JJ vs GL

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Wim P

JJ vs GL

Bericht door Wim P »

Heb van het weekend mijn audio meubeltje geverfd , en stuite zo op de originele JJ buizen die er bij de aankoop inzaten
2xecc83 12ax7
2xecc82 12au7
4xkt88

Volgens de verkoper waren dat echter budget buizen, en kon ik beter naar wat serieuzere buizen kijken.
Toevallig had hij die :lol: en schafte vervolgens op zijn aanraden alles van gold lion aan

Leek als ik ben , trok de portemonnee en met nieuwe buizen erin spelen maar, niks mis mee.

Maar om terug te komen op het onderwerp, ik stuite dus op de JJ electronic buizen en dacht wat moet ik nog met die budget lampen :wink:

Maar laat ik ze als Back-up houden, eerst alle buizen erin gezet, om te kijken of ze nog werken.

Maar of mijn setup vraagt om een andere buis, of de gold lions zijn geheel anders van opbouw?

Maar die JJ speelt vele male met meer detail in het midden, terwijl als ik op het internet gaat zoeken juist deze buis als warm, en wat minder sterk in het hoog word weggezet?
Het midden detail is echt veel beter, degeluidsbeleving klinkt brederen ,en deze buis is ook aangenamer voor de portemonnee .
Er zit wel wat minder laag in, maar dit komt in mijn woonkamer beter tot zijn recht.
Ik ga hier een week naar luisteren en zal daarna de golds nog eens terug plaatsen.

Had nooit kunnen denken dat tube Rolling zo veel verschil kan maken.
Dus weer een leer curve voor mezelf, niet alles wat in de buizen wereld duurder is, is ook automatisch beter
RobertD
Contacteer:

Re: JJ vs GL

Bericht door RobertD »

De KT88 van JJ staan vooral bekend om hun korte levensduur. Ik ben er al eens tegengekomen met een sluiting tussen schermrooster en kathode. Dat kan desastreus zijn.
Wim P

Bericht door Wim P »

Oeiiii, dat klinkt niet goed, kan ik daar de versterker mee verzieken?
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

RobertD schreef:
De KT88 van JJ staan vooral bekend om hun korte levensduur. Ik ben er al eens tegengekomen met een sluiting tussen schermrooster en kathode. Dat kan desastreus zijn.
Dat klopt wel maar is een productie dingetje geweest van een al behoorlijke tijd terug.
daar zaten slechten tussen.
De huidige productie zou beter zijn en daar geen last meer van hebben.
De vraag is nu dus uit welke productie run jou JJ buizen komen.
Wim P

Bericht door Wim P »

Volgens mij staat er geen serie nummer op dus dat kan geen duidelijkheid scheppen.

Ik zelf heb de versterker 3 jaar, dus er vanuit gaand dat de buizen toen vrij nieuw waren zit ik dus rond de 3-4 jaar terug
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

misschien is de ene JJ niet de andere, maar in mijn Annastasie spelen ze toch al enkele jaren fabuleus goed!
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Zou nog oude productie geweest kunnen zijn maar hoeft niet.
Zoek maar eens op internet naar de kapotte buis verhalen van JJ die zijn allemaal uit 2011.
Maar maakt op zich niet meer uit.
Je garantie op die buizen is ondertussen wel verlopen en als de versterker juist is gebouwd dan heeft deze een aparte kathode weerstand per buis en kan er niet veel gebeuren als de buis kapot gaat.
Bij een gemeenschappelijke kathodeweerstand gaat dan de niet defecte buis ook mee en zal je die ook moeten vervangen.
Nu is het bij PP versterkers met gemeenschappelijke kathode weerstand wel altijd verstandig om gepaarde setjes te gebruiken.
dus als er dan een kapot gaat moet je de ander toch al vervangen.
Je kunt er dus rustig mee geen spelen en de buizen eerst opmaken.
Verder kan het verschil van geluid wel eens aan de slijtage gelegen hebben.
na 4 jaar spelen schieten die al aardig op.
Grote kans dat je alleen de eind buizen moet vervangen en de rest zou nog wel eens prima kunnen zijn.
je kunt dus ook nog proberen wat het geluid doet met de gold lion buizen in de stuur trap en de JJ's als eind.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Het grote probleem bij kortsluiting tussen schermrooster en kathode is dat bij Ultra Lineaire schakelingen de volle voedingsspanning over de trafowikkeling komt te staan. Als de versterker niet goed is afgezekerd dat houdt die trafowikkeling dat niet lang vol.
Ik ken het alleen van de KT88, Muug, dus met jouw Annastasia gaat het vast heel goed. De 7027 buizen zijn waarschijnlijk wel heel goed.
Plaats reactie