Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Bericht door MarcelvdG »

De afgelopen drie à vier jaar heb ik mijn eigen buizen-DAC in elkaar geknutseld. Hij doet het inmiddels heel aardig, maar nu komt het lastigste deel: inbouwen in een kastje dat vanwege ruimtegebrek in het zicht komt te staan en geaccepteerd moet worden door mijn partner. Dat wordt vooral lastig omdat ik niet erg handig ben met mechanische zaken en niet over exotisch gereedschap beschik. Ik heb (naast een goed soldeerstation) wat schroevendraaiers, hamers, tangen, vijlen, zagen (houtzaag en ijzerzaag, maar geen decoupeerzaag en geen figuurzaag), een gewone en een miniatuurhandboormachine en een centreerstift, maar dat was het dan wel zo ongeveer.

Mijn DAC is nogal groot geworden, dus wat de afmetingen van de kast betreft zal het richting 19-inchkast van 4 HE gaan. Helaas vindt mijn partner 19-inchkasten niet mooi, vooral niet als ze zwart zijn. Op zich zou een houten kast beter bij het interieur passen, maar ik heb geen idee hoe je een mooie houten kast in elkaar zet of hoe je 'm redelijk brandveilig krijgt.

Kortom, hebben jullie nog tips op het gebied van mooie metalen of houten kastjes voor elektronica? Hoort dit onderwerp eigenlijk hier of onder luidsprekers/houtbewerking?
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Bericht door John P »

Loop eens door de Ikea met jouw DAC in je achterhoofd. Grote kans dat je een leuk kastje ziet dat aangepast kan worden.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Bericht door MarcelvdG »

Dat is een goeie, bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Bericht door dre »

Een houten plankje op de voorzijde moet toch te doen zijn!

Ik wil best wat voor je zagen.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Bericht door MarcelvdG »

Een 19-inchkast of iets dergelijks met een houten plank aan de voorkant, of misschien met een fineerlaag eroverheen? Ik vind het een leuk idee, maar mijn partner is er helaas niet enthousiast over.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Bericht door pappaleo »

Mannen zouden eens wat meer WOEF moeten zeggen tegen vrouwen die zeuren over WAF.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Bericht door Ah!buis »

pappaleo schreef:
Mannen zouden eens wat meer WOEF moeten zeggen tegen vrouwen die zeuren over WAF.
woef.jpg
Haalt niet veel uit :lol:
Anne
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Bericht door dre »

MarcelvdG schreef:
Een 19-inchkast of iets dergelijks met een houten plank aan de voorkant, of misschien met een fineerlaag eroverheen? Ik vind het een leuk idee, maar mijn partner is er helaas niet enthousiast over.
En nu?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Bericht door Barry2001 »

Misschien moet je de zaak eens omdraaien. Laat je partner eens aangeven wat zijn/haar voorkeur dan wel is..
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Bericht door ray5150 »

Goeie opmerking, Barry.
Aan de hand daarvan kunnen we kijken wat er wel mogelijk is.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Bericht door ray5150 »

Misschien ook een foto van het geheel, en het meubel waar het in moet komen ?
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Bericht door pvanlingen »

Vreemd, ik lees heel vaak over WAF, maar bijna nooit over MAF. :think:

Paul.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Bericht door pappaleo »

Een dac in een rose luciferdoosje, is dat MAF? :mrgreen:
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Bericht door pvanlingen »

Voor sommige mannen misschien wel.
imagesY4WLS6QQ.jpg
imagesY4WLS6QQ.jpg (14.56 KiB) 1613 keer bekeken
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Bericht door pappaleo »

:mrgreen: :goedzo:
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Bericht door MarcelvdG »

pappaleo schreef:
Mannen zouden eens wat meer WOEF moeten zeggen tegen vrouwen die zeuren over WAF.
Ach, zolang mijn partner mijn twee ESL-63's in onze woonkamer tolereert, heb ik weinig reden om woef tegen haar te zeggen. Ze maakt ook geen probleem van de voor- en eindversterker die ik zelf in elkaar gezet heb (ook al zit de aan-/uit-knop van de eindversterker scheef en is de voorversterker ingebouwd in een blikken broodtrommel van de HEMA), zolang ze maar in een kast met deuren en dus niet in het zicht staan. Mijn vorige voorversterker ging haar wel wat te ver, maar die was dan ook ingebouwd in een groot augurkenblik.

Het probleem is alleen dat onze kast met geluidsapparatuur en met de CD- en platenverzameling nogal vol is en mijn DAC nogal groot, en ik mijn DAC er daarom bovenop wil zetten, dus niet achter een deur. Onze apparatenkast is een ouderwets model geelwit geverfde houten kast. Daarboven zie je een gebroken wit gestucte muur.

Momenteel bestaat de DAC nog slechts uit twee flinke printplaten en een voedingstrafo.
Voedingstrafo en hoofdprint
Voedingstrafo en hoofdprint
Reconstructiefilter
Reconstructiefilter
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Bericht door democles »

Mooi man,

Ik ben dus niet de enige die grote DAC,s bouwt. :goedzo:

Even foto toegevoegd hoe DAC in houtenkast smoelt. (voor de WAF............... :mrgreen: )
Bijlagen
DSC0.jpg
WAF.jpg
Laatst gewijzigd door democles op di 18 okt 2016, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Bericht door MarcelvdG »

Mooi ding! Hoe heb je die kast precies gemaakt?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Bericht door ray5150 »

Ik zou in ieder geval die knots van een trafo vervangen door 1 of meerdere kleinere en compacte (ringkern) transformatoren...
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Bericht door MarcelvdG »

Ja, dat was ik ook al van plan.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Bericht door AatV »

Een glimmend kastje kan er ook wel aardig uitzien.
Heb destijds een buizenversterkertje in zo'n glimmend kastje gestopt met een rond 'raam' aan de voorzijde.
Misschien ter inpiratie :
versterker.jpg
versterker.jpg (81.81 KiB) 1500 keer bekeken
versterker en boxjes.jpg
versterker en boxjes.jpg (82.48 KiB) 1500 keer bekeken
groet,
Aat
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Bericht door democles »

Mooi ding! Hoe heb je die kast precies gemaakt?
Kijk hier maar eens........ :mrgreen:

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... &start=125
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Bericht door MarcelvdG »

Bedankt voor de adviezen allemaal! Ik denk dat ik ga proberen een democles-achtige DAC-kast te maken, al zal deze ongetwijfeld minder mooi worden dan het origineel.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Bericht door democles »

al zal deze ongetwijfeld minder mooi worden dan het origineel.
Al doende leert men :D Succes :rock:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Bericht door ray5150 »

Is het geen idee om wat plankjes bij een bouwmarkt of Hubo te laten zagen ?
(Ik weet dat het daar de maatvoering niet altijd ideaal is, maar als je niet over zaagmachines beschikt moet je toch wat...)
Eventueel de voorkant afwerken met een exotische stukje fineer ?
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”