balans

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Jan Geert

Re: balans

Bericht door Jan Geert »

Wim P schreef:

Jan Geert
kijk jij nog eens aub naar deze closeup foto, ik zie een paar kleine bolletjes zitten weet niet of dat diodes zijn??
En jawel hoor, iemand heeft over de voorste diodebuis een paar BYW96E of aanverwante soft recovery solid state diodes gesoldeerd....

Waar was dat nu voor nodig?? Inderdaad zitten die gelijkrichterbuizen er nu voor Jan met de korte achternaam in.
Nouja, als het werkt...
Wim P

Bericht door Wim P »

het werkt in die zin van dat ze gloeien
maar ze geven dan onnodig veel warmte af,
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Ja dus, diodes over de buizen.Die geleiden veel beter dan de buis.Gevolg voedingsspanning wordt hoger, kan wel 25volt schelen en de buizen zitten er voor spek en bonen in :kwijl: :lol: .
Anne

Tijdens dat ik het plaatje bijwerkte werd m'n verhaal al overbodig gemaakt :o
Bijlagen
DDDD.jpg
Laatst gewijzigd door Ah!buis op vr 14 okt 2016, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Ik check net even de oude foto, ik zie ze daar nu ook zitten. Als je weet waar je op moet letten....
Ze zaten dus al zo voordat de versterker naar de reparateur/ modificateur is gegaan.

In ieder geval is de modificatie naar solid state gelijkrichting aangegrepen om de capaciteit van de HS afvlakking flink te verhogen. Zonder dat had de modificatie ook niet veel zin.
Wim P

Bericht door Wim P »

dus gewoon laten branden die buizen? of ze is dit onzin nu qua stroom verbruik en hitte straling?
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Ik zie inderdaad dat er een weerstand over de voorste blauwe elco is geplaatst. Goede keuze, ik begin hier meestal mee. De versterker kan anders soms wel weken de hoogspanning vasthouden. Een beetje lastig als je eraan wilt werken.

Ook apart aan deze versterker is dat beide uitganstrafos rechts en beide voedingstrafo's links staan. vrijwel altijd staan ze achter elkaar.

GZ34 van JJ. Ik heb hem zelf ook... :D

Wat ik in sommige schema's uit China nog wel eens zie is een buizendiode achter de solid state gelijkrichting. Dan kun je lekker capaciteit plaatsen, terwijl de hoogspanning toch lekker langzaam opkomt. Zoiets dacht ik hier even ook te zien.
Nu lelt de voeding direct bij het inschakelen de volledige hoogspanning op de buizen.
Wim P

Bericht door Wim P »

oke Jan Geert maar daar valt denk ik niet veel aan te veranderen aan die hoog spanning direct op de buis?

als je de buizenversterker vanuit de normale positie bekijkt
en ik tik tegen de zwarte behuizingen
dan klinken de de 2 linkse massief
en de rechtse klinken hol
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Wim P schreef:
dus gewoon laten branden die buizen? of ze is dit onzin nu qua stroom verbruik en hitte straling?
Haal er maar uit als je die lege plekken esthetisch geen probleem vindt :sure:

Ik snap nog steeds niet waar deze modificatie nou precies voor moet dienen.
De 300B SET die ik heb was oorspronkelijk een fabrieksversterker waarbij dit de 2de, verbeterde versie was, met een buizen gelijkrichter ipv solid state diodes. Alleen waren ze toen vergeten tegelijk de capaciteit van de voeding ook terug te brengen. 270uF direct achter de gelijkrichtbuis: dàg JJ GZ34 8-[ 8-[ Vreemd genoeg kon een oude productie 5AR4 van Mullard er wel tegen.

Het is een kwestie van smaak. Ik vind persoonlijk goede SS gelijkrichting in een buizenbak een prima combinatie. Anderen staan op buizengelijkrichting, zeker in een SE versterker.
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Wim P schreef:
oke Jan Geert maar daar valt denk ik niet veel aan te veranderen aan die hoog spanning direct op de buis?

als je de buizenversterker vanuit de normale positie bekijkt
en ik tik tegen de zwarte behuizingen
dan klinken de de 2 linkse massief
en de rechtse klinken hol
De voedingstrafo's zullen ingegoten zijn. De uitgangstrafo's niet kennlijk, de kap staat er los overheen.

Ik zelf monteer vaak een schakelaar in de hoogspanning als er geen inschakelvertraging in zit. Ik zet er dan wel een dikke weerstand van enige KiloOHm overheen om te zorgen dat er in ieder geval wat spanning en stroom loopt, voor het geval je vergeet de hoogspanning in te schakelen. Buizen vinden lang op gloei staan zonder hoogspanning ook niet fijn. Dit komt redelijk in de buurt van buizengelijkrichting. Vorige week bij het testen van mijn KT88 mono''s nog even gemeten: na inschakelen loopt de hoogspanning langzaam op naar 200v. Er staat daar een 27k/ 10W weerstand over de schakelaar.
Wim P

Bericht door Wim P »

is een inschakel vertraging hetzelfde als dat ik zo'n plat geslagen weerstand softstart in de 220 zijde zet?

deze heb ik nog liggen
http://www.ametherm.com/datasheetspdf/SL1290101.pdf
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Dat is een thermistor, die beperkt de aanloopstroom, en kan werken als een zelf-herstellende zekering. Bij 65 graden kan er niet meer dan 0.7A worden gevraagd.
Dat is dus zeker niet hetzelfde. En trouwens, ik denk niet dat die versterker daar in de buurt gaat komen.
Wim P

Bericht door Wim P »

oke

nou dan laat ik de versterker maar met rust denk ik

ik weet niet anders dan dat de gelijk richtbuizen niet werken,
dus als dit invloed op het geluid kan hebben, ben ik nu aan de huidige sound al gewend
Aaad

Bericht door Aaad »

Wim P schreef:
Walt schreef:
Lekker handig, zonder kennis van zaken 2 buizen verwijderen en kijken wat er gebeurd...

Groetjes Walter
:D er gebeurde helemaal niets

Dus vandaar mijn vraag wat voor functie hebben die 2 lampen?

Ze zitten er denk ik al een aantal jaren in
Deden niets anders had hij flinke blaren op z'n handen, of waren het soms van die moderne spaarlampen? :lol:
Die kunnen trouwens ook aardig warm worden.

Aad
Wim P

Bericht door Wim P »

Aaad schreef:
Wim P schreef:
Walt schreef:
Lekker handig, zonder kennis van zaken 2 buizen verwijderen en kijken wat er gebeurd...

Groetjes Walter
:D er gebeurde helemaal niets

Dus vandaar mijn vraag wat voor functie hebben die 2 lampen?

Ze zitten er denk ik al een aantal jaren in
Deden niets anders had hij flinke blaren op z'n handen, of waren het soms van die moderne spaarlampen? :lol:
Die kunnen trouwens ook aardig warm worden.

Aad
Ze worden gloeiend heet Aad, Maar ik heb goede oven handschoenen :lol:
Walt

Bericht door Walt »

Mooi hoor die 4 stuks reference condensators!
Wim P

Bericht door Wim P »

Walt schreef:
Mooi hoor die 4 stuks reference condensators!

Walt het is nog gekker :lol:
het zijn geen reference maar .........True copper max........... is weer een paar tientjes duurder, dus een paar biertjes minder drinken :beer:
Wim P

Bericht door Wim P »

Het geluid staat nog steeds keurig in het midden

Maar nu een ander probleem? Wat sinds gister avond zich voordoet.

Bij de rechter speaker hoor ik iets meer brom, en af en toe een hoog frequent fluitend toontje uit de tweeter.
Dit is soms weg, en komt soms terug

Dit probleem is niet afkomstig van de speaker want als ik die verwisseld verhuist het probleem niet mee
dre

Bericht door dre »

Precies de reden waarom ik de buizen aan de kant geschoven heb.
Altijd wel wat........
Wim P

Bericht door Wim P »

Dre dat is voor mij geen reden om op te geven :)

wellicht is mijn voortvarende hand zelf schuldig aan dit gebeuren??

want wat ik me realiseer omdat de versterker toch open was heb ik 2 weerstanden vastgezet die een singaaldraadje bevatten
vanuit die weerstand gaat dat dunne draadje direct naar de speakerklemmen

omdat ik er niet goed bij kon heb ik de weerstand wat naar voren geschoven en opnieuw vast gesoldeerd, de weerstand lag namelijk los op te bengelen

maar nu realiseer ik me dat er een soort krimpkous over de soldeer aan sluiting zat, en helemaal tot tegen het lijf van de weerstand
ik heb zelf deze verbinding wel opnieuw gesoldeerd, maar zonder krimpkous

zou dit een instraling kunnen veroorzaken???

op de foto is nog net de oude situatie te zien met krimpkous
hf signaal1.jpg
Wim P

Bericht door Wim P »

Eff een upadate

De lichte brom in het rechterkanaal is er nog wel
Maar als ik bv bij het linker kanaal de ecc83 buis eruit haal dan blijft de speaker op dat kanaal gewoon netjes stil
Maar bij het rechter kanaal als ik daar de ecc83 eruit haal dan neemt de brom veel meer toe, die word dan ook op afstand goed hoorbaar.
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Hallo Wim,

Ik neem aan dat je doelt op de 2 draadjes die in het grijze kabeltje zitten dat naar de 8 ohm klem gaat.

Dat is de tegenkoppeling. De waarde van de weerstand bepaalt de mate van tegenkoppeling. Meestal vormt die weerstand samen met de kathodeweerstand van de eerste trap een spanningsdeler.
Een krimpkous doet helemaal niets tegen instraling. Maar de verschijnselen die je noemt kunnen wel degelijk veroorzaakt worden door een niet goed werkende tegenkoppeling. Als er bijvoorbeeld frequentie-afhankelijke (gedeeltelijke) faseverschuiving plaatsvindt kan de versterker, als hij voldoende breedbandig is, op die frequenties gaan oscilleren.
Let ook op: als aan 1 kant de tegenkoppeling niet goed werkt dan krijg je balansverschuiving! Zonder tegenkoppeling speelt de versterker natuurlijk (iets) harder. Controleer dus goed of de weerstanden goed vast zitten en contact maken!
De weerstand waar de pijl naar wijst is het rechter kanaal toevallig, waar jouw storing zit.

Ik heb eigenlijk nooit operationele problemen met mijn buizen versterkers en ik heb er een heel regiment... Eens de ontwerp- en bouw problemen zijn overwonnen doet alles het gewoon wel. Maar misschien heb ik geluk gehad. De enige issues die ik had waren met fabieksversterkers: een CR developments, maar daar was onoordeelkundig in gerommeld, en een Jadis waar gewoon ontwerpfouten in zaten.

Je kan het overigens ook eens zonder tegenkoppeling proberen. Zeker in single ended triode geschakelde versterkers zie je meestal überhaupt geen globale tegenkoppeling zitten. Maar normaal zit het er niet voor niets in.
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Wim P schreef:
Eff een upadate

Maar als ik bv bij het linker kanaal de ecc83 buis eruit haal dan blijft de speaker op dat kanaal gewoon netjes stil
Maar bij het rechter kanaal als ik daar de ecc83 eruit haal dan neemt de brom veel meer toe, die word dan ook op afstand goed hoorbaar.

Weet je, keer op keer lopen we er tegenaan dat we van deze versterker geen schema hebben. Het blijft echt giswerk zo.

Ik weet dat hij enige tijd geleden naar een reparateur/ modificateur is geweest. Heeft die er een schema van getekend? Ik zou aannemen van wel... kan je dat eens navragen?
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Nog iets: Ik zie dat de koppelcondensatoren niet vast zitten, of zitten ze gelijmd/ gekit? Kan ik niet zien.
Ik kan me ook niet herinneren of mantel geleidend is, vrijwel zeker van niet (hoop ik tenminste), maar rondwiebelende Audyns heb ik liever niet in het binnenwerk.
Wim P

Bericht door Wim P »

de koppel condensatoren zitten stevig vast met van die gloeilijm
Wim P

Bericht door Wim P »

Jan Geert schreef:
Wim P schreef:
Eff een upadate

Weet je, keer op keer lopen we er tegenaan dat we van deze versterker geen schema hebben. Het blijft echt giswerk zo.

Ik weet dat hij enige tijd geleden naar een reparateur/ modificateur is geweest. Heeft die er een schema van getekend? Ik zou aannemen van wel... kan je dat eens navragen?

Jan Geert,

er is ooit eens een krabbeltje van gemaakt door de reparateur
maar dit is voor mij in de ruimste zin van het woord gekrabbel :lol: :lol:

volgens mij is dat niet eens een schema maar meer een krabbel waarop de buispen voeten schematisch staan neer gekwakt

ik durf dat niet eens met goed fatsoen hier te laten zien :oops: :oops:

er staat nog een kreet bij SRPP ????
Plaats reactie