Vifa 17-WP-200 (2009) stugge ophanging!

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Vifa 17-WP-200 (2009) stugge ophanging!

Bericht door Mtraxx »

Uit upgrade projectje overgebleven setje Vifa 17 WP 200's met stugge ophanging/rolrand.
Modelletje is uit 2009 en voor mijn idee wel erg vroeg stug geworden. :shock:
Ik krijg het zo 123 niet voor elkaar foto te plaatsen(http error) maar ook de TSP is na snelle meting al erg afwijkend.
Wie heeft er ervaring met reanimeren van de ophanging? of enkeltje clico? :think:

Huidige TSP: (koud ingemeten in vrij lucht)
Fms: 78hz
Re: 5,8 Ohm
Qms 1.49
Qes 0.89
Qts 0.56
Rms: 3.5 kg/Nref
Cms: 0.39 mm/N
Mms: 10.6 gr
Nref: 0.58%
Bl: 5.8 N/A
SPL: 89.6
VAS: 11.3
Le: 0.52 mH
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Vifa 17-WP-200 (2009) stugge ophanging!

Bericht door ds23man »

Ik zou hem eerst eens even een tijdje laten wapperen.
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: Vifa 17-WP-200 (2009) stugge ophanging!

Bericht door Mtraxx »

ds23man schreef:
Ik zou hem eerst eens even een tijdje laten wapperen.
Ja Trentemoller is al een uurtje flink aan het stuiteren \:D/

Kasten waar ze in zaten (MC Systems) driehoekige kasten waren al erg mid rijk in klank.
Laatst gewijzigd door Mtraxx op vr 30 sep 2016, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Vifa 17-WP-200 (2009) stugge ophanging!

Bericht door wouter »

Standaard bij die dingen, P13WH heeft dat ook.

Het is een popyprop membraan dus verlijmen is iets lastiger maar zeker goed te doen.
Het rubber laat zich meestal eenvoudig verwijderen.

Volgens mij bestaan er goede refoam sets voor
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: Vifa 17-WP-200 (2009) stugge ophanging!

Bericht door Mtraxx »

Dus je verwacht niet dat de spider van invloed is?..
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Vifa 17-WP-200 (2009) stugge ophanging!

Bericht door ds23man »

De spider is zelden het probleem. Na wegrottende foamranden hebben we nu te maken met uithardende (nep)rubberranden. Wat dat betreft is papier toch een stuk voorspelbaarder.
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: Vifa 17-WP-200 (2009) stugge ophanging!

Bericht door Mtraxx »

Tja idd, en dat ze dan ook nog voor rond de €100 p/s in de webshops te vinden zijn.
Dan zijn er voor dat budget al er leuke(betere) speakers verkrijgbaar.

Ik ben bang dat ze eerst maar weer terug op de plank moeten of ander baasje moeten vinden.
Refoamen is dan aan de nieuwe eigenaar.

Straks nog een tweede TSP en meting frequentie curve maken.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Vifa 17-WP-200 (2009) stugge ophanging!

Bericht door Chris_T »

Een aantal malen met siliconenspray behandelen (niet spuiten, maar met een doek erop wrijven) doet soms wondereren!
Ik heb daar ooit een paartje AL130 weer in volle glorie mee gekregen: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 34&t=17452
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Vifa 17-WP-200 (2009) stugge ophanging!

Bericht door wouter »

Bij mijn Vifa P13's had dit amper zin. Dit is echt 'hard' op een anderen manier dan die Visaton units. Die zijn wat minder elastisch, maar niet keihard.
http://speakerrepairshop.nl/index.php?a ... -7PdPmLTIU

Lijkt me geen lastig klusje, maar wel als er met siliconenspray op de conus gewerkt is.
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: Vifa 17-WP-200 (2009) stugge ophanging!

Bericht door Mtraxx »

Schermopname (1).png
Er zit ook een rare bult rond de 1 khz of juist afname van laag tot die 1 khz.
Na een avondje spelen zijn de TSP niets veranderd. :think: Fs nog steeds richting de 80hz.
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: Vifa 17-WP-200 (2009) stugge ophanging!

Bericht door Mtraxx »

Schermopname (2).png
De andere van het setje is nagenoeg gelijk te noemen!
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Vifa 17-WP-200 (2009) stugge ophanging!

Bericht door wouter »

Blijft verder een nette meting...

Als jij nou eens iets met een Warnex spuitadresje voor me regelt, fix ik die units voor je ;-)
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: Vifa 17-WP-200 (2009) stugge ophanging!

Bericht door Mtraxx »

Hahaha... de tijdelijke (plastic folie) spuitcabine is helaas ontmanteld wegens ruimte gebrek :!:

Maar wie weet komt daar verandering in in de wintermaanden... spuitgereedschap en drukvat staan klaar voor gebruik :D
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Vifa 17-WP-200 (2009) stugge ophanging!

Bericht door Tom Magchielse »

Ik had een vergelijkbaar probleem met de Vifa 13WH09-08. De oorzaak is vermoedelijk het toegepaste Nitrilrubber in de rand, dat zeer temperatuur-afhankelijk is. De luidspreker was lange tijd opgeslagen geweest in een onverwarmde schuur. Door de unit een etmaal te verwarmen tot ongeveer 22 graden, verdween het probleem. Vreemd genoeg had de vrijwel gelijke Vifa 13WH08-08 er geen last van!
vr groet,
Tom
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Vifa 17-WP-200 (2009) stugge ophanging!

Bericht door Pjotr »

Zoals Chris_T al aangeeft heeft de AL130 daar ook last mee. Fs is daarvan ook nogal temperatuur gevoelig als gevolg van de variërende Cms. Als je hem een tijdje flink laat wapperen zakt Fs een paar Hz. Laat je hem daarna een dag met rust is Fs weer gestegen. Is dat nou hinderlijk? Misschien bij het opmeten van de T&S parameters. Maar na inbouw en fine tunen van de uiteindelijke kast merk je er niks van.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Vifa 17-WP-200 (2009) stugge ophanging!

Bericht door wouter »

Ik denk dat hier onderschat wordt hoe hard het rubber kan zijn, mijn P13 is gewoon keihard opgehangen nu...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Vifa 17-WP-200 (2009) stugge ophanging!

Bericht door Pjotr »

wouter schreef:
Ik denk dat hier onderschat wordt hoe hard het rubber kan zijn, mijn P13 is gewoon keihard opgehangen nu...
Ja, de conus mot natuurlijk nog wel een beetje bewegen kunnen hè :P ](*,)
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Vifa 17-WP-200 (2009) stugge ophanging!

Bericht door markbakk »

My 2 ct, het rubber kan hard geworden zijn, maar ik heb het meegemaakt dat het ook bros werd. Het gekke was dat met wat beweging de souplesse leek terug te komen, maar even later verschenen er scheurtjes. En dan is de boel reddeloos verloren.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Vifa 17-WP-200 (2009) stugge ophanging!

Bericht door Pjotr »

Yup, maar dat is dan verouderd rubber. Denk dat je wel een onderscheid moet maken tussen rubber wat gewoon niet goed meer is en rubber dat van zichzelf nogal temperatuur gevoelig is en/of tijdelijk soepeler wordt van veel bewegen en daarna weer wat stugger. Heb hier nog B110's van meer dan 40 jaar oud waarvan het rubber nog prima is.

Je hebt wel een punt Mark. De hier gemeten Cms is bijna een kwart van wat Vifa opgeeft met een dito bijna 2x zo hoge Fs, Heb toch ook wel zo'n vermoeden dat reanimeren hier inhoudt nieuwe rolranden.
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Vifa 17-WP-200 (2009) stugge ophanging!

Bericht door Tom Magchielse »

Jullie zullen wel gelijk hebben, dat er nieuwe rolranden nodig zij. Maar toch.. In mijn actieve 3.5 weg was een Vifa C13WH-09-08 in gebruik als midden-laag driver. Op een gegeven moment ga je denken, er klopt iets niet! Gewoon duwen op de conus maakte duidelijk dat er bijna geen beweging meer in te krijgen was. Na demontage bleek de resonantiefrequentie ergens bij 200 Hz te liggen, i.p.v. ongeveer 60 Hz zoals hij ooit was. Vervangen door een C13WH08-08 gaf een grote verbetering, deze units klinken ook nog iets beter. De -09 exemplaren werden onder een bureaulamp van 100W gelegd, en bleven daar een dag. Daarna bewogen ze weer normaal, en was de resonantie gedaald tot iets onder de 70 Hz. Daarbij moet worden aangetekend dat de speakers lange tijd in de onverwarmde schuur gestaan hadden, en dat de speakers daarna in gebruik genomen zijn op de zolder van die schuur, waar het ook niet warmer dan ongeveer 18 graden was. Het lijkt erop of er een soort geheugen effect is in deze rolranden, dat pas na flink opwarmen weer verdwijnt.
vr groet
Tom
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Vifa 17-WP-200 (2009) stugge ophanging!

Bericht door Pjotr »

Merkwaardig dat dat zo werkt Tom. Maar je kunt toch moeilijk om de 5 jaar je speakers gaan roosteren?

Wat mij dan wel weer opvalt is dat over het algemeen speakers met rubber rolranden niet echt veroudering van deze soort vertonen. Maar andere, toch gerenommeerde merken, dat wel doen: Van enige mate tot ernstige mate blijkt nu.
Fred Buist
Ook commercieel actief
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 31 okt 2016, 8:07

Re: Vifa 17-WP-200 (2009) stugge ophanging!

Bericht door Fred Buist »

Goedemorgen,

Helaas werd er toen nog wel eens geëxperimenteerd met diverse rubber achtige materialen. Slachtoffers zijn vaak nog gerenommeerde merken ook zoals Vifa, KEF, Bowers & Wilkins en natuurlijk Dynaudio.
Vraag is vers ‘verhardend materiaal’ te nemen of rubber. Aan verse originele zijn wel te komen, maar een rubber versie die de zelfde specificaties geeft wordt lastig. Volgens mij gaat de Fs omhoog, en wordt dus ook het rendement groter in de hogere regionen. Verder kan het of fysiek kapot gaan. Ook bijvoorbeeld de grijze randen van B&W 602 etc. hebben dit euvel.
Het origineel is trouwens ook vrij stug van de desbetreffende Vifa.

Vriendelijke groet, Fred
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Vifa 17-WP-200 (2009) stugge ophanging!

Bericht door wouter »

Ha die Fred, gaaf dat je ook even een duit in het zakje doet. Een goeroe mag ik wel zeggen.

Echt jammer van die modellen van vifa, ze zouden namelijk verder nog steeds goed mee kunnen komen denk ik. Een P13WH, of een M17WN mag zo weer in productie wat mij betreft.
Loetje1969
Berichten: 2
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 19:19

Re: Vifa 17-WP-200 (2009) stugge ophanging!

Bericht door Loetje1969 »

Best mensen,

Ik heb onlangs een set Vifa Basis 95 op de kop weten te tikken. Voor dat ik dit topic had gevonden viel mij ook op dat de 17-WP-200 erg stug is. Ik heb de rolrand met siliconenspray ingesmeerd (eerst op een doek, daarna zachtjes de rand ingesmeerd). Dit gaf een mooie optische verbetering, maar het blijft even stug. Nu heb ik gisteren eens goed lopen spelen met de rolrand, en deze is toch eigenlijk helemaal niet zo stug. Maar als je voorzichtig de konus naar achteren drukt, gaat dit wel stug. Ligt dit dan toch niet aan de spider? Of blijft, ondanks een goede rolrand, deze driver altijd stug?
Moet ik deze drivers dan maar vervangen? of is er klankmatig weing verschil te merken?

Grt Louis.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Vifa 17-WP-200 (2009) stugge ophanging!

Bericht door markbakk »

Een 17WP200 voelde ook nieuw vrij stug aan. Maar een impedantiemeting is onontkoombaar om iets te zeggen over de kwaliteit van de ophanging. En 9 tegen 10 dat het de rolrand is. Die je dus wel kunt vervangen met materialen van Speakerrepairshop, GoodHifi of Audiofriends. De gehele unit vervangen heeft weinig zin, is allemaal NOS en vermoedelijk ook verouderd.
Plaats reactie