My own Private PhonoDude (v2015)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

Bert61 schreef:
En er is een spreekwoord
Je kan maar op een bruiloft tegelijk zijn :(
Hey dat kende ik niet :D Dank je !
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

AE Europe was lekker snel met deze bestelling. Sinds een kleine maand heb ik hier een mooie trafoset staan, met behuizing, wat buizen en nog wat andere kleinigheden. Dus nu wordt het zoeken naar alle andere buizen en onderdelen. Dat zal wel nog een gezonde tijd duren.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

Zo, ik heb eindelijk "neen" leren zeggen, en dus is er nu tijd voor iets van mezelf. Kan ik eindelijk eens die Phonodude afwerken!

Mijn grootste vraagstuk momenteel is wat ik met de topplaat ga doen. :think: Naar zwarte hoogglans toe werken met spuitbussen heb ik al gedaan, en hoewel ik er zeer tevreden van ben (na véél sinaasappel, herbeginnen, veel polieren...), zou ik het liever niet herhalen. Ik dacht eerder om de topplaat te wrappen in een zwarte folie met hoogglans of - mijn eerste idee - om die te overkleven met een soort van kunstleder, iets dat er echt hoogwaardig en vooral luxueus uit ziet. Een andere optie is om die plaat te bespuiten met Plasti Dip, wat ook bij motorfietsen en wagens gebruikt wordt. Maar met spuiten heb ik het eigenlijk wel wat gehad, moet ik zeggen, ik heb er de ruimte niet voor...

Gloeivoedignsprintje had ik al twee jaar (net als de AE-Europe transfo-kit) op de kastplank liggen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door ray5150 »

Zit er geen poeder-coat bedrijf bij je in de buurt ?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door ds23man »

Wel eens gedacht aan zwarte Trespa?
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

Poedercoaten? Is nog een idee. Is niet echt superhoogglans natuurlijk, dat vraagt nog om gepolierd te worden achteraf. Maar ik moet dan tenminste niet verfen en 't is pakken harder en krasbestendiger dan spuitbusverf ...
Trespa? Dus geen alu topplaat maar een trespa topplaat? 6mm is blijkbaar de minimum dikte. Maar of ze dat in klein plankjes verkopen?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door dre »

Trespa kun je op MP vinden. :wink:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door ds23man »

3mm is er ook en verder diverse gradaties in oppervlakafwerking.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

kijk, dat wist ik helemaal niet ! :D
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door dre »

Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

Of toch maar een stukje koeievel? Ze hebben nog leuke motiefjes ook :
http://www.lederreyne.com/huiden/koevellen/
Bijlagen
image[1].jpg
image[1].jpg (13.04 KiB) 974 keer bekeken
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door knuisje »

Met deze tent heb ik goede ervaringen: https://kunststofplatenshop.nl/product/ ... wart-3-mm/
NewSound
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 27 mei 2016, 11:48

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door NewSound »

Poedercoaten kan ook met ral9005 hoogglans dan worden de gemaakte sparing ook meegenomen zodat alles netjes en strak is.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

Hoi,
in het voedingsschema (http://www.audio-creative.nl/wp-content ... oeding.jpg) staat C6 = 47 µF.
Nu heeft AE Europe me daarvoor (anderhalf jaar geleden) een 68µF geleverd.
Maar dat kan geen kwaad, geloof ik, niet? Liever wat te groot dan te klein, right?
(net zoals ze voor C7 een 500µF geleverd hebben, ipv een 470µF....)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Barry2001 »

C6 mag niet groter zijn dan 50uF, zie datasheet EZ81. Capaciteiten achter een buisgelijkrichter mogen zeker niet te groot zijn.

C7 500uF ipv 470uF kan geen kwaad.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Ah!buis »

In de Dude zit toch een lichtere gelijkrichter, geen EZ81 ?
Hoe dik die elco wezen mag hangt af van hoeveel verliesweerstand in serie staat (meestal enkel door de trafo).Met meer weerstand mag de C ook dikker.Je kunt er voor de zekerheid wat weerstand bijzetten.
Dat kan tussen de verbinding gelijkrichter naar smoorspoel+C.Iets van 47...100Ω 2W .Geeft ook nog minder rimpel.
Anne
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

Iemand ervaring met plakfolie? Dat lijkt me wel iets dat gemakkelijk is aan te brengen en erg mooi kan zijn. Motiefjes genoeg alleszins.

http://www.plakfoliewebshop.nl/plakfolie-giraffe
In de Dude zit toch een lichtere gelijkrichter, geen EZ81 ?
==> Jawel hoor, Anne, in de 2014-versie echt wel.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Ah!buis »

Muug schreef:
In de Dude zit toch een lichtere gelijkrichter, geen EZ81 ?
==> Jawel hoor, Anne, in de 2014-versie echt wel.
Aha ja, dan waren de 6X4 / EZ90 zeker op :o
Een EZ81 kan wel meer aan dan zo'n Dudetje maar hindert niet.
Anne
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

Ik ben door de handleiding van de PD versie 2015 aan het lopen. Da's dus de Audio-Creative versie. Hier staat de pdf : http://www.audio-creativeshop.nl/wp-con ... ie-1.0.pdf
En daar zie je op pagina 16 deze zin "Er wordt een 390 Kohm/1 watt bleeder weerstand over de 47 uF C6 elco gesoldeerd. "
Vergeleken met het voedingschema van 2014 is die bleeder weerstand eigenlijk het enige verschilpunt. Is dit om deze elco sneller te laten ontladen?
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Jan Geert »

Klopt. Zonder bleeder kan een voeding de spanning soms wel weken vasthouden weet ik uit ervaring.
Ik zet dus altijd als eerste een weerstand over de voeding. Wel zo fijn als je af en toe nog iets aan je werkstuk wilt doen.

De oudere PD versies, waarvan ik er 1 heb, hadden een spanningsdeler in de HS voeding om de gloeispanning mee op te tillen. Die fungeerde tegelijk als bleeder. Ik geloof dat in deze versie de gloei met een condensator aan aarde ligt. Er is dus een specifieke bleederweerstand nodig nu.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

In mijn Annastasia heb ik een inschakelvertraging ingebouwd. Zou ik dat hier ook doen? Of is het wat overbodig, aangezien er met kleine buisjes gewerkt wordt?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Barry2001 »

Nee, is bij een voorversterker niet nodig.
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Jan Geert »

En daarbij: hij heeft een buis gelijkrichter. De spanning komt dus netjes langzaam op.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

NewSound schreef:
Poedercoaten kan ook met ral9005 hoogglans dan worden de gemaakte sparing ook meegenomen zodat alles netjes en strak is.
Loop je geen risico dat de gemaakte sparingen een te kleine diameter gaan hebben, door het afgezette materiaal? Vooral bij de schroefgaten voor kleine boutjes heb je dat risico denk ik.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

ik heb toch de indruk dat de componenten die AE Europe me verzonden heeft, niet echt optimaal zijn. De elco's en buisvoetjes zijn print-uitvoeringen, dus geen oogjes maar pinnetjes. En voor de RIAA hebben ze me Auricaps (voor C2 en C3) verkocht met een accuraatheid van 10%, wat toch wel in contrast is met de vereiste dat die RIAA-componenten het liefst perfect de opgegeven waarde hebben. :?

- Is 1% nauwkeurigheid genoeg voor die RIAA-componenten? Want die vind ik op de site van Dick Best. Of is er ergens een site waar ik componenten met nauwkeurigheid 0.1% kan kopen?
- adresje voor die 6N3/5670 buisjes en bijhorende buisvoetjes is ook welkom.
Plaats reactie