Gevraagd advies over een mediaspeler

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

SARK

Gevraagd advies over een mediaspeler

Bericht door SARK »

Ik heb al een paar jaar een AC-Ryan Playon! met 1 TB hdd mediaspeler staan waar ik erg tevreden over was en nog steeds ben. Het grote nadeel van deze mediaspeler is dat er geen updates meer beschikbaar zijn (ik geloof dat het bedrijf niet meer bestaat) en zo nu en dan kom ik een filmpje tegen die niet kan worden afgespeeld omdat de codec niet aanwezig is in de mediaspeler. Een ander nadeel is dat ik altijd de TV aan moet hebben om hem te kunnen bedienen, ook kan het apparat geen Netflix aan (helaas is mijn TV net iets te oud om zelf te kunnen Netflixen).
Ook heb ik een DVD-recorder staan die eigenlijk al heel lang staat stof te happen ...... waar ik nu naar op zoek ben is een apparat wat alle (in mijn ogen) tekortkomingen kan invullen.

Dus de volgende zaken moet het apparaat kunnenkennen:
- Mediaspeler (video/audio)
- Ingebouwde Blue ray speller
- Interne opslag in de vorm van een harddisk of de mogelijkheid om deze te plaatsen
- Netflix ondersteuning
- Het liefst een app voor de afstandsbediening of een soort website waar je 'm op kunt bedienen
- full size (beetje strakke kast is meegenomen)

Ja ik heb natuurlijk al zelf gezocht maar ik kom steeds reviews tegen van apparaten die erg mooi zijn maar inmiddels al niet meer bestaan.
Bijvoorbeeld de Dune HD Center die vind ik wat vormgeving erg mooi
Dune.jpg
Deze "anonieme" Chinees heeft een leuk display in het midden maar de minimale afname is 1000 stuks (group buy anyone?)
Chinees.jpg
Dus ... als iemand tips heeft of liever ervaring, ik lees het graag!

ps.
Budget is een beetje lasting maar ik vind € 1000,- al vrij pittig maarrrrrrr ..... het is rekbaar als het een aangenaam apparaat is.

[edit]lijstje met wensen aangevuld[/edit]
Laatst gewijzigd door SARK op vr 07 okt 2016, 7:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Re: Gevraagd advies over een mediaspeler

Bericht door Barry2001 »

M.i. zijn de Bluray (of eigenlijk mediaspelers) van Oppo nog steeds toonaangevend, en die heb je wel binnen jou budget. Ik wil er zelf nog steeds 1 gaan aanschaffen, maar komt er maar steeds niet van. Heb zelf al jaren ook een AC/Ryan die me uitstekend bevalt, alleen slaat íe eens in de zoveel seconden een frampeje over, door de gebruikte chipset. Als je het niet weet valt het nauwelijks op, als je het wel weet......
Misschien dat iemand hier op het forum wel zelf een Oppo heeft en er wat over kan vertellen, maar kijk zeker eens naar dit merk.
SARK

Bericht door SARK »

De vormgeving spreekt me zeker wel aan van die Oppo .... maar welk modelletje heb jij dan op 't oog?
sevenup

Bericht door sevenup »

Zelf een HTPC bouwen met bijvoorbeeld Kodi erop?

Ik heb zelf al jaren een mini pc-tje als mediaplayer draaien.
Updates voor nieuwe codec's geen probleem en de HW is na 7 jaar nog steeds snel genoeg.

Ook zijn er meerdere remote control apps te krijgen voor Kodi waarmee je alles op afstand kunt bedienen.

Met alle moderne hardware van tegenwoordig verbruikt zoiets niet veel meer.

Voorbeeld van een leuke behuizing: http://www.cooltek.de/en/jonsbo/g3/151/g3
SARK

Bericht door SARK »

Hoe leuk het ook kan zijn om het zelf samen te stellen .... ik ben bang dat ik dan teveel hooi op m'n vorkje ga nemen en het een never ending story gaat worden, ik ben dus echt op zoek naar een 'kant en klaar' product.

Ps.
Ik schreef dat ik het vervelend vind dat ik de tv aan moet hebben als ik de AC-Ryan wil bedienen ... bij het kijken van een filmpje of foto's is dit natuurlijk normaal maar om een muziekje te spelen als je een hok vol visite hebt dan vind ik het vervelend om de tv aan te moeten hebben. Het werkt toch als een soort magneet.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ik gebruik een Raspberry dat zit ver onder je limiet van 1K
Alleen je moet hem niet spanningsloos maken , dan moet je soms de instellingen dat audio uit de Hifi Berry's DAC moet komen
Opnieuw aanvinken ik gebruik hem alleen voor audio maar je kan hem ook voor Video enz gebruiken
Wel vastspijkeren , de HDMI en netwerk kabel bepalen of hij wel of niet blijft liggen :twisted:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

SARK schreef:
De vormgeving spreekt me zeker wel aan van die Oppo .... maar welk modelletje heb jij dan op 't oog?
Heb me er een jaar geleden in verdiept, wilde toen wat aanschaffen, maar is er niet van gekomen. Nu ik je verhaal zo lees toch eigenlijk wel zin dit alsnog te doen en vraag ik me af waarom ik dit nog niet gedaan heb :D

OPPO BDP-103EU , EUR 750,- pricewatch Tweakers. Verschillende reviews gelezen, top notch. Stil loopwerk, speelt echt alles af (ook SACD!) , en de zaken die jij zoekt als Netflix en te bedienen via Android of appeltjes app zijn aanwezig (Media control app).

Ben kritisch op beeld, heb een hogere klasse HT beamer hangen om met name film te bekijken. Was skeptisch tov verbetering beeld met een andere media speler, maar heb bij een vriend het verschil tussen een Dune player en een Oppo gezien, dat is echt fors. Oppo staat bekend om zijn goede beeldprocessing en verbetering. Wat ook geinig is, is de HDMI switch die erin zit, 2 ingangen. Je kunt bv een digitale ontvanger er op aansluiten en zo gebruik maken van het upscalen van de Oppo.

Maar pas op, ik weet niet in hoeverre een Oppo voor audio geschikt is, zoals jij het gebruikt: hij heeft een usb ingang aan de voorkant (ik kijk vanaf een usb hd-tje, bij de AC-Ryan zit dit aan de achterkant, erg onhandig) en geen ingebouwde hd. Ik vraag me ook af of het mogelijk apps als Spotify te draaien, primair is het een video ding. Ook streamen vanaf een NAS als je dat wilt, even bekijken of dit kan.

Je zou nog eens kunnen kijken op HT Forum, daar komt íe veelvuldig voorbij.
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Oppo BDP103 of 105, de video kwaliteiten zijn dezelfde maar de 105 heeft SABRE DAC's.Ik heb zelf een BDP105, daar gaat bij mij alles door: Ziggo doos via HDMI in op de achterkant, NAS (video en audio) via netwerk en natuurlijk alles wat er aan schijfjes in past. Er zijn remote apps voor IOS en Android.
De scaling en de-interlacing van de Oppo zijn veruit superieur aan dat wat je uit een PC kan halen. Netflix vanuit de Oppo ziet er een stuk beter uit dan op de computer.
Af en toe is er een bestand wat niet wordt afgespeeld, maar dat is echt zeldzaam. Belangrijk om te vermelden is wel dat de Oppo geen ISO's afspeelt, die moet je uitpakken en dat maakt de navigatie er niet vriendelijker op zullen we maar zeggen.

Gerrit
toetertje

Bericht door toetertje »

Ik ben zelf helemaal weg van de raspberry pi 3. Kodi erop en het loopt als een trein.
Speelt alles af, en heb nog geen vastloper gehad. en is ook volledig te bedienen met
een App. Kost dan rond de 60 euro.
Dan een losse bluray speler voor de schijfjes. Dat hoeft dan natuurlijk niet zo'n heel
uitgebreide te zijn. Ik denk dat je voor een derde van je budget een heel eind kunt
komen. En misschien kun je zelfs, als je een bluray vind met een mooie behuizing,
daar een Pi bij in bouwen.
SARK

Bericht door SARK »

Hmmm ik zie dat die Oppo's geen HDD's hebben :-s ik heb (nog) geen NAS en ik denk toch wel dat ik een HDD erg prettig ga vinden in zo'n speler ... mijn AC-Ryan heft dat nu ook en daar heb ik erg veel op staan :mrgreen:
Zijn er uberhaupt Oppo's met een HDD :?:
Laatst gewijzigd door SARK op vr 14 okt 2016, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
John P

Bericht door John P »

Er zijn NAS-sen die een video-audio speel functie hebben, in ieder geval Synology. Als je TV upnp (? of dlna?) ondersteund dan kun je vanaf de TV de films op de NAS afspelen zonder mediaspeler. Kortom, een moderne NAS heeft een mediaspelert ingebouwd, wel even goed naar type en TV mogelijkheid kijken. Ik zelf heb een Cambridge alle schijfjes speler die een Oppo met een andere kast is, en daar ben ik qua geluidskwaliteit zeer tevreden over. Ik heb bij Gerrit een Oppo 105? gehoord en dat was topkwaliteit, maar dat is functioneel wel veel uitgebreider als een filmspeler.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Voor zover ik weet zijn er geen Oppo´s met een hd. Zit usb op, kun je een hd aanhangen.

@Gerrit, aangezien je zo'n machine hebt, ISO's was mij bekend, maar dat werd veel in het DVD tijdperk gebruikt. Komt nu veel minder voor, en je zou ze inderdaad op de pc kunnen uitpakken vooraf. De bestanden die het niet doen, welke bestanden zijn dat? Is dat vanwege een beveiliging of is het een duister formaat dat de Oppo niet herkend?
En nog een vraag, moet je bij aanschaf nog ergens op letten, 'regio vrij' toestanden of speelt dat niet meer?
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

SARK schreef:
Hmmm ik zie dat die Oppo's geen HDD's hebben :-s ik heb (nog) geen NAS en ik denk toch wel dat ik een HDD erg prettig ga vinden in zo'n speller ... mijn AC-Ryan heft dat nu ook en daar heb ik erg veel op staan :mrgreen:
Zijn er uberhaupt Oppo's met een HDD :?:
Zover ik weet zijn er geen Oppo's met HDD. Een gewone disk zou mij ook teveel herrie maken dus ik ben juist blij dat die er niet in zit.
Barry2001 schreef:
Voor zover ik weet zijn er geen Oppo´s met een hd. Zit usb op, kun je een hd aanhangen.

@Gerrit, aangezien je zo'n machine hebt, ISO's was mij bekend, maar dat werd veel in het DVD tijdperk gebruikt. Komt nu veel minder voor, en je zou ze inderdaad op de pc kunnen uitpakken vooraf. De bestanden die het niet doen, welke bestanden zijn dat? Is dat vanwege een beveiliging of is het een duister formaat dat de Oppo niet herkend?
En nog een vraag, moet je bij aanschaf nog ergens op letten, 'regio vrij' toestanden of speelt dat niet meer?
Ik weet niet meer welke dat waren maar het lag aan het formaat.
DVD is regiovrij, Blu-ray kun je laten doen bij aanschaf :mrgreen:

Ik heb de Oppo nu al weer een jaar of twee en gezien de ontwikkelingen moet je je wel afvragen of aanschaf of dit moment wel zinvol is. De vraag is wat belangrijk voor je is. De beeldkwaliteit is onberispelijk en in geval van de BDP105 is de audio dat ook. Als je een projector hebt is de beeldkwaliteit het zeker waard.
In mijn geval is de Oppo ook een media hub, een rol die normaal door een Receiver wordt vervuld. Voor mij is ook belangrijk dat de Oppo surround kan downmixen naar 4.0 (of wat dan ook), center en sub gaan naar front eventuele extra surround wordt bij de rear gestopt.
Al die functies, eenvoudig te bedienen in een fraaie behuizing en zonder enige herrie van ventilatoren maken het voor mij de moeite waard.

Gerrit
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Als ik er zelf (sorry voor het topic kapen Edwin) 1 aan zou schaffen zou dat puur voor het betere beeld zijn Gerrit, het upscalen. Wat bedoel je met afvragen of dit gezien de ontwikkelingen een goede aanschaf is? Doel je op 4k?

3D is m.i. toch wat geflopt. Mijn beamer ondersteund het wel, bij slechts een heel enkele film heeft het meerwaarde, over het algemeen is het gebrek aan contrast en scherpte meer storend.
SARK

Bericht door SARK »

Barry2001 schreef:
sorry voor het topic kapen Edwin
No worries, ik hoop er iets van op te steken :mrgreen:
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Barry2001 schreef:
Als ik er zelf (sorry voor het topic kapen Edwin) 1 aan zou schaffen zou dat puur voor het betere beeld zijn Gerrit, het upscalen. Wat bedoel je met afvragen of dit gezien de ontwikkelingen een goede aanschaf is? Doel je op 4k?

3D is m.i. toch wat geflopt. Mijn beamer ondersteund het wel, bij slechts een heel enkele film heeft het meerwaarde, over het algemeen is het gebrek aan contrast en scherpte meer storend.
Inderdaad 4K ontwikkelingen.
Voor mij hoeft het niet direct, als ik zie wat er op de kabel voor HD door moet gaan en wat de Oppo uit een Blu-ray haalt dan is er nog voldoende ruimte om de kwaliteit op de kabel op te krikken zonder 4K. Vooral met een beamer is het verschil tussen Ziggo HD en Blu-ray HD goed te zien. Ook fijn dat de Oppo twee HDMI uitgangen heeft, kun je TV en beamer tegelijk aansluiten zonder extra kassie.
Er zijn toch best wel leuke dingen op blu-ray qua muziek. Laatst heb ik nog Alan Parsons 'Live in Columbia' (met orkest er bij) gekocht, klinkt prachtig met erg veel headroom. Porcupine Tree 'Live in Tilburg' staat ook als een huis, retestrak en met een echte live dynamiek.
Ik houdt de ontwikkelingen op media pc gebied wel in de gaten, iets wat de Oppo bij kan houden op het gebied van beeldverwerking heb ik nog niet gezien. Alle andere aspecten wel, maar niet het beeld. Het verschil tussen een youtube download van mindere kwaliteit met VLC op een laptop afgespeeld op de TV of met de Oppo is echt enorm groot, ook wat trillen en schokken betreft.

Gerrit
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ok. Heb zoals gezegd bij een vriend het verschil tussen 'gewoon een goede mediaspeler' gezien, een Dune, en een Oppo speler. Had het niet verwacht maar het verschil was toch aanzienlijk. Zelfs zwart waarden, nogal een ding met LCD beamers, was echt beter.
Had eigenlijk al een keer de media player (inderdaad weergave op een beamer hier) moeten upgraden, nachtje over slapen, misschien nu toch maar eens doen.
Bedankt voor je reactie!
SARK

Bericht door SARK »

Heft iemand ervaring met de producten van Dune?
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

SARK schreef:
Heft iemand ervaring met de producten van Dune?
Niet persoonlijk, maar het schijnt nogal geestverruimend te zijn.
SARK

Bericht door SARK »

Dat is "the spice" :mrgreen:
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Hier zitten de liefhebbers van SF :rofl:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Nou, nachtje over geslapen, Oppo it will be :kwijl: Heb 'm besteld.
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Barry2001 schreef:
Nou, nachtje over geslapen, Oppo it will be :kwijl: Heb 'm besteld.
Heel veel plezier gewenst met je nieuwe aanwinst! Probeer vooral ook even een video bestand van mindere kwaliteit, youtube filmpje of zo, en vergelijk dat met het afspelen met VLC op (of via) de PC/laptop.

Gerrit
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Bedankt Gerrit! Bekeek laatst een film in old school dvd formaat, kon 'm niet in HD vinden. Dat is op mijn AC Ryan een enorm verschil met HD, ooit vonden we dat er ook strak uitzien :D ik verwacht eigenlijk dat íe dat ook wel behoorlijk ophaalt. Laat nog wel even weten wat de ervaringen zijn.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ik hoorde enkele maanden geleden dat de nieuwe Oppo eraan kwam en heb toen de Oppo BDP-103 bestelling geannuleerd. Geabonneerd op de nieuwsbrief, kreeg gisteren een mail dat íe nu in pre release (eindelijk, was even wachten) beschikbaar is, Oppo UDP-203 UHD 4k Blu-Ray speler. Heb besloten hiervoor te gaan, maar aan pre release doe ik niet, wacht dus nog even (plus dat íe bij-mijn-weten in NL nog nergens besteld kan worden) met kopen. Januari?

https://www.homecinemamagazine.nl/2016/ ... erzending/

Met, om de aankondiging kracht bij te zetten, deze foto :mrgreen: :
CykKGTQWQAAWdzJ.jpg
Plaats reactie