. Nieuwe LS aansluitingen en schakelmateriaal ook natuurlijk.

Voor het schema denk ik aan de volgende topologie:
805 revision.jpg
Ik handhaaf dus de driver configuratie. Ik vind de oplossing die erin zat eigenlijk wel leuk. Een interstage trafo gaat niet passen - ik wil binnen het bestaande 'concept' blijven en dus geen nieuwe kast enzo- en een dubbeltriode is ook lekker compact. 2A3 of zoiets kan ook, maar neemt te veel ruimte.
Ik wil maar 1 trap voor de driver. DIe moet dan vrij veel versterking hebben, maar niet zoveel als erin zat. Ik ben tegenwoording erg gecharmeerd van het trapje dat door bv. Valvewizard mu-follower wordt genoemd, maar door Broskie 'SRPP plus' of iets dergelijks. Met iets van een 5751 zou ik ruim voldoende versterking moeten hebben, en ik heb daar nog een paar mooie paartjes van liggen.

Ik heb ook de voeding van de 6AS7 overgezet naar de HS wikkeling. Ondanks de zeer conservatieve instelling was de bedrading nogal geblakerd. Ik denk niet dat het een goed idee is het zo te laten zitten. Ik heb er voor de zekerheid maar een paar zeners ingezet.
Er komt een standby switch, maar beter is om zeker te zijn.
Laatst gewijzigd door Jan Geert op di 25 okt 2016, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Jan Geert schreef:
...... Ze braken vanzelf af; door oververhitting was het koper zo bros geworden -en de isolatie geblakerd- dat ze bij aanraking uit elkaar vielen....
:shock: zo, ik hoop dat je verzekering niet meeleest, anders krijg je meteen premieverhoging :roll:
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Wel een leuk project. Heeft veel potentie om een goede versterker te worden. Ik ben benieuwd.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Over een puinhoop gesproken :shock:
Dat je daarvan nog een schema van hebt kunnen tekenen :o
Stuurrooster positief is wel normaal met dit soort buizen.Maar dan moeten de UGT en de voeding dat wel kunnen trekken.Je zou bijv. die 805 met 100mA en Vg van +10V kunnen instellen (dan zit ie nog ruim on het max.) met een Ra van 7k voor zo'n 30W als dat spul er geschikt voor is.Maar als de boel zo heet gelopen is zal 't wel niet.
Smoorspoel aan de min-kant is om niet de ruim 800V tussen spoel en kern te krijgen.
Die kathodeweerstand van de 6AS7 pikt een hoop stroom weg.Misschien bij die gelijkrichter voor de negatieve spanning ook een positieve, krijg je + en -180V en dan de twee helften van de 6AS7 in serie daartussen.De onderste dan in tegenfase aansturen vanuit een serieweerstand aan de anode van de bovenste.Maar een idee :sure:
Anne
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Ik vond later nog iemand die wel kans heeft gezien wat spanningen te meten op de eindtrap:
audioromy838.jpg
Maar een wat conservatievere instelling kan geen kwaad.
Het is een beetje balanceren met de 805 en 6AS7 datasheet om een optimum te bereiken
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

RobertD schreef:
Wel een leuk project. Heeft veel potentie om een goede versterker te worden. Ik ben benieuwd.
Ik hoopte zelfs helling af en met meewind Alphen nog te halen O:)
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Met zo'n instelling gaat er wel 200mA door die 805 dat is meer dan 160W verstoken, is teveel !
En er is dus maar een 6AS7, gaat m'n idee niet door. Mosfet stroombron ipv die 13k ??
Anne
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Binnen de bestaande topologie zat ik te denken aan 10k in the kathode bij 19mA, geeft 10v op de kathode

Dan zou ik volgens de datasheet ongeveer -110v aan bias moeten hebben op het rooster van de 6AS7 bij 200v op de anode

de originele setting had erg weinig stroom door de driver voor een triode die 125mA aankan
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Ik heb ook zo een constructie wel eens gezien als stroombron.
Is wel weer een triode extra.
805 revision CS triode.jpg
democles

Bericht door democles »

Audioromy' 838
Jeetje wat een ,,brak,, ding :shock:

1mm plaatwerk :?
bedrading wat niet tegen de warmte kan :?
Aansluitingen die er gewoon afbreken :shock:

Gelukkig kun je nog wat met het karkas :wink:

Nu maar hopen dat de trafo,s niet bestaan uit gerecycled bij elkaar gesprokkeld koper lookalike :|

In ieder geval succes met deze creatie............. :mrgreen:
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

De trafo's zijn in ieder geval groot en zwaar. De versterker weegt een kilo of 25, wat voornamelijk het ijzer is.

op de versterker:
DSCF5182.JPG
en eraf:
DSCF5189.JPG
en dan is dit wat er overblijft van de topplaat: :-&
DSCF5191.JPG
Even passen met het nieuwe ontwerp. Zo'n SET is eigenlijk alleen voeding, het versterkercircuit stelt niet veel voor. En nee, ik heb geen aandelen in BC/ Vishay. Maar ik heb zestien van die 680uF/450V dingen liggen, en er eigenlijk achter gekomen dat ik een veelvoud aan HS condensatoren heb liggen van wat ik ooit nodig ga hebben voor welk project ik ook nog on gedachten had. Op een gegeven moment is het huis vol.
Het lijkt wel Jadis: :lol:
DSCF5192.JPG
Op de print komen alle diodes, en de voeding voor de NRS en de gelijkgerichte 6.3v voor de voorbuisjes. Ik heb er even over gedacht alles op 2 van die plaatjes onder te brengen, maar die BC elco's zijn te hoog voor de kast, dus zonder de bodemplaat zeker 2cm te laten zakken gaat dat niet lukken.

De amperemeters zijn eigenlijk net wat te groot voor het mooie. Ik heb ook nog een 4-tal heel mooie zware Siemens metertjes liggen:
DSCF5199.JPG
Volgens mij moeten ze worden gecalibreerd met een shunt weerstand zo te zien. Ik kan geen datasheet of iets dergelijks van deze meters vinden. Als je ze wilt gebruiken moet je een instelling kiezen en dan de meter zo shunten dat hij op die instelling 100% aanwijst. Denk ik. Er staat aan het eind van de schaal 100uA. Kan dat? het lijkt me dat ze voor een specifieke toepassing waren bedoeld.
Laatst gewijzigd door Jan Geert op di 25 okt 2016, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Een hete versterker en elco's gaan niet zo goed samen.Zo zo zo laag mogelijk in een goed geventileerde kast zetten.
Als die metertjes idd 100µA volle uitslag zijn is dat 10kΩ/volt.Stel 10Ω tussen kathode en massa bij de 805 dan heb je daar 1volt bij 100mA.Dat is dan 10k in serie met de meter.Maar is wel 10k met de eigen weerstand van de meter inbegrepen.Met 10k vanbuiten komt ie dan niet aan de volle uitslag, misschien wel op de 100% streep.
Anne
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Ik zie een trafo die bijna aan het eind van zijn latijn is...........
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Ik zie vooral een chinees met extra saus.
Iemand vond het nodig het hele ding in een email bad te dompelen. Ziet er niet uit.... :roll:
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Ah!buis schreef:
Een hete versterker en elco's gaan niet zo goed samen.Zo zo zo laag mogelijk in een goed geventileerde kast zetten.
Dat, en ik zat er aan te denken om een kleine ventilator te monteren onder de gaatjesprint, dus onder tegen de bovenplaat aan. Die zou dan op een rij ventilatiegaten moeten worden gemonteerd in die bovenplaat, onder de nettrafo. Er moeten dan ook wat gaatjes in de trafokap worden geboord.
En natuurlijk in de bodemplaat, om zo volledige doorstroming van onder naar boven mogelijk te maken.

Alle 'hete' componenten staan gelukkig bovenop. Je moet dan verder inderdaad zorgen dat de warmte uit de kast eronder goed weg kan, en geen componenten contact laten maken met de -metalen- behuizing
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Jan Geert schreef:
Ik heb ook zo een constructie wel eens gezien als stroombron.
Is wel weer een triode extra.

805 revision CS triode.jpg
Dat plannetje zal wel niet gaan lukken. Ik wil toch wel een beetje stroom door die 6AS7 hebben. Een 20mA minimaal, die buis kan 125mA aan. Het is een buis met een zeer lage inwendige weerstand, die meestal parallel in OTL versterkers wordt gebruikt. De OTL van RNAcoustics, hier op het forum welbekend, gebruikt geloof ik deze buis als power triode.

Maar een dergelijke hoeveelheid stroom betekent dat voor de stroombron triode eigenlijk een tweede 6AS7 zou moeten worden gebruikt. Dat is er teveel aan. Past niet en daarnaast: die buis eet 2.5A aan gloeistroom... 8-[
Met een ECCtje gaat het niet lukken.

Een mosfet? Maar handhaven we dan de -180v op die plaats? er komt wel erg veel spanning over die transistor te staan.. 8-[

Ik heb IRF820 en 840 liggen.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Jan Geert schreef:
Met een ECCtje gaat het niet lukken.

Een mosfet? Maar handhaven we dan de -180v op die plaats? er komt wel erg veel spanning over die transistor te staan.. 8-[
Met een E182CC kom je een heel end :sure:
Hoeveel negatief je nodig hebt met een mos stroombron hangt af van hoeveel er via de tegenkoppeling op de kathode komt.Zonder die tegenkoppeling zou goed -30V al genoeg zijn.Gaat de Vg van de 805 met +10V in rust dan op en neer naar +45V en -25V.Tel daar dan de tegenkoppeling bij (en af).
Anne
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Ah!buis schreef:
Met een E182CC kom je een heel end :sure:
Met zoiets of met een 6n6p gaat het wel lukken. Wordt wel weer warm, en iets van 700mA gloeistroom exta nodig weer.
Het idee was toch wat we van de weerstanden af wilden omdat ze nogal wat(t) verstoken?
Hoeveel negatief je nodig hebt met een mos stroombron hangt af van hoeveel er via de tegenkoppeling op de kathode komt.Zonder die tegenkoppeling zou goed -30V al genoeg zijn.Gaat de Vg van de 805 met +10V in rust dan op en neer naar +45V en -25V.Tel daar dan de tegenkoppeling bij (en af).
Anne
De IRF820 die ik heb liggen heeft een V(ds) van 500 volt en zou dit dus makkelijk aan kunnen.
Helaas weet ik niet het minste over het ontwerpen van een dergelijke schakelingetje. Moet ik me weer gaan inlezen :? :?
Ik heb al zo weinig tijd...

Ik heb geen gegevens over de UGT's dus de hoeveelheid tegenkoppeling via de kathode weet ik helaas niet. Een beetje ruim nemen kan geen kwaad, spanning genoeg.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Hallo Jan Geert, punt bij deze versterker is dat de behuizing gewoon te krap is ontworpen. Je kunt in de foto's van je eerste post ook zien dat het allemaal veel te warm geworden is. De buizen zelf natuurlijk, maar vooral ook dissipatie in (kathode) weerstanden. Je gaat nu de te krappe kast volgooien met elco's (waarom eigenlijk, veel capaciteit, lager ESR oid?), verergert het probleem, en lost dit op met de minst elegante oplossing, een ventilator. Een ventilator hoort m.i. niet in een home audioversterker thuis.
Ook al laat je 'm op een lagere spanning draaien, gebruik je een stille fan, je hoort 'm altijd. Los van het feit dat 1 van je buizen maar een tikkeltje microfonisch hoeft te zien en dit mechanisch oppikt.
Wat is dan wel de oplossing? Grotere kast met voldoende ventilatie van zichzelf.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zou jammer zijn, zo'n geinige kast.Is misschien mogelijk om een tweedelige opsplitsing te maken, een warme en een koele afdeling ??
Bij de spanning voor de mos stroombron is 't niet dat die fet er niet tegen kan, hoe meer nutteloze spanning hoe meer warmte af te voeren.Dus liever niet hoger dan nodig.
Anne
democles

Bericht door democles »

Zou jammer zijn, zo'n geinige kast.Is misschien mogelijk om een tweedelige opsplitsing te maken, een warme en een koele afdeling ??
Ter hoogt van de 805 buisvoeten een alu schot er tussen zetten,zodat de elco,s gescheiden worden van de warme buizen. :-k
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Barry2001 schreef:
Hallo Jan Geert, punt bij deze versterker is dat de behuizing gewoon te krap is ontworpen. Je kunt in de foto's van je eerste post ook zien dat het allemaal veel te warm geworden is. De buizen zelf natuurlijk, maar vooral ook dissipatie in (kathode) weerstanden.
Hallo Barry,

Ik ben het daar maar ten dele mee eens. De kast op zich is niet te groot of te klein, en ik heb wel dit soort versterkers gezien in het hoge commerciële segment die niet groter zijn qua kast dan deze (niet dat dat alles zegt :wink: ). Zo klein is deze versterker helemaal niet, al lijkt hij op de foto kleiner dan in het echt, evenals de trafo’s. En in het oorspronkelijke ontwerp is de kast voor meer dan de helft leeg. De binnenkant werd dan ook niet warm als geheel, en hij is goed geventileerd. Het punt is natuurlijk dat door te krappe componenten, met name de kathode weerstanden van de 6AS7, en veel te dunne montagedraad van de anodes, gegeven de gevraagde stroom, er plaatselijk componenten zijn verbrand.
Je gaat nu de te krappe kast volgooien met elco's (waarom eigenlijk, veel capaciteit, lager ESR oid?), verergert het probleem, en lost dit op met de minst elegante oplossing, een ventilator. Een ventilator hoort m.i. niet in een home audioversterker thuis.
Ook al laat je 'm op een lagere spanning draaien, gebruik je een stille fan, je hoort 'm altijd. Los van het feit dat 1 van je buizen maar een tikkeltje microfonisch hoeft te zien en dit mechanisch oppikt.
Ja, de amp komt vol te zitten. En inderdaad eigenlijk te vol. Veel capaciteit? Dat valt nogal mee.... Inderdaad wordt een deel veroorzaakt door het feit dat ik de voeding voor links en rechts uit elkaar haal i.t.t. het oorspronkelijke ontwerp. Dat doe ik als automatisme eigenlijk altijd, maar misschien is het hier geen goed idee. Maar zoals je weet is er bij dit soort buizen de noodzaak om in de HS voeding condensatoren in serie te zetten vanwege de hoge spanning. Dat verdubbelt het aantal condensatoren terwijl de capaciteit halveert. Vervelend, maar daar is gewoon niets aan te doen.
De ventilator was een afterthought. Ik probeer het in eerste instantie zo te ontwerpen dat ik een goede verticale convectie krijg. En alles was warm wordt staat bovenop. Het is dus vooral van belang om te zorgen dat de warmte naar boven weg kan, en dat direct galvanisch contact met de behuizing zo veel mogelijk wordt vermeden.
is dan wel de oplossing? Grotere kast met voldoende ventilatie van zichzelf.
Een andere kast? Been there done that.
Voor:
music angel 845.jpg
En na. Deze amp is een ZBA luisterdag alumnus (Alphen I) en is goed en betrouwbaar. Maar hier is bijna alles met foliecaps gebouwd. En er staat een extra HS trafo (AE) op voor de voortrappen.
DSCF2971.jpg
Ik wilde nu juist als uitdaging binnen de bestaande behuizing blijven. Daarnaast heb ik gewoon geen tijd meer om zo een project nog een keer op te pakken.
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

democles schreef:
Ter hoogt van de 805 buisvoeten een alu schot er tussen zetten,zodat de elco,s gescheiden worden van de warme buizen. :-k
Alu geleidt de warmte goed en houdt dus niet veel tegen. Wat ik wel heb: aan beide zijden verkoperd Mica. Dat isoleert qua temperatuur beter.

Gelukkig gaat warme lucht omhoog. Vooral te zorgen dat het goed weg kan...
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Voeding in een apart(e) kast(je) ? Zou ook nog kunnen. Worden op eBay stekkers met chassisdeel verkocht, militair. Niet duur en geschikt voor hoge spanningen. Heb hier wat exemplaren van gekocht voor een toekomstig project, erg degelijk.
Plaats reactie