Focal in Car
Moderator: Beheerdersteam
Re: Focal in Car
Rare methode on te testen of je zekering nog goed isbas focal m180 schreef:Kabels tegen elkaar gehouden de 30 amp zekering brand netjes abrupt door,
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Focal in Car
Bas had dan ook liever in de vuurwerkbranche gezeten dan tussen de ijshoorntjes. 
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Focal in Car
Zoietsds23man schreef:Het budget daarvoor heb je net aan een zaagtafel uitgegeven.![]()
![]()
![]()
![]()
Ik kom wel iets tegen niet al te duur.
Ik wou zeker weten dat de bedrading goed is aangesloten en dan bedoel ik echt contact maakt, volts heb ik meermaals gemeten en ampère nu getest door dus sluiting te maken.Kappa7 schreef:Rare methode on te testen of je zekering nog goed isbas focal m180 schreef:Kabels tegen elkaar gehouden de 30 amp zekering brand netjes abrupt door,
Het had theoretisch gekund dat je netjes 12 volt meet met een milliampère maar bij zwaarder gebruik slecht contact maakt.
Ik ken dit van slecht contact accupool, op contact gaan alle dashboard lampjes branden, maar op het moment dat je start doet niets het meer, niet te wijten aan een lege accu.
Dus de volts met weinig ampère werkt, maar bij een grotere belasting doet niets het meer.
Of een ander raar fenomeen, slecht massa contact achterlicht unit, waarbij alle lampjes lichtjes mee branden tijdens gebruik remlicht of knipper licht, ondanks die andere lampjes geen plus krijgen branden ze toch lichtjes op.
Raar maar waar maar dat heb je vast weleens gezien.
Ik weet nu 99,9% zeker dat alles goed is aangesloten en het probleem in de versterker zit.
Het punt is dat de versterker nieuw is en nooit gebruikt, een jaar of 5 of nog veel langer in de doos heeft gezeten, en dan toevallig een defect heeft daarop is de kans heel klein.
Dan ga je toch twijfelen of alles goed is aangesloten.
Re: Focal in Car
Gewoon op zoek gaan naar een oude MTX. Ik heb een redelijk antieke in de kofferbak en die gaat pas na een uurtje thermisch uit 
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Focal in Car
Klopt MTX had vroeger ook mooie/goede versterkers, of rockford fostgate, ik had toen Phoenix gold ms275 en mac200.JBHC schreef:Gewoon op zoek gaan naar een oude MTX. Ik heb eenredelijkantieke in de kofferbak en die gaat pas na een uurtje thermisch uit
Ik heb nog een mooie versterker (audison uit de goede tijd) maar die kan niet onder de voorstoelen smal en lang.
Die zou ik in de kofferbak moeten bouwen, maar dat wil ik juist niet i.v.m. laden van spullen door mij en door anderen (zakelijk).
Maar ik heb ook even andere prio's, ik zag een mooie 626 coupe uit 89 op MP.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Focal in Car
Eens kijken voor de 626 naar een vintage radio met cd of wisselaar uit die tijd 90/95.
Nu zijn er adapters waarmee je een auto radio met de functie wisselaar kan voorzien van een adapter waarbij je een USB op aan sluit.
Iemand ervaring?
http://www.ebay.de/itm/USB-SD-MP3-AUX-I ... SwSWJXQsqy
Een oude maar in mooie staat verkerende auto radio uit die tijd met cd speler is in mij ogen vragen om problemen, de lasers zijn oud, dus zo'n adapter is een uitkomst om een mooie radio te kopen uit die tijd en toch lekker te kunnen luisteren.
Versterker uit die tijd zal ook wel lukken mocht blijken dat outputt te weinig is van de radio.
Een setje speakers scoren uit die tijd en dan hebben we naast dat de auto uit 90'er jaren komt een bijbehorende audio installatie uit die tijd.
Nu zijn er adapters waarmee je een auto radio met de functie wisselaar kan voorzien van een adapter waarbij je een USB op aan sluit.
Iemand ervaring?
http://www.ebay.de/itm/USB-SD-MP3-AUX-I ... SwSWJXQsqy
Een oude maar in mooie staat verkerende auto radio uit die tijd met cd speler is in mij ogen vragen om problemen, de lasers zijn oud, dus zo'n adapter is een uitkomst om een mooie radio te kopen uit die tijd en toch lekker te kunnen luisteren.
Versterker uit die tijd zal ook wel lukken mocht blijken dat outputt te weinig is van de radio.
Een setje speakers scoren uit die tijd en dan hebben we naast dat de auto uit 90'er jaren komt een bijbehorende audio installatie uit die tijd.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Focal in Car
die Yatours schijnen t goed te doen, staat ook op mn lijstje "car audio to-do", lekker de ori HU gebruiken en toch een flinke muziekcollectie mee. wel vaak beperkingen in de mappen structuur, vaak is het max aantal mappen gelijk aan het aantal CDs in de ori wisselaar en iets van 99 bestanden per folder. als je de uitvoering met BT neemt kan je vanaf je telefoon streamen natuurlijk
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Focal in Car
Maar de bleutooth gooi je ook wel weer wat weergavekwaliteit weg (A2DP protocol), of gebruiken ze aptX, waarschijnlijk niet..
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Focal in Car
Maar dat is geen enkel probleem, ik heb nu kleine opslagcapaciteit USB sticks, 4 sticks zijn al honderden nummers, keertje wisselen van stick stelt ook niets voor. USB stick jaren 70/80, sticky trance, sticky heden daagse top 100 spul.Henkjan schreef:wel vaak beperkingen in de mappen structuur, vaak is het max aantal mappen gelijk aan het aantal CDs in de ori wisselaar en iets van 99 bestanden per folder.
Ik zag ze ook met wma afspeelmogelijkheid, das dus mooi hoef ik niets om te zetten ik heb flac en wma.
Dus een vintage head unit gaat er komen.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Focal in Car
Een Pioneer KEH-M5000SDK nieuw in doos gekocht.
Nu maar hopen dat ie het doet.
Voorbeeld de mijne is nog onderweg. Waarom deze, niet omdat ie de mooiste of beste is maar echt genomen om de gelijke leeftijd als de auto, ze werden in 89/90 verkocht , de auto is van 90 dus past het uitstekend bij elkaar.
Een yatour moet erop kunnen, eerst maar eens kijken of ie het doet en welke aansluiting erop zit.
Tevens een leuke gadget gevonden, Pioneer EQ 6010 ook uit 1990. Nu maar hopen dat ik die eens op ebay tegen kom. http://www.benl.ebay.be/itm/Vintage-Pio ... 1927013660 Speakers van Pioneer 1990 mooie opbouw speakers, maar gaat het niet worden, erg duur op ebay en allemaal rotte randen.
Rotte randen die kunnen gemaakt worden maar die prijzen die ze ervoor vragen.
Nu maar hopen dat ie het doet.
Voorbeeld de mijne is nog onderweg. Waarom deze, niet omdat ie de mooiste of beste is maar echt genomen om de gelijke leeftijd als de auto, ze werden in 89/90 verkocht , de auto is van 90 dus past het uitstekend bij elkaar.
Een yatour moet erop kunnen, eerst maar eens kijken of ie het doet en welke aansluiting erop zit.
Tevens een leuke gadget gevonden, Pioneer EQ 6010 ook uit 1990. Nu maar hopen dat ik die eens op ebay tegen kom. http://www.benl.ebay.be/itm/Vintage-Pio ... 1927013660 Speakers van Pioneer 1990 mooie opbouw speakers, maar gaat het niet worden, erg duur op ebay en allemaal rotte randen.
Rotte randen die kunnen gemaakt worden maar die prijzen die ze ervoor vragen.
- Bijlagen
-
- opbouw.jpg (19.22 KiB) 1418 keer bekeken
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Focal in Car
Nee nee, een yatour erop aansluiten.Barry2001 schreef:Wat gaat ge doen, cassettebandjes draaien
Dat apparaatje bootst een cd wisselaar na, een USB en een SD aansluiting.
http://www.yatour.net/
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Focal in Car
Radio cassette is aangekomen, hij is echt nieuw in doos.
Een pioneer GM-4000 gaat ook mijn kant op komen, uiteraard komt ook deze versterker uit 1990.
Een pioneer GM-4000 gaat ook mijn kant op komen, uiteraard komt ook deze versterker uit 1990.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Focal in Car
Tijdens mijn verhuizing kwam ik diverse autoluidsprekers tegen, waaronder ovale hoedenplankluidsprekers uit die tijd van Pioneer en Kenwood. Allen meerwegsystemen én intact. Het is onzeker of ik ze nog heb, want wegens veel spoed en handen tekort moest ik veel achterlaten.bas focal m180 schreef:Speakers van Pioneer 1990 mooie opbouw speakers, maar gaat het niet worden, erg duur op ebay en allemaal rotte randen.
Rotte randen die kunnen gemaakt worden maar die prijzen die ze ervoor vragen.
![]()
Als ik ze nog kan vinden, krijg je een set... als je wilt. Je 626 vind ik een leuk doel ervoor. Maar nog niet te hard juichen, want misschien maak ik je nu wel blij met een dode mus.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Focal in Car
Nee geen fm rommel, de yatour sluit je namelijk aan op je cd wisselaar kabel, dat ding doet of ie de cd wisselaar is.Shadow schreef:Nee dan moet ie op zoek naar een brakke fm-modulator...
Stel dat het niet zou kunnen was optie 2 een radio met usb wegwerken en via een remote bedienen, ik heb een adresje die dan de out van de radio usb in de radio cassette speler ergens op de input soldeert.
Ja precies dat soort modellen voor achter lijken mij de mooiste.Marp schreef:Tijdens mijn verhuizing kwam ik diverse autoluidsprekers tegen, waaronder ovale hoedenplankluidsprekers uit die tijd van Pioneer en Kenwood. Allen meerwegsystemen én intact. Het is onzeker of ik ze nog heb, want wegens veel spoed en handen tekort moest ik veel achterlaten.bas focal m180 schreef:Speakers van Pioneer 1990 mooie opbouw speakers, maar gaat het niet worden, erg duur op ebay en allemaal rotte randen.
Rotte randen die kunnen gemaakt worden maar die prijzen die ze ervoor vragen.
![]()
Als ik ze nog kan vinden, krijg je een set... als je wilt. Je 626 vind ik een leuk doel ervoor. Maar nog niet te hard juichen, want misschien maak ik je nu wel blij met een dode mus.
Mocht je hem nog hebben dan neem ik ze graag over.
Ik wacht het af.
Geen haast met zoeken.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Focal in Car
Wel Carray5150 schreef:Is geen Focal ?![]()
(zie topictitel)
Focal had enkele modellen versterkers in de jaren 90, ik ben er nog nooit een tegengekomen op MP of EBAY.
De 2.75 kwam in 2007 op de markt, die kom je weleens tegen.
Omdat pioneers radio's, equalizers en versterkers zat produceerde in 1990 leek het mij verstandig om daarin een set samen te stellen i.v.m. beschikbaarheid.
In 1994 kwam focal met car audio speakers.
Als je goed kijkt zie je mijn forum naam Het idee van speakers uit 1990 laat ik los, +- 5 jaartjes erbij en de keuze word ruimer.
Mijn M180 set ga ik denk ik niet inbouwen in de auto.
Ik kom wel wat tegen.
Achter als het even kan iets van pioneer met een leuke opbouw tweeter. Voor moet er wel iets moois komen want het moet wel goed klinken.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Focal in Car
Weer een stapje dichterbij.
MB QUART 328 cs uit 1990
MB QUART 328 cs uit 1990
- Bijlagen
-
- MB QUART.jpg (8.96 KiB) 1247 keer bekeken
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Focal in Car
Een vierkanaals GM 3000 is ook aangeschaft.
Een EQ 6010 zorgt voor het filter werk.
Een yatour kan niet op de autoradio die ik heb aangeschaft.
Deze heeft een M-bus aansluiting, yatour voor een pioneer een IP-bus aansluiting.
Draadjes omwisselen kan niet i.v.m. het protocol waarmee ze werken.
Ik heb nodig een pioneer cd-bb92 bus-interface, niet te vinden voorlopig althans.
Nu schaf ik een Vintage Pioneer CD-P70FM Multi CD Adapter aan die via IP-bus en FM auto radio werkt, niet ideaal maar dan nog een oplossing om alles 90's te houden.
Deze heeft een M-bus aansluiting, yatour voor een pioneer een IP-bus aansluiting.
Draadjes omwisselen kan niet i.v.m. het protocol waarmee ze werken.
Ik heb nodig een pioneer cd-bb92 bus-interface, niet te vinden voorlopig althans.
Nu schaf ik een Vintage Pioneer CD-P70FM Multi CD Adapter aan die via IP-bus en FM auto radio werkt, niet ideaal maar dan nog een oplossing om alles 90's te houden.
Re: Focal in Car
Een CD wisselaar is ook heel erg '90s.
Of een Minidisc speler. die ook.
Minidisc wisselaars waren er trouwens ook.
Of een Minidisc speler. die ook.
Minidisc wisselaars waren er trouwens ook.
