Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Moderator: Beheerdersteam
-
Jamesblond
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Jihaa! Gelukt! Ik heb wat simulaties kunnen doen. Voor het gemak ben ik uitgegaan van twee drivers waarvan WinISD zelf al begint met "closed box" te suggereren. Ik heb gesimuleerd met twee Scan Speak drivers. De 30W/4558T00 (1x, blauw en 2x, oranje) en de 32W/4878T00 (groen).
Uiteraard geeft de 2x12" optie (oranje) de meeste geluidsdruk EN is geldtechnisch ook nog eens gunstiger dan 1x 32W 13"... Nu vraag ik me af of ik niet al uit de voeten kan met 1x 30W4558 per kast. Immers: ik heb dan twee subwoofers. Met 1x 12" sub haal ik in theorie al zowat 96dB bij 20Hz. Ik vraag me af hoe vaak ik dat in de praktijk nodig ga hebben... Misschien enkele pieken hier en daar. Krijg ik met twee subs hetzelfde effect qua max SPL als wanneer ik 1 kast met twee drivers heb (+6dB)?
Ik schat, uitgaan de van de simulaties, dat ik met 1x 400W per 1x12" subwoofer dan ruim voldoende sap heb...
Uiteraard geeft de 2x12" optie (oranje) de meeste geluidsdruk EN is geldtechnisch ook nog eens gunstiger dan 1x 32W 13"... Nu vraag ik me af of ik niet al uit de voeten kan met 1x 30W4558 per kast. Immers: ik heb dan twee subwoofers. Met 1x 12" sub haal ik in theorie al zowat 96dB bij 20Hz. Ik vraag me af hoe vaak ik dat in de praktijk nodig ga hebben... Misschien enkele pieken hier en daar. Krijg ik met twee subs hetzelfde effect qua max SPL als wanneer ik 1 kast met twee drivers heb (+6dB)?
Ik schat, uitgaan de van de simulaties, dat ik met 1x 400W per 1x12" subwoofer dan ruim voldoende sap heb...
Laatst gewijzigd door Jamesblond op di 11 okt 2016, 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Jamesblond
Ben maar eens aan het tekenen geslagen. Een eerste schets is gemaakt, om een idee te krijgen van wat kan.
Ik ga uit van 1x 30W4558T00 per kast met een Hypex PSC2.400. Dat is ergens jammer, omdat ik dan slechts één versterkerkanaal gebruik per kast. Maar ik denk dat met deze afmetingen iets anders niet gaat passen.
Bracing denk ik nog over na, schatting is dat het netto volume uit komt op ongeveer-circa-omennabij-pakembeet een liter of 53. Dat doet iets af aan de Q van het systeem, maar niet noemenswaardig. Blijft nog steeds rond de 7 hangen. De LT maakt het toch wel 0,707.
Ik ga in ieder geval eens simuleren met kleinere volumes, van zeg een liter of 40. Twee van deze koelkasten kan ik niet kwijt.
Omdat
:
Ik ga uit van 1x 30W4558T00 per kast met een Hypex PSC2.400. Dat is ergens jammer, omdat ik dan slechts één versterkerkanaal gebruik per kast. Maar ik denk dat met deze afmetingen iets anders niet gaat passen.
Bracing denk ik nog over na, schatting is dat het netto volume uit komt op ongeveer-circa-omennabij-pakembeet een liter of 53. Dat doet iets af aan de Q van het systeem, maar niet noemenswaardig. Blijft nog steeds rond de 7 hangen. De LT maakt het toch wel 0,707.
Ik ga in ieder geval eens simuleren met kleinere volumes, van zeg een liter of 40. Twee van deze koelkasten kan ik niet kwijt.
Omdat
-
Jamesblond
Mensen, even een vraagje. Hoe geschikt is de Peerless XXLS 12 830844 voor een dergelijk systeem? En is die vergelijkbaar of wezenlijk anders dan zijn Scan Speak "equivalent"? En zo ja: waar zit 'm dat dan in?
Ik zie alleen een echt verschil in membraan materiaal (nomex vs aluminium). Ga ik daar iets van merken <100Hz?
Ik zie alleen een echt verschil in membraan materiaal (nomex vs aluminium). Ga ik daar iets van merken <100Hz?
-
Jamesblond
Nog steeds aardig aan het formaat, maar beter hanteerbaar en beter plaatsbaar dan de eerste versie... Bracing moet nog.
Wat denken jullie: gewoon wat latjes dwars over de kast en in de lengte of hoogte richting voldoende, of liever een complexere bracing?
Nogmaals de vraag of een Peerless XXLS12 830844 geschikt is voor een gesloten kast met Linkwitz Transform. Ik denk het wel, gezien de simulaties, maar WinISD ziet 'm liever in een gepoorte kast...
Wat denken jullie: gewoon wat latjes dwars over de kast en in de lengte of hoogte richting voldoende, of liever een complexere bracing?
Nogmaals de vraag of een Peerless XXLS12 830844 geschikt is voor een gesloten kast met Linkwitz Transform. Ik denk het wel, gezien de simulaties, maar WinISD ziet 'm liever in een gepoorte kast...
-
Jamesblond
En voor het totaalplaatje...
-
Jamesblond
Deze curve zet me wel aan het denken over de geschiktheid van deze driver voor dit doel... Veel gain nodig over een behoorlijke bandbreedte. Sterker: over meer dan het gehele gebied waarin ik 'm wil gebruiken (<80Hz). Is dit wel de goede driver voor wat ik er mee wil gaan doen?
Je kunt ook de plate amp een eigen kastje geven, dan kun je 2 kanalen gebruiken voor 2 subs. Zo ga ik dat ookJamesblond schreef:Hypex PSC2.400. Dat is ergens jammer, omdat ik dan slechts één versterkerkanaal gebruik per kast.
doen met de psc2.400 i.c.m. 2 x peerless xls 10.
Of de psc2.400 bruggen naar 1 kanaal en dan iedere sub zijn eigen psc. Zo ga ik dat nog proberen met 2 x psc en 2 x xls 12.
-
Jamesblond
Elke sub zijn eigen amp vind ik de meest nette oplossing. Weer een apparaat / kast minder rondslingeren. Beide kanalen bruggen is een optie, maar natuurlijk wel hele dikke overkill voor een 350W driver 
Wat de bracing betreft: wat is jullie idee hier over? Alle panelen aan de binnenkant, ook het versterker compartiment, worden 2mm ingefreesd voor een optimaal sterke en luchtdichte verbinding. Voor alle panelen binnenin wil ik 12mm MDF gebruiken. Voor de kast 22MDF, de zwaarste variant mits ik dat kan vinden voor een goede prijs.
Afwerking laat ik nog even in het midden.
Wat de bracing betreft: wat is jullie idee hier over? Alle panelen aan de binnenkant, ook het versterker compartiment, worden 2mm ingefreesd voor een optimaal sterke en luchtdichte verbinding. Voor alle panelen binnenin wil ik 12mm MDF gebruiken. Voor de kast 22MDF, de zwaarste variant mits ik dat kan vinden voor een goede prijs.
Afwerking laat ik nog even in het midden.
Bracing voornamelijk dwars verbindingen maken. Psc 2.400 heeft wat ventilatie nodig, wordt warm
. Het belangrijke in je simulatie is of je met de beschikbare power de Max excursie haalt. Want Max excursie = max output.
-
Jamesblond
Waar vind ik dat in WinISD danwel hoe bereken ik dat? Kan ik iets met de "Max Power" curve?Jag schreef:Bracing voornamelijk dwars verbindingen maken. Psc 2.400 heeft wat ventilatie nodig, wordt warm. Het belangrijke in je simulatie is of je met de beschikbare power de Max excursie haalt. Want Max excursie = max output.
Bij de eerder geplaatste curve krijg ik ergens het gevoel dat deze driver in deze configuratie een vermogensspons gaat zijn... En dat is niet de bedoeling.
WinISD laat dat ook zien in de max. power tab.
Hier zie je dus dat tussen ~75 en 35 Hz er iets fout zal gaan als je er 200W in stopt.
Hier zie je dus dat tussen ~75 en 35 Hz er iets fout zal gaan als je er 200W in stopt.
-
Jamesblond
Als ik het correct interpreteer, is bovenstaande de power curve van een basreflex systeem, met een poort tuning op 30Hz. Onder de afstemfrequentie steeds minder tegendruk op de driver, waardoor Xmax met heel weinig vermogen wordt gehaald.
Als ik het goed heb gezien, kom ik in mijn ontwerp wel uit de voeten met de beschikbare 400Watt. Ik weet alleen niet of de LT-gain is meegenomen in de berekening van vermogen VS conus excursie.
Binnenkort maar es verder simuleren.
Ik ga toch die XXLS12 woofers maar aanschaffen. Goede prijs en mocht het niet werken, dan kan ik ze weer verkopen.
Als ik het goed heb gezien, kom ik in mijn ontwerp wel uit de voeten met de beschikbare 400Watt. Ik weet alleen niet of de LT-gain is meegenomen in de berekening van vermogen VS conus excursie.
Binnenkort maar es verder simuleren.
Ik ga toch die XXLS12 woofers maar aanschaffen. Goede prijs en mocht het niet werken, dan kan ik ze weer verkopen.
Laatst gewijzigd door Jamesblond op zo 16 okt 2016, 9:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik heb tussen de spulletjes nog een stuk of 8 van de xls12 830500 liggen. 
-
Jamesblond
Dat hou ik even in mijn achterhoofd! Thanks!toetertje schreef:Ik heb tussen de spulletjes nog een stuk of 8 van de xls12 830500 liggen.
-
Jamesblond
Kan iemand mij eens helpen onderstaande grafieken beter te interpreteren?
In onderstaande grafiek zien we de benodigde gain om tot een vlakke respons te komen tot de door mij ingegeven 18Hz. Dat snap ik.
Vraag 1: Hoe beter een driver geschikt is om in een gesloten kast te spelen, hoe minder gain nodig is, als ik het goeg begrijp. Klopt dit?
Vraag 2: Is conform die conclusie de ScanSpeak 30W/4885T00 voor dit ontwerp de beste keuze van de drie (blauw)?
In onderstaande grafiek zien we de conus-excursie uitgezet tegen de frequentie bij een gegeven input. In deze grafiek, zo heb ik onlangs hier geleerd, is de benodigde gain al meegerekend. Dat wil zeggen: een input signaal wordt vermenigvuldigd met de gain, waarna de resulterende conusexursie wordt uitgezet in de grafiek.
Vraag 3: In de eerste grafiek zagen we dat voor de XXLS12 bij ca 23Hz een gain van een goede 12dB is. Ik heb hier 10 Watt ingevoerd als aangevoerd signaal. Met 12dB gain wordt dit 160Watt. Klopt dat? Dat levert een conus uitslag van ca 10,7mm op.
Komen we bij de laatste grafiek, de "Max Power" curve.
Vraag 4: In deze grafiek zie ik de hoeveelheid vermogen die nodig is om bij een gegeven frequentie Xmax te bereiken. Hierin is al rekening gehouden met de benodigde gain. Klopt dit?
En de laatste en belangrijkste vraag: kom ik in deze configuratie met 400Watt goed uit de voeten, ook met een XXLS 12, ondanks de hoge benodigde gain over een grote bandbreedte?? (Ik denk het wel...
)
In onderstaande grafiek zien we de benodigde gain om tot een vlakke respons te komen tot de door mij ingegeven 18Hz. Dat snap ik.
Vraag 1: Hoe beter een driver geschikt is om in een gesloten kast te spelen, hoe minder gain nodig is, als ik het goeg begrijp. Klopt dit?
Vraag 2: Is conform die conclusie de ScanSpeak 30W/4885T00 voor dit ontwerp de beste keuze van de drie (blauw)?
In onderstaande grafiek zien we de conus-excursie uitgezet tegen de frequentie bij een gegeven input. In deze grafiek, zo heb ik onlangs hier geleerd, is de benodigde gain al meegerekend. Dat wil zeggen: een input signaal wordt vermenigvuldigd met de gain, waarna de resulterende conusexursie wordt uitgezet in de grafiek.
Vraag 3: In de eerste grafiek zagen we dat voor de XXLS12 bij ca 23Hz een gain van een goede 12dB is. Ik heb hier 10 Watt ingevoerd als aangevoerd signaal. Met 12dB gain wordt dit 160Watt. Klopt dat? Dat levert een conus uitslag van ca 10,7mm op.
Komen we bij de laatste grafiek, de "Max Power" curve.
Vraag 4: In deze grafiek zie ik de hoeveelheid vermogen die nodig is om bij een gegeven frequentie Xmax te bereiken. Hierin is al rekening gehouden met de benodigde gain. Klopt dit?
En de laatste en belangrijkste vraag: kom ik in deze configuratie met 400Watt goed uit de voeten, ook met een XXLS 12, ondanks de hoge benodigde gain over een grote bandbreedte?? (Ik denk het wel...
-
Jamesblond
Helemaal niemand die over bovenstaande iets te melden heeft?? Jammer...
Ik kwam al Googlend ook http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=1200 topic tegen. Daarin werd dit gesteld:
In dat zelfde topic wordt ook gesteld:
100x (466cm2 x 1,25cm) = 58.250cm3. Oftewel: ruim 58 liter. Als ik dat invoer in WinISD, kom ik op een Qtc uit van 0.410. Dat is wel heul erg laag. Voor een Qtc van 0,5 heb ik ongeveer 33 liter nodig (zoals hierboven ook wordt aangehaald), wat veel minder is dan 100x Vd. Met een kastgrootte van 40 liter netto, zoals ik van plan ben, kom ik volgens WinISD op een Qtc van 0.467. Dat is ook knap laag. Veel lager dan Critically damped. Klopt dit allemaal wel?? Gaat er niet iets mis met de berekeningen van WinISD? Ik heb het gevoel dat mijn simulaties nogal afwijken van simulaties die door anderen zijn gedaan. Kan iemand dit voor mij eens narekenen, ter controle?
Alvast bedankt!
Ik kwam al Googlend ook http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=1200 topic tegen. Daarin werd dit gesteld:
Volgens mijn simulaties met een 40 liter kast zit ik bij 23Hz al op zo'n 12dB gain. Gaat dat problematisch worden..?Pjotr schreef:[...]Als vuistregeltje moet de kast minimaal het volume hebben van 50 - 100 maal het verplaatst volume van de speaker Vd, waarbij Vd = Sd x Xmax.
Overigens kun je ook fb niet te hoog leggen, ook al gebruik je een LWT. Met een LWT kun je praktisch gezien niet meer dan zo'n 9 - 10 dB ophalen in het laag.
In dat zelfde topic wordt ook gesteld:
Ik kom volgens mijn berekeningen op hele andere getallen uit. Namelijk: 100x Vd is volgens de data sheet die ik heb van de 830844:Hi-man schreef:[...]
Omdat de Qts van de 4 ohm driver veel lager is heeft deze in een 33 liter behuizing een Qtc van 0.5. De 8 ohm driver een Qtc van 0.91. Wat ik me afvraag is heeft de 4 ohm driver met de Qtc wel last van de tegendruk van de kleinere behuizing? Hij reageert namelijk precies hetzelfde?
[...]
100x (466cm2 x 1,25cm) = 58.250cm3. Oftewel: ruim 58 liter. Als ik dat invoer in WinISD, kom ik op een Qtc uit van 0.410. Dat is wel heul erg laag. Voor een Qtc van 0,5 heb ik ongeveer 33 liter nodig (zoals hierboven ook wordt aangehaald), wat veel minder is dan 100x Vd. Met een kastgrootte van 40 liter netto, zoals ik van plan ben, kom ik volgens WinISD op een Qtc van 0.467. Dat is ook knap laag. Veel lager dan Critically damped. Klopt dit allemaal wel?? Gaat er niet iets mis met de berekeningen van WinISD? Ik heb het gevoel dat mijn simulaties nogal afwijken van simulaties die door anderen zijn gedaan. Kan iemand dit voor mij eens narekenen, ter controle?
Alvast bedankt!
-
Jamesblond
De drivers zijn binnen. Nu nog ff verder simuleren en verder tekenen. Zoals het nu lijkt wordt de netto inhoud van de kast weer wat kleiner door een dikkere baffle (40mm ipv 22mm). Nog steeds goed voor zo'n 35 liter.
Laatst gewijzigd door Jamesblond op di 18 okt 2016, 7:39, 1 keer totaal gewijzigd.
- bas focal m180
- Contacteer:
Dat lijkt mij geen enkel probleem, 400watt is ruim voldoende om je woofer kapot te krijgen.Jamesblond schreef:
En de laatste en belangrijkste vraag: kom ik in deze configuratie met 400Watt goed uit de voeten, ook met een XXLS 12, ondanks de hoge benodigde gain over een grote bandbreedte?? (Ik denk het wel...)
Even wat doorgelezen, dat 100x vd verhaal ken ik niet.
Dit zou namelijk betekenen dat elke 12 inch driver met nagenoeg zelfde x-max in een even grote kist komt ook al wijken de parameters (Qts en Vas) enorm af.
Ik voer in hoe groot de kast kan worden ivm beschikbare ruimte en bekijk dan waarop ik uit kom (Qtc), of ik voer Qtc 0,7 of 0,577 in en zie wel hoe groot de kast word.
Hoeveel boost je nodig hebt bij 20hz is ook afhankelijk hoe hoog je filtert, is dat bij 50hz of is dat bij 80hz.
Dat zie je ook in je tabel terug wanneer de woofer in het laag afvalt.
Voordeel van gesloten kast is je kan weinig fout doen.
-
Jamesblond
Waar het mij voornamelijk om gaat, is of ik daarmee Xmax haal, zoals Jag hierboven aangeeft. Ik denk dat dat wel lukt, maar weet niet zeker of ik de power curve van WinISD wel correct interpreteer.bas focal m180 schreef:Dat lijkt mij geen enkel probleem, 400watt is ruim voldoende om je woofer kapot te krijgen.Jamesblond schreef:En de laatste en belangrijkste vraag: kom ik in deze configuratie met 400Watt goed uit de voeten, ook met een XXLS 12, ondanks de hoge benodigde gain over een grote bandbreedte?? (Ik denk het wel...)
Waarschijnlijk 80Hz of lager. Misschien wat hoger als ik met de PSC2.400 48dB/oct kan filteren. Idd kan ik dan met de gaincurve een dB of 4 zakken, denk ik.bas focal m180 schreef:[...]
Hoeveel boost je nodig hebt bij 20hz is ook afhankelijk hoe hoog je filtert, is dat bij 50hz of is dat bij 80hz.
Dus een ondiepe, hoge en brede kast mag geen probleem zijn? Heeft het zin om iets van demping toe te voegen? Loodbitumen, Pritex, BAF of Twaron, ofzo..? Ik las iets over dat die vezels het volume virtueel zo'n 25% zouden kunnen vergroten. Broodje aap, of..?bas focal m180 schreef:Voordeel van gesloten kast is je kan weinig fout doen.
- bas focal m180
- Contacteer:
Je gebruikt 1 hypex module die totaal 400 watt levert, sluit je 2 woofers aan krijgt elke woofer 200 watt.Jamesblond schreef:Waar het mij voornamelijk om gaat, is of ik daarmee Xmax haal, zoals Jag hierboven aangeeft. Ik denk dat dat wel lukt, maar weet niet zeker of ik de power curve van WinISD wel correct interpreteer.bas focal m180 schreef:Dat lijkt mij geen enkel probleem, 400watt is ruim voldoende om je woofer kapot te krijgen.Jamesblond schreef:En de laatste en belangrijkste vraag: kom ik in deze configuratie met 400Watt goed uit de voeten, ook met een XXLS 12, ondanks de hoge benodigde gain over een grote bandbreedte?? (Ik denk het wel...)
Als alles juist is ingevuld zijn je uitkomsten zeer plausibel.
De woofer zal bij 200watt op 20hz op zijn x-max komen.
Bij 30 of 40 hz niet, is dat erg ? weet niet hoe hard het moet
Bij muziek is die 20hz niet rieel, 30 eerder 40hz daar gebeurd het lage werk veelal.
Ik ken de PSC niet maar met dsp kan je heel veel kanten op.Waarschijnlijk 80Hz of lager. Misschien wat hoger als ik met de PSC2.400 48dB/oct kan filteren. Idd kan ik dan met de gaincurve een dB of 4 zakken, denk ik.bas focal m180 schreef:[...]
Te hoog geeft een staande golf, in hoeverre dat met een gesloten kast problematisch is weet ik niet.Dus een ondiepe, hoge en brede kast mag geen probleem zijn? Heeft het zin om iets van demping toe te voegen? Loodbitumen, Pritex, BAF of Twaron, ofzo..? Ik las iets over dat die vezels het volume virtueel zo'n 25% zouden kunnen vergroten. Broodje aap, of..?bas focal m180 schreef:Voordeel van gesloten kast is je kan weinig fout doen.
Bij een subwoofer kast hoef je in principe geen demping te gebruiken, sommige zijn van mening van wel ik niet.
Klopt wel dat verhaal virtueel kast vergroten met dempings materiaal, nadeel is dat het dempings materiaal om de kast virtueel te vergroten zeg maar een beetje achter de feiten aan loopt, niet zo snel mee beweegt als je membraam, in hoeverre hoorbaar zet ik mijn vraagtekens bij, ik meen minimaal.
Zorg dat de kast niet trilt, loodbitumen kan, maar vooral inwendige verstervingen met hout, je hebt vast wel kasten voorbij zien komen waar een heus raamwerk van verstevigingen in is aangebracht.
Een aantal verstevigingen zijn noodzakelijk, maar je kan ook overdrijven, ik bedoel een paar zijn noodzakelijk, wil je dan de kast nog beter krijgen word veel meer maar marginaal beter.
Van 20 naar 40mm is dubbel zo dik, maar niet de helft aan trillingen, zo ook met verstevigingen.
Als twee woofers in één kast komen de woofers tegenover elkaar plaatsen, dat reduceert meet en hoorbaar kast trillingen.
-
Jamesblond
Ander idee...
Als ik nou in één kast de PSC2.400 inbouw en de speaker uitgang van één van de twee versterkerkanalen naar buiten voer via een XLR of speakon uitgang, de andere kast krijgt dan het zelfde compartiment (dat leeg blijft) om het kastvolume identiek te houden, de afdekplaat krijg een Speakon connector voor de ingang. Dan wordt de kast met versterkers een soort "master", de ander wordt een soort "slave" met de mogelijkheid tzt een eigen PSC2.400 in te bouwen, mocht het niet naar tevredenheid werken.
Goed idee? Of belast ik het complete versterkersysteem daarmee te zwaar (twee 4 Ohm 12" Woofers beneden 80Hz, met 12 dB boost op 20Hz)?
Kijkend naar de Max Power curve uit WinISD, denk ik dat het wel moet kunnen...
Als ik nou in één kast de PSC2.400 inbouw en de speaker uitgang van één van de twee versterkerkanalen naar buiten voer via een XLR of speakon uitgang, de andere kast krijgt dan het zelfde compartiment (dat leeg blijft) om het kastvolume identiek te houden, de afdekplaat krijg een Speakon connector voor de ingang. Dan wordt de kast met versterkers een soort "master", de ander wordt een soort "slave" met de mogelijkheid tzt een eigen PSC2.400 in te bouwen, mocht het niet naar tevredenheid werken.
Goed idee? Of belast ik het complete versterkersysteem daarmee te zwaar (twee 4 Ohm 12" Woofers beneden 80Hz, met 12 dB boost op 20Hz)?
Als je twee vesterkers neemt kan je per kant EQ toepassen. Dat is wel zo handig als je roomcorrection wil/moet gaan toepassen. Staar je niet blind op de simulaties, het gaat erom hoe de subs meten rondom de luisterplek. De roomgain doet een hoop. Mijn subs(boundary woofers) zijn alleen voorzien van roomcorrectie op de room modes. Door boosten werd het niet beter (was eigenlijk niet nodig). De correctie is meestal verschillend per sub, gewoon omdat ze op een andere plek in de kamer staan.
-
Jamesblond
De PCS2.400 heeft toch twee onafhankelijke versterkerkanalen die elk een eigen DSP hebben?
Ok, dat wist ik niet. Dan moet het voor huiskamergebruik op zich geen probleem zijn lijkt me.
- bas focal m180
- Contacteer:
Op zich geen slecht idee om de mogelijkheid tot een tweede versterker in te kunnen bouwen in je speaker ontwerp al vooraf inplant.Jamesblond schreef:Ander idee...